Gå til innhold

Den store tråden: BMW N47/N57 Registerkjede


Mons1
 Share

Anbefalte innlegg

8 timer siden, Daniel. skrev:

Virker som det meste som begynner på N4* sliter med registerkjede relaterte ting ja :P

 

ja . Men De bensinmotorene jeg referer til har registeret foran så det er mindre jobb å skifte. Kanskje derfor man hører mindre om det . 

Fra tiden N47 kom og fram til den ble faset ut ble veldig stor andel av BMW biler solgt i Norge levert med denne motoren, i alt fra små enere til fullspekket 5serie touring osv. Mange kjører langt uten problemer også men det er mange av de og derfor hører man stadig vekk om havarier. skiftet registrer kjeder selv på en E61 for et år siden, kan bekrefte at det var litt jobb 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, ///M-ini95 skrev:

 Hva bensinmotorer gjelder så har man jo de tidligste N20 motoren, som har hatt sine registerkjede problemer. Står mer om det her:

Ellers så har jeg snublet over diverse emner på internasjonale forum, hvor N63 motoren heller ikke er helt rein på dette med registerkjede. Omfanget er nok svært liten iforhold til N47 og resten av N4x brødrene, men BMW hadde tydeligvis en recall den også Les her.
 

Det er en del as :P Kjapp titt på realoem på f.eks en 2010 530d og en 2013 530d viser flere små forskjeller fra olje/vann varmeveksler, luftfilterboksen, vannpumpe, innsugsmanifold med helt annet design osv osv.  Ser at også turbo f.eks har forskjellig delenummer mellom de to motorene, men hva det betyr skal jeg ikke tørre å påstå. 
Virker som BMW gjorde litt med N57 iallefall.

Har hørt at de nyere N20 ikke er spesielt bedre heller, men det kan jo være ulike meninger om

Ja, N63 har jo skapt mye problemer, i hvertfall i statene. 

Med V8 så begynte jo egentlig kjede relaterte problemer allerede med M62 fra slutten av 90 tallet. Bare at her skjer det som regel senere i "livet", samt at det ofte ikke ender med havari. N62 slet vel litt og, samt fikk nye problemer som M62 ikke hadde, og samme skjedde med N63 😂

Er nok en del endringer ja. Lurt litt på om noe er gjort mtp register 🤔 Sett opp til flere 530d xDrive med 258hk som har gått over 200.000km, og ikke nevnt noe om register eller motorbytte. Men på en annen side så er det ikke alle som nevner slik i annonsen. 😅

4 timer siden, kimhas skrev:

ja . Men De bensinmotorene jeg referer til har registeret foran så det er mindre jobb å skifte. Kanskje derfor man hører mindre om det . 

Fra tiden N47 kom og fram til den ble faset ut ble veldig stor andel av BMW biler solgt i Norge levert med denne motoren, i alt fra små enere til fullspekket 5serie touring osv. Mange kjører langt uten problemer også men det er mange av de og derfor hører man stadig vekk om havarier. skiftet registrer kjeder selv på en E61 for et år siden, kan bekrefte at det var litt jobb 

Det vet jeg 👍🏼 Har både hørt og sett litt registerhavari på de før, samt noen som har hoppet tenner og den slags. 

Ja, er utrolig mye N47 biler på veiene. 

Jepp, har vært med å skifte på en E90. Var strukket seg ganske bra, men ikke havarert. Ganske tydelig ulyd. Det var D20A motor med under 140.000km på telleren. 

Så selv om de ikke ble kvitt problemet med D20C motoren så ble den i det minste forbedret. De virker jo å komme tettere til 200.000km før ting skjer. 

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Daniel. skrev:

Har hørt at de nyere N20 ikke er spesielt bedre heller, men det kan jo være ulike meninger om

Ja, N63 har jo skapt mye problemer, i hvertfall i statene. 

Med V8 så begynte jo egentlig kjede relaterte problemer allerede med M62 fra slutten av 90 tallet. Bare at her skjer det som regel senere i "livet", samt at det ofte ikke ender med havari. N62 slet vel litt og, samt fikk nye problemer som M62 ikke hadde, og samme skjedde med N63 😂

Er nok en del endringer ja. Lurt litt på om noe er gjort mtp register 🤔 Sett opp til flere 530d xDrive med 258hk som har gått over 200.000km, og ikke nevnt noe om register eller motorbytte. Men på en annen side så er det ikke alle som nevner slik i annonsen. 😅

Det vet jeg 👍🏼 Har både hørt og sett litt registerhavari på de før, samt noen som har hoppet tenner og den slags. 

Ja, er utrolig mye N47 biler på veiene. 

Jepp, har vært med å skifte på en E90. Var strukket seg ganske bra, men ikke havarert. Ganske tydelig ulyd. Det var D20A motor med under 140.000km på telleren. 

Så selv om de ikke ble kvitt problemet med D20C motoren så ble den i det minste forbedret. De virker jo å komme tettere til 200.000km før ting skjer. 

Ja C revisjonen har en del forbedrede enkeltkomponenter. Aldri funnet nøyaktig oversikt over hva som er forskjellen og har aldri funnet noe info om en B versjon. Syns N47 motoren er en bra motor teknisk sett. Har ikke byttet reg kjede på den før men har satt meg litt inn i det når min fikk bytta vakuumpumpe som og er en stor jobb og det skal være mulig å fikse kjedet uten å ta ut motoren, kun girkassen, men det er trangt som f da.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, quandt1960 skrev:

Ja C revisjonen har en del forbedrede enkeltkomponenter. Aldri funnet nøyaktig oversikt over hva som er forskjellen og har aldri funnet noe info om en B versjon. Syns N47 motoren er en bra motor teknisk sett. Har ikke byttet reg kjede på den før men har satt meg litt inn i det når min fikk bytta vakuumpumpe som og er en stor jobb og det skal være mulig å fikse kjedet uten å ta ut motoren, kun girkassen, men det er trangt som f da.  

Noen som vet når N47D20C kom ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, quandt1960 skrev:

og har aldri funnet noe info om en B versjon

Er ikke B versjonen kun en betegnelse gitt til "23d" motoren? 

1 time siden, Mons1 skrev:

Noen som vet når N47D20C kom ut?

Tatt ut av PUMA:

N47D20A - 01.03.2007 til 05.01.2009.

N47D20C - 05.01.2009 til 01.03.2011

Fra 01.03.2011 og ut er det fortsatt N47D20C betegnelse, men med oppgraderte deler som ikke skulle være problematiske. Mulig denne internt kalles for N47T?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ///M-ini95 skrev:

Er ikke B versjonen kun en betegnelse gitt til "23d" motoren? 

Tatt ut av PUMA:

N47D20A - 01.03.2007 til 05.01.2009.

N47D20C - 05.01.2009 til 01.03.2011

Fra 01.03.2011 og ut er det fortsatt N47D20C betegnelse, men med oppgraderte deler som ikke skulle være problematiske. Mulig denne internt kalles for N47T?

 

 

Ettersom min er en 11/2013, TwinTurbo Euro6 med AdBlue-tilsetting, så må dette være av siste serie med N47D20C og risiko for registerhavari er lav....Kanskje...Håper det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Daniel. skrev:

Tror 23d motorene heter N47S slik som 525d 218hk gjør? 

Både ja og nei, ikke lett å bli klok på dette :P

23d motoren heter N47S, det er helt rett. S viser dog kun effektnivået, slik som min bil heter N47S1 (25d)

Selve blokka heter N47A/B/C/D.

2072867865_Screenshot_20200130-222613_SamsungInternet.thumb.jpg.787bb6acdb71b3555ae0f4c83a7e57a3.jpg

1304230641_Screenshot_20200130-222628_SamsungInternet.thumb.jpg.23d89f9b314261749d024668c767f9b4.jpg

 

493587318_Screenshot_20200130-222740_SamsungInternet.thumb.jpg.764768a769a59912338954ceabe1fd17.jpg

1690453247_Screenshot_20200130-222754_SamsungInternet.thumb.jpg.c69ce7688ef4dabbf29d64dac0774c58.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant et bilde jeg lagra på telefonen for flere år siden, som viser detaljene med den nye øvre registerstrammeren.

71357920130823104534.thumb.jpg.fe73810071b717ad3f419ab2b135e639.jpg

20200206_120218.thumb.jpg.70adbefa83836191626bd2ed8f880000.jpg

Verdt å nevne at det er to nye delenummer etter dette, men tror ikke begge to er ytterlige oppgraderinger. 

Den jeg bytta til ( 11318586699) er fra og med mai 2019 byttet ut med en annen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Jeg vurderer å kjøpe meg en 316d 2010 mod med N47N motor. Den er gått 188k km. Registerkjedene er sjekket jevnlig under hver service hos bavaria. Synes dette er skummelt siden det er så mye problemer med disse motorene. Burde denne holde litt til eller er det for risikabelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Jeg vurderer en X5 2013 med N57, den er gått bare 86.000 km. Men med så sjeldne oljeskift som BMW spesifiserer så er det vel grunn til bekymring.

Men blir det handel så blir det oljeskift ved senest 10.000 km. Antagelig oftere.

Edit: Jeg kjøpte bilen.

Endret av teerex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Blåser litt liv i denne igjen i stedet for å lage en ny tråd om samme tema.

Etter jeg i høst skaffet meg en bil med N57, så har jeg jo blitt bittelitt paranoid når det gjelder registeret. Bilen har rundet 180k km nå, men det er foreløpig ingen antydninger til ulyder eller andre forvarsler om at noe er på ferde. Ettersom bilen snart snuser på 200k km-merket, så vet jeg innerst inne at noe må gjøres preventivt, men hvem kan man overlate en slik jobb til? Jeg ønsker normalt sett helst å gjøre alt selv, bare så jeg vet hvordan det har blitt gjort, for slurv og halvgjorte løsninger er det verste jeg vet. Akkurat slike større jobber har jeg ingen utsikter til å få gjort selv siden jeg ikke disponerer et verksted over flere dager, så da må det nok settes bort.

Jeg ser det er noen på Finn som annonserer for registerkjede-jobber på N47/N57, og det til en tilsynelatende overkommelig pris (17k), men er det noen som har erfaring med de som påtar seg slike jobber? Skal for sammenligningens skyld sjekke med Bavaria, men har en følelse av at det er minst tre ganger så dyrt bare pga. helt annen arbeidskostnad. Drivaksler gjennom bunnpanna gjør vel ikke denne jobben noe billigere heller 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Bayerfun Den finn annonsen du sikter til er det flere jeg har lest har gode erfaringer med. Verdt å merke seg at den prisen der er en slags minstepris og er ikke helt riktig. Tror de fleste lander på et sted mellom 20 og 30 høvdinger avhengig av motor, xdrive eller ei og om man evnt vil ha originale deler eller billigere. 

Ellers har du jo @Netlandet her inne som tar på seg slike jobber. Meget kompetent fyr, noe innleggene hans her inne også viser.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...