Gå til innhold

Motorolje 5w-40 C3 LL-04 for Diesel


Mons1
 Share

Anbefalte innlegg

På 2.2.2020 den 14.35, Mons1 skrev:

Dette blir nok en tråd uten fasit da mange vil ha mye forskjellige meninger. Dette blir selvfølgelig en "Hva er best"-tråd.

Det finnes her en rekke tråder om motorolje. Problemet er at man sauser sammen mange forskjellige modeller, bensin/diesel og 4syl/6syl osv. Alle disse har forskellige krav til olje.

Derfor i denne tråden fokuserer jeg på nyere Diesel med DFP. N-/B-serie.

Jeg har selv F11 med N47D20C Euro6 184hk. Der oppgis mye forskjellig. Bl. a 0W-30 og 5W-40.

Felles er C3 og LL-04.

Til nå har jeg kjørt på ENI i-Sint MS 5W-40. Dette er den beste all-around-olje som er optimal både på vinteren som på sommeren.

Men det er veldig vanskelig å få tak i ENI i Norge. Kanskje umulig. Kan kjøpes på nett, men det har også blitt vanskelig.

Jeg har sett på en del amatør-tester som tester forskjellige oljer. Bl.a smøreevne, varmeevne/fordamping, viskositet og flyteevne i kulde.

For BMW er de mest brukte oljene og de mest anbefalte: Castrol og Mobil1. Både Castrol og M1 har mange forskjellige oljer. Hvilken av disse anbefales? Jeg tror Castrol EDGE Titanium FST er anbefalt, men jeg sliter med å finne riktig M1. Mye av M1 har ikke C3 og LL-04 spekk. Kanskje M1 er mer for bensin og Castrol mer for Diesel?

Så ser jeg at Motul får gode skussmål. I tester framstår Motul bedre enn M1 og Castrol. Motul er også ikke lett å få tak i her i Norge, men man kan bestille den fra nett. F.eks Motul  8100 X-CLEAN 5W-40 5.0. Prisen er bedre enn Castrol.

Hva er deres erfaring? BMW diesler med DPF er kanskje den vanskeligste motoren å finne god olje. En olje som skal håndtere Turbo, DPF og EGR under Norske forhold.

Hei

Jeg har bestilt Motul på 20l kanner fra Eurodel. Banner nok litt i kjerka nå, men min bruksbil er en VW Scirocco 2009 med den beryktede 1.4l motoren som skal havarere etter 100000km. Nå har den rullet 415000km på Motul og Total oljer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mons1 skrev:

Har Euro6-motor, så jeg vet ikke om hvordan det bil kunne bli registrert på avgasskontroll. Jeg vurderer EGR-ut-koding, men igjen hva vil kunne bli registrert på en EU-kontroll?

Egr kan ikke måles på EU :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, 540is skrev:

Nei, men ligger det utslippsrelaterte feilkoder i EOBD minnet så er det 2èr feil. Den som skal "kode" vekk egr bør vite hva han gjør.

ligger ingenting i feilminne på min uten egr, men det er vell nettop fordi han som "kodet" det vekk visste hva han drev med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Alpejohn skrev:

Har vært på EU mange ganger uten EGR og med feilkode på denne, uten noe problemer..

Er det euro 5 motor eller nyere er det et punkt på eu kontrollen å sjekke, på gamlere måles bare eksos røykgass på diesel og 4gassmåling på bensin 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, når motor lampa lyser og ting mangler så har det alltid? vært mangel.

Jeg skrev feil angående euro 5, euro 5 og nyere skal ikke eksos måles så lenge obd avlesing ikke indikerer feil. Det står ikke noe om at feilkoder skal gi mangel, men som oftest lyser motorlampa da. Men kontrollørene kan da bli mere obs om det ligger koder inne og kanskje sjekker ekstra etter manglende egr ventiler og dpf 

Endret av 540is
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, 540is skrev:

Er det euro 5 motor eller nyere er det et punkt på eu kontrollen å sjekke, på gamlere måles bare eksos røykgass på diesel og 4gassmåling på bensin 

Nei er vel Euro3 om jeg ikke husker feil. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 540is skrev:

Ja, når motor lampa lyser og ting mangler så har det alltid? vært mangel.

Jeg skrev feil angående euro 5, euro 5 og nyere skal ikke eksos måles så lenge obd avlesing ikke indikerer feil. Det står ikke noe om at feilkoder skal gi mangel, men som oftest lyser motorlampa da. Men kontrollørene kan da bli mere obs om det ligger koder inne og kanskje sjekker ekstra etter manglende egr ventiler og dpf 

Da er vi enige. Men det er vel ikke "skal" men heller "kan" såvidt jeg vet (men det er lenge siden jeg dreiv med dette).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver med dette, men det er vel for noe at kontrollørene må inn på kurs og så oppfriskningskurs hvert 5. år.. 🙈 Jeg kontrollerer enda bare av gammel vane 😁

Her er et utdrag av dagens kontrollinstruksen :

For kjøretøy med avgassklasse EU-5 og nyere: OBD systemet kontrolleres med diagnoseutstyr. Det skal ikke måles røyktetthet dersom det oppnås kontakt med styreenheten og det ikke foreligger noen feilkoder. Dersom det foreligger feilkoder eller det ikke oppnås kontakt med styreenheten, gjennomføres avgasskontroll som for EU-4 eller lavere. Resultatet fra avgassmålingen legges til grunn for evt. mangelmerknad.

a) Røyktetthet overstiger nivå angitt av produsenten

b) Røyktetthet overstiger generelle grenseverdier

c) Måling ikke utført. Ved etterkontroll må det gjennomføres røykmåling, og denne må være godkjent

d) Ikke målt grunnet at klimatiske forhold umuliggjør måling

 

OBD testeren skal også brukes til å lese av chassisnummeret fra og med euro 5 

 

 

8.2.2.1. Utstyr for begrensning av forurensning fra avgassutslipp Visuell kontroll.

a) Utstyr montert av produsenten mangler

b) Utstyr montert av produsenten er endret

c) Utstyr montert av produsenten er åpenbart defekt

d) Lekkasje som kan påvirke resultat av måling av røyktetthet

 

https://www.vegvesen.no/_attachment/2354663/binary/1311258?fast_title=Kontrollinstruks+for+periodisk+kontroll+av+kj%C3%B8ret%C3%B8y.pdf

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Profesjonelle tunere koder vel bort egr uten at dette kan spores? Rimelig kostbart å måtte kode egr inn og ut hvert 2.dre år ifm EU.

Har aldri opplevd at de leser av koder på EU, men så er den nyeste bilen min 2007 modell også... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...