Gå til innhold

Kjøp av BMW 530d F11


Sarevok
 Share

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Evopower skrev:

Jeg fatter ikke når folk kjøper biler som 535d så burde de være over middels interessert i bil. Men man bytter likevel ikke olje før etter nesten 40.000km. Om jeg hadde hatt så dyr og ny bil hadde jeg skiftet olje hver 10k og fått det dokumentert hos bavaria og forsikringsselskapet.

Jeg må innrømme at hvis jeg hadde kjøpt en ny BMW og hatt planer om å bytte den etter to-tre år, så hadde jeg ikke gjort noe mer enn å følge oppsatt serviceprogram. Jeg hadde ikke skiftet olje selv på en så ny bil, og det er såpass mye styr å få levert den på verksted at jeg ikke hadde giddet å ha den på verksted mer enn nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, ogee1 skrev:

Jeg må innrømme at hvis jeg hadde kjøpt en ny BMW og hatt planer om å bytte den etter to-tre år, så hadde jeg ikke gjort noe mer enn å følge oppsatt serviceprogram. Jeg hadde ikke skiftet olje selv på en så ny bil, og det er såpass mye styr å få levert den på verksted at jeg ikke hadde giddet å ha den på verksted mer enn nødvendig.

Ser poenget, men det er det vel få som gjør? 3 år på en 535d er vel noe slikt som 500.000kr i verditap. Da er det bedre å ha bilen lengre og ta vare på den. I tillegg skulle man tro entusiaster hadde et snev av mekanisk sympati. Forstår at eieren av en VW golf gir blaffen, men ikke en bmw eier vel? 

Selv på firmabilene jeg har fått nye, som er leaset på 5 årsavtale, har jeg tatt oljeskift hver 10.000km. Noe firma ikke ville betale og som bilverksted mente ikke var nødvendig. Så da måtte jeg betale det selv. Så egen er jeg på det punktet.... Men nok ot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte bilen veldig godt og den er utstyrt med det jeg ønsker av utstyr. 

Men det blir for mye usikkerhet. Forsikringselskap sier at intervallene skal holdes, men at jeg burde få en uttalelse fra merkeverksted. Merkeverksted sier den ikke er innenfor intervallene pga at den er kjørt 15% over for to år siden. 

Sjansene er sikkert små for at det skjer noe innen bilen er 8 år. Men så lang tid mellom oljeservice kan kanskje få ettervirkninger senere ? 

Nei, får kalde føtter med en slik historikk. Det er forhåpentligvis ikke siste 530/535 som kommer ut :)

 

Takk for svar folkens! 

Endret av Sarevok
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
3 minutter siden, Sarevok skrev:

Inne på mdecoder finner jeg ikke M-sportunderstell (704?). 

Du får ikke sportsundersell på X-drive. Men med adaptivt understell EDC kan du justere fjæringen fra myk til hard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Maxmek skrev:

Du får ikke sportsundersell på X-drive. Men med adaptivt understell EDC kan du justere fjæringen fra myk til hard.

Takk for svar :) Så sidene jeg ikke finner EDC understell, går jeg ut i fra at det er standard. Har du prøvd med og uten? Jeg har aldri kjørt med justerbare fjæringer. Jeg kan jo se for meg at det kan være behagelig. Merker man veldig stor forskjell? Jeg kjører som regel bare etter landevei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sarevok skrev:

Takk for svar :) Så sidene jeg ikke finner EDC understell, går jeg ut i fra at det er standard. Har du prøvd med og uten? Jeg har aldri kjørt med justerbare fjæringer. Jeg kan jo se for meg at det kan være behagelig. Merker man veldig stor forskjell? Jeg kjører som regel bare etter landevei.

Stor forskjell på å kjøre med sport+ og comfort+. det er vel fire forskjellige innstillinger for demperene med Adaptivt understell (EDC). Comfort+ så er det som å kjøre amerikaner :-)  sport+  =stiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sarevok skrev:

Ser man kan veldige ulike moduser (comfort, sport) 

Siden det ikke er adaptivt understell EDC, hva blir forskjellen i comfort modus og sport f.eks ?

Trodde ikke man hadde de innstillingen uten EDC, men kanskje jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Maxmek skrev:

Trodde ikke man hadde de innstillingen uten EDC, men kanskje jeg tar feil.

Ser bare på det ene bildet kan man i hvert fall velge mellom sport og comfort (bildet av midtkonsoll) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra og med MY 2012 (biler prod. etter 09/2011) ble DEC (knappene i midtkonsollen) standard i alle F10/F11. Før dette måtte man enten ha sport automat eller EDC for å ha DEC. 

Biler med standardunderstell påvirker i bunn og grunn kun styring og gassrepons (og evnt girmønster) med disse knappene. 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...