Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg betaler for fotoboksvarsler, men den virker ikke etter sist oppdatering. Den var slått av. Jeg satte den på igjen, men virker ikke. Har noen andre merket dette?

  • 1 month later...
Skrevet

Jeg har nylig fått levert min i4 M50 og har fått kjørt denne noen turer nå. Jeg sliter imidlertid veldig med å bremse til full stans på en behagelig måte. Særlig merkes dette når jeg skal parkere. Dersom jeg for eksempel har stoppet helt opp, men ønsker å kjøre 5 cm lenger frem er det nærmest som om bilen hopper frem uansett hvor sakte jeg forsøker å slippe opp bremsen. Adaptiv regenerering er aktivert, men slik jeg forstår det brukes ikke dette i lav hastighet. Jeg har også forsøkt å endre til høy regenerering, men bilen skyter likevel fart når bremsen slippes opp fra stillstand, så jeg antar at valg av regenerering ikke spiller inn i disse hastighetene. Er det bare jeg som må venne meg til dette, eller er det eventuelt mulig å endre på noen innstillinger slik at bilen ikke begynner å kjøre før jeg trykker på gasspedalen?

  • 2 weeks later...
Skrevet

Morn! Jeg har tenkt å kjøpe meg i4 M50. Har prøvd litt forskjellig og av elektrisk må jeg si at ingenting på samme prisnivå gir meg samme følelsen. 
Har et par spørsmål jeg håper dere kan svare på. 

Først og fremst, ny leasing eller bruktkjøp? Jeg er redd verdien på disse vil falle en god del de neste 3-4 årene med Neue Klasse samt batterioppgraderingene som kommer i 2025. Dette i seg selv er ikke noe problem, det koster penger å ha bil, men det gir da ikke for meg mening å kjøpe en ny bil til 670k nå (som er prisen om man kjøper en kampanjebil med skinnseter, 20’ sommer og 18’ vinter. Tror ellers disse er greit utstyrt, men ser ut til å mangle HK lydanlegg). 

Kan få en bedre utstyrt ‘22-modell som er ekstremt velholdt med rundt 25k på telleren til ca. 520k, så i mine øyne er da en del av verdifallet allerede priset inn. 
den spesifikke jeg ser på er registrert i desember 22. Har den da garanti til desember 27? Eller er det fra kontraktsinngåelse? Hvordan finner jeg eventuelt ut av dette?

Det andre alternativet er leasing. 5k i måneden med 95k i innskudd. Ganske billig, igjen er ikke utstyrsnivået det helt store, men vinterhjul er inkludert. Da får man LCI-versjonen (men etter å ha lest gjennom tråden her ser ikke det nødvendigvis ut som noe pluss). 
Totalpris blir da 270k. 
Med mindre verdien på den brukte synker til mindre enn 260k i løpet av tre år vil det da ikke koste noe mer å kjøpe den brukte enn å lease(om man ser bort fra finans). Er det noen andre fordeler med å lease en ny jeg ikke tenker på? 
Ser for meg at en ‘22-modell i 2028 fremdeles vil være verdt 300k på Finn, men kanskje jeg er naiv her. Vil nok ligge mange av denne modellen ute. 

Kan legge til at for min del er det ingen stor fordel i seg selv å ha en helt ny bil, da jeg kjører under 12k i året og har gateparkering, så litt bruksmerker blir det fort.
 

Beklager mye tekst her, trengte visst å lufte noen tanker. Håper å høre litt fra dere med erfaring innen BMW, dette blir bare min andre (den første var en e61 525i. Nydelig bil, som dessverre hadde gått for langt da jeg kjøpte den, det ble dyrt).

Skrevet

Hvorvidt du skal lease eller ikke, må nesten være noe du selv avgjør basert på egen økonomi og fremtidsutsikter knyttet til denne. Det er visse fordeler med leasing (som at summen ikke opptar plass i maksimalt låneopptak), men foruten dette vil jeg mene det stort sett bare er negative aspekter ved det. En av de største bakdelene er i mine øyne at det er svært vanskelig å kvitte seg med en leasingavtale om behovet plutselig skulle melde seg.

Nybilgarantien gjelder fra førstegangsregistreringsdato. Det vil si at nevnte bil vil ha nybilgaranti til 22. desember 2027. Det er imidlertid verdt å merke seg følgende; for kjøpekontrakter signert før 1. januar 2022, gjelder 5 år/200 000 km. For kjøpekontrakter signert fra 1. januar 2022, gjelder 5 år/100 000 km. Dette gjelder uavhengig når bilen ble førstegangsregistrert. Jeg har f.eks. en 2024 i4 M50 med 5 år/200 000 km fra førstegangsregistreringsdato. 

En 2022 i4 M50 vil dessuten være den modellen som ikke har kostnadsbesparelser. Løpende gjennom livssyklusen til i4 er det foretatt kostnadsbesparelser på flere elementer (som startet med 2023 modellen). i4 LCI er, som du allerede er inne på, verst.

Skrevet

Synes det er vanskelig å si noe om prisutvikling brukt. Prisnivået på finn har holdt seg oppsiktsvekkende høyt, vil jeg si. Men plutselig kan bunnen falle ut, og prisen faller som en stein nesten over natten. Modellmessig ser det ut som det er 2026 eller 2027 det vil skje større endringer, og jeg tipper i4 vil ligger relativt stabilt frem til da.

Leasing gir deg mer forutsigbarhet i forhold til utgifter, men det blir ikke billigere for deg. Jeg ville kjøpt. 

Skrevet
På 26.11.2024 den 23.53, Saltkjelen skrev:

Om du kjører i B, vil ikke bilen kjøre før du trykker ned gasspedalen. 

 

På 27.11.2024 den 13.38, mslello skrev:

Greit å sjekke om autohold står på også. Knapp nederst til venstre ved girvelgeren. 

Takk for innspill begge to. Autohold stod ikke på, men å kjøre i B når jeg har noe rett fremfor meg (for eksempel når jeg parkerer tett på en vegg) er nok veien å gå. Etter noen ukers kjøring har jeg innsett at det ikke er mulig å ha bilen i D og slippe opp bremsen for å krype fremover - i hvert fall ikke på bilen jeg har fått. I R går det imidlertid helt fint.

Skrevet
På 10.12.2024 den 21.15, kristianh skrev:

 

Takk for innspill begge to. Autohold stod ikke på, men å kjøre i B når jeg har noe rett fremfor meg (for eksempel når jeg parkerer tett på en vegg) er nok veien å gå. Etter noen ukers kjøring har jeg innsett at det ikke er mulig å ha bilen i D og slippe opp bremsen for å krype fremover - i hvert fall ikke på bilen jeg har fått. I R går det imidlertid helt fint.

Hvis du endrer regenerering fra adaptiv til lav, så tenker jeg det blir som du ønsker. Mulig det fungerer på de andre trinnene også. Men jeg har satt min til lav, så bruker jeg B ved aktiv kjøring. 

  • 3 weeks later...
Skrevet

Hei dere,

 

Jeg er på jakt etter "askebeger" til I4. Som passer i en av dem koppholderne og at den luken fremdeles kan lukkes. Jeg kommer til å bruke den som snus-fanger. Jeg hadde en slik lignende kopp i passaten min som fungerte perfekt. Med sånn flipp-lokk etc..men den i passaten er litt for stor for Bmw'en. Tror det egentlig er et askebeger. Jeg kan uansett ikke finne noe på bmw rekvisita...

 

Et annet spørsmål er. Fungerer det med sånn e-sim her i norge? Jeg er dritalei av å bruke delt internett fra mobilen min på hver eneste tur med kidsa..forbanna knot hver gang.

Skrevet
16 timer siden, mossing 92 skrev:


https://www.finn.no/mobility/item/387402527?ci=1
 

tydeligvis noe tilbakekalling på i4 men gjelder sikkert ikke alle


Bilen har en innkalt aksjon fra importør der det skal skiftes et kjøleelement i motoren, denne delen er det noe ventetid på fra BMW

Det kommer opp en recall på VIN nr til denne bilen. Jeg fikk ikke opp noe på min.
VIN fra finn annonsen: WBY31AW08RFR84207

https://www.bmw.co.uk/en/footer/quick-links/bmw-vehicle-recalls.html

Skrevet

Uten at jeg har kjørt den, så tror jeg ærlig talt at oppgradert Tesla Model 3 er bedre "entusiast-elbil", hva nå i all verden det er for noe. Hagerty kjørte en slik Performance mot G80, og den klarte seg ganske bra.

Lurer fortsatt på hvorfor ikke BMW tilbyr denne som en xDrive 25 eller 30 til f.eks. 499000,-.

Skrevet
21 minutter siden, *MrB* skrev:

Uten at jeg har kjørt den, så tror jeg ærlig talt at oppgradert Tesla Model 3 er bedre "entusiast-elbil", hva nå i all verden det er for noe. Hagerty kjørte en slik Performance mot G80, og den klarte seg ganske bra.

Lurer fortsatt på hvorfor ikke BMW tilbyr denne som en xDrive 25 eller 30 til f.eks. 499000,-.

Du får den jo som xDrive 40, men prisforskjellen er ikke så stor opp til M50... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   2 medlemmer

×
×
  • Opprett ny...