uglefossen Skrevet i går, 08:52 Skrevet i går, 08:52 Jeg mener nei. BMW forhandlere lever jo bilen med vinterdekk uten stjernemerking. Mine stjernemerkede sommerdekk med 245/40-19 foran og 255/40-19 bak har forskjellig rulleomkrets.
*MrB* Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden 23 hours ago, uglefossen said: Jeg mener nei. BMW forhandlere lever jo bilen med vinterdekk uten stjernemerking. Mine stjernemerkede sommerdekk med 245/40-19 foran og 255/40-19 bak har forskjellig rulleomkrets. Vinterdekkene er jo «squared», altså samme dim foran og bak. Da er ikke stjernemerking relevant. Jeg har også 245/40 og 255/40 med stjernemerking på sommer…. Som er en merkelig kombo, men pga stjernemerking skal omkretsen likevel være lik. Det er jo hele poenget. Spørsmålet er om man må følge dette. Alternativet er jo å sette på 285/35-19 bak, som harmonerer best med 245/40-19 foran mtp rulleomkrets.
uglefossen Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden 19 minutter siden, *MrB* skrev: Vinterdekkene er jo «squared», altså samme dim foran og bak. Da er ikke stjernemerking relevant. Jeg har også 245/40 og 255/40 med stjernemerking på sommer…. Som er en merkelig kombo, men pga stjernemerking skal omkretsen likevel være lik. Det er jo hele poenget. Spørsmålet er om man må følge dette. Alternativet er jo å sette på 285/35-19 bak, som harmonerer best med 245/40-19 foran mtp rulleomkrets. Vinterdekkene mine er 245/40-19 foran og 255/40-19 bak. Mine stjernemerkede sommerdekk i 245/40-19 foran og 255/40-19 bak, har ikke lik rulleomkrets.
*MrB* Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden Altså vinterdekkene du fikk levert fra BMW? Har du målt omkretsen på dine stjernemerkede sommerdekk? Om de ikke er like høres det veldig rart ut.
uglefossen Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden 1 minutt siden, *MrB* skrev: Altså vinterdekkene du fikk levert fra BMW? Har du målt omkretsen på dine stjernemerkede sommerdekk? Om de ikke er like høres det veldig rart ut. Ja, målte på både vinterdekk fra BMW, og på stjernemerkede sommerdekk som satt på bilen. Før jeg kjøpte bilen så spurte jeg forhandler om dette med stjernemerking og rulleomkrets, men fikk bare uklare svar, så derfor målte jeg dekkene. *MrB* reagerte på dette 1
papertiger Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 8 hours ago, *MrB* said: Altså vinterdekkene du fikk levert fra BMW? Har du målt omkretsen på dine stjernemerkede sommerdekk? Om de ikke er like høres det veldig rart ut. Har det noe å si? Er jo ingen fordelingskasse her som trengs å hensyntas. Og det ligger kanskje inne i software forskjellig rulleomkrets, du får vel valget i skjermen ved dekkbytte hvilken dimensjonskombo du har.
*MrB* Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 4 minutes ago, papertiger said: Har det noe å si? Er jo ingen fordelingskasse her som trengs å hensyntas. Og det ligger kanskje inne i software forskjellig rulleomkrets, du får vel valget i skjermen ved dekkbytte hvilken dimensjonskombo du har. Det var vel mitt opprinnelige poeng. Bilen har ikke fordelerkasse, men er likevel levert med stjernemerkede dekk av en eller annen grunn. Jeg har ikke fått gode svar på hvorfor eller om det påvirker garanti. Burde være lett å svare på for forhandler, men alt jeg fikk var et «Ja, det burde ikke være noe problem det(?)» som om de ikke visste selv. Jeg er egentlig sikker selv, men er ikke så tillitsvekkende at ikke BMW kan svare skikkelig på det jeg trodde var et enkelt spørsmål. uglefossen reagerte på dette 1
papertiger Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden 4 minutes ago, *MrB* said: Det var vel mitt opprinnelige poeng. Bilen har ikke fordelerkasse, men er likevel levert med stjernemerkede dekk av en eller annen grunn. Jeg har ikke fått gode svar på hvorfor eller om det påvirker garanti. Burde være lett å svare på for forhandler, men alt jeg fikk var et «Ja, det burde ikke være noe problem det(?)» som om de ikke visste selv. Jeg er egentlig sikker selv, men er ikke så tillitsvekkende at ikke BMW kan svare skikkelig på det jeg trodde var et enkelt spørsmål. Leste ikke så langt tilbake. Men ja, helt enig med deg. Jeg har vel til gode å få et skikkelig teknisk holdbart svar fra en BMW-forhandler. trodde det var slikt de hadde BMW Genius til. uglefossen reagerte på dette 1
*MrB* Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Har ikke gått veldig grundig til verks, skal sies. Men da jeg kjøpte bilen spurte jeg om dette, og fikk altså et litt tåkete svar. Nå ser jeg dekkene slites, det begynner å bli aktuelt, og jeg er like klok. Genius kunne muligens svart, men dette burde nå alle selgere vite eller enkelt kunne funnet ut av også. Virker som Uglefossen har ca samme opplevelse som meg. uglefossen reagerte på dette 1
Heik80 Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Muligens man må ha stjerne merka dekk visst BMW dekk forsikring ska gjelde ellers ser eg ingen vits med det.
Saltkjelen Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Det er jo som kjent ingen mekanisk forbindelse mellom for- og bakaksel på i4, så stjernemerkede dekk i denne sammenhengen beror nok mer på at stjernemerkede dekk er iht. BMW spesifikasjoner. Det kan for eksempel være stivere dekksider, justert gummiblanding, støydempende tiltak etc. uglefossen reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå