uglefossen Skrevet Lørdag kl. 08:52 Skrevet Lørdag kl. 08:52 Jeg mener nei. BMW forhandlere lever jo bilen med vinterdekk uten stjernemerking. Mine stjernemerkede sommerdekk med 245/40-19 foran og 255/40-19 bak har forskjellig rulleomkrets.
*MrB* Skrevet Søndag kl. 08:17 Skrevet Søndag kl. 08:17 23 hours ago, uglefossen said: Jeg mener nei. BMW forhandlere lever jo bilen med vinterdekk uten stjernemerking. Mine stjernemerkede sommerdekk med 245/40-19 foran og 255/40-19 bak har forskjellig rulleomkrets. Vinterdekkene er jo «squared», altså samme dim foran og bak. Da er ikke stjernemerking relevant. Jeg har også 245/40 og 255/40 med stjernemerking på sommer…. Som er en merkelig kombo, men pga stjernemerking skal omkretsen likevel være lik. Det er jo hele poenget. Spørsmålet er om man må følge dette. Alternativet er jo å sette på 285/35-19 bak, som harmonerer best med 245/40-19 foran mtp rulleomkrets.
uglefossen Skrevet Søndag kl. 08:47 Skrevet Søndag kl. 08:47 19 minutter siden, *MrB* skrev: Vinterdekkene er jo «squared», altså samme dim foran og bak. Da er ikke stjernemerking relevant. Jeg har også 245/40 og 255/40 med stjernemerking på sommer…. Som er en merkelig kombo, men pga stjernemerking skal omkretsen likevel være lik. Det er jo hele poenget. Spørsmålet er om man må følge dette. Alternativet er jo å sette på 285/35-19 bak, som harmonerer best med 245/40-19 foran mtp rulleomkrets. Vinterdekkene mine er 245/40-19 foran og 255/40-19 bak. Mine stjernemerkede sommerdekk i 245/40-19 foran og 255/40-19 bak, har ikke lik rulleomkrets.
*MrB* Skrevet Søndag kl. 09:04 Skrevet Søndag kl. 09:04 Altså vinterdekkene du fikk levert fra BMW? Har du målt omkretsen på dine stjernemerkede sommerdekk? Om de ikke er like høres det veldig rart ut.
uglefossen Skrevet Søndag kl. 09:14 Skrevet Søndag kl. 09:14 1 minutt siden, *MrB* skrev: Altså vinterdekkene du fikk levert fra BMW? Har du målt omkretsen på dine stjernemerkede sommerdekk? Om de ikke er like høres det veldig rart ut. Ja, målte på både vinterdekk fra BMW, og på stjernemerkede sommerdekk som satt på bilen. Før jeg kjøpte bilen så spurte jeg forhandler om dette med stjernemerking og rulleomkrets, men fikk bare uklare svar, så derfor målte jeg dekkene. *MrB* reagerte på dette 1
papertiger Skrevet Søndag kl. 18:05 Skrevet Søndag kl. 18:05 8 hours ago, *MrB* said: Altså vinterdekkene du fikk levert fra BMW? Har du målt omkretsen på dine stjernemerkede sommerdekk? Om de ikke er like høres det veldig rart ut. Har det noe å si? Er jo ingen fordelingskasse her som trengs å hensyntas. Og det ligger kanskje inne i software forskjellig rulleomkrets, du får vel valget i skjermen ved dekkbytte hvilken dimensjonskombo du har.
*MrB* Skrevet Søndag kl. 18:14 Skrevet Søndag kl. 18:14 4 minutes ago, papertiger said: Har det noe å si? Er jo ingen fordelingskasse her som trengs å hensyntas. Og det ligger kanskje inne i software forskjellig rulleomkrets, du får vel valget i skjermen ved dekkbytte hvilken dimensjonskombo du har. Det var vel mitt opprinnelige poeng. Bilen har ikke fordelerkasse, men er likevel levert med stjernemerkede dekk av en eller annen grunn. Jeg har ikke fått gode svar på hvorfor eller om det påvirker garanti. Burde være lett å svare på for forhandler, men alt jeg fikk var et «Ja, det burde ikke være noe problem det(?)» som om de ikke visste selv. Jeg er egentlig sikker selv, men er ikke så tillitsvekkende at ikke BMW kan svare skikkelig på det jeg trodde var et enkelt spørsmål. uglefossen reagerte på dette 1
papertiger Skrevet Søndag kl. 18:20 Skrevet Søndag kl. 18:20 4 minutes ago, *MrB* said: Det var vel mitt opprinnelige poeng. Bilen har ikke fordelerkasse, men er likevel levert med stjernemerkede dekk av en eller annen grunn. Jeg har ikke fått gode svar på hvorfor eller om det påvirker garanti. Burde være lett å svare på for forhandler, men alt jeg fikk var et «Ja, det burde ikke være noe problem det(?)» som om de ikke visste selv. Jeg er egentlig sikker selv, men er ikke så tillitsvekkende at ikke BMW kan svare skikkelig på det jeg trodde var et enkelt spørsmål. Leste ikke så langt tilbake. Men ja, helt enig med deg. Jeg har vel til gode å få et skikkelig teknisk holdbart svar fra en BMW-forhandler. trodde det var slikt de hadde BMW Genius til. uglefossen reagerte på dette 1
*MrB* Skrevet Søndag kl. 18:57 Skrevet Søndag kl. 18:57 Har ikke gått veldig grundig til verks, skal sies. Men da jeg kjøpte bilen spurte jeg om dette, og fikk altså et litt tåkete svar. Nå ser jeg dekkene slites, det begynner å bli aktuelt, og jeg er like klok. Genius kunne muligens svart, men dette burde nå alle selgere vite eller enkelt kunne funnet ut av også. Virker som Uglefossen har ca samme opplevelse som meg. uglefossen reagerte på dette 1
Heik80 Skrevet Søndag kl. 19:38 Skrevet Søndag kl. 19:38 Muligens man må ha stjerne merka dekk visst BMW dekk forsikring ska gjelde ellers ser eg ingen vits med det.
Saltkjelen Skrevet Søndag kl. 19:44 Skrevet Søndag kl. 19:44 Det er jo som kjent ingen mekanisk forbindelse mellom for- og bakaksel på i4, så stjernemerkede dekk i denne sammenhengen beror nok mer på at stjernemerkede dekk er iht. BMW spesifikasjoner. Det kan for eksempel være stivere dekksider, justert gummiblanding, støydempende tiltak etc. uglefossen reagerte på dette 1
nokiaas Skrevet i går, 06:40 Skrevet i går, 06:40 Når jeg måtte ha nye dekk så undersøkte jeg en del på dette med stjernemerke eller ikke. BMW sa til meg at det ikke er noe krav om dette, og at det ikke har noe betydning sånn som på de med fordelerkasse. Men det kan virke som de dekkene som har stjernemerke kan registreres inn i dekksensorene med BMW sitt verktøy slik at de blir autogjenkjent ved bytte. De har en QR kode som verktøyet kan lese inn og da kommer det opp riktig merke og dimensjon inne i bilen og når man laster ned Cardata. Om dette gjelder alle dekk med stjerne vet jeg ikke, men det var i alle fall sånn på Hankook og Continental dekkene uglefossen reagerte på dette 1
uglefossen Skrevet i går, 07:01 Skrevet i går, 07:01 16 minutter siden, nokiaas skrev: Men det kan virke som de dekkene som har stjernemerke kan registreres inn i dekksensorene med BMW sitt verktøy slik at de blir autogjenkjent ved bytte. De har en QR kode som verktøyet kan lese inn og da kommer det opp riktig merke og dimensjon inne i bilen og når man laster ned Cardata. Om dette gjelder alle dekk med stjerne vet jeg ikke, men det var i alle fall sånn på Hankook og Continental dekkene Stjernemerkede Michelin dekk blir også registrert inn i dekksensorene. nokiaas reagerte på dette 1
BrilleBjørn Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) Søker tips fra dere som har byttet dekk på disse tidligere. Jeg har 20" med 285/255 P-Zero. Disse er nå helt slitt ned på innerkant bak, og jeg må følgelig ha nye. Jeg ønsker å gå ned i bredde og vekk fra "Performance"-dekk for å øke rekkevidde, minske støy og kanskje noe kant-slitasje. Problemet mitt er at det i vognkortet på min bil står Li 100 fremme og Li 103 bak, selv om bilen ble levert med 97 fremme og 99 bak. Jeg ønsker å endre til 245/35 fremme og 255/35 bak, men sliter med å finne dekk som har rette lastindeksen. Noen som har gjort denne endringen og kan komme med tips? Og eventuelt bilder av hvor mye strekk det blir med 255 på 10" 868m? Endret 7 timer siden av BrilleBjørn
Lars89 Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Selv om det står LI 100/103 i vognkort trenger ikke I4 M50 mer enn LI 93 foran og LI 99 bak da akselvekt er 1270kg foran og 1550 kg bak. Dette må du selvfølgelig dobbeltsjekke med akkurat din bil, men dette er ihvertfall fakta for tilsvarende bil på Finn som er oppgitt med 100/103 i vognkort. I 255/35-20 ser det ut som man kun får stjernemerket Goodyear F1 Assymmetric 5 og noen ukjente kinadekk med tilstrekkelig lasteindeks. Alle andre merker har 97. BrilleBjørn og papertiger reagerte på dette 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå