Gå til innhold

E39 535i, gode biler?


Bowiitz
 Share

Anbefalte innlegg

Det er ganske mange ting som kan gå galt på en bil som er ca 20 år gammel.

Det viktigste er rust. Spesielt jekkepunkter. Ellers egentlig alt. Fukt i dørken, elektriske feil, endel moduler som kan gå i stykker, understell, motor, service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E39 med v8 er Noe av det bedre som finnes fra BMW :)

Dersom rusta er bra, så er disse solide biler. Slitedeler er som på alle biler som er 20 år, men totalt sett så er det ikke en bil med mer feil enn e61 du kommer fra, heller mindre. Men e39 ruster mer enn e6x 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gode biler, men de har som de fleste andre biler noen plager. 

Som nevnt over er rust et problem på de hvis de brukes i saltlaken om vinteren. 

Om de ikke har vært byttet enda så kan glideskinnene til registerkjedet bli et problem. 

Nå vet jeg ikke hvilken årsmodell dette er, men om motoren har Vanos så kan pakningene i denne bli utslitt og da får du en kaklelyd som får motoren til å høres ut som en diesel. Det vil og påvirke bunndraget litt. Disse enhetene kan overhales (evt byttes i ferdig overhalte). 

Lytt i hvertfall på motoren både under oppstart og på tomgang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var lenge på jakt etter E39 V8, og fant til slutt et særdeles godt eksemplar av en 540 i Sverige i fjor sommer. Nr. 1 grunn til at dette tok tid - RUST! Det aller meste av E39 har noe synlig rust, og da er det garantert mye man IKKE ser.
 

Jeg kjøpte bilen med noe kakling fra vanos, men vurderte det dithen at dette er mye enklere (og billigere) å ha med å gjøre enn synslig og usynlig rust.

Ellers er en frisk E39 med oppegående foringer, stag, dempere osv. noe av det flotteste men kan manøvrere, selv i dag. Har erfaring fra div. nyere biler som Cayenne og Tesla Model X, men bilen jeg velger når jeg skal kose meg, er E39. 
MEN disse Våtterne er litt for restriktive originalt når det kommer til lyd, så de trenger en litt annen bakpotte for den riktige godfølelsen.

Ikke direkte til hjelp dette, men er nå min oppfatning av hvor god en god E39 er😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skyte inn kjapt noen tanker. Jeg har vel hatt 9-10 E39 nå, hovedsaklig med seksermotor, men også en 540i. 

Først og fremst er det rust. Og først og fremst er det rust i kanaler som er viktig. De ruster fra innsiden av bakre jekkfester, saltet kommer inn via jekkpunktene, men drenerer ikke ut. Så sjekker de godt. Er jekkfestet punkter, uten bulk i kanal etc, går det an å sveise ganske holdbare konstruksjoner, problemet er at kanalen kommer som et stort stykk, og det er mye jobb om det må byttes. Utover det ruster både sedan og stasjonsvogn i overgang mellom bakre skjermer og støtfanger. Stasjonsvogn ruster på bakluke, både øvre og nedre, mens sedan ruster på koffertlokk og langs listen under. Akkurat koffert, forskjermer, dører og panser er det relativt god tilgang til fra delerbiler pr. dags dato, det er rusten på selve karosseri som er dyr og vanskelig. 

Elektrisk er ikke bilene så utfordrende. Det er noen grunnmoduler som kan gå, men de er relativt enkle å få tak i og programmere. Det er en kjedelig kostnad, men ikke stor nok til å droppe et kjøp synes jeg. V8-bilene har en annen styring enn sekserne, og den er noe mer vag i følelsen, men ikke nok til å droppe V8 heller. Girkassene på disse bilene er relativt solide og stabile konstruksjoner, de skiller seg iallefall ikke spesielt negativt ut ift andre biler. 

Når det gjelder Vanos, så er det en ting folk er sykt stressa for. Jeg hadde vanosratling på min 540. Jeg kjøpte overhalte og forbedrede enheter fra Dr Vanos, og de kom på tilsammen 6.000 etter retur av de gamle enhetene. Jobben med å bytte de kan fort koste deg en tier i tillegg. Men om du er tålelig god på å skru er det ikke en umulig oppgave å gjøre selv, men der ville  jeg studert en del videoer på nettet og beisan-guiden. Det krever tålmodighet og konsentrasjon, men det er slett ikke umulig å klare selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Mariuse34 skrev:

Glemte dog en ting. De bruker mye bensin. Akseptabelt for kosebruk. Tungt til daglig småkjøring. 

Støttes! Jeg har både e39 med v8 og e60 525d. I kroner for drivstoff så koster vel 540`n det dobbelte pr mil på landeveiskjøring , men glisfaktoren når m62`n jobber mellom 4-6000+ rpm er ubetalelig :smile: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...