Gå til innhold

Rekkevidde på I3


 Share

Anbefalte innlegg

Jeg lå på rundt 190-220km kalkulert rekkevidde på vinteren i Comfort og med klimaanlegg på normal innstilling på min 2019 i3S 120Ah. Om sommeren ligger jeg jevnt på 250-290km kalkulert rekkevidde i Comfort. Jeg kjører som jeg vanligvis gjør, noe som sannsynligvis reduserer rekkevidden i forhold til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om du er garantert lading på jobb eller ikke. Jeg hadde ikke lagt inn marginene for små. Du får noe degradering av batteriet i løpet av noen år, samt at det spises en del strøm å få frontruta isfri i løpet av vinteren. Svaret kan altså avhenge av infrastrukturen hjemme og på jobb. Starter du i oppvarmede garasjer på begge sider med alltid tilgjengelig ladermuligheter på 20A+ er du nok safe. Bor du et sted med -30 på vinteren, kan ikke lade på jobb og har kun en 10-13A stikk hjemme bør du tenke på det litt mer.

Jeg har ikke en i3, men jeg har en elbil og konseptene angående rekkevidde er forsåvidt overførbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerstid skal det gå, men du vil nok føle på rekkeviddeangsten. Uten tilgang til lading både på jobb og hjemme, kan du få problemer med å starte med fullt batteri hver morgen. Anbefaler at du låner en bil og prøvekjører strekningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mye å si med topografi og fartsgrenser også. Vesentlig forskjell i forbruk om du kjører i 80 eller 110. På vinteren går det mye strøm på oppvarming/forvaltning så har mye å si om du typisk har 0 grader eller -20.

Anbefaler at du stiller samme spørsmål evt søker elbilforum.no og "BMW i3 owners norway" på facebook også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 120ah. I forrige jobb kjørte jeg 20 mil t/r et par ganger i uka over Lygna til Gjøvik. Det gikk ikke på vintern, trengte 5 min på lader. Ikke noe morsomt å sitte å lure på om man kommer frem.

Har kommet mye nytt i det siste med lengre rekkevidde, Ioniq, Peugeot e-205, zoe. Vet ikke om noen av de kan leveres nå eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mistermister skrev:

Vi er i tenkeboksen ang kjøp av elbil og vurderer i3. Hva er realistisk rekkevidde på en 2020 modell i3? Jeg har 9,6 mil hver vei til jobb. Vil det holde?

Har 2020 i3, har også hatt første generasjonen.

Har 118 km til hytta en vei, inkl E18 med 110 soner, kjører denne med full oppakning (overfull) Og med en familie på 4, frem og tilbake uten lading.

Har da igjen ca 5-7 mil rekkevidde, sparer ikke på strøm/kjøling og holder fartsgrensa og vel så det. Rekkevidde nå er det ca 290-330km ved fullt batteri.

Kommer veldig ann på topografi og hastighet. Jeg vil si dette er innafor også på vinteren, forvarm bilen først med plugg i hjemme, så bør dette være en god opplevelse.
kommer forøvrig fra X3 med diesel, så for meg er i3 på langkjøring og som eneste bil et ærlig eksperiment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...