Gå til innhold

Bremseskive sitter fast bak


Oscorp
 Share

Anbefalte innlegg

Har fått et stort problem med en 2004 BMW 316.
Skal bytte skiver bak, fått av caliper og umbrakoen til skiven.
Men selve skiva sitter dønn fast. Får lirket litt på den, men virker som håndbrekket ikke slipper skiva og har satt seg fast.
Har banket med hammer og brekkjern og forsøkt og skru ut skiva med bolt festet i caliper hullene, men sitter dønn.
Og hullene til hjulboltene har forsøvet seg, så får ikke på hjulet igjen.

Dette er helt krise, noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har husket å ta ut spennet i håndbrekkskoene? Er hullene ute av stilling er det litt sent å gjøre det nå. Du får prøve å sette bilen i gir og se om du får lirket hullene tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må løsne på stramminga gjennom et av bolthulla for å få av skiva.

Skiva har gjerne en rustkant på innsiden av håndbrekkskoene sånn at disse holder igjen skiva. 

Herjer man for mye river man i stykker monteringsfjørene til håndbrekket og evt bremseskjold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Otis skrev:

Æ banke skiva av fra baksiden er også en mulighet. Kutte den i flere deler med vinkelkutter er også en mulighet.

👍 Har selv brukt slegge og banka ut fra baksiden, gjør vondt i sjela, men gjorde susen for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du gjøre det "korrekt" så skal du ta ut spennet på håndbremseskoene før du tar av skiven. De har en tendens til å lage seg et spor inne i senteret på skiven, og da må man over en kant for å få skiven av. Du justerer den med et lite flattskrujern gjennom ene boltehullet. (Krøkkete operasjon, der du må vippe på et tannhjul, en tann om gangen. Skal ikke mange kneppene til da).

 

At skiven beveger seg, men ikke vil av tyder på at problemet ligger her. Sitter den derimot helt kubb kan den ha rustet fast i navet. Da må man i verste fall til med ters, slegge eller vinkelkutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom til den skruen på baksiden av skiven og fikk av skiven. Flaks.

Men så viser det seg at det er to fjær muttere som skal feste bremsene til varmeskjoldet.
Disse hadde falt ut.
Årsaken er at hullet har blitt for stort, så nå må jeg nok bytte varmeskioldet.
Noen som har tips til hvordan det gjøres på denne bilen? 
Kan virke som hele navet må skrus av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Oscorp skrev:

Jeg kom til den skruen på baksiden av skiven og fikk av skiven. Flaks.

Men så viser det seg at det er to fjær muttere som skal feste bremsene til varmeskjoldet.
Disse hadde falt ut.
Årsaken er at hullet har blitt for stort, så nå må jeg nok bytte varmeskioldet.
Noen som har tips til hvordan det gjøres på denne bilen? 
Kan virke som hele navet må skrus av.

Korrekt. Navet må av, dette medfører ofte at du må bytte hjullager i tillegg. 

I mine yngre dager så løste jeg dette problemet ved å snitte opp det nye bremseskjoldet i et hjørne og tvinge det over navet. Dette krever tilpassing etterpå, men det funka den gang. Ikke optimalt, men på datidens studentbudsjett helt nødvendig for å få den gjennom EU. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer greit å kutte det nye bremseskjoldet i to. Du har totalt 4 skruer som holder skjoldet på plass, så du får 2 skruer på hver halvdel, slik at det sitter bra. Dugde på min E36 i alle fall. Alternativet etter boka er som du har selv skjønt å ta av navet/hjullageret, det er uendelig mer pes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange verksteder gjør det også på den måten. Kapper opp bremseskjoldet, skrur det fast også sveiser de det sammen etterpå igjen.

Hvis lagrene dine er bra så ville jeg gjort det på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...