Gå til innhold

BMW 320i 2012 - Registerkjede feil


Herman K
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, vurderer å kjøp en BMW 320i 2012, men leser overalt på internett at de har mye problemer med registerkjede. Er dette like utbredt i Norge som i USA?
Bilen jeg vurderer å kjøpe kun gått 80 000km, kan dette bli et bomkjøp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har selv en 5serie av samme årgang med samme motor. Her var registeret defekt på samme km stand som denne bilen. Koster fra 35.000 og oppover til 60.000 allt ettersom hvor man forhører seg og hva som må gjøres. Dette skjer pga dårlig plastmatriale i kasetten som register med skinner og strammer går i. Plasten blir sprø å knekker, kjede blir slakt og kan hoppe over. Det skjer også at oljesil på oljepickup tetter seg av plastbiter og motor havarerer. Mange mener at man preventiv kan bytte kjedestrammer, men det vil ikke  hjelpe  da det er selve kassetten som holder allt i sammen som svikter.  Mener disse delene ble oppgradert i 2013, så kan være lurt å kjøpe 13mod eller nyere. Eventuelt sjekke om registeret er blitt  byttet på denne.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være litt pessimistisk så bør du unngå det meste av bmw fra 2008 til 2013 når det gjelder registerhavari. 

Fra 2014 og oppover er du tryggere :)

I 2014 så kom også facelift på mange bmwer, med de fordelene det er. Men selvfølgelig oppgradert 2014 modell samt mer holdbar motor gjenspeiler seg jo i prisene kontra en 2012 modell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Evopower skrev:

For å være litt pessimistisk så bør du unngå det meste av bmw fra 2008 til 2013 når det gjelder registerhavari. 

Fra 2014 og oppover er du tryggere :)

I 2014 så kom også facelift på mange bmwer, med de fordelene det er. Men selvfølgelig oppgradert 2014 modell samt mer holdbar motor gjenspeiler seg jo i prisene kontra en 2012 modell. 

N47 levde lenger enn 2013.. F30 2014 model har N47, og F15 har vel N47 til 2015-2016 som 25D?
Selv har jeg hatt registerras på en 2012 F25 med N47.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

N47 levde lenger enn 2013.. F30 2014 model har N47, og F15 har vel N47 til 2015-2016 som 25D?
Selv har jeg hatt registerras på en 2012 F25 med N47.

Ble vel en oppgradert n47 i 2014? Sikkert ikke godt nok, men bedre. De skal jo ikke holde mer enn 5 år 100.000km. Bmw har tatt etter Volkswagen i den logikken. 

Trygg er man vel ikke før man er over på b serie motorene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Evopower skrev:

Ble vel en oppgradert n47 i 2014? Sikkert ikke godt nok, men bedre. De skal jo ikke holde mer enn 5 år 100.000km. Bmw har tatt etter Volkswagen i den logikken. 

Trygg er man vel ikke før man er over på b serie motorene 

Jeg hadde den oppgraderte «trygge» versjonen (2012), N47 er N47, men første revisjon er vel den minst vellykkede.

adblue er noe svineri det også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Evopower said:

For å være litt pessimistisk så bør du unngå det meste av bmw fra 2008 til 2013 når det gjelder registerhavari. 

Fra 2014 og oppover er du tryggere :)

I 2014 så kom også facelift på mange bmwer, med de fordelene det er. Men selvfølgelig oppgradert 2014 modell samt mer holdbar motor gjenspeiler seg jo i prisene kontra en 2012 modell. 

Kom ikke facelift på 3-serie i 2012?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Herman K skrev:

Kom ikke facelift på 3-serie i 2012?

Nei 2012 så kom f30 3 serie som overtok for e90.

 

1 time siden, laffe skrev:

Da får man vel problemer med Adblue-systemet i stedet:)

Ja men det er rimeligere å ha trøbbel med enn register... Samt at det kan kodes bort. 

Nei, er glad jeg kjører gammal solid M57 diesel 😀 og når folk spør om råd og tips og jeg anbefaler en slik gammal sliter, så trosser de mine anbefalinger og kjøper enn nyere med N47 eller noe 320i greier. Kun for at det ser nyere ut. Mange ser på lav alder, km stand og good looks, over det som faktisk er mekanikken under. Desverre for dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Evopower skrev:

Nei, er glad jeg kjører gammal solid M57 diesel 😀 og når folk spør om råd og tips og jeg anbefaler en slik gammal sliter, så trosser de mine anbefalinger og kjøper enn nyere med N47 eller noe 320i greier. Kun for at det ser nyere ut. Mange ser på lav alder, km stand og good looks, over det som faktisk er mekanikken under. Desverre for dem. 

Selv M57N2 er ikke risikofri når det kommer til regkjedet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Daniel. skrev:

Selv M57N2 er ikke risikofri når det kommer til regkjedet :)

Visste den kom 😅 det er nokså så risikofritt, med hyppig oljeskift og feilprosenten på disse kontra N47 er vel 10% (udokumentert) jeg sover godt om natta. Om man ikke kan kalle m57n2 holdbar da er ingenting det. De eldste M57 har dårlige dyser igjen, alle har noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Evopower skrev:

Visste den kom 😅 det er nokså så risikofritt, med hyppig oljeskift og feilprosenten på disse kontra N47 er vel 10% (udokumentert) jeg sover godt om natta. Om man ikke kan kalle m57n2 holdbar da er ingenting det. De eldste M57 har dårlige dyser igjen, alle har noe. 

Det er vel ikke uten grunn av M57 faktisk brukes i en del militærkjøretøy. Motor-blokk, topp, kam, veiv, råder osv er svært robust på disse motorene. At dyser, LMM og andre ting rundt motoren kan svikte, betyr ikke at motoren i seg selv ikke er Rock solide.
M47 har tre svakheter: Turbo pga slurv med oljeservice og bytte at veivhusventilasjonsfilteret, Swirl-flaps som kan løsne eller EGR som soter igjen innsuget, betyr ikke at motoren i seg selv er dårlig. M47 kan lett kjøres 300000km uten å få oljeforbruk.
De aller fleste M47 og M57 får problemer med sot i innsuget pga EGR. Uten EGR og disse motorene går evig.
Bare sørg for oljeintervall på 10000km eller en gang i året. Og skift veivhusventilasjonsfilteret. hver 3 oljeskift, så vil også Turboen leve lenge.
Paradokset er der at da BMW fant ut å flytte registret bak på motoren, ja da begynte disse å ryke. Det er ikke servicen på registeret som er problemet, men det er plasseringen av registret.

Men nå dreier vel denne tråden om en bensiner og ikke diesel. 320i 2012mod har vel en helt anne motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...