Gå til innhold

Søker erfaring og innspill om tuning av 220xd (B47d20)

Bmw smurfen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nylig gått til innkjøp av F46 220xd Gran tourer med fulleffektsversjon med 190HK. Motorkode er B47d20.

Den går forsåvidt greit nok men ønsker å hente litt til.

Jeg finner lite om dette emne og lurer på om noen her har erfaring men å tune B47 motor? 

Ser at enkelte selskaper oppgir at dem klarer å hente ut 30HK og 60-80NM. Er dette merkbart endring?

Seriøse innspill og synsing tas imot😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Me har samme motor i vår 420xd, og har vært i kontakt med @TRF her på forumet som driver TRF Performance. De har oppgitt ca +20hk og +50Nm på steg 1, og det ble forklart inngående hvorfor de la seg på denne effekten og dreiemomentet. Hvor holder du til?

At det blir merkbart stort sett samme hvem du velger er det nok ingen tvil om, men erfaringene på optimalisering fra TRF er mange og gode her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja...tenkte jeg skulle ta kontakt med TRF etterhvert men søker først litt erfaring for å kartlegge. Forstår jeg deg rett at du har tunet din 420xd? hva er dine tankene i etterkant? Ble det som du hadde forespeilet? 

Jeg holder til på sørlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg har ikke gjort det enda - blir stadig overrasket over hvor frisk denne motoren i 190hk utgave føles i F36’en kontra F11 der den føles som et velvoksent hakk for liten. Mulig det blir prioritert i år, men bilen bikker 90000km i løpet av høsten (har faktisk da kjørt snaue 20000km i snitt i året med den siden kjøp for 3 år siden), og da tenker jeg en flushing og oljeskift på girkassen kommer foran i løypa.  

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt nysgjerrig selv på dette. Fruen har 163hk versjonen i en f11. Og den er uhyre dau. Men TRF henter ikke ut mer enn 20hk alså🤔 Er klart det hjelper fra 163, men fra 190 er det vel ikke så fryktelig merkbart da?

Bmw henter vel selv ut 215hk på denne med original tuning?

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 years later...

Hei!

Eg har ein 2016 F46 med nevnte motoren. Den fekk ein tuning (har hoffleverandør som ordnar for meg) som skulle gje ~220hk. Samtidig takka EGR og DPF for seg. Bilen hadde gått eit stykke når detta skjedde, ca 230.000km.

Bilen går som ei kule, er veldig imponert over kor bra denne motoren går og kor fint den 8trinns automatkassen passar sammen. I tillegg brukar den så lite diesel at det er igrunn berre fryd. Bilen har no gått 310.000km og har ingen problemer, brukar litt olje (ikkje i VW sammenheng) ca 0.5l på 15.000km. Har vore godt vedlikeholdt denna, er vel på sitt 25. oljeskift så tappepluggen er sikkert snart moden for bytte. Dieselforbruk på det jamne under 0.6 og heilt ned mot 0.40 på langkøyring. Er xDrive, tung bil med skinn, 7seter, panoramatak osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TurboJens det er interessant lesning. Regner med turbo "og slikt" er byttet? Registerkjede er fortsatt originalt? Vi har fortsatt samme bilen (F36 420xd) med denne motoren som jeg nevnte over her for et par års tid siden, og den imponerer stadig i den 1600kg tunge 4-serien - også den med xdrive. Fortsatt original, ingen tuning. Ser vår går ned mot 0,5 på langkjøring (på vestlandet blir vel det som landevei/blandet kjøring å regne), men da med fullstappet bil og ingen egg under gasspedal. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger Er ikkje skifta ein einaste vesentleg motordel. Eg har skifta eit plastrør til oljeåndinga og dynamo på den, no er det kome ein ulyd, reknar med at det er eit løpehjul som må skiftast (har skifta vibrasjonsdemper, strammer og multireim tidlegare men det eine løpehjulet var tidlegare beskrive at motoren måtte ut for å skiftast så det har eg utsatt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...