Gå til innhold

545e i praksis


Pekka
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Pekka skrev:

En 530e Touring hadde vært et godt valg.  Men, jeg ønsker meg noe med mer krefter og da er det ikke så mange stasjonsvogner å velge i: M550d, M340d og M340i, de er cirka like raske som 545e, og så er det E63s, E53, CLA45s (blir litt liten?), og noen Audier.  En M5 Touring hadde vært perfekt :) 

Bare å kjøpe en g31 540d LCI da, får ikke M550d som LCI. Eventuelt 340  om den er stor nok. 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G31 touring finnes ikke i m550i da? 

Nye Alpina b5s er jo også et alternativ hvis e63s er hvor du legger lista 😅 forstår ønske om overdådig kraft, har du økonomi til det så er det jo bare å velge 😀 markedet for slike biler har jo aldri vært bedre enn nå. Og akkurat nå er er nok det siste vi ser til biler som e63s amg med v8. 

545e blir sikkert i så måte sprek nok, men er det virkelig noen liter med bensin du vil spare på når vi er på disse summene i bil? 

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, E.H.D skrev:

Bare å kjøpe en g31 540d LCI da, får ikke M550d som LCI. Eventuelt 340  om den er stor nok. 😃

Fra juli 2020.  Koster mer for en ny 540d enn en 2020 M550d.  Jeg antar at M-en gir vassere kjøreegenskaper, men kan selvfølgelig ta feil.  M340i og d koster 1.180 og 1.150 og er trolig fantastiske biler, men usikker på om de er mer verdt å satse på enn M550d.

 Screenshot_20200724-164135_Chrome.thumb.jpg.56fcb1223b939300dfc0403d9d164678.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Evopower skrev:

G31 touring finnes ikke i m550i da? 

Nye Alpina b5s er jo også et alternativ hvis e63s er hvor du legger lista 😅 forstår ønske om overdådig kraft, har du økonomi til det så er det jo bare å velge 😀 markedet for slike biler har jo aldri vært bedre enn nå. Og akkurat nå er er nok det siste vi ser til biler som e63s amg med v8. 

545e blir sikkert i så måte sprek nok, men er det virkelig noen liter med bensin du vil spare på når vi er på disse summene i bil? 

 

M550i finnes dessverre ikke i Touring.  Alpina har jeg tenkt på, men finner ingen nyere i Norge og er usikker på service og reperasjon (utføres det hos et BMW-verksted?).

Jeg synes du treffer spikeren på hodet flere ganger her: Motorene i M5, E63s, M550d og M340i/d er nok de siste i sitt slag, så dette er en YOLO-mulighet.  Senere i år kommer i4 til Norge med 4 sekunder på 0-100.  Den ser ekstremt moderne ut, og har ingen avgifter.  Kommer BMW med den i en M-sport-utgave så er det egentlig bare M5 og tildels M550i som kjører fra den (selv om M550i visstnok ikke er så glad i de krappeste svingene).

Har ikke kjørt E63s, men forstår at enkelte synes den er alt for hard på dårlig vei.  Dessuten er de i Norge stort sett 2018-modeller som etterhvert har gått langt.  2 år igjen på garantien og kanskje ikke de mest holdbare?

Uansett hvilken av bilene nevnt i linjene over så er verditapet formidabelt, og jeg klarer ikke spare opp like mange penger like fort som de renner ut.  Det er derfor viktig for meg at jeg er veldig fornøyd med valget jeg tar.  Fornuften sier en ting, hjertet en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Pekka

Vi må snakke litt om de prisene du operer med her. For meg ser det ut som om du nevner pris på ferdig utstyrt bil. 

For ordens skyld så kosta en G31 540d fra 853 000,- i November 2020. Mens en M550d var alt da tatt ut av prislistene, sist den var i prislista så kosta så kosta den fra 1 066 000,-.

M340i Touring koster fra 874 000,- og en M340d Touring koster fra 843 000,-. Dette er egentelig ikke så mye i en tid hvor en loaded Passat koster 630 000,-. Jeg fikk pristilbud på en M340i sedan i sommer på 1 mill blank, da med hele 90 000 kr i rabatt. Da hadde jeg tatt med godt med utstyr. Men 1 mill er alt for mye for en 3-serie som ikke er en M bil (for M-Perfomance er ikke ekte M)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

@Pekka

Vi må snakke litt om de prisene du operer med her. For meg ser det ut som om du nevner pris på ferdig utstyrt bil. 

For ordens skyld så kosta en G31 540d fra 853 000,- i November 2020. Mens en M550d var alt da tatt ut av prislistene, sist den var i prislista så kosta så kosta den fra 1 066 000,-.

M340i Touring koster fra 874 000,- og en M340d Touring koster fra 843 000,-. Dette er egentelig ikke så mye i en tid hvor en loaded Passat koster 630 000,-. Jeg fikk pristilbud på en M340i sedan i sommer på 1 mill blank, da med hele 90 000 kr i rabatt. Da hadde jeg tatt med godt med utstyr. Men 1 mill er alt for mye for en 3-serie som ikke er en M bil (for M-Perfomance er ikke ekte M)

Det er noe utstyr jeg absolutt vil ha, og for å kunne sammenligne en bruktbil og en ny bil må de begge ha dette utstyret.  Prisene jeg bruker i denne tråden er derfor for biler med samme utstyr.

2020 M550d ligger på ca. 1.150.000 brukt med lav kilometer og høyt utstyrsnivå.  Den 2021 545e jeg linket til tidligere i tråden har ekstrautstyr for ca. 250.000 uten det dyreste skinnet, de dyreste felgene, alcantara i taket, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare en Sport modus på 545e? På G2* så har du sport, sport individual hvor du kan sette dempere og styring i komfort f.eks. og Xtraboost. I Xbraboost går motoren uansett om du har valg sport eller vanlig automat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, mslello skrev:

Er det bare en Sport modus på 545e? På G2* så har du sport, sport individual hvor du kan sette dempere og styring i komfort f.eks. og Xtraboost. I Xbraboost går motoren uansett om du har valg sport eller vanlig automat.

Ut fra denne tråden er det kun ett understell til G30/31-biler som ikke starter med bokstaven M i modellbetegnelsen.  Du kan betale ekstra for DDC (Dynamic Damper Control), og får da valget mellom Sport og Comfort, samt Adaptive som ved hjelp av bl.a. navigasjonen automatisk bytter mellom Sport og Comfort.

Uten DDC er Sport-modus raskere gassrespons, høyere turtall, og bensinmotor alltid på, i tillegg til rødt instrument-cluster, m.m. (Det er mulig at styringen blir raskere også, jeg sjekket ikke dette).  Som noen skriver over her så er det en automatisk start/stopp-funksjon som fungerer i Sport-modus hvis denne er valgt med knappen ved girspaken, men som ikke fungerer med girspaken i Sport.

Skulle gjerne ha prøvd en G30 med DDC for å vite hvor mye strammere understellet blir i Sport, og om Comfort-modus med DDC er det samme som uten (altså samme komfort som G30/31 uten DDC).

Xtraboost i 330e er økt effekt fra 252 til 292 hk i et kortere tidsintervall?  Er det standard på 330e å kunne justere demperne, eller er det ekstrautstyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pekka skrev:

Ut fra denne tråden er det kun ett understell til G30/31-biler som ikke starter med bokstaven M i modellbetegnelsen.  Du kan betale ekstra for DDC (Dynamic Damper Control), og får da valget mellom Sport og Comfort, samt Adaptive som ved hjelp av bl.a. navigasjonen automatisk bytter mellom Sport og Comfort.

Uten DDC er Sport-modus raskere gassrespons, høyere turtall, og bensinmotor alltid på, i tillegg til rødt instrument-cluster, m.m. (Det er mulig at styringen blir raskere også, jeg sjekket ikke dette).  Som noen skriver over her så er det en automatisk start/stopp-funksjon som fungerer i Sport-modus hvis denne er valgt med knappen ved girspaken, men som ikke fungerer med girspaken i Sport.

Skulle gjerne ha prøvd en G30 med DDC for å vite hvor mye strammere understellet blir i Sport, og om Comfort-modus med DDC er det samme som uten (altså samme komfort som G30/31 uten DDC).

Xtraboost i 330e er økt effekt fra 252 til 292 hk i et kortere tidsintervall?  Er det standard på 330e å kunne justere demperne, eller er det ekstrautstyr?

Xtraboost gir 40 hk ekstra i 10 sekunder om gangen ja.

Adaptivt M understell er ikke standard på 330e nei, men ganske prisgunstig oppgradering. 6000,- om jeg ikke husker feil. På G20 så kjører jeg stort sett i komfort, den er ganske stivt satt opp i sport som er std. for Xtraboost modusen. 

Til sammenligning så kjørte jeg F10'n i jeg hadde, bestandig i sport på dempere. Selv etter montering av H&R senkefjærer. Den hadde EDC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fruen prøvekjørte X3 hybrid i M-sportutgave i går med EDC og samme seter (og farger på setene) som ønsket i konfigurasjonen for 545e.  Fint å se og prøvesitte.  EDC i Sport ga en mye bedre opplevelse enn 545e uten EDC, selv med vinterdekk med høy profil. Det gjør ønsket 545e mer aktuell igjen.

Hvis EDC ikke er sportslig nok er vel alternativene Michelin Pilot Super Sport som har ekstremt godt feste, men bråker endel. Hvis ikke det er nok er neste steg 20" hjul, og tilslutt 25-35mm senkefjærer fra AC Schnitzer.

X3'en har Sport Automat, noe 545e demobilen ikke hadde. Med girkassen i Drive kan man gire opp med høyre hendel bak rattet. Dette er aktuelt når man holder jevn hastighet, for å få turtallet ned fra 2.000.  Forstår ikke helt hvorfor bilen ikke har en modus der sekseren er kontinuerlig igang, men på et roligere turtall. Kanskje finnes det en individuell setting som løser dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.Er helt ny her og har nylig annskaffet meg min første BMW 🥰 

Hadde/har veldig lyst på en 545e, men følte det ble litt i overkant dyrt akkurat nå. Endte opp med å kjøpe en brukt og godt utstyrt 2019 530e for et par mnd. siden. Planen var å ha denne ett til to år og bytte til en da brukt 545e. Den planen er ganske godt forsterket etter hvert som jeg har "lært bilen å kjenne". Er meget fornøyd 😊 Jeg når jeg 90% av mine venner, butikker og jobb på batteridrift. 545e`n har jo også lengere rekkevidde. Skal jeg lengere starter jeg alltid med motoren og går over til batteridrift siste del. Veldig enkelt. Kan jo også velge hvor "lav" % batteriet max skal gå til.... Planen om og ende opp med 545e står derfor fjellstøtt🤘 😄

 

Det er dog ett par ting som jeg ville ha endret, og det er stopp av motor i lyskryss o.l. (utenom i sportmodus på "gearspaken"). Det andre er den "aktive motorlyden" i høytalerene. Er greit når man virkelig gasser på og drar opp i turtall, men synes det er irriterende på lavere turtall. Leste at disse tingene enkelt kunne fikses ved hjelp av Bimmercode. 

Er det kanskje noen av de tingene Fredrik 90 ikke helt likte som kan "tillpasses" ved hjelp av Bimmercode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...