Gå til innhold

545e i praksis


Pekka
 Share

Anbefalte innlegg

Følger spent med på 545e, hadde den kommet som Touring hadde det vært et lett valg.  Prøver å overbevise meg selv at det er sjeldent at jeg trenger stor bagasjeplass.

Jeg har 54 km hver vei til jobb, mye i 110-sonen, men ser at endel lader på jobben så jeg kan i teorien kjøre mest på strøm.  Trenger egentlig strøm til kjøring av unger på diverse treninger etter arbeidstid også, men batteriet til X5 45e ble for stort for 545e så jeg får lade litt under middagen.

Siden jeg får et akutt anfall av blyfot minst en gang hver vei lurer jeg på om bensin-sekseren med legendariske 286 hk da må hjelpe til øyeblikkelig, dvs. iskald motor og full gass?  Sånt gjør vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pekka skrev:

Siden jeg får et akutt anfall av blyfot minst en gang hver vei lurer jeg på om bensin-sekseren med legendariske 286 hk da må hjelpe til øyeblikkelig, dvs. iskald motor og full gass?  Sånt gjør vondt.

dette er vell ikke lenger i tankene på produsenter da skadene av dette kommer langt utenfor garanti tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensinmotoren har først og fremst godt av å lufte seg iblant, selv om undertegnede kjører nesten kun på strøm i det daglige. Jeg har ikke rekkeviddetallene for 545e foran meg, men oppgitte tall er veiledende. Trekk fra litt om du skal være realistisk på en god dag. Høyrefoten bestemmer også mye over rekkevidden og jeg tror nok du kommer lengre i 80kmt, enn f.eks. 110kmt. Du vil nok oppleve at bensinmotoren plutselig starter og er rett på 3500rpm, jeg vet ikke, men tror det ikke er særlig bra i lengden. Du får låne en 545e og se hvordan den takler strekket du må kjøre og heller planlegge litt hvor du kan bruke bensinmotoren om ren elektrisitet ikke er nok. Altså for å unngå at den hopper rett i action. 🤷🏼‍♂️

...men dette er bare generelt for hybrid. Ikke spesifikt 545e. :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller det egentlig noen rolle for deg @Pekka? At bensinmotoren starter har ikke noe å si alle den tid du har garanti.

Men kanskje du skal beholde bilen lenger enn garantiperioden? Da kan du tenke på dette når du bruker bilen.

Hvis ikke, gi bånn gass når du føler for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Marius2002 skrev:

Bensinmotoren har først og fremst godt av å lufte seg iblant, selv om undertegnede kjører nesten kun på strøm i det daglige. Jeg har ikke rekkeviddetallene for 545e foran meg, men oppgitte tall er veiledende. Trekk fra litt om du skal være realistisk på en god dag. Høyrefoten bestemmer også mye over rekkevidden og jeg tror nok du kommer lengre i 80kmt, enn f.eks. 110kmt. Du vil nok oppleve at bensinmotoren plutselig starter og er rett på 3500rpm, jeg vet ikke, men tror det ikke er særlig bra i lengden. Du får låne en 545e og se hvordan den takler strekket du må kjøre og heller planlegge litt hvor du kan bruke bensinmotoren om ren elektrisitet ikke er nok. Altså for å unngå at den hopper rett i action. 🤷🏼‍♂️

...men dette er bare generelt for hybrid. Ikke spesifikt 545e. :) 

Godt forslag om å låne en demobil når de kommer til forhandlerne.  Rekkevidden på 545e er ca. 54 km, så det blir litt bensin på hver tur - mer når det er vått/snø på veien, kaldt, og mer luftmotstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polestar 2 da? Rimeligere bil og man slipper rekkeviddeangst og bensinmotor som blir ødelagt av å gå korte, harde runs. 

Blir spennende å se verditap et på disse etter garantiperioden da oss med mindre midler har råd til å kjøpe dem :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.8.2020 den 0.02, Otis skrev:

Spiller det egentlig noen rolle for deg @Pekka? At bensinmotoren starter har ikke noe å si alle den tid du har garanti.

Men kanskje du skal beholde bilen lenger enn garantiperioden? Da kan du tenke på dette når du bruker bilen.

Hvis ikke, gi bånn gass når du føler for det.

Tanken på å gi full gass på iskald motor gjør vondt uansett garanti.  Ved driftstemperatur kan trafikale situasjoner løses med høyrefoten, f.eks. en lastebil i høyrefeltet samtidig som noen blokkerer venstrefeltet.  En annen daglig hendelse er å forserer rundkjøringen ved fylkets mest trafikkerte strekning der ingen vil slippe ut de som skal i motsatt retning.  Med en hybrid ser det da ut til at bensinmotoren vil være kald når den skal levere mye krefter.  Skulle jeg fullstendig endret personlighet og kjørt defensivt i alle situasjoner kunne jeg kjørt en i-MiEV.

 

På 26.8.2020 den 10.04, Evopower skrev:

Polestar 2 da? Rimeligere bil og man slipper rekkeviddeangst og bensinmotor som blir ødelagt av å gå korte, harde runs. 

Blir spennende å se verditap et på disse etter garantiperioden da oss med mindre midler har råd til å kjøpe dem :)

 

Kjøreegenskaper og få feil er viktig, derfor har det en tendens til å bli BMW (Har eid 5-serier kontinuerlig siden 1994).

Har ikke satt meg inn i verditapet på de første ladbare hybridene, kanskje folk flest tenker at forbrenningsmotoren har gått mye mindre enn kilometerstanden tilsier (og at de dermed gjør en god deal)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo i utgangspunktet veldig interessert i denne bilen, men det som holder meg litt tilbake er mindre bagasjeplass enn den G30en jeg har nå. G30 som familiebil er knap nok i utgangpunktet om man ikke skal fjerne verdifulle liter med bagasjeplass. Videre så synes jeg rett og slett at rekkevidden er for dårlig for en slik dyr bil, hadde håpt på noe i nærheten av X5 45e. Også er jeg usikker på hybrid, jeg er veldig interessert i motor og at bilen kan lage lyd i det minste. Tanken på å gjøre all småkjøring på strøm er jo fristende, men da finnes det egentlig billigere og mer praktiske ladehybrider på markedet. Akkurat det med full guff på kald motor bekymrer meg, men disse motorene må da være dimensjonert for dette? Det må være tatt høyde for hyppig start og stopp i serviceintervall og i motorens konstruksjon. Videre så må jo dette bli biler det er uaktuelt å eie uten noen form for garanti eller forsikring. 

Jeg kjørte nå i helgen 1300 km på tur med min G30 540d, jeg må si jeg liker å ha den dype dieselsekser murringen der fremme under panseret. Det er en litt snål form for trygghet, du vet at du har noe som leverer "varene" i det sekundet du trenger dem og du vet at teknikken er utprøvd. Å skulle kjøre noe som slår seg av og på hele tiden under en langtur vet jeg ikke om jeg kommer til å like, mulig dette er en vanesak. Men jeg skal definitivt teste 545e når den kommer, det at BMW nå kommer med en sekssylindret ladehybrid er helt fantastisk. Utfordringen med bilen jeg har i dag er at alle småturer lokalt gjøres med dårlig samvittighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.8.2020 den 10.20, Pekka skrev:

Tanken på å gi full gass på iskald motor gjør vondt uansett garanti.  

Motorvarmer?

 

Har selv nettopp gått over fra F10 med diesel-rekkesekser (204 hk) til G11 med hybrid/bensinfirer.

Jeg må si jeg likte den forrige bilen *veldig godt* Jeg hadde den i over syv år. Jeg elsket det gode skyvet man fikk ved litt dyp pedal - selv om turbolag'en var noe jeg irriterte meg over i begynnelsen (kom da fra selvpustende bensinmotor).

Jeg har bare hatt 7'er-hybriden i en liten måned. Den elektriske rekkevidden på den er latterlig lav - oppgitt til 44 km med NDAC, men det er bare tull. Jeg har akkurat 21 km t/r til jobb i 60- og 70-soner og det klarer den akkurat med noen få km igjen. Men jeg liker veldig godt å kjøre helelektrisk - elsker den silkemyke og helt stille gangen som sterkt bidrar til komfortfølelse - selv om bilen da er skikkelig DAU (111 hk på en over 2000 kg bil). Så sparer man jo bensin også.

Har også fått testet bilen på langkjøring. Var på tur til Danmark og Tyskland i sommer. Selv om jeg ikke akkurat liker lyden av fireren, må jeg si skyvet er meget bra (326 hk kombinert). På Autobahn vil jeg faktisk si jeg ikke savnet mer krefter - skyvet holdt seg meget godt opp mot 200 km/t.

Jeg liker ikke denne skiftingen mellom el- og bensindrift ved småkjøring i comfort (eDrive). Derfor velger jeg MAX eDRIVE når jeg kan. Har funnet ut at jeg ved langkjøring vil velge batteri-kontroll på 40-50%. Dermed har jeg strøm på batteriet tilgjengelig og kan svitsje over til MAX eDRIVE når jeg kommer til puslekjøring i byen på slutten eller krypkjøring i P-hus.

Ved småkjøring med utladet batteri irriterer jeg meg altså over tenning og stopp av motoren hele tiden. Man kan unngå dette ved å velge sport, men da er problemet av bilen hele tiden ligger med unødvendig høyt turtall (når man igjen kommer opp i litt fart).

Foreløpig er jeg altså litt i studiefasen hvordan jeg skal bruke hybriddriften i hverdagen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verditapet er dessverre stort på hybrid. Ihvertfall de tidligere modellene. Utviklingen går i stor fart. Jeg tror folk ser seg litt blind på at det er størst mulig batteripakke som gjelder og ikke at bensinmotoren har gått lite. Men klart, jeg kunne også tenkt meg større batteri, for som @Ove67 skriver er den stille silkemyke gangen helt herlig. Man lærer seg hybriddriften etterhvert, men selv om oppskriften på økonomisk kjøring og hvordan BMW hybrid fungerer er der, så er det ytre forhold som påvirker hver enkelt eier som klima og terreng. Har du en bratt bakke på 2-3 km til jobb og triller dit uten å bruke noe rekkevidde, så dreper du rekkevidden på vei hjem. 
Det økonomiske med hybrid er som nevnt mange ganger inne her; hjemmelading. Jeg tenker også at man kan og faktisk burde legge litt vekk den tankegangen at man skal spare mye drivstoff, og heller se på hvor mye bra og flott bil man får for pengene. :) Bare det elektriske klimatiseringen via Connected Drive er verdt hybridløsningen(forutsett at man har strøm igjen på batteriet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.8.2020 den 11.33, Ove67 skrev:

Motorvarmer?

Den varmer kjølevannet. Motoroljen er ikke tilstrekkelig varm. 

 

På 26.8.2020 den 10.29, Pekka skrev:

Kjøreegenskaper og få feil er viktig, derfor har det en tendens til å bli BMW (Har eid 5-serier kontinuerlig siden 1994).

Har ikke satt meg inn i verditapet på de første ladbare hybridene, kanskje folk flest tenker at forbrenningsmotoren har gått mye mindre enn kilometerstanden tilsier (og at de dermed gjør en god deal)?

Ser den, men vil nå si bmw har stagnert litt og merker som polestar tatt dem igjen. Har selv hatt 5 serie i 15 år men neste bil blir muligens g31. Etter det er det ikke så mye mer bmw som tiltaler meg. Men 545e er jo en kanonbil på mange måter. Bare det at 1 mill for en bil er mye når hensikten er å spare drivstoff 😅 kjøper da heller en brukt Suburban 6 liter v8 til 350k og har 600k til overs til bensinsluket. Og da har man ikke verditap som på en ny 545e. Bilen er kjempebra, men ser ikke helt den økonomiske biten av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Marius2002 said:

 se på hvor mye bra og flott bil man får for pengene. :) .

Absolutt. Jeg har bruktimportert alle mine BMW'er. F10'en tok jeg inn da den var to år og betalte 170 000 i engangsavgift. Engangsavgiften på G11-hybriden (to år den også) endte på under 22 000 :-D :-D 

Endret av Ove67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har straks 1 år bak meg i G20 330e.

Det må jeg si har gått bedre enn forventet. Forbruket i løpet av det året ender på 0.3 på 20.000 km. Det krever selvsagt at du lader ved hver anledning. Den lader ganske fort til og begynne med så på 16 ampers kurs, så har jeg nok strøm til all ettermidagskjøringa etter middagen.

Det passer helt sikkert ikke for alle, men jeg kjører også ganske aktivt og synes bilen egentlig leverer grei aks i ren el modus også, nok til å smette inn i luker i trafikken hvis man er litt bestemt på gassen ettersom.

Du vil fort lære deg å bruke bilen. Har du partier hvor du vet det er fristende å leke seg litt, eller 80(+) soner hvor det egentlig er like greit å kjøre bensin om du uansett ikke har nok el til å komme helt fra. Så er det jo bare å vippe girspaken i sport eller velge sport modus. Da stopper ikke motoren før du velger automat eller hybrid/el igjen heller. Så det er ganske lett å kontrollere dette selv om man setter seg litt inn i det. Totalt sett så sparer du jo motoren for mye småkjøring da, så hva som er værst av det eller kanskje en uheldig start av motoren er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min 530e så kjører jeg til jobb på ren strøm og ca halvparten av strekningen hjemover på bensin. 

I starten var jeg veldig opptatt av å utnytte batteriet maksimalt, noe som førte til at motoren startet opp som regel da jeg var i 80+ km/t på E6, og hvor jeg kanskje bare var 4-5 km unna hjemmet. Dette har jeg nå sluttet med, og jeg har begynt å  tvinge bilen over på bensinmodus før jeg kommer inn i en høyhastighets sone, slik at motoren skal få noe tid til å varmes opp. Eventuelt starter jeg den opp i en lengre nedoverbakke og girer opp manuelt for å holde turtallet lavt. 

Det kan virke som et "ork" å drive å huske på å gjøre dette hver gang man kjører, men det er en tilvenningssak. Jeg personlig gjør alt dette på autopilot til det daglige.

På dager utenom jobb hvor jeg skal kjøre flere steder, så kjører jeg stort sett på ren bensin fram til jeg skal hjem. Da setter jeg bilen over på ren el-modus helt til jeg er hjemme. Jeg gjør dette fordi jeg vil påstå at bensinmotoren har godt av å bli kjørt skikkelig en gang i blant. 

Endret av BrokeBoi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.8.2020 den 10.57, Fredrik 90 skrev:

Jeg er jo i utgangspunktet veldig interessert i denne bilen, men det som holder meg litt tilbake er mindre bagasjeplass enn den G30en jeg har nå. G30 som familiebil er knap nok i utgangpunktet om man ikke skal fjerne verdifulle liter med bagasjeplass. Videre så synes jeg rett og slett at rekkevidden er for dårlig for en slik dyr bil, hadde håpt på noe i nærheten av X5 45e. Også er jeg usikker på hybrid, jeg er veldig interessert i motor og at bilen kan lage lyd i det minste. Tanken på å gjøre all småkjøring på strøm er jo fristende, men da finnes det egentlig billigere og mer praktiske ladehybrider på markedet. Akkurat det med full guff på kald motor bekymrer meg, men disse motorene må da være dimensjonert for dette? Det må være tatt høyde for hyppig start og stopp i serviceintervall og i motorens konstruksjon. Videre så må jo dette bli biler det er uaktuelt å eie uten noen form for garanti eller forsikring. 

Jeg kjørte nå i helgen 1300 km på tur med min G30 540d, jeg må si jeg liker å ha den dype dieselsekser murringen der fremme under panseret. Det er en litt snål form for trygghet, du vet at du har noe som leverer "varene" i det sekundet du trenger dem og du vet at teknikken er utprøvd. Å skulle kjøre noe som slår seg av og på hele tiden under en langtur vet jeg ikke om jeg kommer til å like, mulig dette er en vanesak. Men jeg skal definitivt teste 545e når den kommer, det at BMW nå kommer med en sekssylindret ladehybrid er helt fantastisk. Utfordringen med bilen jeg har i dag er at alle småturer lokalt gjøres med dårlig samvittighet

Kunne nesten ha skrevet dette innlegget selv, er helt enig.

En av de viktigste grunnene til at jeg vurderer hybrid er korte turer med kald motor, spesielt på vinteren.  Med en hybrid kunne forbrenningsmotoren bli spart for slitasjen, og jeg slapp å be bilen om unnskyldning på tysk.

 

På 26.8.2020 den 12.20, Marius2002 skrev:

Verditapet er dessverre stort på hybrid. Ihvertfall de tidligere modellene. Utviklingen går i stor fart. Jeg tror folk ser seg litt blind på at det er størst mulig batteripakke som gjelder og ikke at bensinmotoren har gått lite. Men klart, jeg kunne også tenkt meg større batteri, for som @Ove67 skriver er den stille silkemyke gangen helt herlig. Man lærer seg hybriddriften etterhvert, men selv om oppskriften på økonomisk kjøring og hvordan BMW hybrid fungerer er der, så er det ytre forhold som påvirker hver enkelt eier som klima og terreng. Har du en bratt bakke på 2-3 km til jobb og triller dit uten å bruke noe rekkevidde, så dreper du rekkevidden på vei hjem. 
Det økonomiske med hybrid er som nevnt mange ganger inne her; hjemmelading. Jeg tenker også at man kan og faktisk burde legge litt vekk den tankegangen at man skal spare mye drivstoff, og heller se på hvor mye bra og flott bil man får for pengene. :) Bare det elektriske klimatiseringen via Connected Drive er verdt hybridløsningen(forutsett at man har strøm igjen på batteriet).

Hvordan fungerer den elektriske klimatiseringen via Connected Drive?

Noe av det som er tiltrekkende med 545e er 0-100 på samme tid som E60 M5 (som jeg burde eid en sommer), samt enda bedre kjøreegenskaper enn min E61.  I tillegg slipper jeg dårlig samvittighet hver gang jeg fyrer opp rekkesekseren for å kjøre unger på trening.  Hadde jeg kommet helt frem til jobben på bare strøm så hadde det spart meg for mye penger, men jeg innser at rekkevidden nok er for kort - i tillegg til at jeg altså får en daglig spasme i høyrefoten som vil trigge en iskald rekkesekser til å yte.

 

På 26.8.2020 den 12.53, Evopower skrev:

Den varmer kjølevannet. Motoroljen er ikke tilstrekkelig varm. 

Også må man plugge inn/ut 2 plugger, en til lading og en til motorvarmer.

 

På 26.8.2020 den 13.10, Evopower skrev:

Ser den, men vil nå si bmw har stagnert litt og merker som polestar tatt dem igjen. Har selv hatt 5 serie i 15 år men neste bil blir muligens g31. Etter det er det ikke så mye mer bmw som tiltaler meg. Men 545e er jo en kanonbil på mange måter. Bare det at 1 mill for en bil er mye når hensikten er å spare drivstoff 😅 kjøper da heller en brukt Suburban 6 liter v8 til 350k og har 600k til overs til bensinsluket. Og da har man ikke verditap som på en ny 545e. Bilen er kjempebra, men ser ikke helt den økonomiske biten av det. 

Nei, det mest økonomiske er nok å kjøre E61-en 243K til, men 0-100 på 4.7 og elektrisk drift ved småkjøring frister.  Ser ut til at den har noen førerassistanse-systemer som kan gjøre pendlingen mer avslappende også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...