Gå til innhold

Store Luksus-Sedaner


Tony Soprano
 Share

Anbefalte innlegg

På 2.4.2022 den 14.32, Fredrik skrev:

Citroën har også fått et nytt flaggskip i form av C5X

Jeg liker konseptet og designet. Bilen er uten tvil en Citroën og helt klart et alternativ til mer tradisjonelle luksus sedaner. Ønsker man å skille seg ut er C5X et interessant alternativ. 

 

Denne var jeg og prøvde hos forhandler. Liker alt som er noe annet enn en grå elektrisk crossover/suv, og der er jo citroen i en særklasse, eller hvertfall var. 

Denne kunne fint blitt en hverdagsbil for meg, men jeg ble noe skuffet etter prøveturen. Fordi bilen virker forvirret. Den prøver å være litt av alt uten å klare noe 100%.

Denne skal jo ha den beste fjæringskomforten i mellomsegmentet i dag. Jeg vil si det er laaangt fra hydractive systemet. Den er myk, men på en måte som bare får deg til å tenke på utslitte dempere. Xantia activa klarte jo å være komfortabel i tillegg til å stramme seg opp i svingkjøring. Det klarer ikke c5x å kombinere.. 

Motor og drivlinje, virket også rotete, lite strømlinjeformet. Litt el her, bensin der, så alt på en gang som resulterer i hjulspinn på framhjula. I ren el modus var den grei nok. Styrefølelse kan godt være nummen for min del i en slik bil, men her var det som on rattaksel ikke var koplet til hjula. Null feedback. Har mer feedback i excursion min selv om der er det og en halv runde dødgang på rattet. 

Til bilens forsvar kjørte jeg den bare halvannen time. Men jeg tror denne som ren elversjon, samt et understell som klarer enda bedre å være enten komfort eller sport, hadde bare vært positivt for denne bilen. Eller gjerne fortsatt med 2 liter hdi motoren som jeg ikke tror er noe dyrere i forbruk enn 1.6 hybriden. 

Jeg ville virkelig like denne bilen, liker annerledes og quirky. Men ikke denne gang. 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@EvopowerTakk for tilbakemelding på innleget. Artig at du prøvekjørte bilen. Hmmm... det er vel den samme gamle historien med Citroën. De er nesten der, men dessverre så er bilene omtrent like geniale som de er merkelige. Om ikke annet skal Citroën ha kudos for at de ihvertfall prøver å utforske nye ideer og konsepter. 

Vedr. fjæringssystemet så har det ingen likheter med den hydrauliske fjæringen man f.eks kunne ha på C5, samt C6, XM, CX etc. Fjæringen på C5X og nye C4 er konvensjonell, men støtdemperne har et slags innebygget hydraulisk system som hjelper til med dempingen. På C4 fungerer dette utmerket, men bilen stiller også i en lavere klasse der man ikke forventer premium følelse. Sammenlignet med f.eks vår eldre C4 Picasso (som er en betydelig større bil med konvensjonell fjæring) er fjæringen på C4 virkelig bra. C5X har imidlertid en betydelig tyngre oppgave iom. at konkurrentene er f.eks 3-serie Touring og kanskje billigere varianter av 5-serien.

Når dette er nevnt er fjæringen på C4 bedre enn på C5 II med konvensjonell fjæring (dette var også tilgjengelig i tillegg til hydraulisk fjæring). Vi leide en C5 II stasjonsvogn med 2,0 HDi motoren på 163 HK og konvensjonell fjæring og komforten var upåklagelig de ca. 5000 Km tur-retur den franske rivieraen. Forskjellen var ikke stor i forhold til vår tidligere C5 I med hydraulisk fjæring.

Designet på C5X er type love or hate. Jeg liker konseptet, men litt fantasi må man ha for å kunne sammenligne med andre "fastback" modeller der poenget er en firedørs coupé. Når Citroën så blander inn crossover SUV designelementer blir det på en måte hverken fugl eller fisk. På den annen side har bilprodusenter gjort merkeligere ting enn dette så jeg tenker C5X bør få en sjanse. Jeg ville imidlertid ha ventet på den helelektriske modellen som jeg tror kommer på markedet i løpet av året. 

Ellers er jeg helt enig i at 2,0 HDi motoren er et bedre valg enn 1,6 Hybrid og sogar 1,6 HDi (i dag 1,5 HDi). Vi har 1,6 HDi motoren i vår C4 Picasso og drivstofforbruket er ikke mye bedre enn det var på den nevnte C5 II med 2,0 HDi motoren. PSA (i dag Stellantis) kunne virkelig bygge bra HDi motorer, men vår 1,6 HDi er i realiteten en Ford Duratorq og det kan man dessverre merke. Motoren er ikke dårlig, men den har ikke den samme finesse som PSA's egne HDi motorer.

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ampera

Kort og greit oppsummert! Her er det vel alt moment nesten med en gang😅 Mye luksus i denne kan jeg tenke meg. Savnet i ikke motorlyden ved pådrag, eller fikk du feelingen med lyden fra anlegget? Dette med stor tung bil som skal stoppe har jeg nesten brent meg på en gang. Husker jeg hentet en E53 en gang. Siste selgeren sa før jeg kjørte var, husk det er en tung bil som skal stoppe. Husker ikke helt hvor det var, ned i Gudbrandsdalen en plass. Små glatt litt for stor fart inn i rundkjøringen. Det gikk rett frem. 😅 så dette har jeg aldri glemt. Ellers er disse bilene nesten som å kjøre på togskinner. 2,8t hva veldig mye😅

@Saltkjelen

Ja, slike bilder kan man se lenge og flere ganger. Rett å slett lekkert! Husker denne fronten fikk litt pepper da den kom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...