Gå til innhold

Store Luksus-Sedaner


Tony Soprano
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg tilhører sikkert en utdøende rase og kanskje att konseptet også er utdøende.
Men jeg har alltid hatt en fascinasjon for større sedaner fra jeg var liten. Elsker den tunge massive kjørefeelingen kombinert med lavt støynivå og glimrende egenskaper ved langkjøring.
Vokste opp med mye Benz og har hatt noen S klasser selv også. Har vært igjennom S Klasse / 7 Serie / Panamera bla. Jakter nå en ny brukt større sedan og hadde vært moro med en tråd om emne.

Hvilken er din favoritt i klassen ?

Post gjerne bilder 😊

957062A4-BE05-43A2-9227-F5A4A7F71F85.jpeg

3C3EEDB1-6850-4259-A890-EB5E086EE56E.jpeg

F129B551-D83F-41B2-BFA8-66A04F607BB2.jpeg

19DC132D-E18A-4196-ACF5-DCE4733CE12E.jpeg

283FAED1-48D2-4512-92D4-5F1E5F6C104F.jpeg

Endret av Tony Soprano
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok i samme båt (les: yacht) som deg, @Tony Soprano. Selv liker jeg det best når det åpenbart er en sedan/limousine, da med skikkelige bagasjelokk som f.eks F01 7-serie og F06 6-serie Gran Coupe. Slake bagasjelokk som forsøker å tendensere til fastback-wibes, har jeg ikke helt sansen for (f.eks G16 8-serie Gran Coupe). G11 7-series bagasjelokk synes jeg er i grenseland, spesielt mht. at fronten er flat og rett, men jeg hadde sett at bagasjelokket hadde vært i samme stil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et 90 talls barn har jeg alltid hatt et svakt øye for første gen Audi S8, og andre gen S8. Alltid fascinert meg hvordan kombinasjonen av sportslighet og luksus blir kombinert :) Jeg snuste faktisk på en slik da jeg gikk mot slutten av studiet i Stavanger, men fornuften tok overhånd. (U)heldigvis? 😂

59938fe6590bb_DSC_0304.thumb.jpg.6381c7ecd0311c98a159f25d46f8b055.jpg

a8f90318d62dc9d0c540c182708b0721.jpg.1eadb681c1f7129aafe599c51b2cba19.jpg

Sistnevnte er jo en grom bil på alle mulige måter, og ikke minst med Jason Statham i Transporter filmene, gjorde ikke drømmen mindre. Men, her bør nok økonomien være på plass om en slik bil skal vedlikeholdes. 

En E38 750 hadde heller ikke vært dumt. Husker en barndomskompis av meg sin mor hadde en slik som "konebil" i maken farge, og beige interiør. Var alltid begeistret over plassen innvendig (kanskje ikke så rart når man går på barneskolen vel og merke), hvor stille det var inne i bilen, og hvor smooth den kjørte.

IMG_13532-large.thumb.jpg.6cef2bfeab6526047f43f81803d34925.jpg

Og til slutt, sjefen over alle sedaner i mine øyne 😍:

this-rare-mercedes-500e-is-the-benz-that-porsche-built.thumb.jpg.1d9d078cc36fb3dcfa7709394d3171ad.jpg

Er morsomt hvordan alle snakker om "drømmebiler" og tenker automatisk på Lamborghinier, Ferrarier, McLaren osv. Min drømmegarasje hadde nok vært fullt av nostalgiske barndomsdrømmer. Så langt er M3en på plass, så får vi håpe at EuroJackpoten treffer en dag i fremtiden 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi to som tilhører den utdøende rasen 😅 Jeg har alltid foretrukket sedaner, aller helst de med litt størrelse på. Men for meg så har alltid 5-serien vært tilstrekkelig, men fascinasjonen for 7-serie klassen har alltid ligget der. Jeg vet ikke hvorfor det ble sånn, men det har nok noe med hvordan jeg er oppdradd. Mine foreldre har alltid hatt sedaner, husker jeg spurte hvorfor ikke vi kjøpe stasjonsvogn men det likte dem enkelt og greit ikke. Og sånn har det blitt for meg også, stasjonsvogn er ett nyttekjøretøy. Jeg er fryktelig glad i å sitte lavt, du sitter mer i bilen og ikke oppå slik som i en SUV. Kombinasjonen av komfort og kjøredynamikk tiltaler meg, du får liksom begge deler.

Jeg har alltid vært veldig fascinert av første generasjon Audi S8, igjen ett resultat av at jeg vokste opp på 90 tallet. Men om jeg må trekke frem en favoritt i dag så må det bli E32 750i. En fantastisk bil som ble skapt i en epoke hvor BMW var helt magiske...alt de tok i ble til gull. E32 750i resulterte i at Mercedes S klasse ble utsatt i to år da de måtte tilbake til tegnebrettet. E32 7-serie er selve definisjonen på hvordan en direktørbil skulle være, og faktisk fortsatt er. Den er utrolig classy, den har tilstedeværelse på veien selv i 2020 😎 Dette er bilen som hadde xenon lys, handsfree telefon, ryggesensor, soft close dører, adaptivt understell, kjøleboks og elektriske solgardiner før mange av oss ble født 😀

3C8173F4-FA76-4535-A9D1-9AE7F7C080AC.jpeg.cbe7e6cd6a8a014b4f3a3549a415fabd.jpeg

Jeg tror og håper at denne bilklassen ikke dør ut, akkurat nå er det SUVer og crossovere som er hot men det kommer til å forandre seg. Jeg føler dette er en ganske seigliva bilklasse, det har en del med tradisjon å gjøre. Selv om BMW nå selger mye X7, så er det fortsatt 7-serien som er det teknologiske flaggskipet. Akkurat det samme gjelder hos Mercedes. De lanserte nye GLS SUV i fjor, men alle godsakene sparte de til den nye S klassen. Og det er for meg ett bevis på at det fortsatt er liv laga for denne bilklassen. Vi må nok tåle at V12ern er på vei bort, og økende elektrifisering (i7 vil jo komme). Men selve bilklassen vil bestå tror jeg 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyter samme følelsen av stor behagelig bil med gode kjøreegenskaper , 

samtidig som det ikke er for prangende ;) 

Til tross for å ha passert 50 så har jeg faktisk kun kjørt to BMW'er , begge i mitt eie ,

har ikke vært innom tanken på andre merker  så lenge BMW leverer som dei gjør ;) 

Først 9 år med E65 og nå B6 F06 og det blir nok mange år med den også .

Skal jeg ha noe mindre en disse så blir det kansje en ALPINA Roadster en gang :) 

 

 

IMG_4006.JPG

20200621_165752_cr_cr.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sansen for mange forskjellige sedaner, men de fleste av de går under kategorien mellomklasse.

Av de større ( for sin tid ) og mer luksuriøse sledene  har jeg sansen for Mercedes W116, W126 og selvfølgelig E38. W116 var sjef på 70-tallet, W126 var den foretrukne på 80-tallet mens E38 var det råeste på 90-tallet. 

Fra den moderne æra synes jeg Mercedes W221 er en veldig attraktiv bil. 

Fra USA vil jeg trekke frem 1995-1997 Lincoln Town Car - et elegant og klassisk design på et old school-tema. Samt siste generasjon ramme-Caprice 1991-1996 (dog ikke en luksusbil). Den kommer ofte i toppen på kåringer over verdens styggeste biler, og ble slaktet under lanseringen i 1990. Men jeg har alltid vært svak for modellen, både 1991-1992 grunndesignet med de sære hjulbuene, facelift 1993+ og verstingversjonen Impala SS.

W116.jpg

W126.jpg

E38.jpg

W221.jpg

1995-Lincoln-Town Car-Front_LITWN952_376x276.jpg

6609a83cf8dbf607bff7278174ed3cea.jpg

ImpalaSS_111.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sittet på med denne må jeg si at noe sånt kommer høyt opp på listene

 

9CCF128D-1A08-44F2-92A7-92612F187DA0.thumb.jpeg.316b94d78cbd4870ddcf14f7a2d5d115.jpeg

Endret av flobben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, flobben skrev:

En slik rattet jeg selv når Møller fikk den inn og åpnet for prøvekjøring for noen år tilbake 😊 Rått drag og noen sinnsyke bremser også 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at store luxus sedaner med litt motor får et comeback. Kanskje ikke som nye bilmodeller, men som eldre modeller på den samme måten som f.eks eldre 911'er opplever litt av en renessanse. Store sedaner er noe helt eget og med en helt egen kjørekarakteristikk. Den relativt lange akselavstanden gjør at komforten er på et annet nivå og i kombinasjon med en generelt høyere kvalitet (støydemping, dobbeltglass etc.) blir det ikke bedre. Tyngdepunktet er også lavere enn for SUV'er så kjøredynamisk er store sedaner langt bedre. I tillegg kommer et langt mindre frontareal som normalt betyr laver drivstofforbruk og høyere topphastighet.

Jeg har ikke mye erfaring med store sedaner, men E23 og E38 har jeg kjørt ganske mye. Jeg angrer stadig på at jeg ikke kjøpte en Mercedes-Benz W126 300 SE med manuelt gear da muligheten bød seg for mange år siden. Bilen var sær allerede den gangen (på midten av 90-tallet pga. den manuelle gearkassen), men jeg liker sære biler. I tillegg hadde den soltak, men ikke klimaanlegg - og den hadde velourseter. Den var mørkerød med beige velourseter (som jeg tror var en option)... sært og kult... :) 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe eget med store sedaner. Det er alltid et høydepunkt når våren kommer og jeg kan hente ut syvern igjen. Det er helt utrolig hvor moderne den føles til og være 35 år gammel. Men jeg har reparert endel på en 88 modell 750iL til en kamerat. Tok med søsteren min på en prøvetur når jeg var ferdig. Det er ikke ofte hun kommenterer noe på en bil men den ble hun virkelig imponert over.

Når det gjelder andre store sedaner så har jeg litt sansen for de ikke helt opplagte som f.eks Maserati Quattroporte, Kanskje ikke den beste kvaliteten men hva så. Har man råd så hvorfor ikke, alle trenger ikke og kjøpe tysk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...