Gå til innhold

Noen med erfaring på reklamasjon ovenfor forhandler?


bad_ip
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Bilen er en 2012 mod F11 530i gått 165.000km. Har kjørt  vel 5000km på 5-6 mnd. Nå kom det ulyd og vibrasjon på tomgang. Har hatt den på verksted og det er tett veivhusventilasjon. Denne er da fastmontert på toppdekselet slik at hele toppdekselet må byttes. BMW skal ha kr.12.500,- for jobben. Er tegnet tilleggsforsikring hos autoconcept som ikke dekker dette. Jeg mener dog at en slik kostnad ikke kan forventes etter så kort tid. Forhandler stiller seg bak avgjørelsen til forsikringsselskapet. 

Burde jeg gå videre med dette til forbrukerrådet, eller er det håpløst? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. den er vrien egentlig. Hadde det vært kjøp av privatperson så tror jeg du kva glemme det - veivhusventilasjon er ikke en komponent som den gjengse mann i gata har forutsetninger for å vite noe om varigheten eller tilstanden på. 

Men ved kjøp av firma har du 5 års reklamasjonsrett mot feil og mangler. Men jeg har ikke satt meg godt nok inn i omfanget av denne. Autoconcept garanti er vel det samme som å ikke ha garanti etter hva jeg kan lese her inne. Veivhusventilasjon er en slitedel mener jeg da den vil tette seg etterhvert, men den dukker ikke opp på noe serviceomfang etc. «bytte ved behov». Så jeg ville ikke vært så optimistisk mot å få igjen noe her da bilen er såpass gammel og gått såpass langt som den har, så har den nok vært moden for utskifting. Men det kan godt være andre som er mer kyndige enn meg på dette her har andre synspunkter :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at du får noe som helst dekket her. Det er en slitedel og at den går etter 165k km er ikke unormalt. Den fungerte helt fint i et halvt år - 5000 km som du sier, dermed har ikke selger holdt tilbake informasjon om at noe var galt, ettersom det ikke var noe galt på salgstidspunktet. Dermed kan ikke du reklamere på dette. Reklamasjon dekker feil som selger har visst om, men ikke fortalt om. Det er ingen som kan vite når en slitedel kommer til å ryke.

Jeg har lest et par saker hos Motor i det siste som har omhandlet Autoconcept og fellesnevneren er at man bør lese alt som står med liten skrift. De dekker veldig spesifikke ting og har en lang liste over ting som ikke dekkes. De har også begrensninger i "nybilgaranti" som gir deg merkbart dårligere betingelser enn faktisk nybilgaranti, enda de får lov til å kalle varen sin for det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det så er nok det beste du kan håpe på en deling av kostnaden. Går forhandleren med på dette så synes jeg de er reale. Slike ting som her har oppstått må man ta med i beregningen når man snakker om bruktbil. Nå kjenner ikke jeg jussen rundt dette men det ville være urimelig å kreve at forhandler skulle ha visst om dette. Nå synes heller ikke jeg at 12 000 kr er noe å lage mye styr ut av, dette må dere klare å bli enige om. Det hadde vært verre om kostnaden var på 40 000 kr, da forstår jeg at du vil gå en runde eller to med dette her. En påkost på 12 000 kr er å forvente på en 8 år gammel bruktbil med over 150 000 km på tellern.

Også må jeg si at folk må slutte å stole blindt på slike garantier som Autoconcept. Dette er svindel og falsk trygghet, det er ikke verd pengene i det hele tatt. Det er så mye unntak her at det er rart dem får holde på, det er helt i grenseland til det ulovlige. 

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, Autoconcept har jeg hørt myyye om. 

Ingenting av det var positivt. 😂

Om du ikke får dekket og må betale dette selv, så bør du få pristilbud andre steder før du velger hvem som tar jobben. 

Kokstad Autosenter pleier å være billigere enn Jæger i hvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...