Gå til innhold

N47 problemer etter Mars 2011


Peak
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, leser mye forskjellig om denne motoren og føler jeg egentlig har relativt grei kjennskap til den. Ønsker med denne tråden å sjekke hvor omfattende problemene vedrørende registerkjede er på modeller produsert etter Mars 2011.

Det skal visst ha vært en oppdatering på N47 ila. høsten av 2009 og Mars 2011.

Mange er livredd for å kjøpe en bil som innehar denne motoriseringen, men så bekymret er jeg ikke så fremst en er obs på den sjenerende ulyden. -Vært tidligere eier av en 116d (N47) produsert 09.2009 uten problemer mellom 70 000km - 115 000km. Dro innom Bilia med denne og mekanikeren der kunne da på den tiden (2015) fastslå at denne bilen var utenfor fare. Men i etterkant har det jo dukket opp modeller fra 2010 med kjedehavari.
 

Flere spekulasjoner på når og hva som forårsaker denne typiske slakken i kjedet, hvor det ofte blir nevnt på div. forum at det skjer oftest mellom 160 000km og 230 000km. Andre påstår at BMWs lange intervaller mellom oljeskift har forårsaket dette, altså at en bør skifte olje oftere enn normal intervall og at veivhusventilasjonen bør skiftes før den absolutt må.

Personlig er jeg veldig glad i e87 karosseriet og kjøreegenskapene denne modellen gir og nylig anskaffet meg en ny 116d men med en senere produksjonsdato, Mai 2011. Vil dette da si at jeg er utenfor risikosonen? -Kommer uansett til å følge nøye med og gjøre de forebyggende tiltakene som nevnt over. 

Hva slags erfaring har du eller hvilken kunnskap besitter du vedrørende denne motoren?

Ønsker helst ingen spekulasjoner eller «tror jeg har hørt» info. her da det allerede finnes flere tråder angående denne motoriseringen.

927A54D1-224D-4D05-8B22-3F90298D9C24.thumb.jpeg.25b6584e48473752f47fe3aa09db50ec.jpeg
5EC26074-90B1-432A-A67B-82E281F2972F.jpeg.9a128bafdbb2f78db102af794a8e0263.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HELT utenfor risikosonen kommer du nok ikke, nei. Var jo en her inne som hadde havari på en 2013 modell F30 for en stund tilbake for eksempel.

Men generelt sett så er de nyere utgavene (D20C osv) mer "safe" enn de eldste.

Korte intervaller på oljeskift som du nevner, er lurt.

Veivhusfilter mener jeg sitter innebygget i toppdeksel på både N47 og N57. Disse har ikke sånne filtre man kan bytte ut slik som M47/57 hadde.

Har du vurdert å få kjedestrammeren byttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt innlegg.
Så veivhusfilter er ingen lett jobb å skifte ut? 

Ikke overtatt bilen ennå, enkelte karosserideler skal lakkeres før overlevering.

Det å bytte ut kjedestrammeren ville selvfølgelig vært ideelt, men både kjedet og strammeren sitter vel på baksiden mot torpedoveggen og en vel kostbar jobb å utføre? Men finnes det da kjedestrammere som er bedre enn de BMW selv har produsert? -Om ikke vil vel samme problem dukke opp igjen innen kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lyd på min n47 ved kaldstart de første 3-4 sek før motor fikk ordentlig oljetrykk, Typisk "chhh"/"rasle" lyd. Ellers gikk motoren fint å uten en eneste ulyd. Dro på sulland for å få sjekket opp i dette,da jeg mistenkte register. De tok ut øvre strammer å sjekket kjedet for slakke,og fant da at kjede hadde strekt seg 5mm. De turte ikke å starte motor etterpå,så bilen ble dyttet ut av verksted med beskjed om at motoren ikke måtte startes før kommplett register var byttet.Dette er en 520d f11 2012 mod med 176000km. Ble en reparasjon til nærmere 50000. Men nå er det ivertfall i orden🙂 så ja,problemet er nok der etter mars 2011 og😐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig synd det, ser flere biler med høy kilometerstand (250-320k km) både her hjemme og i Tyskland hvor det ikke nevnes noe om registerkjede -bytte. Men kan selvfølgelig ikke utelukke at det er skiftet her også.

Må nok gjøre en grundigere undersøkelse på bilen jeg vurderer før jeg gjennomfører handelen. Ser det stadig går igjen at serviceintervallene skulle vært utført tettere enn de 30 000 kilometerene som er hva BMW bestemte ved utlevering av bilene, men de færreste går vel bort fra produsentens egne intervaller og skifter jevnere, og kanskje spesielt ikke på en nr. 2 bil som 1-serien sikkert ble for mange og derav flere med dette problemet.

Men fikk alle daværende eiere av biler med N47 motoren innkalling per post fra BMW Norge angående tilbakekalling vedr. reg.kjede? Noen som vet hvilken periode callbacken var?

Endret av Peak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tråd du starter her og jeg sitter i forholdsvis samme ''båt'' som deg. Jeg har en F11 520d med N47D20C(ref koed.no) som er produsrt 28 september 2010. Den har nå har kjørt 230.000km uten å gjort noe som helst med kjedet og har per dags dato ingen ulyd fra kjede (bank i bordet:lol:)

Jeg har vært veldig i tvil om hva jeg skal gjøre:

1. Skifte kjedestrammere (halvveis løsning)
2. Skifte hele registerkjede (komplett løsning)
3. Vente til jeg får en ulyd og gjøre noe med det da.

Har slått meg til ro med #3 da jeg er veldig oppmerksom på lyder og har hørt andre ha forferdelige raslelyder og klart å redde motoren ved å DA bytte registerkjede.

Samt så har jeg eid en 116d e87 fra 2009 som jeg kjørte fra 124.000km til 156.000km uten problemer og uten at noe ble gjort med kjede. Etter det jeg vet ble denne kjørt frem til 200.000km før den ble vraket ved å krasje i baken på en lastebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 2011.03 produsert 520d N47C med 244 000km.. Har skiftet olje hver 12-15Kkm siden jeg kjøpte den brukt 160Kkm.

Etter Walkabout's innlegg om kjøreforbud etter test av kjede @ 200Kkm turte jeg ikke kjøre lenger uten å gjøre noe med det.

Via annonse på Finn fant jeg frem til Jahr Bilservice AS, Åmot, som spesialiserer seg på kjedebytte av N47.  Prisen på min F11 ble kr 20950 fast pris.  Da ble alle 3 kjeder, 2 strammere, 4 skinner og 3 tannhjul byttet. De tar av girkassen og jobber bakfra. Jobben tok 2 dager og de kjørte flere mil med bilen etter jobben for å forsikre seg at alt var i orden og ingen oljelekasjer.  Morten (mekanikeren) informerte at min så veldig ren og fin ut, uten stor slitasje, og bar preg av hyppig oljeskift.  Da jeg spurte om han trodde den ville ha klart 100Kkm til..."Ville ikke ha sjangsa det" var svaret.

Nå har jeg nye kjeder og ny høytrykkspumpe så håper den holder noen år til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Carlsius skrev:

Spennende tråd du starter her og jeg sitter i forholdsvis samme ''båt'' som deg. Jeg har en F11 520d med N47D20C(ref koed.no) som er produsrt 28 september 2010. Den har nå har kjørt 230.000km uten å gjort noe som helst med kjedet og har per dags dato ingen ulyd fra kjede (bank i bordet:lol:)

Jeg har vært veldig i tvil om hva jeg skal gjøre:

1. Skifte kjedestrammere (halvveis løsning)
2. Skifte hele registerkjede (komplett løsning)
3. Vente til jeg får en ulyd og gjøre noe med det da.

Har slått meg til ro med #3 da jeg er veldig oppmerksom på lyder og har hørt andre ha forferdelige raslelyder og klart å redde motoren ved å DA bytte registerkjede.

Samt så har jeg eid en 116d e87 fra 2009 som jeg kjørte fra 124.000km til 156.000km uten problemer og uten at noe ble gjort med kjede. Etter det jeg vet ble denne kjørt frem til 200.000km før den ble vraket ved å krasje i baken på en lastebil.

Da er vi to.
Kjenner meg igjen i alle tre punktene du nevner her og er etterhvert blitt relativt flink til å kjenne igjen ulyder selv, nesten litt for god til å ha en 1 serie (plast-knirk🧐). Men som du sier så ligger det flere YouTube -videoer ute som viser stygge hørbare ulyder som helt klart burde være mulig å legge merke til før det er for sent.

Etter hva jeg ser på nettsidene til Statens Vegvesen er 1-serien jeg også hadde gått rimelig langt, over 240 000 i 2018, uten at jeg vet noe om at reg. kjede er byttet.
 

Det virker som det er veldig individuelt hvor gode disse motorene faktisk er, noen får biler omtrent uten feil og som sviver flere hundre tusen mens andre er uheldig å får høytrykkspumpe -havari og metallspon i drivstoffsystemet, samt registerkjede -havari.

Om dette kun handler om at servicene skulle vært utført jevnligere enn hva BMW selv har satt intervallene til hadde vært spennende å visst, for slik det er nå er det rimelig bingo å kjøpe en bil med denne motoriseringen. Kun lyden fra reg.kjedet å følge med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jochris67 skrev:

Har en 2011.03 produsert 520d N47C med 244 000km.. Har skiftet olje hver 12-15Kkm siden jeg kjøpte den brukt 160Kkm.

Etter Walkabout's innlegg om kjøreforbud etter test av kjede @ 200Kkm turte jeg ikke kjøre lenger uten å gjøre noe med det.

Via annonse på Finn fant jeg frem til Jahr Bilservice AS, Åmot, som spesialiserer seg på kjedebytte av N47.  Prisen på min F11 ble kr 20950 fast pris.  Da ble alle 3 kjeder, 2 strammere, 4 skinner og 3 tannhjul byttet. De tar av girkassen og jobber bakfra. Jobben tok 2 dager og de kjørte flere mil med bilen etter jobben for å forsikre seg at alt var i orden og ingen oljelekasjer.  Morten (mekanikeren) informerte at min så veldig ren og fin ut, uten stor slitasje, og bar preg av hyppig oljeskift.  Da jeg spurte om han trodde den ville ha klart 100Kkm til..."Ville ikke ha sjangsa det" var svaret.

Nå har jeg nye kjeder og ny høytrykkspumpe så håper den holder noen år til.

Bra innlegg, at det finnes et seriøst firma som utfører denne jobben for en veldig grei pris før det er for sent er svært betryggende. Vet du forresten om de da byttet til nye identiske deler eller finnes det et «oppgraderings-kit» som er sterkere og mer holdbart?

Hva forårsaket høytrykkspumpe failure hos deg? -Ble også denne jobben utført i Åmot?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Peak skrev:

Takk for godt innlegg.
Så veivhusfilter er ingen lett jobb å skifte ut? 

Ikke overtatt bilen ennå, enkelte karosserideler skal lakkeres før overlevering.

Det å bytte ut kjedestrammeren ville selvfølgelig vært ideelt, men både kjedet og strammeren sitter vel på baksiden mot torpedoveggen og en vel kostbar jobb å utføre? Men finnes det da kjedestrammere som er bedre enn de BMW selv har produsert? -Om ikke vil vel samme problem dukke opp igjen innen kort tid.

N47 har ingen vanlig Veivhusventilasjonsfilter slik M47/M57 hadde. Den har en trykkventil bestående av en sirkulær gummimembran oppå toppdekselet. Denne membranen vil over tid stivne og bli sprø. tilslutt revner den og slipper oljedamp i mye større grad rett inn i innsuget, som vil medføre økt opphoping av sot fra EGR.
Hvordan dette spiller inn på smøring og friksjon på registerkjeden og kjede-skinnene vites ikke.
Denne gummimembranen er enkel å skifte og fås kjøpt for 3-400kr. Spesielt Vaico lager disse.

Problemet med registerkjeden er to-delt. På Pre-2010-motorer så sies det at drevene var for aggressiv mot kjeden og spiste opp kjeden. I tillegg var kjedestrammeren for kort og hadde for lite strammefunksjon slik at kjeden ble unormal rask løs på kjedeskinnen og slo i stykker kjedeskinnen.
Tiltak som ble gjort ved ca. 2010 var endring av drev, endring av kjede, lenger kjedestrammer og mer robust kjedeskinne.
Men på N46D20-C har det fortsatt oppstått kjedehavari. Da i hovedsak at løpeskinnene har gått i stykker. Dette kan komme av massiv slitasje på løpeskinnene slik at kjede igjen begynner å bli løs og slamre mot løpeskinnen. Tilslutt slår kjedet istykker kjedeskinnen.
Denne slitasjen på løpeskinnen kan kun beskrives fra økt friksjon og slitasje fra kjedet. Økt friksjon kan bare relateres til dårligere smøreeffekt av oljen.

Jeg har selv en 07/13 F11 med C-motoren. Da jeg kjøpte den ble storservice gjennomført. Så fikk jeg beskjed om å følge serviceintervallet som bestemmes av BC. Etter over et år så sjekker jeg BC og den vil ha nesten 1 år til og 7000 mer km. Da hadde jeg kjørt 18000km. Dvs oljeintervallet vil komme på 25000km.
Og alle som har lest om olje og dieselmotorer, så er den en unison enighet at oljeintervaller på 25000km på en moderne diesel med EGR, DPF og Turbo er FyFy. Vi vet at dieselmotorer soter og forurenser oljen i mye større grad enn bensinmotorer. Det er jo derfor motorolje i diesel bli kullsvart etter bare noen få km etter oljeskift. Tenk da på oljekvaliteten etter 20000km eller mer :-o
Jeg valgte å se helt bort fra BC og kjører oljeskift minst hvert år eller på 10000km. En veldig billig forsikring mot både Turbo-havari og registerkjede-havari.

Det skal være interessant å vite om folk som har C-motor og som har kjørt 10k km oljeintervall, men likevel har opplevd kjedehavari.
George Austers på Youtube har en E60 520d N47-A. Han skiftet selv registerkjeden med alt ved 160000km. Han har vært veldig nøye med oljeservice og vedlikehold. Han ser da at reg-kjedet og skinnen ikke var slitt i det hele tatt og bytte av reg-kjede egentlig aldri var nødvendig. Han er helt enig i at 10k km oljeservice antagelig vil redusere antall reg-havari betraktelig.

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...