Gå til innhold

Umulig å finne servicehistorikk?


Peak
 Share

Anbefalte innlegg

For tiden på vei til å handle en bruktbil fra en tredjeparts forhandler og forsøker å spore opp servicehistorikk på bilen.
En 1 serie fra 2011. 

Serviceheftet står det ikke noe registreringsnummer eller chassisnummer på, men viser til punktlige servicer hos sin faste merkeforhandler. Av den grunn ringer jeg opp det aktuelle Bilia Verkstedet for å forsøke å få bekreftet at den var inne på de og de intervallene som står i heftet, de kunne bekrefte det men hadde ikke mulighet til å komme med noen ytterligere informasjon vedrørende hva som har vært skiftet, eventuelle gjennomførte tilbakekallinger eller andre årsaker til verkstedbesøk, da dette regnes som privat informasjon og noe de har taushetsplikt rundt. Bilia anbefalte meg derfor om å ta kontakt med tidligere eier(e) for å forsøke å spore dette opp.
Jeg kontaktet så igjen forhandleren bilen står hos og han kontaktet deretter forrige eier, resultatet ble at han skulle sende informasjonen han hadde over på Mail, men en eldre kar så dette tok visst noen dager + at han ikke var helt sikker på at han hadde alt av kvitteringer liggende. Uansett ga forhandler meg reservenøkkelen til bilen slik at jeg eventuelt kunne ta denne med å sjekke om alt stemte hos Bilia men igjen er de vrang å ønsker fremdeles ikke dele denne informasjonen av ovennevnte årsaker.

Hvordan kan dette stemme? Altså om jeg blir eier av bilen må jeg da få lov til å sjekke hva som er utført på bilen og historikken rundt den?

Finner heller ingenting om utførte servicer i Navi.Pro systemet i bilen. Kun dato og antall kilometer til neste.

Om noen her inne har tilgang på servicesystemet til Bilia så send meg veldig gjerne en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, en kompis av meg kjøpte nylig en E91 og måtte også gå gjennom forrige eier for å få service historikken fra Bilia, nettopp på grunn av personvern styr.

Servicehistorikk i iDrive begynte vel BMW ikke med før et stykke inn i produksjonen på F1x/F3x.

Endret av Daniel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo helt hull i hodet. Hva gjør Bilia med bruktbilene de selv har til salgs? -Pinlig å stå å nevne dette overfor en potensiell kjøper når all informasjon ligger på dataen et par meter unna.

Ble biler fra 2011 og nyere i det hele tatt levert med servicehefte? Er ikke alt digitalt lenket opp mot nøkkelen? -Vet en kan få kjøpt heftet løst å ha dette som et tillegg, noe jeg tror er skjedd i denne situasjonen og derav glemt å føre registreringsnummer / chassisnummer på selve hefte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat dette som bærer så galt avgårde. For ett par år siden så ble det innført en del strengere personvernregler, og da har en del forhandlere valgt å stramme inn på hva som gis av opplysninger. Det være seg informasjon om hva kunder har utført av service arbeid. Det er helt sykt at man ikke skal kunne få ut service informasjon om en bil man selv eier. Når man på toppen av det hele har valgt å levere biler uten servicehefte så blir jo idiotien komplett. Kontakt forrige eier sier dem, men det har de vel i såfall heller ikke lov å opplyse om hvis de ikke en gang kan opplyse om hva som har blitt gjort på service. Hvis jeg godtar å få mindre for min bil ved å bytte den inn hos en forhandler, da er ikke jeg interessert i å ha en haug med dialog med ny eier. Dette de holder på med her blir bare så feil.

Enten får de begynne med servicehefter igjen eller så får de bruke litt sundt bondevett og slippe litt opp på opplysninger om bilens historikk. Det er greit at man ikke forteller om hvem som eide bilen, men hva som har blitt utført og når det er det minste man kan forlange. I Sverige og USA har de noe som heter Carfax, det er helt genialt!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tror ikke de begynte med servicebok i iDrive før type 2013. Vi hentet ut en F20 i oktober/november 2012 og den hadde dette.

Men ja, det stemmer det du sier. Jeg spurte etter det samme hos Bavaria på Minien fra 2007 vi kjøpte for snart 4 år siden, den var kjøpt ny og hadde hatt en del servicer der. Mener og huske de kunne si til meg hva som var gjort, men ikke gi ut dokumentasjon på det. Personvernlovgivning osv... Men jeg hadde grei oversikt etter forrige eier, så var sånn sett ikke stort problem for meg. I det store og hele tror jeg "mannen i gata" driter i akkurat det du og jeg spør om, så tror ikke det er en ekstremt aktuell problemstilling selv når merkeforhandlere skal selge sine egne biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er et kroneksempel på at GDPR i mange tilfeller er ren idioti. På en kvittering eller annet dokument står vel ofte VIN, regnr, telefonnummer, mail, adresse og navn. Alt dette er personinformasjon, som bidrar til å identifisere tidligere eier (eller eieren før der for den saks skyld som man ikke har hatt noen dialog med). Spør du meg burde forhandlere, nå som GDPR på banen, lage andre upersonifiserte dokumenter som kun følger bilens VIN, men her har jo bilbransjen sovet i timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Saltkjelen GDPR tilsier at når det ikke lenger er nødvendig å behandle informasjonen (f.eks i relasjon til en bil og eiers eller tidligere eiers servicehistorikk) skal det slettes eller anonymiseres. Dette er åpenbart ikke på plass hos Bilia ennå og derfor må de korrekt nok be tidligere eier om lov til å utlevere informasjonen (eller de henviser til eier eller tidligere eier). Jeg tenker at det ikke kun er bilbransjen som har enkelte utfordringer med GDPR. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...