Gå til innhold

hjelp! første vinterlagring


Tjallvard
 Share

Anbefalte innlegg

Hallo! etter mange år med bare sikling fikk jeg endelig i våres kjøpt drømmen; en original og ikke ihjel-banka e36 manuel touring med sekser som hadde under 200k km på klokka. Plutselig skal den vinterlagres. vet det er mye spørsmål rundt dette hver høst, men jeg må bare høre hva jeg skal gjøre i min situasjon da jeg nødig vil la bilen stå gatelangs i oslo i sommer.
Har fått rydda meg til en garasjeplass hos min mor, så den skal få stå for seg selv og tørt. garasjen er dessverre ikke oppvarmet, men den er tørr. hvilke tiltak må gjøres for at bilen har det best mulig denne vinteren? 
Jeg venter også på nye coilovers som jeg håper og regner med ankommer før lagring. burde disse stå på bilen under lagring eller vente til våren?
Min mor bor også 3 timer unna byen så jeg får ikke starta bilen en gang i uka som jeg ser folk skriver at MÅ BLI GJORT..
 
takk for all evt hjelp!
hilsen fattig entusiast
 
(vedlagt bilde som ble tatt dagen før en dame fra det lokale eiendomsfirma rygga inn i fangeren min.. ny fanger på vei snart..)

biln.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bud er iallfall å ikke starte motoren hvis du ikke har tenkt å kjøre en tur. Hjelper ikke at motor går seg varm, skal motor startes så er det for å kjøres en tur slik at vesker og oljer får sirkulert og får varme i seg. Bare starter du opp motoren danner det seg kondens, denne ruster eksosanlegget opp innenfra og ut. Du vil også få grå/gul gugge (ser ut som majones) under oljelokket (og ellers under toppen og i veivhus).

Vær obs på at veldig mange vil mene at man MÅ starte motoren en gang i måneden vinteren igjennom, dette er en etablert sannhet (ergo bare tull og tøys) Mulig det har noe for seg på en gammel forgasser motor, men motoren i din E36 er såpass moderne at dette gjelder ikke her.  
 

Skal du ikke lufte bilen i løpet av vinteren så ta ut batteriet, eventuelt koble til en vedlikeholds lader. Fyll tanken full og la den stå med en liten åpning på vinduer. I år er det museår, så noen musefeller strategisk plassert rundt i bilen er nok ikke så dumt 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste grunnen til og starte motoren iløpet av vinteren er hvis man har AC. Da sier man at klimaanlegget bør kjøres noen ganger for at pakningene i kompressoren ikke skal tørke ut. Men kjører man en annen bil med AC om vinteren så går jo ikke kompressoren på den heller hvis det er kuldegrader så hvor viktig det er kan sikkert diskuteres. Uansett så anbefaler BMW og ikke starte motoren.

Jeg har vinterlagret sjuern i sikkert 15 år nå og gjør det enklere og enklere for vært år. I starten så gjorde jeg mye rart som og rulle den litt fram og tilbake og mye annet rart som jeg hadde lest at man måtte gjøre. Det jeg gjør nå er og vaske bilen, fylle tanken full, bytte motorolje og filter samt og sette på en vedlikeholdslader. Det har fungert de siste årene og jeg har aldri hatt noe problem når jeg starter den til våren igjen. Det anbefales vel også og fylle litt ekstra luft i dekkene men det har jeg kun gjort hvis jeg husker på det. Det har hendt jeg har kommet tilbake om noen måneder og oppdaget at den står nesten på felgen. Da har jeg bare fylt opp igjen og rygget ut. Har aldri merket noe skader på dekkene av det.

Før så sto det i instruksjonsboken hvordan man skulle lagre bilen hvis man tok den ut av trafikk. Har du sjekket boken på din? Det pleier og stå stort sett det som jeg skrev over her bortsett fra at du skal la et BMW verksted gjøre jobben.

Det er viktigere at garasjen er tørr enn at den er varm. Oppvarmet garasje liker musene også mye bedre så hvis man ikke skal skru iløpet av vinteren trenger man ikke varme.

Litt kult og ha E36 touring som drømmebil, det tror jeg du er ganske alene om. Mangfoldet lenge leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det som er nevnt, så kan det være greit å ha en fuktsluker i kupéen, samt musefeller i og rundt bilen. Noen musefeller er en billig forsikring for avgnagde ledninger. 

Edit: Ser Fredrik 90 nevnte musefeller. 

Endret av wSax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all hjelp! Musene hadde jeg faktisk ikke tenkt på men sist jeg var i garasjen til mor for å rydde (en mnd siden) var det faktisk flere mus der. Får legge ut noen feller! 
Har ikke sett i boken etter lagring! Det skal sjekke ut. 
så da må jeg skru ut batteri og skaffe meg en fuktsluker. Noen formening om hva jeg gjør med de nye demperene? Noen sa en gang til meg at de bør stå under trykk, altså under bilen, men en annen sa at jeg burde vente med de til våren siden jeg likevel må ta firhjulskontroll på de og da helst med sommerhjulene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, tambur4 skrev:

Vask/støvsug bilen, fjern evt matrester (smuler) og sjokoladepapir etc, mtp mus.

Amen .😀😀

Når jeg hentet min bil ,var der ikke et fnugg av mus i bil da jeg hadde rengjort den .

Tdsen derimot var der rester etter en mc Donalds fest ,det likte musene og ,så støtter alt det du skriver.

Et annet tips er rustløseren 5 56 ,

Spray overalt i motorrom og rundt ved åpninger ,denne lukten som kommer fra denne liker musene ikke.

Ble tipset om dette fra en bonde som har mye lagret 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tjallvard skrev:

herlig! har sett etter noe sånt også. er det bare å vaske ned hele bilen, også dynke denne rundtom? noen steder den absolutt ikke skal? 

Altså vanlig vask ,men ikke dynk hele bilen i dette nei 😀😀

Spray litt rundt forbi i motorrom ,bare en dusj her og der,gjerne litt ved døråpninger feks .

De skal visst ikke like dette .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Rune-K skrev:

Litt kult og ha E36 touring som drømmebil, det tror jeg du er ganske alene om. Mangfoldet lenge leve.

og takk! Ja jeg vet ikke, jeg synes de fleste bmwer, spesielt før 2000 er flotte, men denne skiller seg ut i mine øyne. perfekt blanding av mekanisk kjøring med klassisk veikontakt og moderne motor + chassis. Lett er den og 😊 coupé er fint men ingenting er som en sporty touring👍 klarer fint å ha det gøy med 2 liter, selv om planen er 2.5 eller 2.8 til sommeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, sveigis skrev:

Altså vanlig vask ,men ikke dynk hele bilen i dette nei 😀😀

Spray litt rundt forbi i motorrom ,bare en dusj her og der,gjerne litt ved døråpninger feks .

De skal visst ikke like dette .

Takk!

skjønte at det ikke skulle utenpå karosseri hehe. er det noen hensikt å legge på kaliper eller bremseskiver evt.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tjallvard skrev:

Takk!

skjønte at det ikke skulle utenpå karosseri hehe. er det noen hensikt å legge på kaliper eller bremseskiver evt.?

Nei er vel helst der musa liker å gnage feks på gummi og plast.

Forresten ,der bilen min står nå ,er det og lagt møllkuler rundt bil ,det skal visst og ha virkning .😀
 

Eller rett og slett ha en sånn stor dækel som dette på lur:

44E364E7-7F91-4C36-A5AC-325AA5AE3CAF.jpeg.97caf024cb85c6903458cb0777c95ab6.jpeg

Endret av sveigis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det jeg finner av synlig rust uten å heve bilen. Flaket i hjulbua skal pussest ned og fikses. Ellers er de andre hjulbuene fine. Det lille jeg ser i tårna vet jeg ikke hvor seriøst er før jeg er under regner jeg med. Og en liten flekk på «framfangeren»? Som holder grillen. Heller ikke store saken.? Men det spiser vel fort om det blir liggende..

786B5D6D-E656-4DF9-B8EC-14069798477F.jpeg

8BE8253D-6618-4C36-8229-38A6B6458C49.jpeg

990C2927-C4A5-477F-B6AD-DD43F29628B3.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 2 første der er nok sikkert grei å ta før de utvikler seg. I hvertfall provisorisk. Den siste der kan du nok stanse med å fyre litt lanolin i hullet.

Sleng gjerne en fuktbolle fra Biltema i bilen også. Ellers er vel det viktigste nevnt.

 

Edit: Ser fuktbolle alt var nevnt.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er ikke jeg så redd for vann, så jeg starter opp bilen ved jevne mellomrom gjennom vinter for og unngå korrosjon i motor :) sirkulert olje gir beskyttelse, for og ikkje tenke på ringer og sylindervegger som tørker ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...