Gå til innhold

Syvern til Rune. Nytt SI kort


Rune-K
 Share

Anbefalte innlegg

Nei. Det der er et lokk til kjølekanalen, jeg har et rør der som går til varmeapparatet.

Min lekker fra det lokket som er demontert på bildet ditt, Det som dekker de to vippearmakslene og lageret til kamakselen. Det er som at den oljen som kommer dit under trykk ikke har noe sted og renne tilbake igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Rune-K skrev:

Nei. Det der er et lokk til kjølekanalen, jeg har et rør der som går til varmeapparatet.

Min lekker fra det lokket som er demontert på bildet ditt, Det som dekker de to vippearmakslene og lageret til kamakselen. Det er som at den oljen som kommer dit under trykk ikke har noe sted og renne tilbake igjen.

Ok, skjønner. Det er pussige greier at det skal være så høyt trykk at pakningen ikke holder der. Får tro du finner ut av det og får syvern på veien så kjapt du kan 🤞😌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Da har jeg endelig fått litt glød igjen så nå står motoren på gulvet.

Laget meg en Reodor Felgen løsning for og kjøre motoren uten og starte den så nå får vi se om jeg finner ut hvorfor den lekker olje. Jeg har spurt mange i løpet av de siste månedene og ingen har noen gang hørt om at det lekker der.

IMG_20230817_133538_HDR.thumb.jpg.9bc29d7bbb499a4371c7b03e250a0968.jpg

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være lett, den el-motoren jeg fant er for svak så den klarer ikke å dra motoren rundt selv med tennpluggene ute.

Men jeg ble litt klokere, eller egentlig ikke.

Jeg fikk kjørt den på startmotoren og da begynte det å renne med det samme. Da vil jeg tro at oljepumpa er ok for det er aldri i verden at den klarer å bygge opp overtrykk kun med turtallet som startmotoren gir. Tok også av lokket som lekker. Når jeg kjørte starteren så rant det olje fra vippearmakslene og kamakselen og det skal det selvfølgelig gjøre, er derfor lokket er der. Pakningen ser helt flott ut så jeg gjorde rent alt sammen og skrudde det godt sammen igjen. Etter et par minutter på startmotoren så begynte det og lekke igjen. Da hadde rommet bak lokket antagelig fylt seg opp og siden oljen ikke har noe sted å gjøre av seg så må det jo komme ut et sted.

Det er akkurat som at det mangler et slags retur for oljen bak der men jeg ser ikke hvor den skal være. 

Det neste nå blir en telefon til en kamerat som har noen løse topplokk liggende, jeg får studere de om jeg ser noen åpenbar forskjell.

Om noen gidder å lese dette vet jeg ikke, er skrevet like mye for at jeg skal lufte noen tanker for meg selv men hvis noen har gode ideer så er det bare å komme med de.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk igjen toppen etter overhaling, undret jeg meg over hva dette hullet var og fikk beskjed om at dette er for at oljen skulle kunne sirkulere.

Du har jo kjørt denne motoren i år og fjell, uten at det har lekket, så kan det hende at det er tett på din topp ? 🤷‍♂️

IMG_1470.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Rune-K changed the title to Syvern til Rune. Oljelekkasje, løst.

Da har jeg endelig funnet det ut. Var hos en kamerat nå og tittet på et par topper han har stående. Var som du sa @BimmerlorrisDet hullet som du viste meg var åpent på de to toppene han hadde, hvorfor det er tett hos meg kan man bare spekulere i men da er det bare og finne fram en drill og åpne opp hullet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Rune-K skrev:

Da har jeg endelig funnet det ut. Var hos en kamerat nå og tittet på et par topper han har stående. Var som du sa @BimmerlorrisDet hullet som du viste meg var åpent på de to toppene han hadde, hvorfor det er tett hos meg kan man bare spekulere i men da er det bare og finne fram en drill og åpne opp hullet igjen.

Er ikke det snålt, bilen har jo gått «noen» år og dersom hullet har vært blendet hele tiden burde man vel ha merket en lekkasje tidligere? Eller er det ett tilfelle av slam som har pakket seg og til slutt tettet til? (Med forbehold om at du nylig har bygget om motoren og jeg ikke leste fra side1 idag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Rune-K skrev:

Da har jeg endelig funnet det ut. Var hos en kamerat nå og tittet på et par topper han har stående. Var som du sa @BimmerlorrisDet hullet som du viste meg var åpent på de to toppene han hadde, hvorfor det er tett hos meg kan man bare spekulere i men da er det bare og finne fram en drill og åpne opp hullet igjen.

Så flott 👍 Da får vi tro løsningen er nær. Men som Piipower sier og delvis jeg selv sa, så er det litt rart at det har funket før men ikke nå lenger. Kan ikke skjønne annet enn at det må ha gugga seg tett med årene 🤷‍♂️ Spent på hvordan dette blir 😃🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spekulerer litt selv også. Var å åpnet opp nå og "lokket" var bare en 2-3 mm. tykt. Det holdt med en dor og hammer for  og åpne det. Det som var rart er at det var umulig å se fra baksiden at det skulle være en åpning der. Men det som løsnet så ut som aluminium.

Nå bare drodler jeg litt men det eneste jeg kan tenke meg er at firmaet som fikset toppen for meg har hatt på noe slags beskyttelse inne i topplokket også har hullet tettet seg på den måten. Det er jo utenkelig at det er en fabrikasjonsfeil som har vært der siden 1983. Eller kanskje ikke men at de første 25 årene har den svettet mye bak der også når oljetrykket begynte å bli dårligere så har det holdt tett.

Det er bare merkelig alt sammen men jeg studerte både en topp fra 735 og en fra 745 og begge to var åpne der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Rune-K changed the title to Syvern til Rune. Nytt SI kort

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...