E.C. Skrevet Mars 18, 2021 Share Skrevet Mars 18, 2021 Det blir kanskje litt mye trykk fra hjulet, jeg har en manuell lufter og der holder man til 10-15 psi mener jeg, som er rett under 1 bar. I dekk så har de fleste rundt 2-3 bar. Det blir forsåvidt ikke forhjulstillingskontroll, du må ta komplett hjulstillingskontroll/justering og da starter man med å justere bak. Der kan det være greit å sjekke at skruer ikke har rustet fast. Jeg fikk en bolt knekt av da den ble forsøkt løsnet, heldigvis fant de en bolt som passet sånn ca. slik at jeg kom meg hjem. Måtte bestille nye bolter og bytte til de før jeg kom tilbake til justering. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dopus Skrevet Mars 20, 2021 Share Skrevet Mars 20, 2021 På 18.3.2021 den 19.46, mrkzie skrev: Haha vet ikke hvordan dette skal funke, men fulgte manualen mtp hva som skulle kobles til hva, og når jeg koblet til røret på dekkventilen så tror jeg det ble for stort trykk og dermed sprutet det bremsevæske flere steder. Fikk samboeren til og hjelpe meg så gjorde vi bare åpne lukk metoden med to personer istede. Gikk litt bedre det🤣 Ja det enkleste er ofte det beste. Har prøvd slike en manns kit bremseluftere, men synes alltid det er noe knot med dem. enveisventiler som slipper igjennom luft, slanger som hopper av osv. En i bilen som trykker pedallen, og en som lufter. Virker alltid. mrkzie og hsd reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mrkzie Skrevet Mars 20, 2021 Forfatter Share Skrevet Mars 20, 2021 (endret) Noen som vet hva denne lyden kommer av/er? Var bare og prøvekjørte littegrann, bilen føles fin ut og kjører rett. Edit: føler en del varme rundt bremsene IMG_2513.MP4 Endret Mars 20, 2021 av mrkzie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mrkzie Skrevet Mars 20, 2021 Forfatter Share Skrevet Mars 20, 2021 Er vel over 2 uker siden sist jeg kjørte så vet ikke hvorvidt det har noe og si, skal iallefall ha den på hjulstillingskontroll og så skal de vel sjekke at jeg har gjort alt de hadde bemerket på EU kontroll over helga så får vi se Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet Mars 20, 2021 Share Skrevet Mars 20, 2021 Du gir vel svaret selv: føler en del varme rundt bremsene. Jekk opp det hjulet etter at du har kjørt en tur og kjenn om bremsene henger på. mrkzie reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mrkzie Skrevet Mars 20, 2021 Forfatter Share Skrevet Mars 20, 2021 3 hours ago, 540is said: Du gir vel svaret selv: føler en del varme rundt bremsene. Jekk opp det hjulet etter at du har kjørt en tur og kjenn om bremsene henger på. Rart at de bare skal begynne og henge, skal vel ikke skje selvom jeg har rørt kontrollarmer og støtdemper? Vet ikke hvordan jeg går frem for og finne ut om de henger på men får vel youtube det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet Mars 20, 2021 Share Skrevet Mars 20, 2021 7 minutter siden, mrkzie skrev: Rart at de bare skal begynne og henge, skal vel ikke skje selvom jeg har rørt kontrollarmer og støtdemper? Vet ikke hvordan jeg går frem for og finne ut om de henger på men får vel youtube det Hvis felg er varm etter å ha kjørt litt henger de ganske sikkert. Jekk opp og kjenn etter motstand, evt snurr på hjulet og kjenn på fjæra mens hjulet snurrer. Hvis du kjenner "pulsering" i fjæra er hjullageret gåent. mrkzie reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mrkzie Skrevet Mars 20, 2021 Forfatter Share Skrevet Mars 20, 2021 Just now, Kvasi said: Hvis felg er varm etter å ha kjørt litt henger de ganske sikkert. Jekk opp og kjenn etter motstand, evt snurr på hjulet og kjenn på fjæra mens hjulet snurrer. Hvis du kjenner "pulsering" i fjæra er hjullageret gåent. Kjente ikke på selve felgen, merket bare at det luktet litt og at det var litt varmt når jeg holdt over selve hjulet i hjulbuen. Tror kanskje de henger litt på fordi merker i nedoverbakke at bilen triller saktere som virker litt rart iforhold til det jeg er vant til Skal se på det imorgen. Er det lett og fikse hvis de henger på / vanlig problem eller må jeg skaffe ny caliper? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet Mars 20, 2021 Share Skrevet Mars 20, 2021 (endret) Fremme eller bak? Stått med brekket på lenge? Endret Mars 20, 2021 av Kvasi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mrkzie Skrevet Mars 20, 2021 Forfatter Share Skrevet Mars 20, 2021 (endret) 5 minutes ago, Kvasi said: Fremme eller bak? Stått med brekket på lenge? Fremme høyre side, usikker på om jeg hadde brekket på når den sto på støttebukker. Muligheter for at det sto med brekket på i ~2 uker. Endret Mars 20, 2021 av mrkzie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet Mars 20, 2021 Share Skrevet Mars 20, 2021 Ta av hjul og caliper på begge sider fremme, press ut stempel i caliper på begge sider. Monter og press de ut med bremsepedalen før du gjør noe annet, kjør og håp på suksess. mrkzie reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mrkzie Skrevet Mars 21, 2021 Forfatter Share Skrevet Mars 21, 2021 (endret) 19 hours ago, Kvasi said: Ta av hjul og caliper på begge sider fremme, press ut stempel i caliper på begge sider. Monter og press de ut med bremsepedalen før du gjør noe annet, kjør og håp på suksess. Her er begge hjulene. Venstre går veldig mye lettere enn høyre.. prøvde og ta ut de pinsa og tror de må ha noe smøring. Har ikke noe og smøre med atm. Fikk ikke av den metallgreia på framsia, lurer på om jeg bare får verksted til og smøre bremsene samtidig som de har av hjulene for hjulstillingskontroll. Kan vel ikke være så dyrt. De skal være byttet i 2019 så regner med de er i orden. IMG_2522.MP4 IMG_2523.MP4 Endret Mars 21, 2021 av mrkzie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet Mars 21, 2021 Share Skrevet Mars 21, 2021 Er jo flere muligheter her da. For eks. for skarp bøy på det nye bremserøret (hvis det var på høyre side), feilmontert bremseslange, rust på stempel på kaliper, glidebolter osv. Bør ikke ta et verksted for lang tid å finne ut av. 2 år er for øvrig "lenge' når det gjelder bremser på en eldre bil. Mye som kan skje på 2 år. Hjul tas ikke av i forbindelse med hjulstillingskontroll. Men verkstedet setter veldig pris på om styrestag er lett å justere på, dvs pusse og smøre gjenger så det kan justeres LETT både ut og inn. Evt bare montere alt nytt. mrkzie reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mrkzie Skrevet Mars 24, 2021 Forfatter Share Skrevet Mars 24, 2021 On 3/21/2021 at 9:09 PM, Lars89 said: Er jo flere muligheter her da. For eks. for skarp bøy på det nye bremserøret (hvis det var på høyre side), feilmontert bremseslange, rust på stempel på kaliper, glidebolter osv. Bør ikke ta et verksted for lang tid å finne ut av. 2 år er for øvrig "lenge' når det gjelder bremser på en eldre bil. Mye som kan skje på 2 år. Hjul tas ikke av i forbindelse med hjulstillingskontroll. Men verkstedet setter veldig pris på om styrestag er lett å justere på, dvs pusse og smøre gjenger så det kan justeres LETT både ut og inn. Evt bare montere alt nytt. Bremsekaliper var gåen ifølge verksted. Han nevnte noe om stempelet, fikk ikke helt med meg akkurat hva. Kaliper blir iallefall byttet der. Tydeligvis var bremserørene for lange / feil og ifølge dem. Kjøpte de gjennom delekatalogen til KOED så litt rart det. Håper jeg får returnert de iallefall. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå