Gå til innhold

Elektrisk pizzabil, 2 seter vs 5 seter


Hpi
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Ikke Bmw relatert så derfor her inne. Sitter og vurderer å kjøpe en elektrisk pizzabil til "melk og brød" og til og fra jobb kjøring og gjerne til de verste saltperiodene. Har sett på Renault Kangoo med 33kwh batteri som klarer  ca 120km i minusgrader og 200km på en sommerdag. Disse har webasto så man sparer endel strøm på det på vinteren. 

Uansett det jeg lurer på er grønne skilt vs hvite skilt på disse. Jeg har sett på ca 2018 modeller og de koster omtrent det samme om de har 2 seter eller 5 seter ser det ut til, de med 5 seter er litt lenger og heter "maxi"  Jeg er 191cm høy så denne veggen bak setene i varebiler og pizzabiler gjør ofte til at jeg ikke sitter godt. Velger jeg en 5 seter så har jo ikke disse den veggen og man kan legge ned baksetene for å laste lange ting og man kan legge ryggen i førerstol godt bakover. uten "EU veggen" 

Er det samme regler for hvite vs grønne skilt på el biler som det er på fossilbiler? Vente i 10 år for å sette inn bakseter kotnadsfritt?  Eventuelt fjerne veggen? Regner ikke med at det er noe særlig bil igjen etter 10 år så det virker til at det er lurt å gå for 5 seteren?  Kan presisere at jeg ikke trenger baksetene i denne så det handler om å sitte så godt som mulig bak rattet

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt Kangoo på jobb, og den mener jeg har rimelig bra plass i lengderetning, selv med skillevegg. Ellers har den et utrolig unormal/vanskelig infotainment system. Det er lite brukervennlig, om man er vandt til tysk. Men man er da endringsvillig! Så det går til slutt.

Ellers er det en helt grei bil til sitt formål. Høvelig grei komfort mtp humper, men ikke noe lavt støynivå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Hpi skrev:

Hei,

Ikke Bmw relatert så derfor her inne. Sitter og vurderer å kjøpe en elektrisk pizzabil til "melk og brød" og til og fra jobb kjøring og gjerne til de verste saltperiodene. Har sett på Renault Kangoo med 33kwh batteri som klarer  ca 120km i minusgrader og 200km på en sommerdag. Disse har webasto så man sparer endel strøm på det på vinteren. 

Uansett det jeg lurer på er grønne skilt vs hvite skilt på disse. Jeg har sett på ca 2018 modeller og de koster omtrent det samme om de har 2 seter eller 5 seter ser det ut til, de med 5 seter er litt lenger og heter "maxi"  Jeg er 191cm høy så denne veggen bak setene i varebiler og pizzabiler gjør ofte til at jeg ikke sitter godt. Velger jeg en 5 seter så har jo ikke disse den veggen og man kan legge ned baksetene for å laste lange ting og man kan legge ryggen i førerstol godt bakover. uten "EU veggen" 

Er det samme regler for hvite vs grønne skilt på el biler som det er på fossilbiler? Vente i 10 år for å sette inn bakseter kotnadsfritt?  Eventuelt fjerne veggen? Regner ikke med at det er noe særlig bil igjen etter 10 år så det virker til at det er lurt å gå for 5 seteren?  Kan presisere at jeg ikke trenger baksetene i denne så det handler om å sitte så godt som mulig bak rattet

Her er det viktig å sjekke når bilen er førstegangs registret. Hvis bilen er registrert før 01.01.2014 er det gratis å sette inn bakseter etter 10 år. 

For biler som er registert ETTER 1.januar 2014, skal beregnet engangsavgiftenedskrives over 30 år. Ved 10 års nedskrivningstid var det 0 % å betale, etter den nye nedskrivningstiden er det - om jeg ikke tar skammelig feil - ca 20 %. 

Regn ut hva det koster å bygge om bil - Skatteetaten

Endret av Ampera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elbilen er da avgiftsfri enten den har 2 eller 5 seter, så jeg kan ikke helt se hva du evt skal betale for å få satt inn bakseter? Må evt være en gradert tilbakebetaling av  Enovastøtte (om den har mottatt dette en gang), men det tviler jeg egentlig på.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, *MrB* skrev:

Elbilen er da avgiftsfri enten den har 2 eller 5 seter, så jeg kan ikke helt se hva du evt skal betale for å få satt inn bakseter? Må evt være en gradert tilbakebetaling av  Enovastøtte (om den har mottatt dette en gang), men det tviler jeg egentlig på.

Jeg trenger ikke bakseter men jeg tenkte mer på om man får svi om man har en med grønne skilt og fjerner skilleveggen, man leser jo tidvis om folk som får store regninger for å ha tuklet med veggen på fossile varebiler 😊  Om dette ikke er tilfelle er det helt topp for jeg kunne egentlig tenkt meg den korte utgaven og det virker ikke som den kommer som 5 seter.   Kanskje det ikke er nødvendig å gjøre noe med veggen heller slik som Otis opplever bilen

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Skummet litt for raskt igjennom ser jeg, men ettersom bilen er avgiftsfri uansett, så tviler jeg på at du kommer til å få noe krav. I verste fall må du vel betale en eller annen sum for omregistrering i systemet til SVV?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mitt vedkommende som er bosatt i Oslo-området, ville jeg utvilsomt valgt en med grønne skilt ettersom dette gir avgiftsfritak i bom (og parkeringer?) i byen. Hvorvidt dette gjelder andre steder i landet vet jeg ikke, men det er likevel en aktuell tankegang da bilen fort kan bli solgt til en som er bosatt nær en by den dagen den skal selges. Så får det heller være opp til ny eier om man ønsker å sette inn seter eller ikke. Antar ikke at det å reversere fra hvite til grønne skilt er mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Otis skrev:

Jeg kan alltids måle inni bilen om du vil vite noe mer. Du er 8 cm lengere enn meg, og om du har en stor bakdel, så kommer du enda lengere frem i setet.

Ja takk gjerne det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Saltkjelen skrev:

For mitt vedkommende som er bosatt i Oslo-området, ville jeg utvilsomt valgt en med grønne skilt ettersom dette gir avgiftsfritak i bom (og parkeringer?) i byen. Hvorvidt dette gjelder andre steder i landet vet jeg ikke, men det er likevel en aktuell tankegang da bilen fort kan bli solgt til en som er bosatt nær en by den dagen den skal selges. Så får det heller være opp til ny eier om man ønsker å sette inn seter eller ikke. Antar ikke at det å reversere fra hvite til grønne skilt er mulig?

Takk det var jo noe å tenke på, jeg kan så lite om dette at jeg har vært i den tro at alle elbiler har det samme avgiftsregimet uavhengig av grønne eller hvite skilt. Dette er jo en veldig god grunn til å gå for grønne skilt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Otis skrev:

Hva vil du jeg skal måle spesifikt? Tenker det er greit å vite det, da jeg ikke er på kontoret hver dag.

Jeg er litt usikker på hvor det bør måles 😊 Jeg får ta å sette meg inn i en med skillevegg og kjenne hvordan det føles tenker jeg. Takk for tilbudet 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Hpi skrev:

Takk det var jo noe å tenke på, jeg kan så lite om dette at jeg har vært i den tro at alle elbiler har det samme avgiftsregimet uavhengig av grønne eller hvite skilt. Dette er jo en veldig god grunn til å gå for grønne skilt. 

Overgangen til elbil på hvite skilt har gått knirkefritt, så nå velger de å kjøre særordninger på grønne skilt for at næringsbransjen skal ta det samme steget som elbiler på hvite skilt. Så de elbilfordelene som eksisterte frem til man måtte begynne å betale i bomringen, er nå gjeldende for elbiler på grønne skilt. Tenker uansett at det er kjekt med en varebil (og det er vel eneste grunnen til å kjøpe en pizzabil), så her ville jeg ikke vært det minste i tvil. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke like greit å velge en bil med hvite skilt og bakseter? Med mindre man skal inn og ut av bomring så er vel dette en bedre løsning, så slipper du den veggen. En med hvite skilt har jo like mye plass baki som en varebil utgave, så har man muligheten til å sette inn setene for å kjøre med flere folk. En personbil variant er vel også noe bedre utstyrt og bedre støyisolert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som fritaket i bomstasjoner for el-varebiler bare gjelder for Oslo, ihvertfall pr idag. 

Jeg sjekket Ferde som jeg har min Autopass avtale hos og her lokalt i Haugesund/Karmøy og omegn så er det halv pris på nullutslippskjøretøy, kr 4.40,- pr passering mot 8.80,- for fossile biler opptil 3500kg

Har ei hytte på Bømlo så jeg sjekket Bømlopakken og der er det forsåvidt det samme, 27,60,- for nullutslippsbiler mot 55,20,- for fossile biler opptil 3500kg, men her er det gratis for el-varebiler over 3500kg.  Jeg vet ikke hvilke biler som kommer i denne kategorien men det er ihvertfall ikke Renault Kangoo dessverre :) 

Det lengste strekket den kommer til å gå er fra Haugesund til Bømlo.  Det er 2 mulige ruter å ta, ei med en seig bratt tunnell som gir en distanse på totalt 160km tur/retur.  Denne utgår nok på vinteren ihvertfall, ønsker å kunne ta en svipptur uten å måtte lade for å komme hjem igjen. 

Rute 2 er med ferje som gir en total distanse på totalt 100km tur/retur. Her er det også ganske flatt hele veien så denne bør kunne være innafor på alle årstider håper jeg. 

Jeg får prøve en med skillevegg og en uten og kjenne hvordan de føles.  Kunne tenkt meg den korte utgaven rett og slett fordi den ser litt bedre ut om det er lov å si på en pizzabil :) 

Takk for mange gode innspill folkens 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...