Gå til innhold

Valg av understell for E61 - monteringsanvisning på bil: side 4


E.C.
 Share

Anbefalte innlegg

Demperne på bilen er litt slitne og har fryst på de kaldeste dagene, så da blir det en oppgradering til sommeren. Jeg skal ikke kjøpe helt enda, men tenkte at noen kanskje kan ha noe innspill på hva jeg kan gå for. Jeg tenker å bytte ut samtlige, samtidig så er det kanskje lurt å bytte fjærene også, bilen er tross alt 250k km og 15 år gammel, kjedelig om de skulle knekke etter at man har byttet dempere. Bilen er original M-sport og jeg er mer eller mindre fornøyd med høyden, den kunne ha vært litt lavere, men samtidig så går jekken akkurat inn under på midten både foran og bak, slik at jeg raskt og enkelt kan løfte hele enden. Blir dette noe lavere må jeg begynne å kjøre opp på planker og det er litt mer kjedelig, men ikke verdens undergang. Budsjettet må nesten bli ca. 15-20k, så ingen TA-technics eller JOM her. Jeg ønsker å beholde orginale 18" style 135-felger som jeg har på sommer og vinter med 245mm bredde og slippe å bruke spacere (mtp coilovere). Det må evt. kunne godkjennes hos SVV. Bilen er bakhjusdreven, IS20 på felgene. Her er min shortlist:

KW-V2: minste senking blir rundt 25mm, som er ikke langt unna nåværende og jeg kan justere de litt mykere for vinteren. Totalprisen blir ca. på nivå med nytt M-sport understell. V1 kan vurderes, men litt kjedelig om det blir for stivt. V3 blir nok overkill mtp. type bil og bruk.

Sachs M-sport: vanskelig å skjønne om det ligger på 2k eller 3k per demper hos Koed, men med 3k/demper samt to nye fjærer så blir det ca. samme prisnivå som KW. Fordelen er at jeg slipper godkjenning og jeg er garantert at felgene passer og mitt "jekke-opplegg" fungerer som før.

Bilstein B8 + nye M-sport fjærer: mer som et alternativ til M-sport fra Sachs, men B8 har hatt både positiv omtale for kjøreegenskaper og negativt for lekk og defekte dempere. De er i den dyrere enden, så hvis folk fortsatt opplever at de lekker etter kort tid så hopper jeg nok over den tanken.

Eibach PSS: direkte konkurrent til KW V2, men mer komfortabel?

Det finnes sikkert en del annet, men senk på 40+mm tror jeg blir litt i det meste laget, så f.eks. H&R Monotube tenker jeg utgår. Det er greit at bilen er litt stivere enn originalt, men ikke helt på nivå med frossne dempere ;)

Endret av E.C.
Endret trådtittel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eurodel kan bli et alternativ pga. pris om det blir Sachs, da må jeg bare innom Sachs-katalogen for å finne riktig delenummer for M-sport dempere. Nytt M-sport er vel kanskje ikke noe særlig dårligere enn mer "high end" coilovere når høyden er ca. lik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med å velge M-sport, tror jeg er at det bare virker helt fint ut av esken.

Mens med coilover må det mer justering til. Dog så kan du jo justere alt sammen, vil jeg tro? Både tur og retur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan justere høyden på alle coilovere, men det er ikke nødvendigvis det viktigste for meg, for jeg tror ikke at jeg skal stille så mye opp og ned. KW V2 kan justere hardheten også, med V3 så kan man justere rebound i tillegg, men der tror jeg at det blir høyere sannsynlighet for å justere seg bort. På en side frister det med en "oppgradering" til KW, men på en annen side er det også fristende å spare litt penger og ikke generere seg selv ekstra jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kw v2 er mange ganger mer komfortabelt en bilstein b14 etter min erfaring, litt stompete i krabbefart som alle coilovers er men i fart så er de helt fantastiske. 

v3 er mer baneorientert og dermed stivere.

v1 har jeg ingen kjennskap til men de får my skryt for å være bedre enn alt som e billigere.

personlig synes jeg e6x msport har meget rikitg høyde originalt og hadde uten tvil kjørt på msport understell

 

edit: 

kw v2 så er det kun rebound som justeres, kw påpeker dette påvirker komfår... selv kjørte jeg på mykeste setting

 

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har skjønt så blir det slik at hvis man kjører med "default" innstillinger på V2/V3 så blir det i praksis som V1, hvor alt er forhåndskonfigurert til det "optimale". Det er når man først skal justere litt mer enn høyden basert på sine preferanser at man trenger V2/V3.

Jeg lente egentlig mest mot KW V2 før jeg startet tråden, men nå kan det hende at det blir Sachs med M-sport. Takk for innspill så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan legge til noen gode ord for kw v2, min mor og far på nærmere 50 roset m5'n jeg hadde opp i skyene fordi den var så komfårtabel å kjøre... de kjører 10mod mercedes c klasse og 16mod landcruiser til vanlig  :P

sonderte terrenget endel selv før jeg handlet kw v2 den gangen å kom over en m5 eier som nedgraderte fra v3 til v2 nettopp pga komfår.

kjøpte nylig kw igjen, denne gangen gikk jeg for street comfort nettopp på grunn av navnet. kanskje det er noe du får kjøpt til e61 også ? 

hadde jeg kjøpt meg e6x hadde jeg nok kjørt msport uansett med til nød noen snille H&R fjører :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har street comfort til E61 på billige-senkesett.no, havner på samme pris som V2 de. Det som jeg har litt i bakhodet er at hvis jeg må vise hos SVV så kan de potensielt dra meg inn på full teknisk når de lukter diesel fra bilen, da blir det fram og tilbake med cat. og DPF for å vise bil enda en gang. Har hørt at det har gått bra med folk som har downpipe og drar på teknisk, men det lukter jo diesel fra bilen og de er nå ikke helt dumme i huet de som står der, så er man riktig uheldig med personen man møter på så blir det fort ekstra ekstraarbeid 8-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Street comfort på min f10, meetet fornøyd! Comforten er beholdt men den kan gå lavt om en vil. Street comfort er basert på V2, og kan som V2 kun justere rebound, IKKE hardhet. Bare en liten FYI :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V1 er kun høydejustering
V2 har i tillegg "rebound" (hvor fort demper går ut fra komprimert posisjon)
V3 har i tillegg "bump" (hvor lett demperen komprimeres)
Street comfort har kun rebound, men da er vel "bump" justert mykere fra fabrikk vs. V2.

H&R ser ut til å ha kun 40mm foran og det tror jeg blir hakket mye på bilen. Allerede skeptisk til isklumper som ligger i vegen med dagens høyde. Det jeg skjønner at det blir enten KW eller M-sport Sachs ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er jo det eneste du er misfornøyd med nå er at demperene er slitt? Da syns eg det blir feil å se på coilovers ivertfall. Coilovers og biler som går om vinteren er en dårlig kombo uansett hvor man snur og vender på det. Aller fleste justerer til ønsket høgde og der står det. 

Gikk selv fra billig coilovers ( supersport black ) til originale msport/sachs med HR fjører nå og det ble en drøm iforhold på alle måter. I tilegg slipper man hele greia med å måtte ha spacere kun for å at felgen ikke skal subbe i fjørbein. 

ellers ha i bakhodet at kw er oppskrytt kvalitetsmessig. Har vert så mye jall og slurv fra de på e30 sett at man kan begynne å lure på hva egentlig tüv godkjenning er godt for. Glemte stabstag branketter, skeivt sammensveiste fjørbein og dempere med svært kort levetid. ( men dem lager dem vell ikke selv, er vell koni (?) Har selv ett v1 sett for den del.

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant info. Demperne har vært noe slitt fra dag 1 i mitt eie, så jeg vet ikke helt hvor bra det blir med 4 nye. Grunnen til at jeg retta snuten mot coilovere og da spesielt KW var fordi jeg vurderer å "bytte alt" (inklusive fjærer foran) for å ikke måtte tenke noe mer på dette på en stund, da ble prisen på KW V2 sammenlignbar med M-sport/Sachs. Bilen har noen oppgraderinger på både motor og bremser, så jeg vurderte rett og slett om KW V2 kunne også være en oppgradering til en ikke alt for gal pris, uten å endre høyden for mye (KW senker 25mm vs. originalt, M-sport er 15-20mm?).

Jeg har hatt H&R 40/15 på E36 og der ble det rimelig stivt, men helt annen bil, så 35mm foran på E61 kanskje ikke er all verden. Er det H&R som lager originale fjærer til E6x? Det ville jo forklare hvorfor de ikke har noe i 25mm-området, for der har man jo M-sport. Hvis KW trenger spacere for å få på hjula som jeg har nå så tror jeg at det blir pass. For all del kult med litt mer "stuck", men å kjøre på grusvei og sandblåse bilen, samt mer styr med hjul av og på tror jeg ikke er verdt det for meg. 

@hsd: er det ett sett med KW du har vært "uheldig" med eller flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • E.C. changed the title to Valg av understell for E61 - monteringsanvisning på bil: side 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...