Gå til innhold

Nybilen Carbonsort iX3


Ron Jeremy
 Share

Anbefalte innlegg

34 minutter siden, Hallgrim86 skrev:

Fin oppsummering!

Enig i mye som skrives, men et av mine største minus er at bilen har varmepumpe som tar batteriet - men vi kan ikke styre den.

Bilen min har blitt verre og verre i kulda, så den får en visitt hos Bilia, om dette ikke bedres skal jeg forsøke å heve kjøpet.

 

 

 

 

Kan du beskrive problemet? 
Kjører varmepumpe uavhengig kjøring og varming?
Høres ut som SW er litt ute av kontroll, håper det løser seg.
Fordelen med varmepumpe er at varming i kalde omgivelser bruker mindre effekt enn tilsvarende oppvarming.

Men det må selvsagt fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting som irriterer meg, og det er lynlading i kulda. Hadde både parkeringsklimatisering og klimatisering for avreise på før avgang fra hytta, bilen sier temp er der den skal ligge. Men bilen sier den mottar kun 20kW ved 60% batteri, akkurat nå lader jeg på Ionity i -2,5. Her var eTron vi hadde vesentlig bedre og begynte på rundt 60kW nesten uansett temp før den steg sakte opp. Så jeg kommer til å feilmelde dette til BMW, kan hende det bare er software. Men det skal ha kommet klimatisering av batteriet ved å legge inn lading som destinasjon i navigasjonen. 
 

Holdt på å glemme en kommentar til den gode oppsummeringen din @Ron Jeremy, kjenner meg 100% igjen her..

Endret av fupsaker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hallgrim86 skrev:

Den lader vanvittig sakte i kulda.

10-20 min med sneglefart i alt under 0 grader, maks effekt er 80-90kw (3-80%). 

Varmepumpa gir meg masse, jeg klarte 17kw/100km i 6 minusgrader (22 mils reise). Problemet er at jeg ikke kan overstyre den, og å varme batteriet til en temp hvor den vil ta akseptabel effekt tar for lang tid.

Når du skrur på VP vil forbruket gå opp noe, men fordelen er jo at du møter opp med varme batterier. 

Dette kan fikses, alt er på plass - men hvor raske er BMW? Meldinger om dette hagler inn fra andre forum også.

@fupsaker den funksjonen er forbeholdt idrive 8 foreløpig (?) Det skjer ingenting om du legger et "BMW godkjent" ladepunkt i idrive - ihvertfall hadde det ikke effekt da jeg testet.

Riktig. Mulig det kom med den siste oppdateringen fra BMW som enda ikke er pushet ut. Og Navien er gammel, fra 2020. Må vel akkurat nå oppdatere selv. Den ladingen skal Bavaria se på, for å begynne på 16-20kW de første 20min i gjennomvarm bil er bare ikke holdbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, fupsaker skrev:

Men hvordan opplever du ladingen? :) 

Har ladet den 3 ganger med hurtiglading når det har vært «skikkelig kaldt», type 10 minus. 
2 ganger på 50kW ladere og en gang på 150kW effekts lader. 
De første 10 minuttene opplever jeg det går tregt, etter det opplever jeg det som «forventet» og normalt ifht ladehastighet. Men alle gangene har jeg handlet og ikke hatt helt oversikt over effekt og hastighet.

Typisk har jeg da kjørt 30-45 minutter og bilen/batteriet bør ha normal driftstemperatur. Batteriet er da på ca 50-60% før jeg plugger i.

Ifht ladehastighet i normal temperatur har jeg sett 150kW (153kW faktisk) men det er jo når batteriet er nesten tomt.

Edit:

Fant litt ladehistorikk fra Fortum.
2 av ladingene er i romjula som beskrevet ovenfor.
Den siste er tilsvarende i tid, men ladet i August.
Denne ladingen lader mer kW over en kortere tid, som seg hør og bør.

1CB4E73C-DC29-423D-B552-A2B3FF5B8094.jpeg

B3BF2BA1-D72C-47EC-86A6-2DB80E2B3274.jpeg

6AE6625C-7167-4444-9B77-521C359CBC6C.jpeg

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Hallgrim86 skrev:

Faktisk ikke stort å melde, de anbefalte ionity ladere og å kjøre fullstendig bajas (min tolkning) før lading. 

De var også kjent med problemet, mekaniker kjørte samme bil selv.

Det viste seg at Android Auto problemene mine var pga min telefon (S21 Ultra) ikke er støttet skikkeilig. Byttet fra Huawei for å unngå det 🤦‍♂️

 

Det er Ionity jeg har ladet på, skuffende. Min selger sier softwareproblemer. Skal ringes i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hallgrim86 skrev:

Faktisk ikke stort å melde, de anbefalte ionity ladere og å kjøre fullstendig bajas (min tolkning) før lading. 

De var også kjent med problemet, mekaniker kjørte samme bil selv.

Det viste seg at Android Auto problemene mine var pga min telefon (S21 Ultra) ikke er støttet skikkeilig. Byttet fra Huawei for å unngå det 🤦‍♂️

 

Har selv god erfaring med ionity, selv om jeg jobber i ABB 😂

Så det var et velkjent problem med treg lading i kulda, men ingen Fix pr nå?

Trodde iX3 ikke hadde aktiv preheating før lading, så trodde kanskje det var default slik jeg opplevde det under sterk kulde?

Lader stort sett hjemme, så blir ikke affisert så mye med dette selv, men håper de finner ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Hallgrim86 skrev:

Ja, den har jo VP - som styrer seg selv. Det bidrar til god rekkevidde i vintertider og mer effekt når du har det gøy på sommeren. 

iX3 LCi har denne funksjonen, det er en del av iDrive 8. Våre biler har ikke dette - ennå. Har ikke hurtigladet ofte, men med et litt endret jobb-behov ønsker jeg ihvertfall middelmådige resultater.

I mellomtiden lader jeg heller litt mer. Man skal helst ikke over 80% i daglig bruk, men kan feiltolke 10% pga stor buffer.

 

iX3 LCI har vel også iD7, 8 er vel forbeholdt iX og i4? Uansett har den funksjonen du beskriver som også skulle komme til våre biler, mener jeg å ha lest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Hallgrim86 skrev:

Ja, den har jo VP - som styrer seg selv. Det bidrar til god rekkevidde i vintertider og mer effekt når du har det gøy på sommeren. 

iX3 LCi har denne funksjonen, det er en del av iDrive 8. Våre biler har ikke dette - ennå. Har ikke hurtigladet ofte, men med et litt endret jobb-behov ønsker jeg ihvertfall middelmådige resultater.

I mellomtiden lader jeg heller litt mer. Man skal helst ikke over 80% i daglig bruk, men kan feiltolke 10% pga stor buffer.

 

Hvor har du hørt at man skal lade til 80% til daglig bruk?

Ei heller har LCI iDrive 8, den kjører fremdeles iDrive 7, men med en større skjerm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Hallgrim86 skrev:

Det står under ladealternativer i iDrive, lad til 80% ved daglig bruk eller noe sånt. Man kan justere det. Det er uansett sunnere for et batteri (? dette har jeg bare lest) å ligge i 20-80% sonen. 

Åja, det visste jeg ikke - jeg tenkte det var på plass. 

BMW’s sin offisielle uttalelse om lading er: lad helt opp, ikke tenk.
Så lad til 100% uten stress eller bekymring. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litiumbatterier er anbefalt å holde mellom 20 og 80% for å best bevare de. 
Nå skal de sies at mange fabrikanter legger inn en buffer i topp og bunn av batteriet slik at man aldri klarer å full lade eller tømme batteriet, men allikevel anbefaler de maks 80% som ofte kanskje tilsvarer 70% reelt. 

Står en del bra her rundt batteri og veldikehold. 

https://www.tu.no/artikler/bekymret-for-batterilevetiden-her-er-batterinerdens-beste-tips-br/483008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, flobben skrev:

Litiumbatterier er anbefalt å holde mellom 20 og 80% for å best bevare de. 
Nå skal de sies at mange fabrikanter legger inn en buffer i topp og bunn av batteriet slik at man aldri klarer å full lade eller tømme batteriet, men allikevel anbefaler de maks 80% som ofte kanskje tilsvarer 70% reelt. 

Står en del bra her rundt batteri og veldikehold. 

https://www.tu.no/artikler/bekymret-for-batterilevetiden-her-er-batterinerdens-beste-tips-br/483008

 

Bruker man alle råd og tips vil batteriene holde lenger og tappes saktere, helt riktig.
Men ved vanlig bruk vil likevel batteriene ha 80% etter 20 år.

Vil tro det er akseptabelt.

Tesla har mindre buffer på sine batterier enn F.eks BMW.


Batteriene i mobilen og laptopen din, lader du den til 80%?

😇

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ron Jeremy skrev:

 

Bruker man alle råd og tips vil batteriene holde lenger og tappes saktere, helt riktig.
Men ved vanlig bruk vil likevel batteriene ha 80% etter 20 år.

Vil tro det er akseptabelt.

Tesla har mindre buffer på sine batterier enn F.eks BMW.


Batteriene i mobilen og laptopen din, lader du den til 80%?

😇

 

Mobilen og ipad prøver jeg faktisk ja, pc står i docking hele tiden og btteriet er smoked allerede etter ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...