Gå til innhold

Hjelp til preventive tiltak på panorama soltak (E61)


Gabz
 Share

Anbefalte innlegg

Hei og hopp!

Har nylig kjøpt en E61 med panoramatak. Med dette følger jo redselen om at det skal tette seg og lekke ut på batteri og moduler baki der. Ingen skade skjedd enda men vil ta preventive tiltak for å hindre dette så godt som mulig i fremtiden. Eksempelvis HER er det jo noen som renser ut og så bytter ut slangen med en litt større en. 

Det jeg da lurte på er om det er noen her inne som har erfaring med slikt og kunne tenkt seg å hjelpe meg litt gjennom dette? Tenkte da smøre opp luke-mekanismene (har kjøpt originalt BMW fett til det formål), rense godt ut av alle dreneringene og kanskje bytte ut slangene slik som i linken over her kanskje. 

Hvis det er noen som kunne tenkt seg det så send meg gjerne en PM. Betaler selvsagt for det :)
Bor i Drøbak (20 min utenfor Oslo) men kan godt kjøre et stykke for å få dette gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg lure deg inn i problemer, men holder det ikke å være flink til å sjekke at det ikke er møkk i dreneringene? Og at alt er helt og pent, selvsagt. Det har jeg gjort med de bilene jeg har hatt med soltak, og så langt ikke hatt problemer med lekkasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er å sjekke om vannet slipper ut. Det er hull i hvert hjørne av soltaket. 

Om du virkelig er bekymret hadde jeg tatt støtfanger bak, og sjekket drenspluggen til hver slange.

De foran kjenner jeg ikke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde min e61 i fire år med velfungerende panorama .

Oppskriften på suksess og velfungerende panorama var særs enkel .

Smør opp alt noen ganger i året og bruk den ofte / kjør alle funksjoner .

Så blåste jeg gjennom med trykkluft ofte thats it Gabz😊

Det enkle er ofte det beste .

Igjen bruken og litt smøreservice er alfa på disse .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, okei. Får jeg blåst inn trykkluft hele veien gjennom rett fra hjørnene på luken da? Og helle gjennom vann og se at det kommer fint gjennom bare? Regner med det er lite sjans for at det lekker noe sted selv om det renner ut under bilen? 

Og smøringen, er det noe spesielle steder man burde smøre godt? Kommer man til alt ovenfra uten demontering? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange også fjerner vippefunksjonen på det bakre glasset, da mekanismen til denne har en tendens til å skjære seg helt. Det er for så vidt synd å fjerne en slik funksjon (synes det er kult at begge vipper), men om det gir et langt mer forutsigbart hold, er dert jo greit å gjøre det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver heller sånn jeg gjorde det støtt og stadig:

-Begge lukene på tilt,spray inn alt bevegelige deler du ser .

-Kjør så lukene tilbake i åpen stilling,og spray alt du ser der og .

- Kjør så lukene frem og tilbake endel ganger .

-Åpne igjen og tørk av dritt som nå du har kjørt frem .

-Så noe egnet smørefett som du smører inn i lukene i åpen stilling.

Tror jeg brukte noe hvit fett på sprayboks.

Dette er ikke fasit,men dette var noe som gjorde at jeg slapp trøbbel ,ikke minst jeg gjentar ,bruk den ofte 😊,alt hele tiden helst når du sover og .

Her blander jeg med Tdsen .

Kommer kun til foran med å blåse mener jeg ,men hadde ut den pluggen  ved bakre drenering eller hva det var og gjorde den ren ,er såpass lenge siden at dette har gått i litt i glemmeboken .

Står masse beskrivelser om bakre drenering .

Og nei ikke delite bakre luke .

På en sånn bil må sånt være iorden 😎

Dette funker om det får litt kjærleik av og til .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...