håk Skrevet April 21, 2021 Share Skrevet April 21, 2021 Hei! Som daily driver og track day våpen, ville dere vurdert 265/35-18 squared på 9/9,5 felg eller gått for 9 foran med 10,5 bak og 285/35-18 og miste fordelen av square setup? hva kjører dere på bilene deres? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet April 21, 2021 Share Skrevet April 21, 2021 Hva er nøyaktig fordelen ved å kjøre likt foran og bak, annet enn at du sparer penger fordi du kjøper smalere dekk og felg bak? Marius2002 og A.A reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HalvorK Skrevet April 21, 2021 Share Skrevet April 21, 2021 https://support.apexraceparts.com/hc/en-us/articles/360001593193-E9x-M3-Wheel-Tire-Fitment-Guide Her står det en drøss. Ville kjørt 10 rundtom med 275/35/18. A.A reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
håk Skrevet April 22, 2021 Forfatter Share Skrevet April 22, 2021 8 hours ago, E.C. said: Hva er nøyaktig fordelen ved å kjøre likt foran og bak, annet enn at du sparer penger fordi du kjøper smalere dekk og felg bak? penger er absolutt en del av det ja - cup dekk er dyrt... ellers oppnår man mindre understyring når bilen presses hardt Det kan resultere i noe mer overstyring men det er lettere å kontrollere med å gi gass, hvor man ved understyring er nødt til å ha lavere fart. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet April 22, 2021 Share Skrevet April 22, 2021 Du vil jo ikke skape understyring med bredere bakdekk. Du reduserer tross alt ikke grepet foran, du øker det bak. Når det er sagt så er jo litt av poenget med like dekk at du kan rotere disse ila ei helg for å få noe jevnere belastning. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet April 22, 2021 Share Skrevet April 22, 2021 Interessant. Sett bort fra økonomi og det med å flytte rundt, så er det egentlig å foretrekke bredere bakdekk? Spør av nysgjerrighet, for BMW har jo siden E46 hatt "staggered" oppsett på M3 og tenker det må jo ligge noe mer bak det, men dette vet jo dere som kjører mye løp/bane Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
håk Skrevet April 22, 2021 Forfatter Share Skrevet April 22, 2021 1 hour ago, TRF said: Du vil jo ikke skape overstyring er bredere bakdekk. Du reduserer tross alt ikke grepet foran, du øker det bak. Når det er sagt så er jo litt av poenget med like dekk at du kan rotere disse ila ei helg for å få noe jevnere belastning. Skjønte ikke helt hva du refererte til her? Du vil skape mer overstyring med like dekk foran og bak fordi de vil slippe på samme tidspunkt der et smalere fordekk vil slippe før bakdekkene i et staggered oppsett. Har man stor fart inn i en sving med 245/275 vil fordekkene "gli" utover i svingen og dette kan kun reddes ved å redusere farten. I samme sving med 275/275 vil dekkene slippe likt og man kan akselerer seg inn igjen. Dette er slik jeg har forstått og til tider opplevd det A.A reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet April 22, 2021 Share Skrevet April 22, 2021 Hvis du setter det breieste du får plass til foran og det breieste du får plass til bak så har du størst grep. Bak har alltid mer plass enn foran, så ved å gå for "squared" går du glipp av bredde bak, som hadde vært mulig å utnytte. Tanken er at du velger squared basert på det breieste som passer foran og at staggered er det breieste foran og enda bredere bak. Hvis du kjører med 245 foran så har det samme grep foran, uavhengig av om du har 245 eller 275 bak, forenklet sett. TRF reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
A.A Skrevet April 22, 2021 Share Skrevet April 22, 2021 Jeg lurte også litt på hvor trådstarter ville med "fordelene av Squared setup". Men er helt enig i det han skriver videre i tråden. Staggered blir ansett som sikrere, når du har RWD, for når du da når grensen, vil bilen slippe foran først, og en sjåfør vil gå av gassen for å hente seg inn igjen. Det er noe alle klarer uten spesiell erfaring. Med Squared vil du få et litt mer leken bil, som slipper bak først (breaking traction som de sier internasjonalt), men her vil (avhengig av erfarenhet) mange reagere feil, og det er ansett som vanskeligere å korrigere slipp på bakaksel. (jeg skjønner heller ikke det ) Dette vil jo skje, uavhengig av hvor breie dekk du har skodd bilen med foran (eller bak) Da det er forholdet imellom disse som blir avgjørende. BMW leverer nok flere av bilene sine med ///M på (uavhengig av hvor ///M er plassert) med Staggered, nettopp fordi da slipper de å se så mange av bilene sine parkert rundt ei bjørk i en krapp sving. For så snart du har ///M på bilen er det ingen ting som kan stanse deg (bortsett fra den bjørka da). Ved banekjøring, eller annen morro aktivitet med bil kan man jo her leke seg litt med dimensjoner og oppsett avhengig av kjørestil og hvordan man ønsker bilen skal oppføre seg. Er man god på vektoverføring med gass, brems og giring kontrollerer man dette uansett. Man kan da kanskje sette best rundetid med staggered, da man kan gå tidligere på gassen ut av sving, og få litt bedre akselerasjon, men det er det vel heller ingen fasit på, da effekt, vektfordeling og kjørestil vil innvirke også her. Har du xDrive kan du bare glemme alt dette, og holde full gass hele tiden (neida). Så, kanskje som en daily driver er Staggered det sikreste/"beste valget", som trackday våpen vil lommebok, erfarenhet og mange andre faktorer spille inn. (jeg som bare skulle skrive et kort svar) Marius2002, Snagg30 og håk reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet April 23, 2021 Share Skrevet April 23, 2021 Her var det litt forskellig... Det EC skriver er korrekt (tross min leif i første innlegg). Faktorene som i hovedsakt dikterer hele desginet på en bil som skal gå fort (motorsport) : - "Hvor store hjul er det lov å bruke" - "Hvor mye motor er det lov å bruke" (og hvor lett kan bilen være) - "Hvor mye aero er det lov å bruke" Jo mer gummi i bakken, jo bedre. Man skaper ikke understyring ved å sette på bredere dekk bak, da man tross alt ikke har satt på mindre foran. Når bilen nå på et tidspunkt potensielt understyrer så går det altså _fortere_ enn om du hadde mindre grep bak og opplevde bilen som nøytral. Videre er det så uendelig mange detaljer i understellet ditt du ikke kommer til å addressere at det å sette store likhetstegn mellom hvordan du opplever bilen og dekk ikke nødvendigvis alltid gir riktig årsakssammenheng. Det lønner seg å ha mer gummi i bakken mtp tilgjengelig grep. Det betyr ikke at du vil greie å utnytte det, ei heller at det er hensiktsmessig. 4 like dekk, for å enkelt kunne rullere hvor de står, og slipp å doble antall reservedekk etc. E.C., ogee1, håk og 1 annen reagerte på dette 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
A.A Skrevet April 23, 2021 Share Skrevet April 23, 2021 Det blir ofte mye forskjellig i disse trådene. Også glemmer folk helt hva trådstarter spurte om (ikke at jeg skal være noe Politi) Men: "Som daily driver og track day våpen" spørres det om her, ikke motorsport. Så vil jo noe bli likt, men svarene vil jo variere veldig ihht. hvordan man tolker spørsmålet. Ved å øke grepet bak, vil du i alle fall indirekte redusere grepet foran, hjulene i seg selv vil ikke ha mindre grep, men i forhold til tidligere/smalere/samme dimensjon bak vil det endre seg, vil det ikke? For det er jo forholdet imellom disse, ikke hvilke bredde man har som er avgjørende. Så kan du si at du totalt sett får mer grep, men bilen vil oppføre seg relativt likt, men nå antagelig i høyere hastighet. Også vil man antagelig ikke bygge seg en banebil, av en bil man har som daily driver. Noe modifisering kanskje, men den skal jo godkjennes på PKK Vår venn internett sier blant annet dette for de som vil lese mer om temaet: https://www.carid.com/articles/what-is-staggered-wheel-fitment.html https://www.tirebuyer.com/education/staggered-vs-square-tire-wheel-setups Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet April 23, 2021 Share Skrevet April 23, 2021 Team Schirmer kjører 265 å 295/305 på sine e92 om jeg ikke husker feil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet April 23, 2021 Share Skrevet April 23, 2021 @A.A Jeg vil si at for å sammenligne så kan man ikke endre flere parametere samtidig. Enhver bil som ruller på veien i Norge og som kan komme opp i motorveihastighet vil på et eller annet tidspunkt miste grepet i en sving, gitt visse forbehold. Å kjøre gjennom en sving er fra fysikkens ståsted det samme som å kjøre i en sirkel. Bilen utsettes for sentrifugalkraft som dytter den i motsatt vei av hvor man svinger. Jo smalere sirkel (krappere sving) og jo høyere hastighet - desto høyere er denne kraften. I kontakt med asfalten er det kun dekk som stopper deg fra å følge denne kraften som drar deg ut av svingen. Hvis vi tar vekk momenter som understell, vektfordeling og aerodynamikk har vi altså dekkene igjen. Hvis du kjører gjennom en gitt sving i 100 km/t og det holder akkurat både foran og bak så har du funnet max hastighet gjennom denne svingen. Hvis du nå setter på bredere dekk bak så kan du fortsatt kjøre gjennom svingen med samme hastighet. Det er først hvis du øker hastigheten til f.eks. 110km/t at du vil oppleve understyring. Da vil ikke jeg i min bok si at bilen er mer understyrt enn før. Bilen styrer like bra, men du har mer grep bak å gå på f.eks. ut av en sving. Poenget er at hvis man øker farten i det "uendelige" gjennom svingen så vil alltid fronten eller bakenden slippe, men det er vel ytterst få som kjører så hardt med sin gatebil og da har man vel satt seg ganske godt i hvilke grep som kan gjøres med bilen for å få den raskere gjennom svingene (f.eks. hive ut dødvekt). Jeg har ikke kjørt på bane selv, så det føles sikkert som vrøvl for noen, men jeg vil nå tro at fysikkens lover gjelder der også. A.A, Ingvaldsen og papertiger reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
A.A Skrevet April 23, 2021 Share Skrevet April 23, 2021 @E.C. Jepp, helt enig, man kan ikke unngå fysikkens lover, selv om noen tror det. Vi har noen konstanter her i verden, de må alle forholde seg til Eneste parameterne her var vel i utgangspunktet dekkdimensjon, og forholdet mellom fordekk og bakdekk. Som jeg skrev er jeg også helt enig i at fordekk ikke vil få dårligere grep, men du får bedre grep bak, som i en gitt hastighet vil føre til at fordekk slipper først. Til forskjell fra bakdekk slipper først i squared oppsett. Sett da i forhold til hvordan bilen oppførte seg med squared dekk, nå med staggered, er ikke bilen mer understyr, men den er understyrt. Nettopp fordi du har lagt til mer friksjon bak. Men, så er det et men. For det du beskriver stemmer bra, i sin enkle form, når du tar vekk alle andre faktorer en sentrifugal kraft og friksjon. Men så kan dette kompliseres, for når du kjører bil er det mange andre krefter i sving. Og man kan ikke gi et generelt fasitsvar hvordan alle biler vil oppføre seg med en gitt dekkdimensjon/kombinasjon. Dette fordi alle disse andre kreftene kommer i sving, og de kan manipuleres. (hadde vært mye enklere å snakket om dette ) Gir du gass i en bil, flytter du vekt bakover, bremser du flytter du vekt framover. Men når du gasser, tilfører du også en annen kraft til bakhjulene, hvor friksjonen allerede jobber i mot sentrifugalkraften. Også kan du dra i brekket (i de bilen som har godt gammeldags håndbrekk) Og alt dette kan du gjøre uten å ha endret en eneste komponent på bilen, utenom disse dekkene da. Også vil bilens vektfordeling påvirke hvordan bilen oppfører seg, og det er jo forskjellig fra bil til bil. Også er det andre faktorer som vil påvirke, uten og redusere vekt, eller bytte understell. Og når trådstarter spør om hva han skal velge i forhold til å bruke bilen sin på vei og bane må man jo ta andre faktorer i betraktning også. Også tenkte jeg litt det samme som deg med tanke på bruk, trådstarter spør om dette relatert til sin daily driver, som også benyttes som trackday våpen. Og da antar jeg, uten å hvite det sikkert, at bilen går mest på vei (daily driver). Og da bygger man ikke om bilen si til banebil. Iallefall ikke i mitt hode, man gjør små endringer for å ha det gøy på bane. Men man vil vel gjerne beholde det meste av komforten, og man bør prioritere sikkerhet på vei. Du må komme deg ut på bane, det er gøy. Så kan man gjøre om teori til praksis. Men nå tar det helt av her. Trådstarter spør om dekktips, og hva andre bruker. Jeg har allerede svart at jeg i det tilfellet ville gått for staggered. Men så til hva jeg har selv, det skrev jeg ikke noe om. Jeg har 2 sett med sommerhjul, ene er 225/40-18 i squared, det andre settet er 225/40-18 foran og 245/35-18 bak som da blir staggered. Her kan jeg da kan jeg endre litt på hvordan bilen oppfører seg, og i mitt tilfelle blir bilen litt mer leken i squared, den roterer mer i sving. Dette da i lavere hastighet enn med staggered settet, da jeg bruker den mest på vei, og kan da ha det litt gøy uten å bryte fartgensen Men så har jeg xdrive på min bil, så kan ikke helt sammenlignes her. For når min bil slipper bak, drar framhjulene meg inn igjen. (nok en måte å manipulere dette på) Så hva blir min konklusjon... Man kan ikke få ett enkelt svar på hva man bør velge, ja fysikkens lover er konstante, men når det kommer til hvordan en bil oppfører seg på vei eller bane, kan dette påvirkes, manipuleres av mange faktorer uten å gjøre endinger i bilens oppsett utover dekk. håk reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå