totakt Skrevet Mai 4, 2021 Forfatter Share Skrevet Mai 4, 2021 Jeg bestilte dekk nokså fort fordi jeg følte det hastet litt, før jeg fikk svar her. Conti Sport Contact 5 hos dekksjappe her jeg bor. Ferdig på bil 10500kr, ca. dato i dag, men ikke kommet enda. Mulig jeg kommer til å angre på valget, fordi jeg i ettertid mistenker disse for mye støy og hurtig slitasje. Før de legges på vil jeg med egne øyne se at stjerna er på dekkene. Mistenker at det er en del som utgir seg for å være stjernemerket som ikke har stjerna på dekket. Karen i telefonen på dekksjappa kunne forøvrig opplyse om at Vredestein Guigaro Ultrac Forti som jeg har på bilen nå, hadde tatt opp kampen mot BMW angående stjernemerking, og garanterte rulleomkretsen, og ville ta kampen med BMW om det skulle bli problemer angående at dekket deres ikke har stjerna, om det skulle bli problemer med garanti i forhold til drivverk. Jeg velger den løsningen som er lettest og minst risikabel for meg, og velger dekk med stjerne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Mai 4, 2021 Share Skrevet Mai 4, 2021 40 minutes ago, totakt said: Karen i telefonen på dekksjappa kunne forøvrig opplyse om at Vredestein Guigaro Ultrac Forti som jeg har på bilen nå, hadde tatt opp kampen mot BMW angående stjernemerking, og garanterte rulleomkretsen, og ville ta kampen med BMW om det skulle bli problemer angående at dekket deres ikke har stjerna, om det skulle bli problemer med garanti i forhold til drivverk. Jeg velger den løsningen som er lettest og minst risikabel for meg, og velger dekk med stjerne. Det har jeg førstehånds erfaring med. Både dekka og problemer med fordelingskasse. Fikk heldigvis ny kasse på garanti fra BMW, men fikk også nye Michelin stjernemerkede dekk på reklamasjon fra Vredestein-importøren da de var slitt 2mm mer bak enn foran på snaue 10000km kjørt, og jeg mistenkte derfor at de var årsaken til problemene. Men ja, jeg fikk samme beskjed når jeg kjøpte de, og fikk CoC for min bil i kombo med de dekkene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
totakt Skrevet Mai 4, 2021 Forfatter Share Skrevet Mai 4, 2021 Interessant. Mine dekk er kjørt 40000km, ikke utslitt enda, men vil ha stjernemerke i tilfelle det er noe feil i drivverket som skal gå på garanti. Tror ikke mine er ulikt slitt, men skal måle i morgen, det burde jeg selvfølgelig forsikret meg om tidligere. Har bare tenkt at jeg merker vibrasjoner på vinterhjulene også, og de har lik dimensjon framme og bak. Hvordan merket du at fordelingskassa var dårlig? Jeg merker litt vibrasjon i bilen iblant. Ikke spesielt ved akselerasjon eller sving, men oftest ved jevn gass rett fram, og gjerne 110km/t. Uansett blir det noe BMW verkstedet må finne ut av, men interessant å høre deres oppfatninger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Mai 5, 2021 Share Skrevet Mai 5, 2021 Merket det først ved nykking i drivverket ved gasspådrag, så utviklet det seg etterhvert til også å oppstå ved pådrag i sving og kjøring rett fram med jevn gass, typisk 70 km/t. Ikke vibrasjon, men altså nykking i drivverket. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet Mai 5, 2021 Share Skrevet Mai 5, 2021 12 timer siden, totakt skrev: merker litt vibrasjon i bilen iblant Sjekk om du har hull på mansjettene til de yttre drivknutene foran Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
totakt Skrevet Mai 5, 2021 Forfatter Share Skrevet Mai 5, 2021 Da her jeg målt slitasje på dekkene, jevnt 4 mm igjen framme, ujevnt 2-4 mm igjen bak. Var det noen som nevnte mer slitasje på høyre bakhjul? Det var mest slitt. Litt vanskelig å beskrive feilen, men det kjennes mest som napping i drivverk i blant. Veldig svakt, kun en gang var det kraftig. Drivknuter er et godt tips, mulig det, takk. Jeg bestilte såkalt garantiutløpstest hos min lokale forhandler, de som har tatt servicer på den. Går drivknuter under garanti? De får finne ut av det, men setter stor pris på å få mest mulig kjøtt på beinet fra dere! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gårby Skrevet August 10, 2022 Share Skrevet August 10, 2022 Ansees stjernemerkede dekk som veldig viktig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet August 10, 2022 Share Skrevet August 10, 2022 34 minutter siden, Gårby skrev: Ansees stjernemerkede dekk som veldig viktig? Ja Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet August 11, 2022 Share Skrevet August 11, 2022 7 hours ago, Gårby said: Ansees stjernemerkede dekk som veldig viktig? Ja, dersom du har forskjellig dekkdimensjon (bredde og profil) bak og framme. På vinterdekk, det det oftest er lik dimensjon framme og bak, er ikke dette viktig. BMW leverer heller ikke stjernemerkede vinterdekk i lik dimensjon. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet August 11, 2022 Share Skrevet August 11, 2022 Et alternativ er ikke-stjernemerkede dekk som er mer eller mindre identisk i rulleomkrets. Stjernemerking sørger for at dekkene er identiske selv om matematikken skulle tilsi noe annet. Selv kjører jeg på ikke-stjernemerkede dekk på både M550d og X5 30d, der avviket i rulleomkrets er på 1-2mm. Snagg30 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snagg30 Skrevet August 11, 2022 Share Skrevet August 11, 2022 (endret) Siden du Lasse skriver det der så kan jeg legge til at når jeg skulle ha meg Michelin pilot sport 4 til X3M så fantes de ikke som stjernemerket. Spurte så Bavaria om hjelp og de hadde ved flere anledninger vrengt av runflat dekk på biler til missfornøyde kunder og satt på premium dekk som ikke var stjernemerket. For å sitere deleger sjefen på Bavaria «Så lenge man velger premium dekk som Michelin så går det bra, er med billige dekk problemer oppstår». Så jeg kjører selv med ikke stjernemerket Michelin dekk Endret August 11, 2022 av Snagg30 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet August 11, 2022 Share Skrevet August 11, 2022 (endret) @Snagg30 og @Saltkjelen. Må krype til korset og slenge meg på her. På 4-serien hadde jeg jo trøbbel med Vredesteindekk - selv med CoC. Ingen problem i starten, men etter en sesong var bakdekka så mye mer slitt enn de framme at problemene viste seg - 2mm mindre mønsterdybde bak enn framme etter ca 10000km. I fjor høst etter 3 sesonger på PS4S* var det 0-0,2mm forskjell i mønsterdybde foran og bak. Så: på nyinnkjøpt F11 xdrive står det Hankook Ventus S1 Evo3, ikke stjernemerket, i 245/40-19 foran og 275/35-19 bak. Altså F10-dimensjon. Det er andre settet med disse som står på, forrige eier kjøpte bilen med de på og kjøpte et nytt sett med de samme dekka når utslitt. Og det funker, ingen tegn til knyting i drivverket. Skal måle omkrets når jeg tar de av til høsten. Når det er sagt har andre her inne hatt problemer med Michelin Pilot 4 i samme dimensjoner på sin F10 xdrive, så det er ikke gitt at premiumdekk fungerer utav eska. Og en bekjent fikk trøbbel med fordelingskassen på sin F11 520d xdrive - med lik dimensjon foran og bak. Det nykket ved pådrag i sving, spesielt under høy last. Men tror vi kan være enige om at det finnes ingen fasit, men at det tryggeste er å kjøpe stjernemerket så langt det lar seg gjøre. Endret August 11, 2022 av papertiger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet August 11, 2022 Share Skrevet August 11, 2022 (endret) 21 timer siden, Gårby skrev: Ansees stjernemerkede dekk som veldig viktig? 55 minutter siden, Saltkjelen skrev: Et alternativ er ikke-stjernemerkede dekk som er mer eller mindre identisk i rulleomkrets. Stjernemerking sørger for at dekkene er identiske selv om matematikken skulle tilsi noe annet. Selv kjører jeg på ikke-stjernemerkede dekk på både M550d og X5 30d, der avviket i rulleomkrets er på 1-2mm. 42 minutter siden, Snagg30 skrev: Siden du Lasse skriver det der så kan jeg legge til at når jeg skulle ha meg Michelin pilot sport 4 til X3M så fantes de ikke som stjernemerket. Spurte så Bavaria om hjelp og de hadde ved flere anledninger vrengt av runflat dekk på biler til missfornøyde kunder og satt på premium dekk som ikke var stjernemerket. For å sitere deleger sjefen på Bavaria «Så lenge man velger premium dekk som Michelin så går det bra, er med billige dekk problemer oppstår». Så jeg kjører selv med ikke stjernemerket Michelin dekk Rulleomkrets er én ting. Men og for å sikre bmw's kjøreegenskaper slik det var ment til å være så er stjernemerkede dekk viktig. Stjernemerking i michelin ps4s sitt tilfelle gir en annen konstruksjon/gummiblanding enn det samme dekket uten stjernemerking (ref video), så vil si det er ganske rett frem; stjernemerkede dekk er best på bmw, uansett med eller uten xdrive. Kjører selv continental premium contact 6 i lik dimensjon på alle 4 på bmw med xdrive. Ikke stjernemerkede. Endret August 11, 2022 av Evopower Snagg30 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå