Gå til innhold

Stor dieselmotor, småkjøring... 🤔


Elvira Wacht.
 Share

Anbefalte innlegg

En kar som har holdt på med tuning (firma) i 20 år, opplyste til meg at nyere dieselmotorer ikke hadde problemer med tetting av filter/soting ved småkjøring. Ja, det var en utfordring/problemer i en overgang, men nyere bil som min (G31, 530D) er ikke det et potensielt problem lenger sa han🤔. Hva sier dere til det? 

Jeg lurer på hva dere faktisk vet, og ikke hva dere mener, tror, hvem dere stoler på, osv... Faktainfo takk😳 - om det er noe som er "Faktainfo" her inne da😅👋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må vel sitte på noen fakta og tall om han har kommet fram til en slik konklusjon, da kan vel disse presenteres først, slik at andre kan vurdere om data som er brukt holder mål og at det er trukket riktige konklusjoner.

Hvis du ikke har fått noe slikt så er det litt sært å be om at noen skal ta på seg bryet med å faktabevise en påstand som noen har kommet med, spesielt når dette ville ha krevd ganske store ressurser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare svare for meg selv.

Men min x5 har nå gått 215kkm og den har originalt filter. Den hadde problemer med tett dpf for 2 år siden, da forrige eier hadde defekt termostat. Den bilen er mye brukt til småkjøring.

Så i min bil siste tilfelle så ser jeg på dpf problemer som relativt små. Og kan delvis støtte oppunder med at den tåler småkjøring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Elvira Wacht. skrev:

En kar som har holdt på med tuning (firma) i 20 år, opplyste til meg at nyere dieselmotorer ikke hadde problemer med tetting av filter/soting ved småkjøring. Ja, det var en utfordring/problemer i en overgang, men nyere bil som min (G31, 530D) er ikke det et potensielt problem lenger sa han🤔. Hva sier dere til det? 

Jeg lurer på hva dere faktisk vet, og ikke hva dere mener, tror, hvem dere stoler på, osv... Faktainfo takk😳 - om det er noe som er "Faktainfo" her inne da😅👋

Jo nyere bilen er jo mindre koksing, det er naturlig.

Ifht «fakta» tror jeg kanskje ikke denne påstanden kan hugges i stein.

Spent på hva våre mer tekniske begavede personer her inne vil si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt mye småkjøring på vår 2011 30d. Og noen gode langturer innimellom. Har gått 159kkm. Har ikke opplevd noe som tyder på problemer foreløpig, men jeg er usikker på hva det egentlig betyr. Vil jeg finne at motoren er kokset hvis jeg åpner den? Det virker i alle fall som alle 286 hestene er der fortsatt.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...