Gå til innhold

Pekkas 545e


 Share

Anbefalte innlegg

@Fredrik 90  Tenkte på deg og bagasjeromsplassen da vi pakket for en hyttetur i går: Normalt ville vi fått plass til 2 voksne og 3 tenåringer i E61-en, men den er jo solgt og en voksen Rottweiler flyttet inn så da kjørte vi både G30 og G01: Buret til hunden tar mesteparten av bagasjeplassen i G01, så jeg la ned baksetene i G30 og må si jeg ble overrasket da jeg hadde fylt opp med alt 5 personer skulle ha med seg: Uten å pakke til taket i G30 var bagasjerommet stort sett ubrukt.  Hadde dette vært på vinteren med mer klær og slalomstøvler så hadde nok bagasjerommet også gått med, men selv med et barnesete i 40% av baksetet hadde det vært plass til mye bagasje på langtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Med innkjørt motor og fint høstvær har det blitt et par anledninger til å sette girspaken i manuell og alt annet i sport på svingete landeveier 💙  For en transformasjon! Brutal akselerasjon og et herlig lydbilde var å forvente, men at den også skulle kjennes lav med mye vekt bak og minne om racerbilen hadde jeg ikke sett for meg. Nesa biter seg fast godt nok til å utløse spontan banning når bilen akselererer hardt ut av svingen før tung bremsing og flittig bruk av hendlene bak rattet gjør alt klart til neste sving. Lykke på fire hjul.

20211020_170730.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.10.2021 den 21.57, Pekka skrev:

Etter fem måneder som eier har de siste halvannen til to månedene vært uten lademuligheter på jobb fordi noen brakker forsvant og med dem strømuttakene. 

Da lademuligheten forsvant hadde jeg kjørt 1213km siden forrige tankfylling og brukt opp 60% av tanken.  Dette gir en hypotetisk rekkevidde på 2021km per fylling.  Kjører man ofte langt slik at prosentandelen for bensin går opp blir rekkevidden naturligvis mye kortere.

Har siden eksperimentert litt med strømforbruk og kjøremoduser og notert følgende:

Bensinforbruk til jobb og 100% - 0% strøm: 0,2 liter per mil ved manuell styring av strøm og bensin (altså bevisste valg, ikke kjøring i hybrid-modus).  Dette er på 54 kilometer med bytrafikk, lang 110-sone og bytrafikk igjen.

Hjem igjen med tomt batteri blir det samme resultat om jeg for testens skyld velger hybrid-modus eller om jeg styrer manuelt: 0.74-0.75 liter per mil.

Gjennomsnittsfart ved alle tre målingene er 73.7-74.6 km/t.

Uansett, det jeg har landet på er det jeg opprinnelig kjøpte bilen for: Driftstemperatur på motor ut på motorveien, og tilgang til alle 394 hestene på hele motorveistrekningen – så bruker jeg strømmen på køkjøring i by der forbikjøringsmulighetene uansett er null.  Ideelt for meg, bilen og lokalmiljøet.

Elmotoren er på papiret svak (109hk/265Nm), men i motsetning til elbiler flest har denne 8 gir og akselerasjonen er hurtigere enn det jeg normalt ville hatt i en ren fossilbil, i alle fall i bytrafikk.

Motoren er ferdig innkjørt og bilen gjør 110 km/t – Fengsel på ufattelig kort tid.  For å forstå essensen i denne bilen må man ta inn over seg at den elektriske motoren gjør at den minste bevegelse på gasspedalen medfører umiddelbar akselerasjon, det er ingen turbolag, samt at etter hvert får 3-literen summet seg og bygget opp ladetrykket.  Bilen kan altså være en sparebøsse om man ønsker det, eller så kan elmotoren fylle inn svakhetene i effektkurven til bensinsekseren.  Akselerasjonen er sømløs og uten ketchup-effekt, og 0-100 på 4.4 sekunder (Auto Motor und Sport) matcher forrige generasjons M5.

Laserlysene er ikke brukt enda, men det virker som om de har en uønsket bieffekt: Noen dager er det opptil tre biler som suser forbi i venstrefeltet før de hopper på bremsepedalen og blir liggende i lovlig hastighet, fremdeles i venstrefeltet.  Mulig at det er tilfeldig, men jeg mistenker at de blå stripene i frontlyktene gjør at bilen ser ut som en sivil UP-bil i sidespeilet.  Resten av bilen skriker alt annet enn UP, så jeg sitter bak rattet og lurer på hva de driver med.  Legger de seg da inn foran og senker farten til under fartsgrensen så mister jeg tålmodigheten innimellom, og jobber nå med moderering av gasspedalbruken.

Kjenner meg igjen i mye her 😁 Fremdeles litt misunnelig på laserlyktene, men det er veldig bra lys i de ordinære også, så jeg får leve med å mangle den fine UP-stripa. Strålende fornøyd her også med doningen enn så lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.10.2021 den 9.06, Pekka skrev:

Med innkjørt motor og fint høstvær har det blitt et par anledninger til å sette girspaken i manuell og alt annet i sport på svingete landeveier 💙  For en transformasjon! Brutal akselerasjon og et herlig lydbilde var å forvente, men at den også skulle kjennes lav med mye vekt bak og minne om racerbilen hadde jeg ikke sett for meg. Nesa biter seg fast godt nok til å utløse spontan banning når bilen akselererer hardt ut av svingen før tung bremsing og flittig bruk av hendlene bak rattet gjør alt klart til neste sving. Lykke på fire hjul.

Ja dette er litt av det jeg også erfarte da jeg testkjørte 545e. Bilen forandrer karakter så til de grader når man setter den i Sport, da får man hele "BMW DNA" pakka servert på gullfat. Og da ser jeg lyst på fremtiden, for vi må nok innse at skal fossilmotoren overleve så blir det som ladbar hybrid. Og når det levers sånn som her, med elkjøring i hverdagen og muligheten for å hente frem rekkesekseren så er det helt konge. Det snakkes mye om og folk er opptatt av at i4 skal oppleves som en ekte BMW, noe den i stor grad også gjør. Men lyden, sekserlyden og følelsen dette gir utebli i en i4...og vil aldri føles 100 prosent som en BMW. Der har du 545e sin styrke for oss petrolheads 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.10.2021 den 9.06, Pekka skrev:

Med innkjørt motor og fint høstvær har det blitt et par anledninger til å sette girspaken i manuell og alt annet i sport på svingete landeveier 💙  For en transformasjon! Brutal akselerasjon og et herlig lydbilde var å forvente, men at den også skulle kjennes lav med mye vekt bak og minne om racerbilen hadde jeg ikke sett for meg. Nesa biter seg fast godt nok til å utløse spontan banning når bilen akselererer hardt ut av svingen før tung bremsing og flittig bruk av hendlene bak rattet gjør alt klart til neste sving. Lykke på fire hjul.

Jeg har vært så heldig å fått prøvekjøre en slik 545e, og kan skrive under på alt du sier her.
Jeg tror faktisk ikke folk skjønner helt hvor grom denne egentlig er! Nesten like prestanda som F10 M5 i sport og fløyelsmyk ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Mikael-B skrev:

Jeg har vært så heldig å fått prøvekjøre en slik 545e, og kan skrive under på alt du sier her.
Jeg tror faktisk ikke folk skjønner helt hvor grom denne egentlig er! Nesten like prestanda som F10 M5 i sport og fløyelsmyk ellers.

Spot on! Jeg tror flere hadde kjøpt denne om de bare hadde prøvd den, for dette er noe heeeelt annet enn en litt sprekere 530e. 

Selgern på Bavaria begrunnet det med at prishoppet opp til X5 45e var så lite, forsåvidt sant det. Men det er jo en bil alle har, og selv om G30 5-serie heller ikke akkurat er sjelden så er en variant med stor motor ganske sjelden. Greit nok, en i4 M50 er sprekere. Men 0-100 på 4,4 sek i en bil med fossilmotor føles så utrolig mye mer brutalt enn 0-100 på 3,9 sek i en elbil. To vesentlige ingredienser mangler...lyd og følelse 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Spot on! Jeg tror flere hadde kjøpt denne om de bare hadde prøvd den, for dette er noe heeeelt annet enn en litt sprekere 530e. 

Selgern på Bavaria begrunnet det med at prishoppet opp til X5 45e var så lite, forsåvidt sant det. Men det er jo en bil alle har, og selv om G30 5-serie heller ikke akkurat er sjelden så er en variant med stor motor ganske sjelden. Greit nok, en i4 M50 er sprekere. Men 0-100 på 4,4 sek i en bil med fossilmotor føles så utrolig mye mer brutalt enn 0-100 på 3,9 sek i en elbil. To vesentlige ingredienser mangler...lyd og følelse 👍

Jeg forstår godt hva du mener, lyden er vanedannende. MEN: Det er ikke alle som er villig til å betale for bom og bensin i det daglige som nesten får den samme pakken i 545e. Klart, den er jo en M5 light, så jeg må få prøvd den før jeg gjør meg opp min egen mening. 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.10.2021 den 9.06, Pekka skrev:

Med innkjørt motor og fint høstvær har det blitt et par anledninger til å sette girspaken i manuell og alt annet i sport på svingete landeveier 💙  For en transformasjon! Brutal akselerasjon og et herlig lydbilde var å forvente, men at den også skulle kjennes lav med mye vekt bak og minne om racerbilen hadde jeg ikke sett for meg. Nesa biter seg fast godt nok til å utløse spontan banning når bilen akselererer hardt ut av svingen før tung bremsing og flittig bruk av hendlene bak rattet gjør alt klart til neste sving. Lykke på fire hjul.

20211020_170730.jpg

Knallstilig bilde! Skjønner at jeg må ta min på en liten luftetur snart her også. Har blitt alt for mye "snill tante" kjøring på el, og veldig lite brummelyder i det siste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha hatt bilen i 6 måneder har jeg noe kritikk å komme med:

 

G30 generelt

Ved kjøring med tilhenger så har BMW skrudd av diverse førerassistansesystemer, inklusive cruise control.  Når jeg skal til en bane langt unna, slik som Mantorp, med racerbilen på slep så burde det være mulig å holde jevn fart på motorveien uten å måtte sjekke speedometeret jevnlig.

 

Sete:

Det burde være manuell justering i lengderetning, det tar for lang tid å komme ut av bilen og det er for mange justeringsknotter man kommer borti samtidig.

Memory burde hatt 3 knapper når det ikke er manuell justering i lengderetning eller vippefunksjon: «Sport», «motorvei», «ut av bilen».  Slik det er i dag er det 2 knapper, så man må velge bort den ene stillingen.

Det er litt vanskelig å treffe riktig Memory-knapp på motorveien uten å se på knappene, sving / ujevn veibane og mørke gjør dette vanskeligere.  Mer lys i knappene eller annen plassering hadde hjulpet.  Ikke trafikksikkert.

Man må trykke og holde Memory-knappen én gang for hver justering mellom forhåndsinnstilt sitteposisjon 1 og 2, i mitt tilfelle fire ganger.  Dette tar hundre – to hundre meter i 110-sonen.  Ikke trafikksikkert.

 

Endel cut-and-paste feil i instruksjonsmanualen, så det går med litt bortkastet tid til å lete i bilen etter funksjoner som ikke er der.

Comfort access: Litt tilfeldig om den virker eller ikke når bilen skal låse selv fordi jeg går av gårde med nøkkelen.

Selvkjøring: Fungerer sjelden lenge om gangen i regn.

Avstandsbasert cruise control: Akselerer brått halvveis gjennom rundkjøringen fordi bilen ikke lenger ser bilen foran.  Blir litt for spennende innimellom, og med kartverk ombord burde bilen skjønne at den er i en rundkjøring - spesielt siden den leser varsel-skiltet.  Ikke trafikksikkert.

Savner muligheten til å skru av auto-stop i sport-modus, da jeg ikke vil ha flere kaldstarter på rad.  Alternativet er å sette girkassen i Sport/Manuell, men den må da kjapt tilbake i Automat igjen fordi turtallet blir for høyt på kald motor før bilen girer selv i Sport.  Ved hjelp av paddle shifts i Manuell blir turtallet også høyere enn i Automat fordi bilen nekter å gire opp før den har nådd et visst turtall.  Fokus bør uansett være mer på trafikken enn turtelleren.

Radio: Når bilen startes er naturligvis sist valgte radiokanal på, men hvis man skal velge en annen lagret kanal så sletter man kanalen man lyttet til fra listen over lagrede kanaler.  Dette er fordi bilen starter med menyvalgene helt til høyre (der bl.a. Slett kanal ligger) istedenfor menyvalgene i midten (der alle radiokanalene er listet opp).

 

Hybrid spesielt:

Ladeledning: For kort, man må alltid ut av bilen på nye steder for å sjekke om bilen kommer til å krasje i noe nær stikkontakten.  Burde vært minst 1 meter lenger, eller så burde lade-uttaket vært i fronten eller hekken.

Adaptiv-knappen: På konas hybrid (X3 30e) virker denne fint uten bruk av GPS, på min virker den bare hvis bilen er i hybrid-modus OG det er valgt en destinasjon på bilens GPS (ikke Android Auto med Google Maps).  Bruk av adaptivt understell bør frikobles fra både hybrid-modus og fra hvor man skal.

Når det ikke er nok strøm så starter bensinmotoren, og det er stort sett i oppoverbakke.  Krever litt planlegging.

Burde være en ren elektrisk modus der man ikke trenger å modulere gasspedalen for å unngå start av bensinmotoren.  Eks: Rask akselerasjon fra stillestående når det er en åpning i trafikken i rundkjøringen.

BMW Key Card: God idé, men det blir litt stress når man må låse opp bilen, trekke ut og henge opp kontakten, lukke ladeluken, legge kortet på ladeplaten (til mobil) og starte innen 30 sekunder.  Her burde hybrider fått mer tid, f.eks. 45 sekunder.

Ladehastighet: maks. 16A og 1-fas gir 3,7 kw.  På et batteri med 12 kwh så tar det 3t 15min å full-lade.  Når bilen kommer hjem etter jobb er batteriet tomt for strøm, da burde det kunne lade nok ila. middagen til å rekke en tur på strøm til en lokal idrettshall og tilbake.  Neste steg er 32A, med 1-fas gir dette 7,4 kw og halve tiden å full-lade: 1t 37min.  Høyeste mulige ladehastighet (uten hurtiglader) vil være 32A og 3-fas: 22kw => 33 min fra 0-100% batteri.  3-fas hjemme er avhengig av nettet i nabolaget, flertallet i Norge må klare seg med 1-fas.  Uansett, muligheten til å ta imot 32A og 1-fas burde BMW ha lagt til rette for - uten å være ekspert på temaet så virker det ikke særlig fordyrende på produksjonsprosessen.

Lad straks: Hjemme lades bilen i "tidsramme", dvs. mellom 22 og 06 da det er halv nettleie.  På jobb brukes "lad straks"-funksjonen, men hvis det tar for lang tid å hente kabelen i bagasjerommet, plugge inn denne og holde easee-brikken foran laderen så går bilen tilbake til "lading i tidsramme".  Er man ikke oppmerksom på hvilket varsel appen kommer med så blir det ikke ladet noe i løpet av arbeidsdagen.  Foreløpig så løses dette ved å la førerdøren stå åpen til alt er plugget inn, men hvis det er nedbør så kan ikke denne løsningen brukes.

Endret av Pekka
Lagt til noen flere punkter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Mangelen på muligheten for å skru av auto-start/stopp på hybridene er vel kanskje det de aller fleste klager på, inkludert meg. Det er nok et "miljøbevisst" valg fra produsentens side, men det vil jo korte ned levetiden til motoren når man i snitt skrur motoren av og på 10-30 ganger i løpet av en kjøretur. Man kan jo da stille spørsmål på om det i det hele tatt er bra for miljøet på lang sikt hvis bilen må hyppigere på verksted enn nødvendig.

Det er rart at det ikke er ren elektrisk modus på LCI. Pre-LCI har electric drive modus. Motoren vil riktignok starte opp dersom man trykker hardt ned og treffer en slags "knapp" på bunn (finnes det et offisielt begrep for dette?), men man skal riktignok tråkke veldig på pedalen for å nå dette punktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, BrokeBoi skrev:

Det er rart at det ikke er ren elektrisk modus på LCI. Pre-LCI har electric drive modus. Motoren vil riktignok starte opp dersom man trykker hardt ned og treffer en slags "knapp" på bunn (finnes det et offisielt begrep for dette?), men man skal riktignok tråkke veldig på pedalen for å nå dette punktet.

Kickdown er et mye brukt navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, BrokeBoi skrev:

Mangelen på muligheten for å skru av auto-start/stopp på hybridene er vel kanskje det de aller fleste klager på, inkludert meg. Det er nok et "miljøbevisst" valg fra produsentens side, men det vil jo korte ned levetiden til motoren når man i snitt skrur motoren av og på 10-30 ganger i løpet av en kjøretur. Man kan jo da stille spørsmål på om det i det hele tatt er bra for miljøet på lang sikt hvis bilen må hyppigere på verksted enn nødvendig.

Det er rart at det ikke er ren elektrisk modus på LCI. Pre-LCI har electric drive modus. Motoren vil riktignok starte opp dersom man trykker hardt ned og treffer en slags "knapp" på bunn (finnes det et offisielt begrep for dette?), men man skal riktignok tråkke veldig på pedalen for å nå dette punktet.

Har installert BimmerCode og kjøpt adapter som enda ligger i forseglet pakning.  Ifølge support hos BimmerCode skal det være mulig å skru av auto start/stopp-funksjonen, og funksjonen skal forbli avskrudd selv om bilen er innom Eco Pro-modus.  Siden begynnelsen av september har det vært et problem med lyden i bilen, den kutter brått og sporadisk uansett om man hører på DAB-radio, ringer noen eller hører på musikk via en app.  Mens BMW forsøker å finne ut av dette så venter jeg med å kode noe som helst.

LCI har Eco Pro som en ren elektrisk modus, men med en gang man trykker gasspedalen litt for langt ned så starter bensinmotoren.  Har vent meg til riktig pedalposisjon for å unngå dette, men skulle ønske man kunne fokusere helt og fullt på trafikken når man forsøker å komme inn i fylkets mest trafikkerte rundkjøring der ingen slipper deg inn selv om du skal motsatt vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Pekka skrev:

Har installert BimmerCode og kjøpt adapter som enda ligger i forseglet pakning.  Ifølge support hos BimmerCode skal det være mulig å skru av auto start/stopp-funksjonen, og funksjonen skal forbli avskrudd selv om bilen er innom Eco Pro-modus.  Siden begynnelsen av september har det vært et problem med lyden i bilen, den kutter brått og sporadisk uansett om man hører på DAB-radio, ringer noen eller hører på musikk via en app.  Mens BMW forsøker å finne ut av dette så venter jeg med å kode noe som helst.

LCI har Eco Pro som en ren elektrisk modus, men med en gang man trykker gasspedalen litt for langt ned så starter bensinmotoren.  Har vent meg til riktig pedalposisjon for å unngå dette, men skulle ønske man kunne fokusere helt og fullt på trafikken når man forsøker å komme inn i fylkets mest trafikkerte rundkjøring der ingen slipper deg inn selv om du skal motsatt vei.

Det skjer på lånebilen jeg har nå også, en G21 330e xDrive..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.11.2021 den 13.04, fupsaker skrev:

Det skjer på lånebilen jeg har nå også, en G21 330e xDrive..

Du tenker på lydproblemene? Mulig feilkilde er RAM-modulen, så da gikk jeg dessverre ikke helt klar av den globale halvleder-mangelen da det er ventetid på denne.

20211124_073401.thumb.jpg.c41f56fa8775c8da61bd79183998e440.jpg

I ca. 9 minusgrader, med kjøring både i 110-sonen og kork i morgen-rushet, så går bilen 35 kilometer. Dette er med normal varme og tempo.

Når kjølevannet har nådd driftstemperatur så er oljetemperaturen 75 grader. Driftstemperatur på oljen er 100 grader. Når batteriet er tomt er oljetemperaturen tilbake på 75 grader. Greit å vite at man ikke starter motoren igjen med 0 grader på oljen hvis batteriet går tomt før destinasjonen.

20211201_074006.thumb.jpg.ff1d2719abd3fd31bbf41c093a542e3a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Fremdeles veldig, veldig fornøyd med bilen, noe som er litt kjedelig da det går med mye tid på finn.no og mobile.de uten å finne noe å drømme om.  Har kikket på Alpina B5 Touring og M5 CS, men lander hele tiden på samme grunn til at jeg solgte diesel-bilen: Til tider mye småkjøring.  I dag ble det 3 minutter til byen, parkering i en time, 3 minutter hjem, parkering i tre timer, og tur/retur til andre siden av sentrum (video i neste post).  De to nevnte rovdyrene hadde trolig oppnådd driftstemperatur rett før de ble skrudd av igjen etter siste turen.  I tillegg har jeg mer enn nok krefter som det er: I går ble det en små-irritert forbikjøring i 110-sonen, den endte i 170+ km/t på et øyeblikk.  Ikke bra, og med 240 hk til hadde resultatet blitt enda verre.

Fargen hadde jeg ikke sett i virkeligheten før jeg hentet bilen, så den var jeg naturlig nok spent på.  Synes fortsatt den er midt i blinken, ikke helt anonym men det ser heller ikke ut som om fargen ble bestilt i tung LSD-rus.

1186403583_20220205_1105352.thumb.jpg.a7d0b5ecaf5e2c495db6ba1e79fe14b5.jpg

Fordi jeg ville ha Multifunksjonsstolene ble disse i Dakota og interiøret sort, det var ingen andre valg.  (Er så lite interessert i skinnkvaliteter at jeg måtte sjekke kontrakten for å finne hva bilen har etter de siste diskusjonene i i4-tråden. Hadde Dakota i 13 år gammel BMW med 257.000 km på telleren og er fornøyd med at denne kvaliteten holder lenge).  Liker mørkebrune skinninteriør også, men var usikker på om fargen var på vei ut av motebildet -og det var uansett ikke et tilvalg (muligens for Individual, men det gidder jeg ikke bruke tid på) - så da ble det sort med blå kontrastsøm (som ikke synes så godt på bildene).

20211124_073206.thumb.jpg.74f7e27350db47e121dc66ae3887b275.jpg

Laserlyktene med litt mørkere innmat er skikkelig fine, men jeg kjører kanskje 2 km hver dag i svingete 80-soner uten belysning så bruken er begrenset.   Morsomt å se fjernlyset danse rundt biler foran og rundt motgående trafikk for ikke å blende noen mens det lyser opp resten av veien, men det er nok Adaptive LED og ikke Laser som gjør denne jobben.

20220205_110630.thumb.jpg.2e1fcf96f56e698a40805cd3f9b6a287.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...