Gå til innhold

Skifte komplette stag eller bare foringer i forstilling og bakstilling E61?


Greenhorn
 Share

Anbefalte innlegg

Heisan

Er helt fersk som medlem på forumet her men har lest en del innlegg og det er tydeligvis myyyye kunnskap og erfaring blant dere som er her🙂 Jeg har tidligere vært ivrig på forum som gjelder Mercedes og offroad men nå er det BMW som kommer til å bli interessen fremover.

Skal ikke bruke mer tid på vissvass her nå siden jeg har noe helt konkret å spørre om. Jeg har virkelig forsøkt å finne ut en del rundt diverse spørsmål/problemer med min bil uten å finne svar. Så da prøver jeg her for å se hva som kommer ut av det.....

Jeg MÅ bytte høyre casterstag og endeledd på bilen og det er litt på grensen når det gjelder  andre foringer også i understellet. I utgangspunktet ikke noe problem men jeg har lyst til å beholde denne bilen i en del år så når jeg først skal gjøre "noe" lurer jeg på det er like greit å gjøre "alt". Jeg har en kompis som er bilmekaniker og vi gjør jobben på fritiden og det er ingen andre kostnader enn deler (og noe øl og andre gjentjenester🙂) dette koster meg.

Har lest litt om Powerflex så spørsmålet er: Er der lurt/mulig å beholde de originale stagene og skifte BARE foringer på bilen der Powerflex har foringer som passer, eller er dette dumt???

Hilsen Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal beholde bilen i en del år som du sier så er det greieste å bytte alt med kvalitetsdeler og ta en hjulstillingsjustering og bli ferdig med saken. Powerflex funker greit og er enkelt å montere, men folk har litt delte meninger om disse. For min del har det fungert fint, men det er noen ganger vanskelig å vurdere når man bytter ut slitne foringer med nye, da er jo det meste mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du bytte foringer så bytt hele stag, koster strengt tatt ikke så mye mer og du slipper å bytte i andre enden om noen mnd. Ingen automatikk at ytre styreledd må byttes sammen med indre men ville tatt begge siden det er samme jobb.
Og, kjøp anerkjente kvalitetsdeler så trenger du ikke å kjøpe nye og gjøre jobben på nytt om kun kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret E.C. og Kvasi👍 

E.C.:

Ser av profilen din at du er noe over gjennomsnittet aktiv på Bimmers😅 og at du også holder til i nærheten av meg (Slemmestad). Har tidligere hatt bilen på rep/diagnose hos "Dr BMW" i Enebakk men siden han ikke er så aktiv lenger er det greit med nye kontakter som har erfaringer med E61 og kan løse digitale problemer når (ikke hvis😉) de oppstår..

 

Kvasi:

Ser av profilen din at du også er noe over gjennomsnittet aktiv på Bimmers så tydeligvis riktig forum dette😅 

Det er AKKURAT det som forvirrer meg: Hva er poenget med foringer fra Powerflex hvis det bare løser problemet i den ene enden av staget??? Skjønner at det er lurt der Powerflex erstatter ALLE foringer som holder et stag. Casterstaget på min bil har jo egen casterstang-KULE i den ene enden så da kan jo selve casterstaget vare "evig" med Powerflex??? og bare casterstagkulen må byttes??? Selve staget koster ca 2400,- på GS så hvis en foring fra Powerflex er bedre enn originalen og koster 5-600 kr så burde det være beste løsning????

Håper dere både tåler og er vant til dumme og rare spørsmål🤣🤣

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste fordelen med powerflex slik jeg ser det er at man ikke trenger noe spesialverktøy for å bytte de.

Hvis det skal være så mye bedre enn gummiforinger så kan man jo spørre seg hvorfor ingen bilfabrikanter bruker det som originaldeler.

Nei gjør som foreslått av de andre, bytt alt å bruk kvalitetsdeler så har du "ny" bil i mange år. Er usikker på E61 men på andre modeller så anbefaler BMW å bytte begge sider når det gjelder casterforinger da de bør være slitt likt for å beholde kjøreegenskapene på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på side 23 i tråden min. Der bytter jeg casterforingene til powerflex på e61. 

Bilen blir mer direkte å kjøre etterpå, noe mer vibrasjon men ikke plagsomt og en del knirk i starten som forsvant etterhvert. 

Nye casterstag er dyre, så siden kulene var bra, byttet jeg bare foringene. Men regner jo med at kulene blir slitt en dag og da blir det nye stag. 

Dårlige casterstagforinger og dårlige traversforinger bakaksel er drepen for en bmw sine kjøreegenskaper.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Powerflex kan lage mer lyd og være mindre komfortabelt så jeg skjønner hvorfor det ikke er en OE-foring. Når det gjelder å presse inn og ut så må du fortsatt ut med de gamle, så verktøyfritt blir det som regel ikke (med mindre du kjøper nye casterstag uten foring). Det kan dog være lettere å demontere en foring enn å montere den riktig, for ved demontering er det ikke så farlig hvordan den ser ut etterpå. Jeg har byttet til powerflex i casterstag da jeg opplevde vibrasjon ved nedbremsing og bilen skulle på hjulstillingskontroll etterpå (altså ikke mye å tape på å bytte) og der har det fungert fint.

Har litt diagnoseutstyr samlet opp over tid, så du får gi en lyd om du trenger hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder casterstag og foringar; Hadde byttet hele casterstagene inkl foringer. Fikk byttet på F36’en på rundt 100000km, da var de gåene, og den vibrasjonen jeg trodde var mye kast i bremseskivene foran forsvant 99% etter bytte, resten er svakt kast. Kosta meg 4400kr for begge sider hos det lokale Mekonomen, de tilbudte meg Meyle HD og mener de ikke er oljefylte, slik at de visstnok holder lengre enn de originale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...