Gå til innhold

Strømforsyning til programmering av F-serie (kjøp eller leie)


hemperen
 Share

Anbefalte innlegg

18 timer siden, E.C. skrev:

Mye du skal programmere? Jeg har en på 60A, samme som beskrevet i tråden her: https://bimmers.no/forums/topic/823926-istep-oppdatering-med-icom-lader/

Hvis det ikke er så mye som skal gjøres så kan du sikkert komme innom meg og kjøre oppdateringen her.

 

Usikker da det skal gjøres remote av andre enn meg selv. Men tipper det kan ta et par timer. 

Sender deg pm 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, papertiger skrev:

Off topic spørsmål: når en skal koble til type Bimmercode via OBD, ISTA for litt diagnose etc, holder det med en enkel DEFA smartcharge lader i Power Supply modus da? Har en 4A utgave. 

Du gjør jo ikke skade ved å koble den til, men bilen bruker mere strøm enn hva slike type ladere klarer å "putte inn". Så i utgangspunktet unødvendig :P

Når det er sagt, så er ikke det å kjøre ISTA feilsøking det farligste man kan gjøre uten å være koblet til en skikkelig power supply. Koding/programmering derrimot...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer et svar som er mye lengre enn nødvendig, men kanskje folk lurer på sånt.

4A er egentlig ingenting. Et oppladet batteri på 100Ah er 100 ampere timer. Altså trekk på 4A i over ett døgn. (4A x 24h = 96Ah). Nå er som regel ikke batteriet helt oppladet og du skal/bør ikke lade det helt ut, men fra 80% SoC (state of charge) til 30% skal da gå greit. Trekk på 4A vil da bruke 12 timer fra 80% ned til 30%. Det gir et bilde på hvor mye laderen egentlig leverer i forhold til hva som er lagret i batteriet. Ladere på 4A-6A bruker lang tid på å lade opp moderne batterier av samme grunn. Det vil ta ca. ett døgn å lade et større batteri som er "tomt".

Problemet med batterier er at de kan miste kapasitet over tid. 12.3V (70% SoC) og alt er fint, men så er det plutselig helt utladet på kort tid. Uheldig ved diagnose og koding og enda verre med programmering. Derfor er det ofte monitorering av spenning i slike programmer, for over 13.0V får man kun med lader og programmet da vet at du ikke er helt tulling som flasher moduler på batteri (selv om folk har laget bypass for dette). Uansett, man kan stille en lader på rundt 13.2-13.8V eller en annen spenning der batteriet forblir "topped up" uten å overlade (float) og har litt rom for at spenningen ikke dupper under 13.0V om noe last skulle komme på. Ulempen er at batterier som ikke er oppladet vil starte å lade og jo høyere spenning, jo mer lader det. Da har man ofte en supply som er dimensjonert både for å kunne lade og ha nok spenning til diagnosearbeid samtidig, så man snubler over alt mulig mellom 60-120A på proffmarkedet.

4A PSU skader ikke å koble på, men det er mest for å få lada batteriet litt mens man allikevel knoter med ting. Skal man kjøre arbeid som kan dra ut i tid så sørger man for å ha et bra batteri som er ladet helt opp dagen i forveien. Deretter skrur man av lys og klima når man skal jobbe i bilen, samt det meste andre som kan dra strøm. I slike tilfeller skal 50-60A PSU holde lenge. Husk at batteriet lader raskere med høyere spenning. Stiller man PSU på 14.5V og batteriet er nesten flatt når man skal kode/programmere så kommer en del ampere til å stikke av til lading. Hvis bilen setter på last i tillegg så kan man potensielt gå tom for kapasitet om man har budsjettmodell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
  • 2 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...