hemperen Skrevet Juli 5, 2021 Share Skrevet Juli 5, 2021 Ønsker å leie eller kjøpe strømforsyning egnet til programmering / flashing av F-serie. Befinner meg i Oslo området. Ta gjerne kontakt på PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juli 5, 2021 Share Skrevet Juli 5, 2021 Mye du skal programmere? Jeg har en på 60A, samme som beskrevet i tråden her: https://bimmers.no/forums/topic/823926-istep-oppdatering-med-icom-lader/ Hvis det ikke er så mye som skal gjøres så kan du sikkert komme innom meg og kjøre oppdateringen her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hemperen Skrevet Juli 6, 2021 Forfatter Share Skrevet Juli 6, 2021 18 timer siden, E.C. skrev: Mye du skal programmere? Jeg har en på 60A, samme som beskrevet i tråden her: https://bimmers.no/forums/topic/823926-istep-oppdatering-med-icom-lader/ Hvis det ikke er så mye som skal gjøres så kan du sikkert komme innom meg og kjøre oppdateringen her. Usikker da det skal gjøres remote av andre enn meg selv. Men tipper det kan ta et par timer. Sender deg pm 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Juli 6, 2021 Share Skrevet Juli 6, 2021 Off topic spørsmål: når en skal koble til type Bimmercode via OBD, ISTA for litt diagnose etc, holder det med en enkel DEFA smartcharge lader i Power Supply modus da? Har en 4A utgave. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet Juli 6, 2021 Share Skrevet Juli 6, 2021 54 minutter siden, papertiger skrev: Off topic spørsmål: når en skal koble til type Bimmercode via OBD, ISTA for litt diagnose etc, holder det med en enkel DEFA smartcharge lader i Power Supply modus da? Har en 4A utgave. Du gjør jo ikke skade ved å koble den til, men bilen bruker mere strøm enn hva slike type ladere klarer å "putte inn". Så i utgangspunktet unødvendig Når det er sagt, så er ikke det å kjøre ISTA feilsøking det farligste man kan gjøre uten å være koblet til en skikkelig power supply. Koding/programmering derrimot... E.C. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juli 6, 2021 Share Skrevet Juli 6, 2021 Her kommer et svar som er mye lengre enn nødvendig, men kanskje folk lurer på sånt. 4A er egentlig ingenting. Et oppladet batteri på 100Ah er 100 ampere timer. Altså trekk på 4A i over ett døgn. (4A x 24h = 96Ah). Nå er som regel ikke batteriet helt oppladet og du skal/bør ikke lade det helt ut, men fra 80% SoC (state of charge) til 30% skal da gå greit. Trekk på 4A vil da bruke 12 timer fra 80% ned til 30%. Det gir et bilde på hvor mye laderen egentlig leverer i forhold til hva som er lagret i batteriet. Ladere på 4A-6A bruker lang tid på å lade opp moderne batterier av samme grunn. Det vil ta ca. ett døgn å lade et større batteri som er "tomt". Problemet med batterier er at de kan miste kapasitet over tid. 12.3V (70% SoC) og alt er fint, men så er det plutselig helt utladet på kort tid. Uheldig ved diagnose og koding og enda verre med programmering. Derfor er det ofte monitorering av spenning i slike programmer, for over 13.0V får man kun med lader og programmet da vet at du ikke er helt tulling som flasher moduler på batteri (selv om folk har laget bypass for dette). Uansett, man kan stille en lader på rundt 13.2-13.8V eller en annen spenning der batteriet forblir "topped up" uten å overlade (float) og har litt rom for at spenningen ikke dupper under 13.0V om noe last skulle komme på. Ulempen er at batterier som ikke er oppladet vil starte å lade og jo høyere spenning, jo mer lader det. Da har man ofte en supply som er dimensjonert både for å kunne lade og ha nok spenning til diagnosearbeid samtidig, så man snubler over alt mulig mellom 60-120A på proffmarkedet. 4A PSU skader ikke å koble på, men det er mest for å få lada batteriet litt mens man allikevel knoter med ting. Skal man kjøre arbeid som kan dra ut i tid så sørger man for å ha et bra batteri som er ladet helt opp dagen i forveien. Deretter skrur man av lys og klima når man skal jobbe i bilen, samt det meste andre som kan dra strøm. I slike tilfeller skal 50-60A PSU holde lenge. Husk at batteriet lader raskere med høyere spenning. Stiller man PSU på 14.5V og batteriet er nesten flatt når man skal kode/programmere så kommer en del ampere til å stikke av til lading. Hvis bilen setter på last i tillegg så kan man potensielt gå tom for kapasitet om man har budsjettmodell. uglefossen, hemperen og ///M-ini95 reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hemperen Skrevet Juli 10, 2021 Forfatter Share Skrevet Juli 10, 2021 @E.C. takk for lån av lader og hyggelig prat 👌 Marius2002 og E.C. reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
teerex Skrevet Januar 2, 2022 Share Skrevet Januar 2, 2022 Skal man altså sette laderen i supply-mode og ikke på vanlig lading? Lader naturligvis opp batteriet på forhånd om det skulle være nødvendig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Januar 2, 2022 Share Skrevet Januar 2, 2022 Ja, da holder den samme spenning hele tiden. Setter du den på lading så vil spenningen variere og kan også falle når laderen tar en pause fra ladinga for å måle spenninga. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Mars 21, 2022 Share Skrevet Mars 21, 2022 Noen som vet om 60A er nok til å programmere hele bilen? altså F10/F11? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stfoer Skrevet Mars 22, 2022 Share Skrevet Mars 22, 2022 11 hours ago, Haug523 said: Noen som vet om 60A er nok til å programmere hele bilen? altså F10/F11? Det anbefales vel 100A eller mer til disse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Mars 22, 2022 Share Skrevet Mars 22, 2022 Anbefales 90-100A etter boka. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Mars 22, 2022 Share Skrevet Mars 22, 2022 Ah ok, ja da går jeg for denne løsningen https://f80.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1262137 Har laget klart de 2 psu'ene må bare lodde startkabler på skal gi 47A x2 eller 94A totalt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå