Gå til innhold

Å finne en erstatter til min E65 LCI (E70/F01)


Bayerfun
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg må vel egentlig bare innse at min kjære E65 ikke kommer til å bli fikset opp av meg, jeg har rett og slett ikke tid eller anledning, så den får selges som prosjektbil/delebil tror jeg. Forbasket synd, men man må vel kjenne sine egne begrensninger. Har nå kjørt en midlertidig bil, en 2008 V70 i halvannet år - og man skjønner da at livet er fort kort til å kjøre sjeleløse, kjipe og trauste menneskefraktere som egentlig burde gått under kategorien "landbruksredskap". Beklager til alle som elsker Volvo, men det er ikke noe for meg.

Jeg har nå brukt en del tid på Finn for å finne noe som er interessant og det ser ut som jeg sikler mest på E70, selv om jeg tidligere hadde mest lyst på F01.

Av E70 så er det et vanskelig marked, for jeg finner egentlig ingen som krysser av de rette boksene. Vel, det er mulig å krysse av de fleste boksene hvis jeg prioriterer bort nattesøvnen og kjøper en med N57-motor, men jeg er nok ikke tøff nok. Det må være en facelift, mest pga. girkassen og en del andre forbedringer, bl.a. CCC vs CIC. Det finnes noen facelift med M57, men disse er selvsagt "strippet" for utstyr med høy prioritet (rattvarme, HiFi professional (677), ryggekamera/top view, HUD, ACC, komfortseter og ikke 7 seter).

De fleste E70 som ligger ute har greit med kilometer på seg, oftest opp mot 300k, men også noen rundt 200k. Ettersom jeg kjenner godt til M57 nå, da i sær M57TU2D30 som i min E65, så vet jeg at registeret må ha litt pleie når du bikker 300k. Når jeg fort kjører på 40-50.000 km i året så sier det seg selv at her må det mye dyr skruing til før det raser. Jeg tenker at N57 med sin langt høyere risiko for register- og høyttrykspumpeproblemer vil by på utfordringer minst annenhvert år. Noen med erfaringer fra N57 kan skyte inn dersom min oppfatning er helt på villspor - jeg baserer det jeg har hørt om rundt N57 på diverse fora og videoer som omhandler hvor problematisk denne motoren ofte er.

Så var det F01 da.. Her får man egentlig alt jeg vil ha omtrent "out of the box", bare man plukker en med X-Drive + noen få andre kriterier. Her kommer man dog ikke utenom N57, så da vet jeg ikke helt altså. V8 bensin? Joda, frister veldig, men ikke med min pendlervei :(

Noen som har noen tips? Frister som sagt med E70, men ikke pre-LCI eller med N57. Har sett på biler i området 150-220 tusen, men har lite lyst til å gå altfor langt over dette, for ting skal vedlikeholdes også.

Endret av Bayerfun
Endret en skriveleif i motorkode
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i dine antagelser/kommentarer, synes nå jeg.

Jeg kan ikke se at en pre-lci av e70 er et problem, men ettermontering av cic/nbt bør nok gjøres, evt en android enhet. Det er også overkommelig. @Ingvaldsen skal jo snart i gang med det på din bil. Regner med et utfyllende innlegg om det.

Ellers kan du jo kjøpe lci e70 å skifte pumpe og register tvert. Så er det problemet helt? borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, da hadde jeg ikke misoppfattet alt :)

Retrofit av CIC/NBT er nok mulig, men det koster en god del å skaffe delene til det. Så var det dette med girkassen da, 6HP vs 8HP. Jeg tror jeg får prøve litt diverse E70, bare for å kjenne på forskjellene. Bra jeg ikke er kresen...

Vel, å sikre seg mot at en N57 raser den første uka kan nok gjøres, men det er grusomt kostbart når jeg ikke får gjort det selv. Vet ikke hva vi snakker om i kroner og øre for alt dette, men det blir vel fort 30k i deler og 30-40 arbeidstimer. Men da har vi ikke engang snakket om at N57 helst vil ha nye råde-/veivlagre siden jeg ser det også er et punkt som brått melder seg når vi snakker 200.000 km og oppover.

Bare for å spore av litt; jeg fikk et løst prisestimat på 80.000 for å bytte registerkjeder med tilbehør på min E65 - og det var hos en kjent BMW-guru i osloområdet. De etablerte verkstedene kunne ikke gi meg noen pris siden de aldri hadde gjort en slik jobb før. Needless to say, men jeg gjorde det ikke der, ei heller i Norge. N57 krever enda mer jobb for å få byttet dette, så er nok neppe billigere. Hadde jeg hatt sted å stå og tid til å gjøre denne jobben selv, så hadde jeg fint fått fikset min E65. Den krever "bare" en full overhaling av motoren siden den så vidt har begynt å spise av lagerskåler.

M57 er ikke udødelig den heller, det tar (statistisk) bare litt lenger tid enn med N57 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lci e70 med utstyr selger som varm brød om dagen, må opp i mott 400k for å få noe med lav kilometer å ny dato.

 

innen for ditt budsjett kan du avse LCI og noen lavkilometer preface. jeg fikk min 08 30sd med 300k på telleren mellom dette priseleie.

største bekymringen er selvsagt pompe! det er virkelig dyrt om det havarerer, mine foreldre  har nylig kjøpt LCI 30d og der ble det kjøpt inn en kartong med prolong tilsetning med en gang. når bilen runder 200k km så vil de nok bli planlagt et preventivt bytte av pompe.

register er ingen bekymring da det er i samme prisklasse som et turbohavari, bare kanskje litt mer avansert om man skal gjøre jobben selv.

har fersk opplevelse med både 6hp og 8hp, forskjellen er der og ja 8hp er bedre.. men 6hp er langt fra dårlig å gjør jobben veldig bra om den er stelt med ! kjører idag trf steg 2 på min som er cirka 375hk og 750nm og det fungerer veldig bra på bane, etter kronglete vei ved aktivkjøring, hengerkjøring og vanlig kjøring.      for meg var det ingen nedtur å sette meg inn i preface igjen.

rammelager å rådelagerproblematikken opplever jeg som sjelden i norge? mulig jeg tar feil men det er mulig det er mer utbredt blant bilene som ofte får kjent på autobahn, det er jo kun pusekjøring av disse bilen er i 120kmt maks.

har bilen gått rundt 150k kmt må du også påregne nyer stag i forstilling og hjullager fremme, det er en stor å tong bil med gode kjøreegenskaper når alt er iorden.

aksling fra fordelingskasse til framdiff har en tendens til å få slark, mulig dette blir ordnet på garanti/aksjon fra bmw ? det ble ivertfall ordnet av sulland etter garanti gikk ut på den min far kjøpte nå.

fremdiff kan også ha en tendens til å produsere spon, lurt å servicere drivverk med jevne mellomrom.

en CIC ettermontering med DAB+ og combox vil koste deg mellom 10 og 12k for alt du trenger.. du må ikke ha combox og der kan du spare litt.

CIC er mer en bra nok og jeg mener det fortsatt hevder seg som noe av det beste i verden.

du kan gjerne kjøpe billig andrioid, men det vil aldri funke like bra som originale greier.



råd jeg har til deg angående va en en e70 bør ha så tenker vi likt, men jeg har nå prøvd bil med og uten adaptivedrive og forskjellen er enorm om du liker aktiv kjøring.  men dette drar med seg en ekstra kostnad ved bytte av støtdempere da du har edc dempere.

3.5 tonns hengervekt er greit å få med seg, da har bilen kraftigere kjølevifte og 2 ekstra kjølere for girkasse.

rattvarme kan være grei sak å ettermontere, så ikke la deg styre om bilen mangler dette.  funnet pene ratt med varme til 2-3k NOK

webasto er det greit at er der fra start, å ettermontere dette koster 17500 for meg i deler gjennom gs med full ccn rabatt og da er det estimert 9-10 timer for verksted å gjøre dette.  da følger det med alt du trenger mener jeg, må selv begi meg ut på det eventyret snart.

dekk er også en stor kostnad på x5 mot vanlig personbil!  vinterdekk er dyrt i alle de store dimensjonene, men sommerdekk ser ut til å være rimelige om du vil kjøre 275/40r20 rundt om.  skal du har 275 og 315 eller 285 og 325 med stjernemerking så blir det fort borte ei halv månedslønn på nye dekk.

 

 

vist du ikke må sitte høyt så kan du ha et langt billigere eie av en f01, eneste å passe på der er at vist du kjøper en med luft bak så har du en voldsom kostnad når disse skal skiftes ut. en vanlig edc demper er relativt billig iforhold.

 

 

 

 

 

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som en del krisemaksimering her. Med M57 hadde jeg bare kjørt bil, noe jeg for så vidt gjør i dag. Med N57 hadde jeg tatt HT-pumpe ved 200-250k km og mulig kjedestrammer, samt fulgt med kjede via oscilloskop her og der for å vurdere å bytte om det ser ut til å strekke seg. Det å bruke summer som koster mer enn byttemotor og montering virker litt spinnvilt for meg, tatt i betraktning at statistisk sett så overlever de aller fleste motorene uten problemer ut bilens levetid og at de fleste eiere ikke vet om det en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar fra @Ingvaldsen, mange fine detaljer der! At man må regne med litt påkost for å bytte slitedeler er jeg selvfølgelig inneforstått med. Å kjøre min E65 fra 150k til 460k krevde sitt i vedlikehold, men det dyreste over tid var trolig dekkslitasje og ufattelig mange oljeskift. Heldigvis, i alle fall med min oppfatning, er forstillingsdeler relativt rimelig på en BMW sett opp mot en del andre merker, så det er ikke her den store skrekken ligger. Jeg er, som dere sikker skjønner, mest bekymret for motor og til en viss grad girkasse. Min 6HP har fungert utmerket den, men det tror jeg er mye opp til bruken (og hvordan tidligere eiere har brukt og vedlikeholdt bilen).

@E.C. har et poeng med at det er litt krisemaksimering og det er egentlig det jeg prøver å få frem, for man har flere sider av saken når det gjelder N57. N57 skal jo teknisk sett være en bedre motor på veldig mange områder, og dersom jeg eventuelt bestemmer meg for F01 så kommer jeg ikke utenom. Å bytte HT-pumpe og eventuelt register preventivt er nok veien å gå, for en byttemotor ved havari er trolig i like dårlig stand mtp. kilometer (men da er det mye enklere å bytte dette før den monteres).

Det som overrasker meg når jeg ser annonser på Finn, er at ingen nevner noen gang at slike deler har blitt byttet på biler som har rullet 200-300k. Kan det være at de er litt kjent med havarier og ønsker å bli kvitt bilen før det blir et problem?

Som nevnt over; jeg tror jeg får prøve de forskjellige bilene for å se hva som "klikker" for meg. Det eneste jeg vet er at jeg må ha en frisk BMW igjen, for å pines med Volvo er ufattelig nedtur. Min E65 har gjort en god jobb og jeg er veldig glad i bilen, men jeg har ikke mulighet til å serve den opp igjen uten å ha sted å stå over litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

95% av bileiere vet ikke hva registerkjede og HT-pumpe gjør. Den gjennomsnittlige personen er ikke mye interessert i bil eller skruing og oppsøker ikke slik info. 300k km er litt bingo-område for en bil uansett, men jeg tror på ingen måte at folk prøver å skjule info. Jeg tror at de aller fleste bilene faktisk bare går såpass langt uten større problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Bayerfun skrev:

Det må være en facelift, mest pga. girkassen og en del andre forbedringer, bl.a. CCC vs CIC. Det finnes noen facelift med M57

Det finnes vel ikke LCI med m57n2 og 8hp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg ikke si for sikkert @TRF, det er bare det inntrykket jeg har fått av det jeg har lest og sett. Har den ikke 8HP så er jo det synd og da er det heller ikke så kritisk med LCI på akkurat det punktet sånn sett. Informasjonen jeg spikret sammen om LCI med M57 var at eneste forskjellen var motoren, ingenting annet. I stand corrected i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en tilleggsnotis ift. F01 og girkassediskujonen på E7x. Det er i denne sammenhengen verdt å merke seg at pre-LCI F01 (med unntak av 740d xDrive, ActiveHybrid7 og 760i) har 6HP, der 8HP først kom ved LCI på øvrige modeller. Vi har ellers tre N57-biler i familien (E70 X5 30d LCI, F01 730d og F11 M550d LCI), og ingen her sover dårlig som følge av pumpe- og registerkjedesvakheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er korrekt av @TRF, lci fantes kun i noen få måneder med m57 og 6hp, og da med 211 hk. N57 kom ganske straks også med 211hk, men da med 8hp.

Ja, 8hp er bedre, men 6hp er noe særlig mye dårligere. Den funker rimelig mener nå jeg.

Ikke alle e70 har 3.5t hengervekt. 

Ellers er jeg helt enig med @Ingvaldsen. Han har selvsagt satt seg godt inn i markedet for denne bil typen, som han pleier med det han eier/ har eid.

Jeg skiftet frem diff på min e70, full av spon. Aksling fremover fra fordelingskasse er kun et problem på lci, mener jeg. Da de har ledd. Pre lci har ikke ledd.

Endret av Otis
Faktafeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode innspill her altså - det setter jeg pris på! Føler vel at jeg har vært litt for lenge i E65-bobla til å ha fått med meg slike detaljer, spesielt om E70.

Synes fortsatt det er vanskelig å vite hva som frister mest av E70 og F01, men etter å ha hatt 7-serie i mange år så har jeg jo visse forventninger til F01. Grunnen til at jeg vurderer E70 er en litt høyere sittestilling og AWD som standard, men den er jo teknisk en generasjon eldre enn F01. Jeg kan selvsagt vurdere en F01 med X-Drive, men det ser ut som jeg fort må ut med over 300k for en slik. Min stakkars E65 kostet også over 300k, men se hva den er verdt nå ni år senere :P

Synes for øvrig at det er lite biler på Finn som er tiltalende akkurat i øyeblikket, men det kan jo hende det dukker opp noe før høsten ringer på døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Tony Soprano skrev:

E71 X6 ? Priser er jo nede mot 200’ 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=128492602

X6 er ikke så dum nei. Liker fasongen og den der så ut til å ha noe av utstyret jeg "krever". Har ikke sjekket VO på den for å se detaljene. Synes dog oppgitt kjørelengde i annonsen var litt drøy, i alle fall når instrumentene sier langt mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, Bayerfun said:

Synes dog oppgitt kjørelengde i annonsen var litt drøy, i alle fall når instrumentene sier langt mindre.

Merket det samme, så er det "set time and date", sikkert et batteri som er snart dødt eller gåen IBS + utropstein i dashbord, så mulig noen flere feil. Servicehefte som viser at det er 35k og 40k mellom oljeskift og attpåtil krysser folk av på finn for at "Det er tatt servicer på bilen i henhold til fabrikkens retningslinjer." 🥴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...