Gå til innhold

Ombygging fra 525d til 535d


Johannes19
 Share

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, Tollefsen skrev:

Såpass mye at du heller selger nåværende bil og kjøper 535d.

Ingen av dere som spesifiserer eller referer til hva som kommer til å koste meg så mye heller. Hva må gjøres for at nåværende motor skal tåle det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har et ansvar for å holde en lang leksjon heller. 

Jeg tror ikke, jeg vet hva jeg prater om. Nei det er ikke verdt det (som var spørsmålet ditt). Det er mindre jobb (og billigere) å bygge om med komplett motor/gear.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal lese skikkelig, så har de 2 første spørsmålene blitt besvart bra.

Mens spørsmål nr 3 er ikke besvart, skikkelig/konkret.

Jeg mener det bestandig er en avveining på hvordan man skal svare på et spørsmål. For man vet jo ikke bestandig om den som stiller spørsmålet vet hva det spørres om.

Da må man svare nøyaktig det som er riktig eller så må man anta at spørsmålet er snodig/pussig, så svarer man heller på en annen måte.

Og som trf skriver, man har jo ikke plikt til å svare.

Jeg mener at begge svar fra e.c. og trf i sum, er gode svar. Om trådstarter ikke er fornøyd, må man vente på andre svar, eller ta kontakt med trf på offisielt vis å få et prisestimat på aktuell ombygning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der slo F90 til igjen. Du har åpenbart "beholdt kidden i deg" som du så fint skrev her i en tråd.

Trådstarter har fått svar på eksakt det han spør om i første innlegg. En velfundert og korrekt svar som vil hjelpe han på veg.

Så til hvorfor svarene blir som de blir, og nå bør du lese godt heller enn å gå i "krigsmodus" F90, så kanskje du lærer noe.

Meg og de andre som er mer tenkisk interesserte her inne legger ned _enorme_ mengder tid og innsats i å hjelpe med nettopp slikt. Det er givende å kunne hjelpe på denne måten for de fleste, kanskje spesielt fordi man kan gi tilgang til kunnskap en selv bare kunne drømme om å finne. Likevel så har bare døgnet 24timer. Et gjennomgående svar på akkurat hva som må til ikke for å bygge om bilen til annen motor, men bygge om motoren vil kreve langt mer inngående kunnskap og forståelse enn det trådstarter her viser. Det betyr at det ikke lenger er et kort og greit svar med et par punkter, det vil bli til en uendelig lang tråd som varer over trolig uker hvor man skal forsøke å lære noen noe de ikke har gunnlaget for (enda). Alt dette, uendelig mange innlegg senere, så kommer vi til å ende med at dette ikke blir gjennomført. Hvorfor? Fordi det går raskere, er billigere, er bedre, er mulig å få godkjent å bare bytte motor.

 

Så til alternativet. Dersom spørsmålet ikke er "er det verdt det" "er det mye styr", men heller, jeg lurere på å bytte del x i oppsett y, og mener dette vil påvirke z, men dette tar jeg hensyn til med a, b og c. Da er det mulig å tilføre kunnskap effektivt og på en måte noen (trådstarter inkludert) vil få nytte av. Dette er et helt annet type innlegg enn det vi ser her, og fellesnevneren er at folk har gjort et minimum av forberedelser selv.

 

Jeg skal prøve å motstå fristelsen med å karakterisere deg, din vilje til å hjelpe og banne over hva slag type du er. Jeg anbefaler at revuderer ditt siste innlegg, og husker at det finnes en "endre" knapp.

 

edit: Ser at jeg og Otis postet omtrent samtidig. Mine svar er til F90.

 

Otis: Støttes. Spørsmål 3 bekrefter dog mistanken fra første innlegg. Det er nå hoppet bukk over alle de tekniske problemene med en slik løsning, man kritiserer for ikke å få svaret man ville ha (men ikke spurte om heller), og spørsmålet endres til "hva må til for å tåle det". Dette er ikke et relevant spørsmål. Men for ordens skyle så er 25d/30d/35d blokkene (samt veiv og råder) "like sterke".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som TRF sier så ønsker man gjerne å hjelpe folk, men etter hvert blir man lei av å legge inn mye energi i ting som det oftest ikke blir noe av. Spørsmålet er ikke feil i seg selv, men en forberedt person som seriøst vurderer slikt arbeid hadde kanskje sett litt i ETK på forhånd for å danne seg et bilde av hva som skal til og spurt deretter. Når man selv ikke legger mer energi i spørsmålet så er det litt feil å forvente lange og utfyllende svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt at jeg fikk kasta inn litt mer engasjement i tråden her, slik at det litt mer inngående blir belyst hvorfor trådstarters spørsmål ikke kan besvares sånn rett uten videre. Da blir vi forhåpentligvis litt klokere alle sammen 😀

(Edit: Har full forståelse for at dere sikkert får veldig mye hendvendelser fra alle kanter, og at eneste ønsket er å hjelpe. Har også forståelse for at tiden ikke alltid strekker til og at man må prioritere hvem man skal hjelpe)

Endret av Fredrik 90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, TRF skrev:

Og der slo F90 til igjen. Du har åpenbart "beholdt kidden i deg" som du så fint skrev her i en tråd.

Trådstarter har fått svar på eksakt det han spør om i første innlegg. En velfundert og korrekt svar som vil hjelpe han på veg.

Så til hvorfor svarene blir som de blir, og nå bør du lese godt heller enn å gå i "krigsmodus" F90, så kanskje du lærer noe.

Meg og de andre som er mer tenkisk interesserte her inne legger ned _enorme_ mengder tid og innsats i å hjelpe med nettopp slikt. Det er givende å kunne hjelpe på denne måten for de fleste, kanskje spesielt fordi man kan gi tilgang til kunnskap en selv bare kunne drømme om å finne. Likevel så har bare døgnet 24timer. Et gjennomgående svar på akkurat hva som må til ikke for å bygge om bilen til annen motor, men bygge om motoren vil kreve langt mer inngående kunnskap og forståelse enn det trådstarter her viser. Det betyr at det ikke lenger er et kort og greit svar med et par punkter, det vil bli til en uendelig lang tråd som varer over trolig uker hvor man skal forsøke å lære noen noe de ikke har gunnlaget for (enda). Alt dette, uendelig mange innlegg senere, så kommer vi til å ende med at dette ikke blir gjennomført. Hvorfor? Fordi det går raskere, er billigere, er bedre, er mulig å få godkjent å bare bytte motor.

 

Så til alternativet. Dersom spørsmålet ikke er "er det verdt det" "er det mye styr", men heller, jeg lurere på å bytte del x i oppsett y, og mener dette vil påvirke z, men dette tar jeg hensyn til med a, b og c. Da er det mulig å tilføre kunnskap effektivt og på en måte noen (trådstarter inkludert) vil få nytte av. Dette er et helt annet type innlegg enn det vi ser her, og fellesnevneren er at folk har gjort et minimum av forberedelser selv.

 

Jeg skal prøve å motstå fristelsen med å karakterisere deg, din vilje til å hjelpe og banne over hva slag type du er. Jeg anbefaler at revuderer ditt siste innlegg, og husker at det finnes en "endre" knapp.

 

edit: Ser at jeg og Otis postet omtrent samtidig. Mine svar er til F90.

 

Otis: Støttes. Spørsmål 3 bekrefter dog mistanken fra første innlegg. Det er nå hoppet bukk over alle de tekniske problemene med en slik løsning, man kritiserer for ikke å få svaret man ville ha (men ikke spurte om heller), og spørsmålet endres til "hva må til for å tåle det". Dette er ikke et relevant spørsmål. Men for ordens skyle så er 25d/30d/35d blokkene (samt veiv og råder) "like sterke".

Ja takk for leksjon i hvordan jeg skulle formulert spsm mitt. Isåfall vil jeg si at jeg har tatt betraktning til større bremser, bytte av råder. Drivstoff pumpe osv. Var mest ute etter om det var mulig å få ut 35d kreftene ut fra en 25d. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Johannes19 skrev:

Var mest ute etter om det var mulig å få ut 35d kreftene ut fra en 25d

286hk oppnår du ja.

35d dyser er piezo å passer ikke, sprutvinkel er i tillegg annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...