Gå til innhold

E34 520i, "midtlivskrisa"


Morbus
 Share

Anbefalte innlegg

Bytt til M30, du. Men snakk med BT først og få alt godkjent. Med komplett donorbil e da absolutt null problem, og du sleppe å sitta med ein postkasse stappfull i skjegg om uhellet skulle vera ute. Pluss, om da faktisk e snakk om ei "midtlivskrise", syns du ikkje da blir feil å køyra rundt i ein bil som ikkje e godkjent? 😅 Eg tenke iallefall sånn, og eg har nettopp runda 30. Blitt for gammal til å havna i trøbbel pga latskap 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er nok at delebilen er en svensk bil som ikke er momset inn. Så godkjenning sliter jeg med uansett. Nærmer meg 40 her så ja, er egentlig for gammel til å risikere noe tull bare fordi man skal være lat. Jeg har funnet et par M50 på finn også, men der også er opphav vanskelig å dokumentere.

Uansett, naboen hadde et ratt jeg kunne få kjøpt så det ble handel.

Mtech 2 eller hva de kalles. 

Ferdig montert.

 

20210912_175648.thumb.jpg.0836c45ffaa360b184c5daf2a4fdeed7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så hadde han jeg kjøpte bensinpumpe av også et interiør jeg ikke kunne si nei til.

Det som sitter i bilen fra før er "ferdig", og ikke har det oppvarming heller. Ikke at jeg kommer til å bruke denne så mye på vinteren, men det kan jo hende.

Gammelt interiør.

20210912_175726.thumb.jpg.b53caf569581fa98b7151e4df7dabcc6.jpg

Det jeg fikk kjøpt. Kommer fra en M5, så er litt sidestøtte og sånt på plass.

20210912_175737.thumb.jpg.b6fd329d40ceca2c859e904e7c35c35c.jpg

 

Ellers så måtte det også inn et dab adapter. Må ha min daglige dose radio når jeg først er ute med bilen.

20210912_175712.thumb.jpg.eb932f5995c9e274081a426147d6f003.jpg

 

20210912_175739.jpg

Endret av Morbus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er vi kommet til dags dato. M5 interiør hentet jeg i går. Det skulle monteres i dag. Det er en fin anledning til å løfte opp på gulvtepper og sjekke tilstanden på gulv. Den skulle jo være rustsveiset og rustfri. Men den har jeg hørt før under salg av gamle biler, det stemmer aldri.

Uansett jeg tok ut de gamle stoff setene og fikk løftet opp gulvteppet. 

Og jo, der var alt i skjønneste orden. Knusktørt selv etter at det har regnet her de siste dagene. Så også at det er fikset på gulvet, og det er grunnet over.

20210912_151033.thumb.jpg.7426ac0abf114d615edf8d054fc10cd5.jpg

Jeg ga gulvet en dusj med linolje og tenker at nå holder det sikkert en god stund til. Under bilen er alt satt inn med Fluidfilm.

Fikk støvsuget og fikset litt. Fant også ut at det er nye tøymatter under gummimattene, så denne bilen slutter aldri å overraske (positivt) tror dette må ha vært et av mine bedre bruktbilkjøp.

20210912_153616.thumb.jpg.1a800d79bcea8a29765b6b8717a35a51.jpg

 

Jeg lakkerte også dekslet over varmeutblås som er under setet, og deksel til sikkhetsbeltelåsene.

20210912_195731.thumb.jpg.a5668c26848924f8f4bb4d28ea15762e.jpg

Fikk koblet opp kabel til elvarme i setene. Men ikke rukket å sjekke om de virker.

 

Mens alt var ute så dro jeg av dekslene til C stolpen, da jeg har drenering til takluken der, denne renner ut i kanalen, og kanalene har ikke drenshull etter at de er byttet. Skal skjøte slangen ved cstolpen og dra den ut i hjulbrønn.

20210912_195739.thumb.jpg.5a9713154707dad4ea31dac35b9ccbda.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med "ny" bil.

Flott at du lager tråd her inne. Velidig kjekt å følge med på hva andre gjør med sine klasikkere, og spesielt E34. :)

Utrolig mye bra arbeid utført iløpet av sommeren. :) ser at denne har komt til et godt hjem.

Kjipt med TM3 godt det gikk bra med passasjerene, blekk kan alltids fikses.

 

Blir å følge med videre, så bare å fyre på med bilder, det er alltid kjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Får legge inn en liten update her.

 

Skjedd lite da jeg er i pappaperm om dagen, trodde jeg skulle få gjort mye i permisjon, men det er ikke lett med en liten jentunge på 8mnd hengende på armen hele dagen.

Har plukket ut alt i fronten og lakkert opp på nytt, ble ikke helt fornøyd med hastejobben jeg tok i sommer.

Slik den står nå:

 Snapchat-1601086992.thumb.jpg.ed779c8bd6ff7d96507bd043df835eef.jpg

Så nå er fanger, grill, lykterammer, og skjermer lakkert på nytt. Mørke lykter dukket opp her, så da fikk blinklysene et par strøk med klarlakk slik at de også fremstår som nye.

20210922_174948.thumb.jpg.2ab75f6798c0191057a23eb855228bfc.jpg 

20210920_103859.thumb.jpg.e934e540c34faec92a846c6f4c104392.jpg

20210920_103840.thumb.jpg.57d7aaa78c131dca62244ea8d13acf2f.jpg

 

20210921_141705.thumb.jpg.e1c21198e46504bd5ab04c924d04d383.jpg20210921_190034.thumb.jpg.d9a8c6f592a640d7443dcd0a6d30994f.jpg

20210921_190110.thumb.jpg.4d1c2f40ceb171f408efc4b94bc6790c.jpg

Synes jeg begynner å få dreisen på lakkeringen nå, blir i allefall mye bedre enn hva jeg fikk til i sommer.

Så dukket det opp en slik sak her.

20210922_202609.thumb.jpg.7723b35a838a2a875f2053eb81c76c0a.jpg

,En M52B25 fra E39. Så da tenker jeg M20B25`n blir bygget ferdig og solgt.  Søknad om motorbytte til M52 er sendt inn. Bør nok gå fint, da den effektmessig kom med 170hk, som er mindre en M50B25.

Ikke en veldig populær motor å bytte til vet jeg, sannsynligvis fordi det er alu-blokk og den tåler ikke spesielt mye ladetrykk. Jeg har ingen turboplaner så det spiller ingen rolle for min del. Det jeg ser på som en fordel er at denne kommer med fullt ODB2 ledningsnett, og en veldig enkel ECU å reflashe selv.

M50 motorfester, bunnpanne, oljepickup er handlet inn. Adapterledningsnett fra M52 til E34 er kjøpt inn. Samt jeg har lest meg opp på flashing av ecu (MS41) sånn at jeg får fjernet startsperre (ews) samt kan tune motoren litt på sikt.

 

Endret av Morbus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, sveigis said:

Bra å se oppdatering her igjen og lyktene ble jo fine .

Blir fint med det lykteoppsettet på hvit bil 😊

Ja tror det blir bra. Har egentlig litt lyst på oransje blinklys fremme etterhvert, så får se om jeg finner det iløpet av vinteren.

Glemte bilder av bakenden, men det har dukket opp noen hella lamper med mørke blinklys der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, Fredrik 90 said:

Artig når en E34 "reddes" slik som her :) Du står også på, det skal du ha!

Prøver å redde den ja. Den skulle vel egentlig vært plukket helt ned, sandblåst og slikt. Men det får bli med årene. Den ser ganske bra ut for rust, og en del er allerede tatt av forrige eier. 

 

Så blir fokus på motor denne vinteren. Kikket innom tråden din, og må si jeg siklet fælt av det dieselokomotivet ditt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Morbus skrev:

Prøver å redde den ja. Den skulle vel egentlig vært plukket helt ned, sandblåst og slikt. Men det får bli med årene. Den ser ganske bra ut for rust, og en del er allerede tatt av forrige eier. 

 

Så blir fokus på motor denne vinteren. Kikket innom tråden din, og må si jeg siklet fælt av det dieselokomotivet ditt. 

Det viktigste er å få bilen på veien og i bruk, så kan man ta ting litt bit for bit. Mye av gleden er jo å kunne bruke bilen underveis også 😀

Ja jeg er fornøyd med Autobahn Expressen min, men jeg har også en E34 520i som jeg kjører på tiende året nå. Vanvittig trivelige biler 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ledningsnettet har ankommet så fikk provisorisk koblet opp motorelnettet og satt strøm på det slik at jeg fikk lest ut data fra ECU, kodet bort startsperre og skrevet ny software tilbake. Fungerte helt smertefritt.

 

Vet ikke om videoopplastning fungerer her, men prøver i alle fall. Var mye kabelspaghetti for å få det opp å kjøre.

 

Har også fått flyttet på batteriet og montert det under baksetet. Fant ikke hullet til lufteslangen fra batteriet. Så ble borret et nytt hull i dørken. Viktig å ikke få knallgass ut i kupèn. Trakk opp ny 50kvadrat kabel til starter/dynamo, fikk ikke tak i 70kvadrat. Regner med at det holder. Så er det en 35kvadrat til sikringsboksen.

 

Brukte et eksisterende jordingspunkt oppunder kanten opp mot baksetet. Brukte samme batterikabel til minuspolen som da batteriet satt forran, den var akkurat passe lang. Brukte også omigjen samme brakett for festing av batteriet, den passet helt fint i braketten som allerede var der under setet.

20211101_142450.thumb.jpg.025893c2065d48449cffffd2966276ef.jpg

20211101_142443.thumb.jpg.3df50700fe294cf5c755df42f95ad273.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går sakte men sikkert. Hatt kraftig forkjølelse denne uka, og mye annet her som skulle vært gjort også før vinter og snø kommer.

Har brukt dobbelt opp med krympestrømpe på plusskabelen. Har sprengt et batteri før pga kortslutning under arbeid med noe annet, enn fastnøkkel traff plusspolen og sveiset seg fast.. Restene av arbeidsjakken har jeg tatt vare på som et minne om hvor fort ting går i oppløsning i syre.. 

 

Provisorisk ledningsnett var artig det. Ble litt tynne jumpe-kabler, så måtte koble ut alle releène i motornettet. Spent på å se om den starter jeg.

Har egentlig tenkt å vente til litt utpå vinteren før jeg tar ut m20b20`n... Men frister å begynne nå. Vil i allefall ha svar på søknaden hos SVV først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...