Gå til innhold

Nye støtdempere til E39, hva burde jeg gå for?


Vegard_
 Share

Anbefalte innlegg

1998 E39 523i manuell med S704 m sports suspension.

Pris på nye OEM støtdempere er nesten 9000,- framme for paret så jeg tenkter jeg skulle sjekke hvilke andre alternativer som eksisterer. Jeg veit rett og slett ikke hva jeg burde gå for. Vil jo helst ikke at det går for mye utover kjørekomforten, men det gjør ikke så mye hvis det blir hardere og litt mer sprettent heller.

Bilstein støtdempere og H&R fjærer? Coilovers? 

Setter pris på alle innspill 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde Bilstein b8 foran og b6 bak på E39 touring. Det var dessverre i den perioden hvor de slet med vann inni demperen på b8 så jeg ga til slutt opp. Uansett synes jeg Bilstein var strålende å kjøre på og jeg antar at vannproblemet er løst for lenge siden.  Gikk over til Sachs da jeg ga opp b8. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, E.C. said:

Siden det er s704 og ikke s705 så lager Sachs direkte erstatning. Sjekk Norgesdel, kjøpte Sachs der sist. Kurante priser og NAF-rabatt i tillegg om du har.

Får jeg riktig lengde på de gjennom siden der når jeg søker opp på skiltnummer? Prisen var mye mer spislig enn BMW i hvertfall. 

 

7 minutes ago, Hpi said:

Jeg hadde Bilstein b8 foran og b6 bak på E39 touring. Det var dessverre i den perioden hvor de slet med vann inni demperen på b8 så jeg ga til slutt opp. Uansett synes jeg Bilstein var strålende å kjøre på og jeg antar at vannproblemet er løst for lenge siden.  Gikk over til Sachs da jeg ga opp b8. 

Hvordan syns du Sachs var i forhold til bilstein? 

Glemte å nevne at det er sedan, om det har noe å si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Vegard_ skrev:

Får jeg riktig lengde på de gjennom siden der når jeg søker opp på skiltnummer? Prisen var mye mer spislig enn BMW i hvertfall. 

 

Hvordan syns du Sachs var i forhold til bilstein? 

Glemte å nevne at det er sedan, om det har noe å si

Jeg likte nok Bilstein best, kan ikke helt forklare det men de hadde både både komfort og var passe sportslige når det behøvdes.  Sachs var også veldig bra men synes Bilstein var hakket vassere samtidig som de var like behagelige. 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Må trekke opp igjen en gammel tråd desverre.

Har nå kjørt noen tusen kilometer med alt nytt på dempertårn framme og høyden har ikke "jevnet" seg ut igjen og er mye høyere framme enn bak. Nå ser jeg på senkefjærer, mer spesifikt H&R 40mm/15mm fram/bak

Går det utover levetid på sachs støtdempere med å senke så mye? Litt mer fristende å bruke bare 3k på fjærer enn 10k med f.eks bilstein støtdempere i tillegg eller KW coilovere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å medregne hjulstillingskontroll og visning for godkjenning i regnestykket ditt. Går fort 3k til der. Hvis det er lenge siden sist justering så kan det være lurt å kjøpe nye eksentriske bolter bak, før de knaser av under justering.

For å svare på spørsmålet ditt så hadde jeg HR 40/15 på min E36 med Sachs foran og det gikk helt greit, bilen lever enda og har rullet rundt 50k km siden den gang. Det er vel sånn ca. i grenseland hva som anbefales mtp. arbeidsområdet til demperne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører selv den kombinasjonen, aldri opplevd å botne demperen eller lignende selv med 19". Er også veldig mange andre som kjører samme opplegg :)

HR senken er vell utifra org fjør, så forskjellen fra m-sport er ikke så stor. HR er nok gjerne litt stivere også, så arbeidsområde i praksis blir kanskje ikke så ulikt som man gjerne tror. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, E.C. said:

Husk å medregne hjulstillingskontroll og visning for godkjenning i regnestykket ditt. Går fort 3k til der. Hvis det er lenge siden sist justering så kan det være lurt å kjøpe nye eksentriske bolter bak, før de knaser av under justering.

For å svare på spørsmålet ditt så hadde jeg HR 40/15 på min E36 med Sachs foran og det gikk helt greit, bilen lever enda og har rullet rundt 50k km siden den gang. Det er vel sånn ca. i grenseland hva som anbefales mtp. arbeidsområdet til demperne.

Ja, må ta en hjulstillingskontroll uansett da ratt står litt skeivt + skal bytte noen foringer/stag/armer. Takk for tips om boltene bak! Greit å høre at det fortsatt er brukbart etter 50k km. 

24 minutes ago, hsd said:

Kjører selv den kombinasjonen, aldri opplevd å botne demperen eller lignende selv med 19". Er også veldig mange andre som kjører samme opplegg :)

HR senken er vell utifra org fjør, så forskjellen fra m-sport er ikke så stor. HR er nok gjerne litt stivere også, så arbeidsområde i praksis blir kanskje ikke så ulikt som man gjerne tror. 

 

Så lenge det blir ca like mange cm mellom dekk og hjulbue framme og bak blir jeg fornøyd :P Veit du ca hva forskjellen er mellom m-sport og H&R? 

 

Da går jeg for H&R, takk for svar igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, Kvasi said:

Jeg slår, som vanlig, et slag for Supersport. Fjærer og dempere derfra er definitivt den beste komboen jeg har hatt, på flere biler.

Legger det i bakhodet til neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...