Gå til innhold

BMW E90 Sensorer for automatisk lysjustering


Oddy93
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann,

Sliter med at lysene er stilt for høyt på BMW E90. Diagnose viser at spenningen er 2.0V fremme /4.2V bak. Under kjøring hopper den fremme opp og ned, men den bak står stille.

sensor bak er ny, av merket TOPRAN med delenr.: 502 800. Denne skal passe frem og bak. Smurte staget i mellom, men var litt tight.

Diagnosen får meg til å tro at bilen tror den alltid er «høy» og at den da kompenserer med lyset opp. Må jeg justere noe på en sånn sensor som fungerer fremme og bak?

Hva er max/min på disse sensorene under normale forhold?

Legger ved bilde av sensor montert.

DFD3C81E-5BD7-4377-855B-BDA65DC4302B.jpeg

84B222B1-11E4-460A-AEA7-C5B5F5209815.png

F6D05BD0-1513-4C5D-AA69-E0FC8AC8C54C.png

4F58B031-4BD7-49B0-BD92-5DCDAA2E177E.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Otis skrev:

Har du sjekket om det et kortslutning på ledningene?

Regner med kortslutning hadde ført til feilmelding, mye høyere volt eller ødelagt sikring? Har ingen feilmeldinger etter jeg nullstilte etter bytte av ny sensor bak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koble sensoren fra staget og beveg opp og ned mens du ser på live-data, da ser du fort om de er i orden. Foran og bak er vel likt, så du kan flytte om for å sjekke at begge gir utslag. Normalområdet for sensorer er 5V, så ofte blir det mellom 0,5-4,5V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ta å vingle litt på den en dag med livedataen koblet i når slapsen er vekke, var ganske forsiktig når jeg byttet med å få den riktig plassert i forhold til den gamle. Den skal være riktig montert ihht. ETK fra bmw.

Skal og se om det kan være en kortslutning. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullt kabelbrudd vil vises på diagnose med en gang, men ikke alltid hvis kabelen bare delvis er av. Et delvis kabelbrudd kan forårsake at lyset vandrer under kjøring, og først etter en kjøretur gi en feilmelding ved diagnose.

Enklest å teste sensorene ved å løsne staget fra den ene siden, og bevege sensoren opp og ned manuelt, da skal du kunne se tydelig at nærlyset justerer seg. Trenger ikke koble til live diagnose.

Kabelbrudd er forresten en vanlig feil på disse bilene. Har selv hatt det to ganger, til slutt klippet jeg bare kabelen et godt stykke oppunder hjulbuen, og loddet på et nytt stykke helt frem til sensor, forsterket hele lengden med krympestrømpe, slik det burde vært fra fabrikk.

Endret av Lysken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Reef89 skrev:

Ja, sensorer og følere på BMW bør være orginalt. Mange som har brent seg der inkl. meg selv.

Støtter deg her ,enkelte ting som dette bør være org på disse .

Men har selv vært heldig / flaks og kjøpt billig følere eller sensorer som faktisk funker ,dog til eldre modeller da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Lysken skrev:

Fullt kabelbrudd vil vises på diagnose med en gang, men ikke alltid hvis kabelen bare delvis er av. Et delvis kabelbrudd kan forårsake at lyset vandrer under kjøring, og først etter en kjøretur gi en feilmelding ved diagnose.

Enklest å teste sensorene ved å løsne staget fra den ene siden, og bevege sensoren opp og ned manuelt, da skal du kunne se tydelig at nærlyset justerer seg. Trenger ikke koble til live diagnose.

Kabelbrudd er forresten en vanlig feil på disse bilene. Har selv hatt det to ganger, til slutt klippet jeg bare kabelen et godt stykke oppunder hjulbuen, og loddet på et nytt stykke helt frem til sensor, forsterket hele lengden med krympestrømpe, slik det burde vært fra fabrikk.

@Lysken @Otis

10 poeng til dere. 😊 Delvis kabelbrudd i signalkabel og jording lenger oppe. Har reparert, forsterket, montert og testet. Jallasensoren funker, inntil videre…

921FF4E2-EE40-4518-83D8-0CB883D7DBC9.thumb.jpeg.22b7eea0155092bd84e7f9f37b185acb.jpeg

E0187E4B-8FEB-4563-B9A9-CE936FDB5D98.thumb.jpeg.1f9d5abe3ef0d53a3efdf610c1d8c0f1.jpegA9A1D4E4-64A3-4994-B661-640445D331D6.thumb.jpeg.1118c2e12541c2129579e5718d108251.jpeg890D845D-2D62-4F80-B8D0-A78B8C115C36.thumb.jpeg.37585c3c8fe6214487fcb30e59faa326.jpeg
495D6354-61EB-4BE2-875E-9F11B7CE92A3.thumb.jpeg.66fe8fdcaa6c320cc3fb8f1f86dc0956.jpeg

 

 

 

 

9671D93A-8B5A-4315-ADC1-78A064EC307F.jpeg

Endret av Oddy93
For mange bilder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips, som beklageligvis kommer litt sent: Husk å forsterke skjøtepunkt som kan bli utsatt for vann, med vanntett (limbasert) krympestrømpe. Kan det komme vann under skjøten, så vil det gjøre det før eller siden, og da får du problemet på nytt i løpet av få år. Tape holder ikke vannet ute.

Hvis du har brukt loddehylser, så er heller ikke disse nødvendigvis tette, disse kablene er tynne ... Hvis du ikke gidder å gjøre jobben om igjen, så kan det holde å kline på tetningsmasse/silikon, eller ikke-vannholdig fett, før du taper rundt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lysken skrev:

Et lite tips, som beklageligvis kommer litt sent: Husk å forsterke skjøtepunkt som kan bli utsatt for vann, med vanntett (limbasert) krympestrømpe. Kan det komme vann under skjøten, så vil det gjøre det før eller siden, og da får du problemet på nytt i løpet av få år. Tape holder ikke vannet ute.

Hvis du har brukt loddehylser, så er heller ikke disse nødvendigvis tette, disse kablene er tynne ... Hvis du ikke gidder å gjøre jobben om igjen, så kan det holde å kline på tetningsmasse/silikon, eller ikke-vannholdig fett, før du taper rundt.

 

Litt sent, hadde ikke noe vanntett der og da men er kjent med konsekvensene da jeg hadde en Tesla med luftfjæringshavari som klippet strømmen til håndbrekk-kaliperene. Disse måtte jeg fikse et par ganger på grunn av korrosjon i minuskabel som var i kontakt med aluminiumskroppen på bilen. Heldigvis hindrer de bare at kaliperene låste, ikke å åpne. 

Får rengjøre til sommeren igjen om jeg orker, vet iallefall hva symptomene er og hva det kan være om det skulle skje igjen. 
 

Takk for innspill hele gjengen. 👍🏼😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobbet! Jeg er i utgangspunktet enig i at sensorer skal være originale BMW, spesielt på motor, ABS og slikt, men enkelte sensorer kan for min del like gjerne være av andre produsenter. Lysnivå, spylervæskenivå og annet som ikke essensielt for selve kjøringen kan man prøve ut andre produsenter på. Sensorer produsert av samme produsent som leverer delen originalt til BMW er også normalt sett å anse som relativt trygge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...