Gå til innhold

F15 kjøpstips

AW81
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Ron Jeremy skrev:

Her inne er det medlemmer som har eid 40e og som nå eier 45e. Førstnevnte er ingen optimal hybrid drivlinje, det er rapporter om enkelte motorras og trøbbel, også type dyrt (75.000). Kondens er et gjentagende problem, hvor eier tyner mest mulig ut av eldrift og for sjelden kjører begge drivlinjene. Og når de så gjør, er det flat pedal og forbikjøring, det er ikke ideelt i Norge eller for første generasjon hybrid.
Ellers er hybridene til BMW bra og sømløse, pga elmotoren sitter i girkassa.

45e er en mye mer robust konstruksjon, beregnet på hybrid drift, kaldstarter osv.

Når det gjelder forbruk har jeg under test av disse (40e) opplevd alt fra 0.8 til 1.2.
Vanligvis rapporteres det fra eiere av 40e fra 0.7-0.9 på langkjøring, om man lar bilen få velge eldrift under en planlagt rute på navigasjonen.

I Norge er 4 av 5 solgte F15 fra 15’ og ut nettopp 40e. Så du må gjerne utelukke den, men da er markedet mye smalere og dyrere. Skal man være idealist og ikke tenke $, er 3.0D perfekt. Tenker man mest mulig bil for pengene, er det vanskelig å se bort fra 40e, trenger du 7 seter, gir det seg selv.

Har selv brukt endel tid på F15 for å kjøpe en, men syns det er en vanskelig model mtp pris og drivlinje. Selv valgte jeg den bort, ville kanskje heller kjøpt en 12/13’ E70 med 7 seter.

Enig, det er en rot til bekymring og det er jaggu ikke enkelt å finne bruktbil hvor alt stemmer. E70 er ikke utelukket. Det er en penere bil, men også kanskje mer utdatert, men det er ikke noen hindring. Hvor mye skal man vektlegge drifstoffpumpe-problematikken? Og er det 3 literen som blør velges der også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AW81 skrev:

Enig, det er en rot til bekymring og det er jaggu ikke enkelt å finne bruktbil hvor alt stemmer. E70 er ikke utelukket. Det er en penere bil, men også kanskje mer utdatert, men det er ikke noen hindring. Hvor mye skal man vektlegge drifstoffpumpe-problematikken? Og er det 3 literen som blør velges der også?

Det er ikke lett og jo eldre bil, jo vanskeligere er det å finne noe bra.
Men samtidig tør jeg påstå at E70 målt i kvalitet er bedre enn F15.
Det er nå min subjektive mening, men etter å ha kjørt og testet alle X5’er, syns jeg nåværende og E70 er de beste. 

Men dermed er det ikke sagt at E70 er uten trøbbel og problemfri. 
Ja, ville gått for en 12/13’ med 3.0D og 8 trinns ZF kassa, pumpa ville jeg byttet, ca 10.000.- eller så mener jeg å huske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det beste å finne en bil der servicer er fulgt og km-stand er relativt lav slik at man kan ha maskinskadeforsikring med relativt lav egenandel i mange år framover? Med IF er det 6000 i egenandel på skader om bilen har gått under 100 000km og 6000 + 10% av rep. kost på det som skjer mellom 100 og 150 000km om jeg ikke husker helt feil

Da kan man vel velge både F15 40e, 30d eller 25d ut i fra hva som passer best til pris, sete og utstyrskriterier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

legger du 350-380k i en e70 kan du få alt du vil ha å litt til ! 

du kan også finne noen bra 40d innenfor den prisen.

e70 facelift og f15 har begge N-motorer som kan være potensielt dyre å eie, men forsikrer du hos If eller kodan så har du 200k km med drivlinjeforsikring uavhengig av alder så sover du veldig godt om natta.

vist du har et øye til e70 så kan du få en 30d/40d lav kilometer med bra utstyrstmengde fra 300-400k,  du får vell såvidt f15 30d til 500k.

e70 facelift og f15 deler vell nesten alt uten om selve karosseri og interiør, mange understellsdeler har likt delenr.  begge har n57 og zf8hp

mine foreldre har nå gått fra 16 mod toyota LC 180 og 10 mod mercedes C til en 12 modell e70 30d for å dekke for begge behov i en bil og storkoser seg i den selv etter en hel del skepsis. den har gått 175k km nå og følgende har blitt gjort i løpet av dens levetid:  

- glødeanlegg(nylig)

- ny kupevifte(nylig)

- termostat(nylig) 

-hjullager forran(nylig)

-utbedret mellomaksel til fremdiff(gjort på garanti?)

- nye bremser rundtom

-

kan legge til jeg merket veldig storforskjell på min e70 når jeg bygde om fra 7 til 5 seter, vesentlig mindre vekt på bakaksel utgjorde faktisk mye på kjøreegenskapene.

uavhengig om du ser etter e70 eller f15 vil jeg mene at dynamic/adaptive drive er noe av det viktigste utstyret du kan ha på en x5 på lik linje med komfårseter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AW81 said:

Leste litt i en FB gruppe der det ble spurt om X5 Hybrid og at det ble rådet til å velge dieselen samt at forbruket på Hybriden blir veldig høyt også uten vogn om man kjører mye. 3 mil er heller ikke alllverdens rekkevidde. Jeg er også noe skeptisk til to drivlinjer på en eldre bil og potensielle driftsutgifter. Men bilen er på ingen måte utelukket. Er bensinmotoren bra? Slipper i hvert fall en del potensielle utgifter som følger diselmotor. 

Teknisk sett er det ingen grunn.

30D er ikke rimelig i drift den heller, så vil tro du kan kjøre endel før innkjøpsprisen på bilene er utlignet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.12.2021 den 17.44, Ingvaldsen skrev:

legger du 350-380k i en e70 kan du få alt du vil ha å litt til ! 

du kan også finne noen bra 40d innenfor den prisen.

e70 facelift og f15 har begge N-motorer som kan være potensielt dyre å eie, men forsikrer du hos If eller kodan så har du 200k km med drivlinjeforsikring uavhengig av alder så sover du veldig godt om natta.

vist du har et øye til e70 så kan du få en 30d/40d lav kilometer med bra utstyrstmengde fra 300-400k,  du får vell såvidt f15 30d til 500k.

e70 facelift og f15 deler vell nesten alt uten om selve karosseri og interiør, mange understellsdeler har likt delenr.  begge har n57 og zf8hp

mine foreldre har nå gått fra 16 mod toyota LC 180 og 10 mod mercedes C til en 12 modell e70 30d for å dekke for begge behov i en bil og storkoser seg i den selv etter en hel del skepsis. den har gått 175k km nå og følgende har blitt gjort i løpet av dens levetid:  

- glødeanlegg(nylig)

- ny kupevifte(nylig)

- termostat(nylig) 

-hjullager forran(nylig)

-utbedret mellomaksel til fremdiff(gjort på garanti?)

- nye bremser rundtom

-

kan legge til jeg merket veldig storforskjell på min e70 når jeg bygde om fra 7 til 5 seter, vesentlig mindre vekt på bakaksel utgjorde faktisk mye på kjøreegenskapene.

uavhengig om du ser etter e70 eller f15 vil jeg mene at dynamic/adaptive drive er noe av det viktigste utstyret du kan ha på en x5 på lik linje med komfårseter.

Takk for info:) Det er nok potensielt dyre biler å holde i stand enn for eksempel en Skoda Kodiaq som vel er det eneste fornuftige alternativet jeg har funnet om man skal ha 7 seter og og ok hengervekt, men det blir fort litt snaut med kun 2 tonn. Og så er det Skoda da. Men jeg vil ha mer motorkraft og da er kun X5, Q7, Gl eller eventuelt XC90 av siste generasjon med litt mer km som er aktuelle. Land Rover Discovery er også en flott bil, men den har et litt frynsete rykte. Gl er vel også en bil med litt dårlig rykte.Det er uansett X5 eller Q7 som frister mest. Denne her så ikke så dum ut, men mangler adaptive drive og litt annet utstyr https://www.finn.no/240341940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...