MagnusAG99 Skrevet Desember 22, 2021 Share Skrevet Desember 22, 2021 (endret) Jeg har lett no helt sinnsykt nå etter tunes som er lovlig for min 2017 330e, så kom jeg over denne. https://www.chiptuning.com/no/bmw/3-f30-f35-f80-2011/330-e-252ps-185kw-1998ccm/powercontrol.html . Jeg har sett den før og sendte melding til chiptuning.com denne sommeren om den er TUV sertifisert for F30 330e, da sa dem nei. Men nå som jeg sendte en melding til DTE systems Norge så sa dem at den er TUV sertifisert og sendte denne filen " Part_approval_BMW_330e-184ps_135kw.doc ". Men jeg kan ikke se "330e" på den lista, bare 320i? Kan det være at det ikke står "330e" på lista fordi 330e har den eksakt samme B48B20A motoren som 320i, og tunere regner 330e som å være en 320i fordi tuningen bare gir mer effekt på bensin motoren? EDIT: Jeg har også sent spørsmålet her til Statens Vegvesen, så om ingen her kan svare så håper jeg Statens Vegvesen kan. Part_approval_BMW_330e-184PS_135kW.docx Endret Desember 23, 2021 av MagnusAG99 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
staike Skrevet Desember 25, 2021 Share Skrevet Desember 25, 2021 Tja. 330e er jo en bil som er tyngre og i tillegg har ekstra effekt i form av elmotoren. Det vil jo si at det skal mindre til for at det stilles krav om større bremser f.eks ved godkjenning av høyere effekt. Hvis 330e ikke står i selve TUV dokumentet så har du jo igrunn fått svar på spørsmålet ditt? SVV forholder seg jo kun til dokumentasjon fra fabrikant/TUV ved software tuning og går vel neppe med på å godkjenne høyere effekt i en bil som ikke står på listen. Reef89 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dopus Skrevet Desember 25, 2021 Share Skrevet Desember 25, 2021 Vekt påvirkes ikke av høyere effekt, og vanligvis endres ikke topphastighet av tuningen, dersom vekt eller hastighet påvirkes av tuningen ser jeg ingen grunn til at du skal måtte ha større bremser. oppbremsing fra samme hastighet for eks fra 100->0 tar akurat like lang tid, og har samme bremselengde uansett tuning eller ikke. Pekka og MagnusAG99 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Desember 25, 2021 Share Skrevet Desember 25, 2021 Selv om bensinmotoren er lik for 320i og 330e, så kan du ikke bruke programvare for førstnevnte uten videre. Dette pga elmotoren og måten denne belaster drivverket i kombinasjon med bensinmotoren. Uten at det er mitt fagfelt, så vil jeg tippe at mange «tunere» kun ser på motorkode, og har den filosofien at samme programvare dermed kan brukes på tvers. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pekka Skrevet Desember 25, 2021 Share Skrevet Desember 25, 2021 @MagnusAG99 Har sett i G30/31-gruppen på Facebook at tuning av 530e har medført endel motorhavarier, så det kan være lurt å sjekke om dette er sant/usant før du tuner din 330e. Vet at Dähler i Sveits har tuning til 545e, så det kan være verdt å sjekke om de har til 330e også, og om det er med TÜV og motorgaranti. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
staike Skrevet Desember 25, 2021 Share Skrevet Desember 25, 2021 5 timer siden, dopus skrev: Vekt påvirkes ikke av høyere effekt, og vanligvis endres ikke topphastighet av tuningen, dersom vekt eller hastighet påvirkes av tuningen ser jeg ingen grunn til at du skal måtte ha større bremser. oppbremsing fra samme hastighet for eks fra 100->0 tar akurat like lang tid, og har samme bremselengde uansett tuning eller ikke. Mulig poenget mitt ble misforstått. Poenget var at 330e er en tyngre bil enn 320i. Da stilles det muligens krav til større bremser ved høyere effekt/toppfart, da det er en bil som med samme størrelse bremser som 320i vil ha lengre bremselengde i høyere hastighet grunnet fysikkens lover. Som skjermbilde av tuningen i første post viser, så øker toppfarten på bilen etter tuning. 214 hk og ~1500 kg i 320i vs 282 hk og ~1700 kg i 330e etter tuning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MagnusAG99 Skrevet Desember 25, 2021 Forfatter Share Skrevet Desember 25, 2021 5 timer siden, *MrB* skrev: Selv om bensinmotoren er lik for 320i og 330e, så kan du ikke bruke programvare for førstnevnte uten videre. Dette pga elmotoren og måten denne belaster drivverket i kombinasjon med bensinmotoren. Uten at det er mitt fagfelt, så vil jeg tippe at mange «tunere» kun ser på motorkode, og har den filosofien at samme programvare dermed kan brukes på tvers. Det jeg tenker litt å... At de bare ser på motorkoden og tenker "den virker sikkert". Men så vet jeg ikke nøyaktig hvordan BMW sitt hybrid system virker heller. Om det faktisk "er" en 320i med en annen girkasse (siden elmotoren er der), en egen styreenhet for hybrid linja og en annen styreenhet bare for motoren. Eller om den virker som en Toyota hybrid hvor alt er i ett på en måte. 1 time siden, Pekka skrev: @MagnusAG99 Har sett i G30/31-gruppen på Facebook at tuning av 530e har medført endel motorhavarier, så det kan være lurt å sjekke om dette er sant/usant før du tuner din 330e. Vet at Dähler i Sveits har tuning til 545e, så det kan være verdt å sjekke om de har til 330e også, og om det er med TÜV og motorgaranti. Sjekka siden nettop, kan ikke finne F30 i det hele tatt på listen demmes. Men jeg fant noen flere tuning bokser også som de påstår er TUV godkjent. https://seletron.com/en/shop/bmw/3-series-f30-31-34-80-2012-2018/330e-iperformance-252hp-185kw-1998ccm/chipbox http://www.oct-tuning.no/produkter/tuning Blir da å sende begge en email å se om dem er testet spesifikt for 330e, jeg kommer ikke til å risikere motoren og drivverket med en dårlig tune. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MagnusAG99 Skrevet Desember 25, 2021 Forfatter Share Skrevet Desember 25, 2021 4 minutter siden, staike skrev: Mulig poenget mitt ble misforstått. Poenget var at 330e er en tyngre bil enn 320i. Da stilles det muligens krav til større bremser ved høyere effekt/toppfart, da det er en bil som med samme størrelse bremser som 320i vil ha lengre bremselengde i høyere hastighet grunnet fysikkens lover. Som skjermbilde av tuningen i første post viser, så øker toppfarten på bilen etter tuning. 214 hk og ~1500 kg i 320i vs 282 hk og ~1700 kg i 330e etter tuning. Eyy eyy eyy, bilen min er ikke så feit asså, den veier bare 1660kg ( jk ). Akkurat det får jeg høre med vegvesenet om når de svarer på henvendelsen min tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Desember 25, 2021 Share Skrevet Desember 25, 2021 Tror det blir for søkt å anta at tuningen er TÜV-godkjent for PHEV drivverk selv om denne benytter samme forbrenningsmotor. Her er det jo to drivverk som jobber sammen, ser ikke ut som DTE hensyntar det. AC schnitzer lanserte akkurat TÜV-godkjent tuning til 330e G2x, så kan jo være verdt å høre med de om de utvider med tuning til F30 også? MagnusAG99 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snagg30 Skrevet Desember 25, 2021 Share Skrevet Desember 25, 2021 15 minutter siden, papertiger skrev: Tror det blir for søkt å anta at tuningen er TÜV-godkjent for PHEV drivverk selv om denne benytter samme forbrenningsmotor. Her er det jo to drivverk som jobber sammen, ser ikke ut som DTE hensyntar det. AC schnitzer lanserte akkurat TÜV-godkjent tuning til 330e G2x, så kan jo være verdt å høre med de om de utvider med tuning til F30 også? Her ble jeg overrasket, kult at de har laget tuning til hybrid! Jeg har nr til John i AC Schnitzer Norge om noen har behov for det, helt konge fyr som er vanvittig service innstilt. https://www.ac-schnitzer.de/en/bmw/3/g20-3-series-sedan-g21-3-seriestouring/engine/performance-upgrade-petrol/ac-schnitzer-performance-upgrade-for-bmw-3er-model-g20-g21-330e-330e-xdrive-plug-in-hybrid.html fupsaker og MagnusAG99 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dopus Skrevet Desember 25, 2021 Share Skrevet Desember 25, 2021 (endret) 3 timer siden, staike skrev: Mulig poenget mitt ble misforstått. Poenget var at 330e er en tyngre bil enn 320i. Da stilles det muligens krav til større bremser ved høyere effekt/toppfart, da det er en bil som med samme størrelse bremser som 320i vil ha lengre bremselengde i høyere hastighet grunnet fysikkens lover. Som skjermbilde av tuningen i første post viser, så øker toppfarten på bilen etter tuning. 214 hk og ~1500 kg i 320i vs 282 hk og ~1700 kg i 330e etter tuning. Mitt Poeng er at hvis man har en bil med en gitt effekt og vekt og man øker effekten, så fører ikke det automatisk til at man trenger større bremser. endrer man vekt eller maks hastighet derimot. Mange tror at høyrere effekt=større bremser. Hvis en tuner vil ungå problemstillingen så kan man på nyere biler elektronisk begrense maks hastighet, og da er det kun økning av vekt som kan føre til at det bør gjøres noe med bremsene. Det betyr vel også at en programmvare beregnet for en 320i kan brukes i en 330e, da 330e har bremser tilpasset sin økte vekt, og hvis man da elektronisk begrenser max hatighet i tuningen så trenger man ikke endre bremsene, da kun motoreffekt øker. Litt rart at dem i tuningen du viser til kun har en så liten endring som +6km/t. hvis dette ikke fører til krav til større bremser på en 320i bør det ikke være det på en 330e. Da begge bilene har bremser tilpasset sin orginale vekt og toppfart. (litt rask googling viser 300mm vs 312mm ser det ut til.) Endret Desember 25, 2021 av dopus Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
staike Skrevet Desember 26, 2021 Share Skrevet Desember 26, 2021 54 minutter siden, dopus skrev: Mitt Poeng er at hvis man har en bil med en gitt effekt og vekt og man øker effekten, så fører ikke det automatisk til at man trenger større bremser. endrer man vekt eller maks hastighet derimot. Mange tror at høyrere effekt=større bremser. Hvis en tuner vil ungå problemstillingen så kan man på nyere biler elektronisk begrense maks hastighet, og da er det kun økning av vekt som kan føre til at det bør gjøres noe med bremsene. Det betyr vel også at en programmvare beregnet for en 320i kan brukes i en 330e, da 330e har bremser tilpasset sin økte vekt, og hvis man da elektronisk begrenser max hatighet i tuningen så trenger man ikke endre bremsene, da kun motoreffekt øker. Litt rart at dem i tuningen du viser til kun har en så liten endring som +6km/t. hvis dette ikke fører til krav til større bremser på en 320i bør det ikke være det på en 330e. Da begge bilene har bremser tilpasset sin orginale vekt og toppfart. (litt rask googling viser 300mm vs 312mm ser det ut til.) Jeg er ikke uenig med deg angående din personlige overbevisning om at originale bremser er gode nok. Nei, det er neppe behov for større bremser, men dette må uansett være dokumentert i et TUV dokument hvor det står 330e. Men når det ikke står noe skrevet om 330e i TUV papirene så er ikke det som står for 320i direkte overførbart, da det er er ganske annerledes bil. Det hjelper ikke å komme med disse argumentene til SVV uansett. De har ikke mulighet til å godkjenne høyere effekt i en 330e med TUV papirer det står 320i og man ender nok opp med å dra hjem med uforrettet sak. For ordens skyld har jeg hatt 330e og kjenner godt til at relativt mange har hatt problemer med stempler som ryker etter tuning, og vil ikke anbefale noen å tune B48B20A motoren uansett. Dersom man får det skrevet inn i vognkortet har man ihvertfall muligheten til å få ny motor dekket av forsikringsselskap. If dekker ihvertfall biler som er tunet så lenge det er skrevet inn i vognkortet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MagnusAG99 Skrevet Desember 26, 2021 Forfatter Share Skrevet Desember 26, 2021 13 timer siden, staike skrev: Jeg er ikke uenig med deg angående din personlige overbevisning om at originale bremser er gode nok. Nei, det er neppe behov for større bremser, men dette må uansett være dokumentert i et TUV dokument hvor det står 330e. Men når det ikke står noe skrevet om 330e i TUV papirene så er ikke det som står for 320i direkte overførbart, da det er er ganske annerledes bil. Det hjelper ikke å komme med disse argumentene til SVV uansett. De har ikke mulighet til å godkjenne høyere effekt i en 330e med TUV papirer det står 320i og man ender nok opp med å dra hjem med uforrettet sak. For ordens skyld har jeg hatt 330e og kjenner godt til at relativt mange har hatt problemer med stempler som ryker etter tuning, og vil ikke anbefale noen å tune B48B20A motoren uansett. Dersom man får det skrevet inn i vognkortet har man ihvertfall muligheten til å få ny motor dekket av forsikringsselskap. If dekker ihvertfall biler som er tunet så lenge det er skrevet inn i vognkortet. Akkurat derfor jeg vil ha tuning godkjent om jeg skal ha det, jeg har IF og snakka med dem for noen måneder siden og de sa akkurat det, at så lenge SVV godkjenner tuning så gjelder fortsatt IF sin motor, drivverk og hybrid batteri forsikring. Jeg som bare er 22 år og går på høgskolen har ikke akkurat råd til en ny motor f eks om den skulle ryke og forsikringa ikke dekka det. 15 timer siden, papertiger skrev: Tror det blir for søkt å anta at tuningen er TÜV-godkjent for PHEV drivverk selv om denne benytter samme forbrenningsmotor. Her er det jo to drivverk som jobber sammen, ser ikke ut som DTE hensyntar det. AC schnitzer lanserte akkurat TÜV-godkjent tuning til 330e G2x, så kan jo være verdt å høre med de om de utvider med tuning til F30 også? Skal sende melding og spørre dem, men siden G20 330e har B48B20B motoren og ikke B48B20A som F30 330e så begynner jeg å lure litt hva forskjellen er på dem. Noen påstår det ikke er en drit forskjell, andre påstår det er en gigantisk forskjell. Med tanke på at F30 330e er eldre så gir det mening i mine øyna at den skulle fått en TUV godkjent tuning før G20 330e som bare er 2 år gammel lissom. Men siden det ikke er tilfelle så lurer jeg på om B20A har noen svakheter som B20B ikke har, som da gjør at tunes ikke blir godkjent så enkelt for F30 330e. Det finnes jo til og med tunes for G20 330e på 420hk (ikke lovlig da, men still, dem eksisterer, så den motoren kan jo tydeligvis bli pusha mye hardere)... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MagnusAG99 Skrevet Desember 29, 2021 Forfatter Share Skrevet Desember 29, 2021 Da fikk jeg svaret på det, ikke overaskende. Men det suger jo litt. Pekka reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå