Utysket Skrevet Januar 5, 2022 Share Skrevet Januar 5, 2022 Har kjøpt original lakk og klarlakk på spraybokser fra Spraylakk.no. Hva er teknikken for å oppnå et godt resultat? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tennbrikket Skrevet Januar 5, 2022 Share Skrevet Januar 5, 2022 youtube sveigis, Sjakalen og hsd reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slavearbeider'n Skrevet Januar 5, 2022 Share Skrevet Januar 5, 2022 @sveigis sveigis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Januar 5, 2022 Share Skrevet Januar 5, 2022 Youtube som nevnt, veldig bra egentlig. Eller søke- lese på forumet, da det ligger haugesvis av slike tråder fra før sveigis og Sjakalen reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Januar 5, 2022 Share Skrevet Januar 5, 2022 Kan jo forklare litt hvordan jeg har gjort det selv om det er langt fra fasiten 😊😊 Men får gjøre det i morgen tidlig da det er film i huset . Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet Januar 5, 2022 Share Skrevet Januar 5, 2022 (endret) Tålmodighet. Og alltid ha bevegelse når sprayen er aktiv. Tok frontleppen på min F30 med biltemalakk, og det ble ganske bra. (Ca 80%. Kunne muligens våtslipt den til 90%, men tenkte det var bra nok). Men øv deg på noe annet først om du er helt grønn. Endret Januar 5, 2022 av *MrB* Sjakalen, Reef89, sveigis og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Januar 6, 2022 Share Skrevet Januar 6, 2022 Som det nevnes så er tålmodighet en viktig nøkkel i et sånt arbeid . Du skriver ikke hva du skal lakkere og heller ikke farge ,noen farger er vanskelig å fade ut eller få lik,andre noe lettere . Noe som jeg har opplevd som er kjempeviktig er varme . For å få deg et fullverdig resultat som hvertfall jeg opplevde var koden følgende : -Tid på grunnarbeid -Varme type 20 grader minst der du skal reparere og lakkere -Legge på tynne lag -Og som Mr B sier holde spray aktiv og en gjevn bevegelse ,ikke sånn typisk spray litt og litt. Faktisk så anbefaller jeg deg å søke på Cris fix rust repair på YouTube ,der viser han grunnprinsippet for å få et greit resultat ,så kan du forsøke utifra det . Der viser han dette med lakkering ,puss og fading over til gammel lakk. Kan feks vise en forskjerm jeg tok på min egen bil for to årsiden . Den var ødelagt av klarlakkflass og så sånn ut : Pussing : Så lakk: Klarlakk: Våtsliping: Polering og ferdig: Igjen bruk god tid og prøv på andre områder så kommer du i mål 😊 Ps denne jobben gjorde jeg sensommer 2020 og har holdt seg helt fin frem til nå . Og viktig faktor ,de forskjellige merkene på spray kan gi forskjellige nyanser kontra fargen på bilen din. Slet veldig med å finne noe som var likt selv med fargekode på bil . Testet Multona ,Motip og boks blandet fra Bilextra men landet på Multona ,men for andre kan det være helt ulikt igjen . Langt innlegg men greit å vise isteden bare for linking til andre sider . Lykke til 😊😊 Sjakalen, *MrB*, Reef89 og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BjornarHS Skrevet Januar 6, 2022 Share Skrevet Januar 6, 2022 Jeg har sprayet en god del med sprayboks. Bruker å kjøpe lakken som GS selger (motip og colormatic). 1: Pusser godt ned det gamle, og får vekk ujamnheter. 2: Jobber meg lagvis med fillprimer (1komp), spesielt viss du nå har slipt deg gjennom lakk og ned på stål, må du passe på å ikke legge tykke lag, da kan grunningen koke. Forsetter å legge tynne fine lag helt til jeg har mer eller mindre fått heldekt alt. Lange bevegelser er fordel her. 3: Legger farge (1.komp). Her er det samme metoden med å jobbe seg fremover med tynne lag, og ikke få renninger. Spesielt viss en lakker med en metallic farge er det viktig å ikke få renning, da skiller lakken seg og en vil fks. få en mørkere farge på selve renningen. 4: Legger klarlakk (2.komp). Her føler jeg mye av sluttresultatet blir lagt, og bruker alltid 2 komp klarlakk, den får en finere finish synes jeg. Her prøver jeg mest mulig å få en flytende hinne på hvert lag (bruker ikke mer enn maks 2 lag her, kansje bare 1 lag viss jeg er fornøgd etter det). Legger ved noen bilder av to prosjekt jeg har hatt denne høsten: Suzuki FZ som ble lakket i estoril blå (nesten samme som orginal). Framskjermene på min 1931 ford. Denne tenkte jeg å kjøre ett lite forsøk på å våtslipe nå etter hvert, for å fjerne smånupper i klarlakken. Basesort uten metallic: *MrB*, Marius2002, BTS og 2 andre reagerte på dette 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Januar 6, 2022 Share Skrevet Januar 6, 2022 Har du lakkert disse skjermene med 1 komp sprayboks ? Isåfall vil jeg si at det var et rått resultat 😊👍 BjornarHS reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BjornarHS Skrevet Januar 6, 2022 Share Skrevet Januar 6, 2022 50 minutter siden, sveigis skrev: Har du lakkert disse skjermene med 1 komp sprayboks ? Isåfall vil jeg si at det var et rått resultat 😊👍 Korrekt. Brukte følgendes: Den klarlakken er fantastisk å lakke med 👍 Ett bilde til av resultatet før jeg skal prøve meg på våtsliping: sveigis, BTS og hemperen reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Januar 6, 2022 Share Skrevet Januar 6, 2022 Jækla bra dette. Den sorte har jeg brukt mye av og er knall å jobbe med ,den siste har jeg liggende og kanskje jeg skulle prøvd et galmanns stunt ? Lakkere bakfanger og avslutte med den klarlakken du referer til? Er villig til å prøve jeg i og med jeg har klart å redde andre ting på bilen med enkle kår 😊 Igjen veldig bra dette Bjørnar. BjornarHS reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BjornarHS Skrevet Januar 6, 2022 Share Skrevet Januar 6, 2022 42 minutter siden, sveigis skrev: Jækla bra dette. Den sorte har jeg brukt mye av og er knall å jobbe med ,den siste har jeg liggende og kanskje jeg skulle prøvd et galmanns stunt ? Lakkere bakfanger og avslutte med den klarlakken du referer til? Er villig til å prøve jeg i og med jeg har klart å redde andre ting på bilen med enkle kår 😊 Igjen veldig bra dette Bjørnar. Bare å kjøre på 👍 Bakfanger er ganske greit også mtp. det er relativt små overflater. sveigis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lysken Skrevet Januar 10, 2022 Share Skrevet Januar 10, 2022 (endret) Klarlakken bør være tokomponent, den gir en langt hardere og mer bestandig finish. Se til at klarlakken er kompatibel med baselakken (fargelakken, som godt kan være enkomponent). Strøkene legges tynt, men det gjelder ikke det siste strøket med klarlakk. Hvis du avslutter med å legge tynt og bare bestøver overflaten med lakk, så kan resultatet bli kornete, og det blir behov for våtsliping. Så legg siste strøk såpass tykt at lakken flyter sammen og danner en jevn hinne. Her kan det være lurt å øve seg litt på forhånd, slik at man lærer hvor grensen går til det begynner å renne. Noen velger å våtslipe før dette siste strøket med klarlakk, for å sikre en virkelig slett finish. Generelt om teknikk: Start alltid spruten utenfor objektet som skal lakkeres, da unngår du "klumper" og ujevnheter i spruten som kan komme i starten. Endret Januar 10, 2022 av Lysken sveigis og BjornarHS reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå