Gå til innhold

Idas tråd - nye modifiseringer på i3


 Share

Anbefalte innlegg

13 timer siden, Mortenej skrev:

Bra dere får tatt rusta før den får gjordt for stor skade.

Veldig flott å se en E60 få en slik jobb. Ikke mange av disse som opplever slik behandling som dere gir denne.

Det var på høy tid at noe ble gjort under her nå ja, deilig at vi endelig har fått det av veien. 😊 Har vært litt grugleding i forbindelse med dette, men ble heldigvis veldig bra til slutt. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ahj skrev:

Det ble kjempe bra! :D 

 

Veldig fornøyd med resultatet! 😄

1 time siden, fupsaker skrev:

Fantastisk jobb her, imponerende rett og slett. :) 

Takk for det! Veldig fornøyd selv med hvordan det til slutt ble. 😊

26 minutter siden, sveigis skrev:

Enormt bra .

Mye jobb men verdt det 😊

Helt klart en stor jobb, vi var nok ikke helt forberedte på omfanget selv om vi visste det ville bli omfattende. 😅 Men helt klart verdt det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, idapederse skrev:

Veldig fornøyd med resultatet! 😄

Takk for det! Veldig fornøyd selv med hvordan det til slutt ble. 😊

Helt klart en stor jobb, vi var nok ikke helt forberedte på omfanget selv om vi visste det ville bli omfattende. 😅 Men helt klart verdt det! 

Ble bra det der ja :) har en E87 som jeg også skal gjøre det samme med, altså ned med bakstilling og bytte den, samt ta rusten under karosseri, usikker på hvilken lakk/maling jeg kommer til å bruke, men jobber i maritim/offshore bransjen så kan nok få tak i mye godstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Haug530D skrev:

Ble bra det der ja :) har en E87 som jeg også skal gjøre det samme med, altså ned med bakstilling og bytte den, samt ta rusten under karosseri, usikker på hvilken lakk/maling jeg kommer til å bruke, men jobber i maritim/offshore bransjen så kan nok få tak i mye godstoff.

Da kan jeg tenke meg at det er muligheter for å få tak i noe smarte greier, ja 😄 Deilig jobb å få unna, vissheten er liksom der om at det trolig (forhåpentligvis) er mange år til neste gang noe sånt må gjøres igjen. 
Er fortsatt noe småtterier i bakskjermen, og sideskjørtene har ikke vært demontert på noen år så vi bør nok få av de og ta en titt under der også, men det så veldig helt og pent ut inni der sist det var demontert i alle fall. Nå er det riktignok snart 7 år siden sist om jeg ikke husker feil, så bør nok få tatt den titten veldig snart. 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk jobb dere fikk gjort på understellet, og småtteriene vi fikk på plass innvendig passer som hånd i hanske! Det er så morsomt å få på plass litt 2024-elementer i en 20 år gammel konstruksjon - og likevel få inntrykk av at det var levert sånn fra fabrikk. Foreslår mediaport med USB-C (dog uten AUX, men den er bak, så greit nok) om/når det blir ettermontering av 6FL AUX/USB-interface. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.3.2023 den 21.11, idapederse skrev:

Et lite tilbakeblikk på romjula 2021 - når vi valgte å gjøre en sårt trengt girkasseservice, etter å ha vært plaget i lengre tid med harde overganger (spesielt fra 2. til 3. gir i litt oppoverbakke), en anelse jaging på turtallet ved jevn kjøring og generelt bare en bil som ikke helt greide å bestemme seg for hvilket gir som var best. 

Så ikke så altfor ille ut inni der, til tross for at det var rundt 80-90k km siden forrige oljeskift:
608AB86A-877C-4D2D-829A-0AA0AD5E5905.thumb.jpeg.c36653daf9a211899611e046debd163b.jpeg

Men oljeskift alene ville neppe løst problemene vi hadde, så i tillegg til denne byttet vi solenoider og alle pakninger vi kunne finne. 
 

Ventilhus omsider ute: 
DB911E02-EA71-42C8-8E5D-CC6F889A163C.thumb.jpeg.dbc2e04bd3d1763a6bc09442450721f4.jpeg

Demontering av gamle solenoider: 

4BA97C87-9BF9-467D-BC2F-F1667F7C480E.thumb.jpeg.8be595cd5cd14d2741d6353c22dffcfa.jpeg

2.11 MB · 0 downloads

Litt forskjell på gammel og nytt.. 😅

70597703-05DE-45CF-9AF8-11DE88695E80.thumb.jpeg.3a538b9cdabff554027ed034ee290449.jpeg

Ferdig byttet og klar for montering. Skikkelig grisejobb dette

BE1481A0-E704-442F-B2C7-5EC69109E3F9.thumb.jpeg.3638d2d0fc3d16cf3ea417b5a4ff2d52.jpeg 

Vi feiret nyttår på Gol dette året, og kjøreturen dit var helt perfekt etter en sånn her type jobb.
Vi valgte å ikke resette adapsjonene, i frykt for at det også kunne gjøre ting vondt verre - og det har fungert utmerket siden! 

En stund etter innkjøring (når det føltes trygt) la vi også inn ny programvare - stage 2 fra XHP. Siden den gang har egentlig girkassa fungert bedre enn noen gang før. XHP gir deg også girvalg i displayet (ikke bare i sport, men også i D) - noe den ikke hadde før.
Ikke veldig nødvendig kanskje eller avgjørende for kjøpet, men ganske kjekt å ha allikevel. 

Neste gang det er tid for en jobb som dette kommer nok ventilhuset til å bli splittet og zip-kit fra Sonnax til å bli brukt, men forhåpentligvis er det enda en stund til den tiden melder seg. 😅

Korr kjøpte du solenoid sett? Ska ta olje og filter skift på datra sin e61 lci 520d å lurte om dette kunne vært greit å tatt med det samme da jeg ikke er helt fornøyd med hvordan denne girer til tider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
På 12.3.2024 den 8.13, viggo E34 skrev:

Korr kjøpte du solenoid sett? Ska ta olje og filter skift på datra sin e61 lci 520d å lurte om dette kunne vært greit å tatt med det samme da jeg ikke er helt fornøyd med hvordan denne girer til tider

Fant solenoider på EBay, sett med olje og filter osv. ble kjøpt på KOED. 😊 
Girkassa har vært helt nydelig her siden skifte. Foretatt oljeskift tidligere uten samme resultat som nå, så tror nok solenoidene hadde litt å si i vårt tilfelle i alle fall. 

Endret av idapederse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, idapederse skrev:

Fant solenoider på EBay, sett med olje og filter osv. ble kjøpt på KOED. 😊 
Girkassa har vært helt nydelig her siden skifte. Foretatt oljeskift tidligere uten samme resultat som nå, så tror nok solenoidene hadde litt å si i vårt tilfelle i alle fall. 

Skjønner, har filter og olje klart:bmw:. Søkte du bare på solenoider spesifisert med girkasse nr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, viggo E34 skrev:

Skjønner, har filter og olje klart:bmw:. Søkte du bare på solenoider spesifisert med girkasse nr?

Herlig, godt på vei da. 😊
Og ja - søkte bare på girkassenummer og valgte utifra resultatene vi fikk der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det ble en aldri så liten påsketur på oss i år. 🫶🏻 

Mandag gikk turen til Røros. Nydelig vær hele veien og en behagelig kjøretur i E60. Her ble bursdagen min feiret med spa og middag, sykt deilig. 🥰
Kake og kakao måtte det naturligvis også bli: 

IMG_9742.thumb.jpeg.d00cadcbec745d849cfd2a322ced9c70.jpeg

Ett av få bilder jeg ellers har fra Røros: 

IMG_9748.thumb.jpeg.e5b98beaec1db0a43534e6d7bec8b7bd.jpeg

Butikkene stengte veldig tidlig (16/17), så kjente litt på hvor bortskjemte vi er her i Oslo med steder som holder åpent til minst klokken 21 om kveldene i ukedagene. Det ble derfor en liten runde på oss i gatene her tirsdag morgen før avreise også, hvor vi blant annet gikk innom et bakeri og fikk med oss lunsj til senere på turen - det skulle vise seg å være et særdeles fornuftig valg.. 

I ellevetiden gikk turen videre mot Trondheim - mandag var det @CHNilsen som stod for kjøringa, tirsdag var det min tur å starte.
Koste meg glugg ihjel med bare, tørre og fine veier stort sett fra start, med både svinger og lite møtende trafikk, og med strålende sol fra en nesten skyfri himmel.  Ting kunne egentlig ikke vært stort bedre enn de var, i alle fall frem til det plinga i bilen. Min første tanke var at det bare var temperaturendring (sjeldent det plinger i noe annet, men når det først gjør det skvetter du av den lyden i lang tid etterpå 😅) men når jeg ser ned lyser et rødt batteri mot meg, og iDrive varsler om «charging fault». 

Vår første tanke er naturligvis dynamoen, som i det øyeblikket der hadde vært med i mer enn 16 år og nesten 333 000 kilometer. Det er altså ikke noe kjempesjokk at noe ryker, men naturligvis kjipt at det må skje så langt hjemmefra, så man blir avhengige av andres hjelp.
Spørsmålene melder seg naturligvis fort - hva gjør vi nå? Hvor kjører vi nå? Kommer vi oss hjem på det som er igjen av batteriet, eller kommer vi oss i det hele tatt til Trondheim? 
Konklusjonen ble nok ganske fort at vi burde prøve å finne et verksted som kunne hjelpe, om ikke annet med en diagnose/måling av dynamo og ta det litt derfra. Vi fikk opp to alternativer i Støren, en halvtimes tid unna der vi befant oss - et MECA-verksted med litt ymse tilbakemeldinger, eller et verksted med så å si utelukkende gode reviews på Google og valgte å sikte oss inn på sistnevnte. 

Det føltes nesten umiddelbart litt trygt når vi svinger opp på utsiden av verkstedet, og det som møter oss på utsiden er en E65 745d. Verkstedet er eid og drevet av en som har et ekstra godt øye til BMW, litt flaks skal man kunne ha. Han blir med ut for å ta en titt, og konstaterer ganske kjapt at det nok er dynamoen som er død. 

IMG_9782.thumb.jpeg.6b7fddc349dc1e56bfbf7829844e7e28.jpeg

Vi blir med inn, og han greier å lokalisere én dynamo i Trondheim. Kona hans blir sendt for å hente denne, mens vi blir sittende å vente i lokalet. Her kommer lunsjen vi kjøpte veldig godt med, for det endte opp med nærmere 3,5 timer med venting før bilen var klar. Stort sett trivelige timer, siden innehaveren viste seg å være en ganske likesinnet fyr. 

Begynte mot slutten å bli ganske utålmodig, men samtidig var det bare å minne seg selv på at her har vi nok vært heldige. Hva er liksom oddsen for at noen har tid til å ta inn bilen på sparket tirsdag i påskeuka, og attpåtil greie å skaffe til veie riktig dynamo på halvannen time? Det så ikke veldig lovende ut for resten av turen når lampa kom på, og nå løste det seg på nesten magisk vis allikevel. 

Den skyldige: 

IMG_9783.thumb.jpeg.562b0e467eb1bf83767f964f0e1f0392.jpeg

Den nye lyser greit mot en for øyeblikket: 

IMG_9784.thumb.jpeg.4846298993b6e2ef88a7e9dec8a1988e.jpeg

Litt over klokken 16 var E60 omsider klar, og vi kunne fortsette den lille veien som gjenstod inn til Trondheim. 
Mistet jo noen timer på å sitte og vente på bilen, så det var egentlig bare opp på hotellrommet med bagasjen før vi gikk ut for å utforske. 

Jeg har aldri virkelig besøkt Trondheim, kun vært innom enkelte steder på gjennomreise - det var altså på høy tid med et skikkelig besøk i denne byen. Vi tok beina fatt, og fikk siktet oss inn på Nidarosdomen. Man blir litt humbled av å stå på utsiden der, gitt. 
IMG_9755.thumb.jpeg.03316590319c8b24170c3dca43913758.jpeg

Påfølgende dag fikk vi også tatt turen inn i kirka, du blir ikke mindre ydmyk av det heller. 😅

IMG_9764.thumb.jpeg.c9cafe1ecf2efe088e63f4c282aacba6.jpeg

Onsdag var også hjemreisedag, og etter besøket i Nidarosdomen var det egentlig bare å vende nesa mot Oslo igjen. Turen hjem gikk uten et feilslag og E60 er som alltid helt magisk til de lengre turene. 🫶🏻

14569635_12.mai(411).thumb.jpeg.434e05d22811748850f46c6578badcd2.jpeg

Bilde fra «arkivet», i mangel på bilder tatt av bilen underveis på turen. 😅

Vel hjemme igjen har påsken for det meste gått rolig for seg. Vi har vært litt plaget med i3 i det siste, så i går ble det litt demontering på å få se nærmere på hva som feiler den.

Plutselig en kveld kom ikke speilet ut på førersiden når jeg låste opp bilen, og knappene i døra virker heller ikke til hverken vinduer eller speil. I lang tid gikk allikevel vinduet opp og ned ved åpning av dør allikevel, så bilen kunne fint brukes i mellomtiden. Men så sluttet også denne funksjonen å fungere nå nylig, så da sitter vi her da. 🫠 

Først måtte det naturligvis gjøres en vask, siden demonteringen innebærer så veldig mye klåing på ytre dørskall: 

IMG_9786.thumb.jpeg.a3ccf4b087f8282cb659bf3f19afd08b.jpeg

Etterfulgt av litt maskering: 

IMG_9787.thumb.jpeg.b51d87d443525c993bf4988f38107def.jpeg

Så kunne demonteringen starte: 

IMG_9768.thumb.jpeg.a13e63d46488456677446d83be768949.jpeg
IMG_9769.thumb.jpeg.420df5d35ea66fa06a7e2545ea109a58.jpeg
IMG_9771.thumb.jpeg.8c732a9fca72c0bbe4f7de64c8c117c5.jpeg
IMG_9788.thumb.jpeg.f64f523916afe435efbc6603b32b7da2.jpeg

Her inne åpenbarte det seg noe spennende: IMG_9774.thumb.jpeg.1eaed519fe2a6a0ddc31f53ffcf5e908.jpeg

Brudd i isolasjonen på flere kabler. Om dette er rota til problemet har vi fortsatt tilgode å finne ut av, kom egentlig ingen vei i går annet enn at vi fikk orientert oss litt. Finnes komplette ledningsnett til døra i så fall, så slipper forhåpentligvis klipp og lim-løsninger om dette viser seg å være årsaken. En annen teori er at det kan skyldes en feilmelding som ligger inne på speilet på denne siden, forhåpentligvis får vi mer klarhet i dette i løpet av kommende uke. 

IMG_9773.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • idapederse changed the title to Idas tråd - påsketur med feilskjær

Ja Ida foruten uhellet ,så jo turen ut til å være flott og Trondheim leverer 😊

Må jo si dere hadde kjempeflaks som fikk ordnet det så greit som det ble gjort angående dynamo .

Og enig e6x er en drøm å reise på tur med .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • idapederse changed the title to Idas tråd - nye modifiseringer på i3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...