Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Påskens planer fikk en brå slutt. Skulle kjøre til Sverige og hørte en rar lyd framme. Stoppet umiddelbart og sjekket og der ser jeg at høyre framme ligger helt nede.

Jeg var bare kommet 200meter, så jeg kjørte rolig hjem. Jekket opp bilen og tok av hjulet. Der ser jeg at fjæren er knekt nederst og så har resten av fjæren tredd seg nedover demperen. Et under at ikke bremseslangen ble truffet.

Har kun kjørt fint på asfalt. Så spørsmålet er: Er fjærer på F45 en svakhet?
Vi har garanti på bilen, men mavefølelsen sier at fjærer dekkes ikke av garanti, eller gjør det?

Hvorfor har jeg en følelse at kvaliteten på fjærer har blitt dårligere på 2000-tallet? Spesielt E46 og E39, så spiser de bak-fjærer til frokost.
Min F45 har gått 85000km.

Jeg tenker med gru om hva som har skjedd hvis dette skjedde på veien til Sverige i fart :-o

Skrevet

Høres ut som en liten svakhet. Men ikke nødvendigvis på fjæra. Hvordan ser skåla ut? På enkelte modeller så er det ingen plass for vann og skitt å dreneres fra, kanskje der er tilfelle på f45? 

I verstefall hadde fjæra punktert dekket ditt og evt oppstått en situasjon der.

Skrevet

Har byttet fjører foran på en 225xe som hadde gått 50k så helt uvanlig er det nok ikke. Der hadde fjøra delt seg i tre deler og bulka forskjermen bl.a...

Det skal dekkes av nybilgaranti.

Bare å få bestillt kranbil og kreve leiebil.

Skrevet
3 timer siden, Lars89 skrev:

Har byttet fjører foran på en 225xe som hadde gått 50k så helt uvanlig er det nok ikke. Der hadde fjøra delt seg i tre deler og bulka forskjermen bl.a...

Det skal dekkes av nybilgaranti.

Bare å få bestillt kranbil og kreve leiebil.

En fjær, flere fjærer! 

Skrevet
11 timer siden, Mons1 skrev:

Hvorfor har jeg en følelse at kvaliteten på fjærer har blitt dårligere på 2000-tallet? Spesielt E46 og E39, så spiser de bak-fjærer til frokost.

Min F45 har gått 85000km.

 

De har nok ikke det, men mengden salt de utsettes for har gått betraktelig opp ila perioden.

Skrevet
13 timer siden, Lars89 skrev:

Har byttet fjører foran på en 225xe som hadde gått 50k så helt uvanlig er det nok ikke. Der hadde fjøra delt seg i tre deler og bulka forskjermen bl.a...

Det skal dekkes av nybilgaranti.

Bare å få bestillt kranbil og kreve leiebil.

Det er ikke antydning til rust eller korrosjon på verken fjær eller demper. Dette er ren metall-tretthet.

20220414_121120.jpg

20220414_121124.jpg

20220414_121255.jpg

Skrevet

Ikke uvanlig det. 

Bmw har av en eller annen grunn valgt å lage fjørene med tynnere diameter i bunn på mange modeller.

Dette fører dessverre til at bilen ofte blir ukjørbar og i verste fall skader dekk og/eller felg ved brudd.

Har fjøra lik diameter i hele lengden kan man kjøre i årevis uten å merke noe...

Skrevet

På min F10 530d har jeg byttet 3 fjærer, både foran og bak, bilen har gått 115.000km, og jeg kjører stort sett ikke på spesielt dårlige veier. Ene fjæra bak knakk når jeg rygget ut av garasjen.  Ikke i tvil om at kvaliteten (holdbarheten) er dårligere nå enn før, røk jo aldri fjærer på bilene jeg har hatt før ca år 2000. Det har kansje noe med å spare vekt og alt blir dimensjonert ned til minimum.

Skrevet
På 15.4.2022 den 11.12, Maxmek skrev:

På min F10 530d har jeg byttet 3 fjærer, både foran og bak, bilen har gått 115.000km, og jeg kjører stort sett ikke på spesielt dårlige veier. Ene fjæra bak knakk når jeg rygget ut av garasjen.  Ikke i tvil om at kvaliteten (holdbarheten) er dårligere nå enn før, røk jo aldri fjærer på bilene jeg har hatt før ca år 2000. Det har kansje noe med å spare vekt og alt blir dimensjonert ned til minimum.

Og på F11 med luftfjær bak, så slipper man heller ikke unna. Disse varer bare i 4-5 år så må de byttes. Dårlig kvalitet på fjær er ikke bare en BMW-ting. Det er vist et problem på mange biler.

  • 3 months later...
Skrevet
On 4/14/2022 at 1:06 PM, Mons1 said:

Påskens planer fikk en brå slutt. Skulle kjøre til Sverige og hørte en rar lyd framme. Stoppet umiddelbart og sjekket og der ser jeg at høyre framme ligger helt nede.

Jeg var bare kommet 200meter, så jeg kjørte rolig hjem. Jekket opp bilen og tok av hjulet. Der ser jeg at fjæren er knekt nederst og så har resten av fjæren tredd seg nedover demperen. Et under at ikke bremseslangen ble truffet.

Har kun kjørt fint på asfalt. Så spørsmålet er: Er fjærer på F45 en svakhet?
Vi har garanti på bilen, men mavefølelsen sier at fjærer dekkes ikke av garanti, eller gjør det?

Hvorfor har jeg en følelse at kvaliteten på fjærer har blitt dårligere på 2000-tallet? Spesielt E46 og E39, så spiser de bak-fjærer til frokost.
Min F45 har gått 85000km.

Jeg tenker med gru om hva som har skjedd hvis dette skjedde på veien til Sverige i fart :-o

Har erfaring frå to F46. 

1. Gått 310.000km ikkje bytta fjærer (i alle fall ikkje etter første 150.000km, ikkje noko dokumentasjon på bytte før det heller) 

2. Gått 190.000km, skifta ei fjær foran på ca 140.000km. Mulig bytta den andre foran litt tidlegare. Er ikkje heilt sikker faktisk. 

Er 2016 220d xDrive begge produsert i 09/15. Den med knekt fjær(er) er msport pakke med adaptivt understell... 

Skrevet (endret)

Har 225xe 2017 med Kilometerstand på 58000.

Fjær bak røk i mars, 4 mnd etter garanti.

I går røk fjær foran tvert av. Måtte bestille veihjelp, da jeg kun greide å kjøre bilen noen få meter forsiktig bort fra allfarvei.

Er det mulig! 😡

 

Endret av T-H
  • 1 year later...
Skrevet (endret)
På 17.4.2022 den 18.59, Mons1 skrev:

Og på F11 med luftfjær bak, så slipper man heller ikke unna. Disse varer bare i 4-5 år så må de byttes. Dårlig kvalitet på fjær er ikke bare en BMW-ting. Det er vist et problem på mange biler.

Stort sett billige deler hvis man kan skifte selv, eller er under garanti. Ganske vanlig at fjærer framme knekker, gjerne bare nederste 5cm av coilen. Merket det ikke på min bil, men ble bemerket på eu kontroll

Min F11 :

Knekt fjær framme venstre på ca 135000 km

Luftsystemet bak er enda dårligere

Luft fjær bak høyre på garanti (ca 105000km

Luft fjær venstre bak, skiftet til Arnot belger ca 135000km

Luft fjær høyre bak lekker igjen og skal skiftes til Arnot ca 146000 km

i tillegg er overtrykksventil på kompressor skiftet, og luft forderlingsblokken.

 

En bekjent av meg har en E61. Skiftet sine første belger nå på 290000km :) Ser ut til at det var bedre kvalitet på belgene på eldre biler.

Endret av dopus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...