Gå til innhold

E39 525d starter ikke. Dieselpumpe?


sondre
 Share

Anbefalte innlegg

Det er ikke sikkert at dette er så dyrt å fikse, men det kan fort være vanskelig uten litt erfaring. Dersom matelinja fungerer, er det dyser og evt HT pumpe (eller på e39 lavtryksventil) som er neste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, oledra said:

Har du mer enn halv tank med disel? om ikke må pumpa bak i tanken ta den over fra ene sida til den andre. med gåen pumpe bak starter ikke bilen på under halv tank

Halvveis riktig. Hvis din siphon-pumpe ikke funker vil all returen som går til venstre side av tanken forbli der, men da kommer pumpa i tanken på høyre side til å pumpe inn luft og det blir veldig tydelig. 

Du kan dog måle begge sider av tanken via diagnose eller skjult meny i insteumentcluster for å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg knota mye med for lavt matetrykk på min for mange år siden.
Om du sjekker hva som kommer ut på filteret så skal det vel komme ganske mye ut der.
Uten å vite det sikkert så vil jeg tro at det skulle spruta bra ut av rømmebegeret med tanke på trykk og mengde.

Siden du har feilkode på pre supply pressure så er jo dette tydelgvis for lavt, og da blir også rail pressure for lavt.
Og som Otis nevner, at pumpa går betyr ikke at den er ok. I og med at dette virker å ha kommet plutselig så 
velger jeg å tro at det er mer sansynelig at det er pumpa under bilen en returventil. Med mindre du har merket rykking ved gasspådrag
I lengre tid tidligere, som da indikerer for lite trykk. Men det kan selvsagt også være pumpa som har vært på vei til å streike i lengre tid også.

Klarer du å sjekke pre supply pressure med Rheingold? Jeg har kun brukt INPA til det. Da kan du fort finne ut om det er godt nok eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått sjekket mer enn jeg har lagt ut bilder av. Men pre pressure feilmelding forsvant etter at jeg byttet filter og matepumpe under setet (hadde med ny).

Uansett orker jeg ikke nøle mer med rustholken, vet ikke om jeg skal prøve å selge den som delebil, eller få den rett til huggern. 

Har ikke vært noen symptomer på at noe var galt før samme dag.

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatert:  Solgt som delebil.

Bare si fra om noen ønsker denne som delebil, eller prøve å fikse. EU ok til 12.12.2023.

Er mye rust så går nok ikke gjennom neste EU.

Ingen tegn til problemer for den plutselig ikke ville starte. Bilen har gått ca 335 000 km, motor ca 75 000 km mindre enn bilen.

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
1 minutt siden, viggo E34 skrev:

Heisann, er vel forseint nå. Men ville sjekket injectorene, ser jo du har for lavt trykk ved forsøkt oppstart, så skal ikke se bortifra at det bare var en injector som ikke holdt trykket

Takk, men nå har jeg solgt den som delebil 😄 Så nestemann får nyte godt av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han som kjøpt edelebilen byttet et par pumper uten at de gjorde noen forskjell, men etter å byttet en gåen sikring ble det liv i gamla, så da får hun nok fortsatt leve litt til i andres eie, selv er jeg fornøyd med nybilen, selv om det er bittelitt irriterende at det bare var en sikring, selv om det ikke forklarer grumset i dieselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok vært betydelig dyrere biler som har gått på billigsalg fordi man ikke har greid å lokalisere småfeil. Det er ikke noe å kimse av heller, kunnskapen om å faktisk se etter feil på riktig sted er ofte undervurdert, særlig når fiksen kan bli å bytte en liten ting til få kroner. Du får glede deg over at du fikk anleding til å kjøpe deg en ny bil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sondre skrev:

Han som kjøpt edelebilen byttet et par pumper uten at de gjorde noen forskjell, men etter å byttet en gåen sikring ble det liv i gamla, så da får hun nok fortsatt leve litt til i andres eie, selv er jeg fornøyd med nybilen, selv om det er bittelitt irriterende at det bare var en sikring, selv om det ikke forklarer grumset i dieselen.

Du må huske at det er sjelden en sikring ryker uten grunn. Hvis en elektrisk pumpe begynner å bli sliten eller full av grums så trekker den mer strøm så du skal ikke se bort ifra at det er derfor sikringen har gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad den får et liv videre enten som deler eller til neste EU, men er også veldig fornøyd med "ny" 2017 320d GT xDrive som jeg forhåpentligvis slipper å skru på eller pusse rust på de neste årene 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

mest sannsynlig drivstoffrelatert som sagt, jeg har hatt dem med pumpen i gang men lavt trykk - regner med at impelleren har kommet i drift. du bør ha ca 3,75 bar presforsyningstrykk. hvis ingen feil er tilstede, dvs.; sveiv/kam. Jeg ville gjort en lekkasjetest på injektorene, hvis du har en kraftig lekkasje på en vil den ikke tillate den å starte. vidmate.app saveinsta

Endret av jaspritvid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...