Gå til innhold

Hvilke felgdimensjoner og dekk anbefales til E61 med xdrive?


Frode_E61
 Share

Anbefalte innlegg

Etter mye søking på nett uten noen opplagt løsning, oppretter jeg en tråd for felger og dekk til E61 med xdrive. Kanskje er det flere enn meg som er i markedet for nye felger og/eller dekk.

Jeg skal ha nye felger m/ sommerdekk til: 2007 525xi E61

Nåværende felger: Originale 8 x 18 tommer med innpress (ET) på 43. Disse tenker jeg å gjenbruke på nye vinterdekk etter hvert (vinterfelgene er stygge).

Nåværende sommerdekk: Nokian Hakka Black 245/40 ZR18 97Y XL

 

For å ta felger først:

Det virker som felger med innpress på 43 er litt sjeldne, og utvalget er mer begrenset enn for vanlig bakhjulsdrevet E61. Anbefalingene jeg får fra leverandører spriker litt. Noen anbefaler bredere bak enn foran, og det skal visstnok gå an å komme innenfor BMW's toleransegrense på avvik i rulleomkrets som er maks 1 %. Men jeg tenker at 0 % avvik er det absolutt tryggeste for å ikke slite på transferkassa, og vil helst ha likt foran og bak, gjerne samme 8 x 18 som i dag.

En felg jeg vurderer som ser bra ut, finnes bare med ET på 35. Maks avvik på ET skal være 7,5 mm, så her blir det 0,5 mm for mye. Spørsmålet er om det er så lite at det ikke betyr noe? Et annet spørsmål er om det rent fysisk er plass i hjulbuen på E61 til noe særlig lavere ET enn 43.

For å komplisere ytterligere: Jeg kunne godt tenkt meg at hjulene bygde litt mer ut enn de jeg har nå. Er lavere ET (noe mellom 35 og 40) veien å gå da, eller kan spacere være en løsning (neppe mye; ca. 5 mm kanskje)? Det må selvsagt være likt foran og bak for å unngå avvik.

 

Når det gjelder dekk:

Anbefalinger innen dekk virker å gå i alle retninger, og "ingen er enige om noe som helst"...  Jeg har sett på testvinnere som bl.a. Continental PremiumContact6, og kan få tak i disse til bra pris. Så er det en annen leverandør som mer eller mindre slakter de store dekktestene og antyder at disse er kjøpt og betalt. De påstår at de store merkene er laget for kjøring i høy hastighet på tyske motorveier, mens på norske veier med dårlig asfalt vil de bli alt for stive og ukomfortable. (Det er for så vidt et poeng at det er mye grov og dårlig asfalt her til lands...) I stedet anbefales da billige Kina-dekk, som skal være mykere og mer komfortable. Et annet poeng for disse dekkene (Winrun R330) skal være at de har en avrundet profil slik at de ikke sporer så mye. Det høres jo logisk ut, men siden jeg ikke har kompetanse til å ettergå alle disse påstandene, koker det ned til hvem jeg skal ha mest tillit til. Neste påstand fra samme hold: "Continental-dekk består av plastikk og ikke gummi, og vil slites ut på et halvt år." Dette er altså uttalt fra en forhandler som også oppgir at de ikke har lov til å selge Continental... 

I tillegg til valget mellom testvinner-dekk og rimelige Kina-dekk, er det også andre tips som dukker opp. Ett av disse er at Continental er anbefalt til tohjulsdrevne biler, mens Hakka er mer foretrukket til de firehjulsdrevne. Her på forumet har jeg også lest både anbefaling av og advarsel mot Continental. Det siste gjaldt vannplaning, dekkstøy og stive dekkvegger.

 

Håper på innspill her, så det blir enklere å velge i jungelen av utvalg. Prioriteringene mine er selvsagt sikkerhet som nr. 1, deretter støy og kjørekomfort.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med 7,5mm forskjell i innpress går på hva som er lovlig endring, og ikke hva det nødvendigvis er fysisk plass til. 8" felger er ganske smale, så rent plassmessig vil jeg påstå du kan komme ned på 20-tallet uten særlig problemer. Et tips er å finne felger til andre modeller som typisk har noenlunde samme innpress, som f.eks. e9x og F3x 3-serie, f10/f11 5-serie o.l.

Vedr. dekk er det mange som sverger til Michelin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare naturlig at forhandlere prater varmt om de Kina-dekkene som de selv fører (les: har fått god innkjøpspris på). Jeg kjører min E61 på Conti 6 og er i grunn godt fornøyd. Ting som sporing og slitasje avhenger en god del av individuelle faktorer som feldimensjon og sporvidde, samt kjørestil, men det er klart at premiumdekk gjerne varer ikke så alt for lenge, særlig med aktiv kjørestil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så langt!

E.C: Hva synes du om støy og komfort på dine Continental? Jeg ser at GS Bildeler selger SportContact, men har fått anbefalt PremiumContact av en fagmann som mente det passet bedre til min kjørestil.

E.H.D: Jeg tenker i utgangspunktet ikke å gå over 18", da komfort betyr mer for meg enn aktiv kjørestil. Er mer i tvil om bredde, men må da sjonglere felgbredde (8, 8,5 eller 9 tom) mot innpress eller evt. spacere. Hvis det er god plass som awt sier, blir det i praksis lovkravet på max 7,5 mm avvik som begrenser (evt. om ET 35 vil være så nær at det er ok).

Takk for tips om andre bilmodeller, awt. Da kan jeg gjøre et litt bredere søk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp bmw style 351 19" som er originalhjul på f10/11 msport, fåes billig å passer greit på xdrive e60

 

ser du vil helst ha 18, men det er ingen problem å gå opp en profil i dekk på e60

originalt på 19 er det 245/35r19 og 275/30

men går du opp til 40 og 35 profil som er på nyere 5 serie så får du komfåren du vil ha.

samtidig kan du kjøpe michelin pilot super sport i 245/275 med stjernemerking å få perfekt omkrets på alle 4

 

du kan få problemer lenge før 1% og det som står i en dekkkalkulator avviker fra dekkets dimensjon i praksis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører litt tilfeldigvis et hakk opp i profil enn standard, så jeg har 245/45R18. Støy er merkbart høyere enn vinterdekk, men akseptabelt. Mest tydelig på motorvei, men da blir det også en del vindstøy i tillegg. Komforten kan jeg egentlig ikke klage på, synes at de er passe og bilen er betydelig behageligere enn min E91, selv når E91 står på vinterdekk. Som en bonus med den høyere profilen så har jeg speedo som er veldig nøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderte litt forskjellig på min, men landet på original felgdimensjon og litt større dekk både på sommer og vinter. Legger ved noen bilder jeg tok når jeg vurderte dette

8x18 et34 foran og 8,5x18 et37 bak. 11 mm fra hjulbuekant til felg foran og 24 mm fra hjulbuekant til felg bak. 

image.thumb.jpeg.c040d3eaab11689caa63e1d481f9e43f.jpeg

 

8x18 et43 foran og bak. 20 mm fra hjulbuekant til felg foran og 36 mm bak. 

image.thumb.jpeg.9cc5801a0fc27fc49b6f7b92e0dbe0c9.jpeg

 

7,5x17 et43 22 mm fra hjulbuekant til felg foran og 42 mm bak

image.thumb.jpeg.3b8c40b0279d54e051e80ef508baf444.jpeg

 

8,5x18 et37 8 mm fra hjulbuekant til felg

image.thumb.jpeg.0f52c287233ae623b13b22c7eabdf93f.jpeg

 

Endte på Style 128 8x18 et43 med 245/45/18 Viking Protech Newgen fra dekkonline. Dekkene er litt for store da de tar i innerskjerm ved maks rattutslag.  

image.thumb.jpeg.01f3ae91c113088fa2960af9fcf6abf0.jpeg

 

Valgte derfor 235/45/18 på style 135 8x18 et 43 på vinterdekkene. Goodyear ultragrip et eller annet. Opplever det som den perfekte felg/dekkstørrelseskombinasjon for meg. Original høyde på bil. Ser imidlertid at jeg ikke har bilder av bil med vinterdekk, så det kan jeg ikke dele. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takk for ytterligere tips; kommer godt med for ukyndige!

Ingvaldsen: Originale 351-felger kunne jeg godt tenkt meg, men er redd jeg må vente lenge før slike med riktig innpress dukker opp på bruktmarkedet. PS: Er det virkelig slik at 245/40r19 og 275/35 kan gi null avvik i rulleomkrets? På dekkalkulator.com oppgis det 0,58 % avvik for denne kombinasjonen (og 0,95 % for 245/35r19 og 275/30).

iittala: Takk for bilder! Stusser over at 8x18 et43 med 245/45/18 tar i innerskjerm, siden det er samme dim som jeg har nå (og original ET), kun med den forskjellen at jeg har 245/40 og ikke 245/45. Kan være en indikasjon på at jeg ikke bør gå for 245/45?

Når det gjelder brede dekk, er jeg egentlig ikke så opptatt av det i seg selv. Men 245 bak fyller ikke ut hjulhuset så mye, så jeg synes det rett og slett ser bedre ut med litt mer bredde der. Hvis jeg ikke tør å gå for splitt-dimensjon p.g.a. transferkassa, er vel alternativene litt lavere ET eller spacers. Sistnevnte er jeg både advart mot og anbefalt... Hører gjerne fra noen som har erfaring med dette. Uansett vil lavere ET eller spacers måtte være likt foran og bak, og da kan vel kanskje styring og kjørefølelse påvirkes.

Ellers har jeg vel landet på ContiPremiumContact6 som sommerdekk. Både Thansen, Skruvat og Byttdekk har ok priser på disse (drøyt 1600,- pr. dekk i 245/40R18).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Ser nå i dekkalkulatoren at 245/35R19 og 285/30R19 skal gi null % avvik i rulleomkrets. Om noen kan ta seg bryet med å forklare kort hva det er som gjør at to dekk med ulike dimensjoner gir samme rulleomkrets, så hadde jeg satt pris på det! Det har åpenbart med dekkhøyde i forhold til bredde å gjøre, men dekkets ytre diameter er jo uansett den samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

245 og 285 er dekkets bredde i millimeter. 35 og 30 er høyden på dekkside i prosent av bredden. Altså 35% av 245mm og 30% av 285mm vil gi ca. samme høyde i millimeter.

Det er derimot alltid et men. Dette er kun teoretiske tall, så selv om dekkalkulatoren sier at det går bra, betyr ikke det at målene er de samme i praksis. Her kan det variere, spesielt om man blander forskjellige merker.

Vedr. style 351 som nevnt lengre oppe (og mange andre originale felger), blir ikke disse levert med forskjellige innpress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Takk for avklaring, awt! Når det andre tallet utgjør prosent av bredden, ble det hele plutselig mye mer forståelig :-)

245/35 foran og 285/30 bak, enten i 18 eller 19 tom, burde vel gått bra,  med stjernemerkede dekk vel å merke. Men 285 bak er ganske bredt, og jeg er ikke sikker på om jeg hadde blitt fornøyd med kjøreegenskapene. Det hadde også blitt litt mindre gummi (ca. 1 cm mindre høyde på dekkside) på hvert dekk.

Jeg endte derfor på et "safe" valg: 245/40R18 både foran og bak, med Continental PremiumContact 6. Jeg skal komme tilbake med en vurdering av disse så fort jeg får kjørt litt på dem.

Når det gjelder hjulbuene bak, blir disse fortsatt litt dårlig fylt ut med dette valget. Dermed er jeg tilbake til om spacers kun bak kan være en mulighet. Når hjul/dekk ellers er like, blir det vel ingen endring i rulleomkrets. Her er vel begrensningen lovkravet på maks. 7,5 mm på hver side. Noen som har erfaring med slike spacere m.t.p. kjørekomfort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spacere øker sporvidden. Personlig har jeg god erfaring med å øke sporvidden (jeg gjorde det dog ved å endre til en felg med lavere innpress). Kjøper du spacere som er TÜV godkjente til din bil så kan du få godkjent sporviddeøkning utover 7,5mm hos Biltilsynet ved å fremvise papirene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...