Gå til innhold

Olas E34 prosjekt. S38 motor og pyramideringer, og noen spørsmål til den som har erfaring.


Olaandref
 Share

Anbefalte innlegg

Til dere med litt peiling på sylindere og maskinering. Hva er deres tanker når dere ser disse bildene? Har det vært et havari og så har sylinderene blitt honet ned? Jeg kan ikke kjenne noe som helst når jeg drar fingrene over merkene på veggene, og jeg tenker honing når jeg ser mønsteret på sylinderveggene på siste bildet. Men jeg har ikke erfaring med denne type arbeid.

IMG_0815.jpeg

IMG_0816.jpeg

IMG_0819.jpeg

IMG_0820.jpeg

IMG_0821.jpeg

IMG_0822.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Forholdsvis god dag på E34 fronten må jeg si. Satt i et 3 timers møte med AkerBP på formiddagen og snek meg til en kjapp sjekk av privatmailen, egentlig går jeg å venter på en helt annen mail, men ble positivt overrasket når jeg ser at det ligger brev til meg på Altinn fra selveste Vegvesenet. Hadde ikke forventet at jeg kom til å få svar på søknaden om motorskifte så fort, så jeg var rimelig spent når jeg endelig var ferdig med møtet og kunne sjekke om jeg fikk godkjent ombyggingen.

Og det gjorde jeg, jeg tolker det i hvert fall dit, selv om det ikke står direkte at søknaden er godkjent. :) Det jeg ikke var klar over var at bilen motoren min er hentet fra er en USA bil, og jeg må kunne dokumentere at disse motorene følger samme krav til utslipp som Euro bilene gjorde på den tiden. En annen ting er at donorbilen aldri har vært godkjent i Norge, som også har litt å si for hva jeg må forholde meg til. Legger ved screenshots av svarbrevet. Kom gjerne med kommentarer og tips dere som har kjennskap til akkurat hva de ber om her, jeg har mine tanker, men litt input er aldri feil. :)

IMG_0896.png

IMG_0897.png

IMG_0898.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers vasker jeg deler, det blir ikke perfekt, men det blir godt nok til at det er håndterlig, det er så mye kjekkere å jobbe med rene deler, ellers begynner jeg vel å lande på at jeg ønsker å sette sammen en total overhalt motor, så jeg ønsker å legge litt arbeid og penger i å få alt skikkelig rent. Blokken og toppen tenker jeg å sende inn til sjekk, om de er sprekkfri og ser bra ut tenker jeg det blir syrevask på den, og så en lett honing. Tenker å sjekke litt rundt hvilke motorverksted som kan ta på seg jobben, så jeg tar gjerne imot tips til gode verksted i Oslo området.

Jeg har to innsug, et for 3,2/3,5 og et for 3,5, er det noen forskjell på de?

IMG_0906.jpeg

IMG_0908.jpeg

IMG_0901.jpeg

IMG_0903.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Olaandref changed the title to Olas E34 prosjekt. Søknad om motorbytte godkjent og delevask pågår.

Dette blir så bra at @Olaandref😊.

Ingenting er bedre enn å sette på deler som faktisk er vasket og behandlet .

Innsuget som der står 3.2-3.5 er til det samme som står på min e28 og da er det fra den tiden der ,fra 1982 og opp til e32 kom i 1987 tenker jeg.

Det andre er fra feks e32/34 😊

En totaloverhalt m30 ,da har du motor lenge .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig glad i godt verktøy, er det noe jeg er enda gladere i er det billig og godt verktøy. Dette settet kjøpte jeg uåpnet på Finn.no til 450kr, nytt koster det 1500kr på Tess, slike handler er ren lykke. 🤩 Jeg har mye fra Polar fra før da vi hadde gode avtaler på Tess i gamle jobben, men dette har jeg liggende på Sunnmøre, med et motorprosjekt i Oslo må jeg handle inn litt verktøy til å ha her.

IMG_0913.jpeg

IMG_0917.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, sveigis skrev:

Dette blir så bra at @Olaandref😊.

Ingenting er bedre enn å sette på deler som faktisk er vasket og behandlet .

Innsuget som der står 3.2-3.5 er til det samme som står på min e28 og da er det fra den tiden der ,fra 1982 og opp til e32 kom i 1987 tenker jeg.

Det andre er fra feks e32/34 😊

En totaloverhalt m30 ,da har du motor lenge .

Nei, det er helt sikkert, å skru på skitne deler er ikke noe kjekt i det hele tatt.

Ja ok, var inne på den tanken, men da er det plassert. Ser ut til å være i veldig fin stand. 🙂

Begynte så smått å plukke ut stempler i kveld, på en motor som har gått mellom 200 og 250 k er der jo slitasje, men om det er så ille at de er skrot tror jeg nok ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens oppdatering. Fått demontert blokken og sett litt over delene, jeg kommer nok ikke til å sette denne sammen igjen med disse stemplene. Så da heller jeg mer og mer mot å få blokken syrevasket og maskinert i første omgang. Videre er det to alternativ, bygge den opp igjen original med nye stempler, eller å bygge strokermotor. Jeg har sånn sett all verdens med tid siden jeg har en bra motor stående klar som kan settes rett inn.

Sylinderveggene har ingen dype merker i det hele tatt, så jeg vil kanskje tro det holder med honing, men jeg får finne et ok verksted og få en vurdering. 

Slenger ved litt bilder og. 🙂

 

IMG_0927.jpeg

IMG_0929.jpeg

IMG_0931.jpeg

IMG_0934.jpeg

IMG_0933.jpeg

IMG_0936.jpeg

IMG_0937.jpeg

IMG_0938.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde sikkert ikke kostet meg så veldig mye mer å sendt delene inn til vasking, for det går noen kroner i diverse kjemikalier og vaskeutstyr, men for min del handler det vel så mye om å komme seg ut et par timer og bare gjøre noe annet. Og så er det tilfredsstillende å se at det faktisk blir bedre og.

Har kastet bort noen kroner på dyre og unødvendige kjemikalier, men jeg har funnet ut at Prick Bort gjør jobben vel så bra som de dyre alternativene, så det går i 2 litere med PB, og i dag testet jeg i tillegg en motorvask fra Meguiars, som fungerte helt greit. 🙂

IMG_0986.jpeg

IMG_0989.jpeg

IMG_0990.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her ja stadig forbedringer og ting blir rent og pent .😊

Må jo være gøy å ha to m30 motorer som du kan tukle med og få i mint standard.

Det fine her ,er jo når disse er bra så går de jo for alltid .

Gleder meg veldig til å se når motor skal i og bilen etterhvert blir ferdigstilt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, sveigis skrev:

Se her ja stadig forbedringer og ting blir rent og pent .😊

Må jo være gøy å ha to m30 motorer som du kan tukle med og få i mint standard.

Det fine her ,er jo når disse er bra så går de jo for alltid .

Gleder meg veldig til å se når motor skal i og bilen etterhvert blir ferdigstilt .

Ja, det er veldig greit å ha to motorer, den ene kom jo rett fra en fungerende bil, så den motoren skal være veldig bra, jeg tenker nok det blir å sette inn den først, men det kommer an på fremdriften, den kommer ikke på veien neste år, så innen den tid kan jo ting endre seg, mange ganger. :)

Man gleder meg til den er på plass selv, det er liksom en milepæl når motor kommer i. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker denne looken på ventildekselet, med sort lakk og maskinerte detaljer, og personlig syns jeg disse dekslene fra de eldre M30ene er de fineste. Men er det noen som vet om disse passer på de senere motorene og? Vet de mangler innfesting til luftmengdemåler, men det lar seg jo ordne.

IMG_0983.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pøser bare på med bilder her, litt for å ha en tråd og se tilbake på en gang. Men det er delevask det går i om dagen, men med ned i -8 i uisolert garasje er det ikke så veldig lange økter.

Ble godt fornøyd med bunnpanna, hadde ikke sett for meg å få den såpass bra, det eneste som hadde manglet nå er at gjengene til bunnpluggen er revet, det har jeg ikke sjekket 😂

IMG_1030.jpeg

IMG_1029.jpeg

IMG_1028.jpeg

IMG_1027.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.11.2023 den 13.51, Olaandref skrev:

Liker denne looken på ventildekselet, med sort lakk og maskinerte detaljer, og personlig syns jeg disse dekslene fra de eldre M30ene er de fineste. Men er det noen som vet om disse passer på de senere motorene og? Vet de mangler innfesting til luftmengdemåler, men det lar seg jo ordne.

IMG_0983.png

Du må sjekke hvor innfestning på kortsiden er plassert. Det skiller på årsmodell hvor de plasserte skruen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Olaandref changed the title to Olas E34 prosjekt. S38 motor og pyramideringer, og noen spørsmål til den som har erfaring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...