Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
16 timer siden, sveigis skrev:

Dette er fett @Olaandref 😊😊

Gøy når man kommer ting som dette .

Som vi snakket om her om dagen ,så har du sjans til å lage en god ting av alt du nå har .

Nå må du bare få satt av tid ,sånn at dette kan kjøres med snart .

Dette blir knall 😊

Ja, nå har jeg mye liggende, ikke sikkert alt er bra, men det får jeg finne ut av, egentlig tror jeg nok det blir å satse på siste motoren, siden den skal være i orden, få sjekket og renset den skikkelig for smuss inn og utvendig, og så bygge på den, men da helt original, og så bygge opp den andre som planlagt, men da haster ikke det så veldig med den.

Hvem vet, det kan jo være greit å ha to slike stående, om det skulle dukke opp et fint E24 prosjekt en gang i fremtiden, da hadde det vært gull med S38 :)

Skrevet

Gjorde et forsøk på å bygge opp igjen tannen som var skadet, og det ble sånn noenlunde bra, virker solid i hvert fall. Punktet et punkt, filte, og lot det kjøle før jeg la på et nytt punkt, holdt på slik til den var lik de andre tennene.

IMG_2318.jpeg

IMG_2326.jpeg

Skrevet

Men så oppdaget jeg noe, svinghjulet som fulgte med er ikke likt det andre jeg har, det til venstre under er til S38, men det andre mangler reimhjulet. Diameter og antall tenner er likt (60-2). Har det vært forskjellige triggerhjul på disse motorene? Ser ikke slik ut når jeg kikker på Koed. 🤔

IMG_2319.jpeg

IMG_2321.jpeg

IMG_2322.jpeg

Skrevet

Kan være det ene er noe eldre, m30 har samme svinghjul. Så om det kan være til bil uten ac evt servo f.eks? 

Skrevet
9 timer siden, viggo E34 skrev:

Kan være det ene er noe eldre, m30 har samme svinghjul. Så om det kan være til bil uten ac evt servo f.eks? 

Ja, jeg har ikke blitt noe klokere på det, håpte noen her inne kunne kommet med fasiten 🙂 Har prøvd å søke opp nummerne som står på hjulet og, uten å få noen rene treff. Begge er originale BMW.

Skrevet

Tok med litt kosearbeid på jobb denne uka, tenkte jeg kunne bruke litt av kveldene på å montere kalippere. Men her ble jeg skuffet over leveransen fra Koed, det første jeg oppdaget var at mansjettene rundt stemplene ikke passet, stemplene sitter knapt fast, og det er tydelig glippe mellom stempel og mansjett. Det neste jeg oppdaget var at luftenippelen er alt for lang, 5 mm med synlige gjenger når den var skrudd helt inn. Mansjettene var forresten original BMW, kjøpte de for å være sikker på at de passet. 

IMG_2368.jpeg

IMG_2367.jpeg

IMG_2366.jpeg

IMG_2364.jpeg

IMG_2363.jpeg

IMG_2361.jpeg

IMG_2365.jpeg

• 1 month later...
Skrevet

Lenge siden det har blitt gjort noe på denne, men i kveld ble det noen gode timer i garasjen.

Startet med å få av dørsiden bake, her har nok ikke døren vært åpnet på mange år, og mest sannsynlig har aktuatoren tatt kveld, så det har heller ikke latt seg gjøre, når dørsiden var av fikk jeg koblet fra aktuatoren og åpnet, lettere tilgang til platearbeid og jeg slipper å ødelegge skinnet.

Neste var å gjøre om litt av det som ble sveist sist, var ikke fornøyd med passformen, så jeg måtte gjøre noe for å få dørkplaten på rett sted. 
Dørkplaten fra Valcas var heller ikke 100%, mangler en fals mot innerkanalen, så jeg klippet til en platebit og sveiste på.

helsveiset og det som var gjort i dørken fra før, her var det bare punktet inn plate. Når dette var gjort testet jeg passform til setebjelkene jeg har fått fatt i, og disse passer fint, ingen store gap.

Håper å få gjort litt i morgen og, men jeg og guttungen er hjemme alene, så vi får se hva det blir tid til, men godt å få gjort litt. 🙂

IMG_3205.jpeg

IMG_3192.jpeg

IMG_3193.jpeg

IMG_3199.jpeg

IMG_3197.jpeg

IMG_3204.jpeg

IMG_3201.jpeg

IMG_3200.jpeg

Skrevet

Så godt å se at det er aktivitet igjen 😊

Flott arbeid som du utfører på denne .

Var det dørtrekk du har tatt av på den ?

Skrevet
42 minutter siden, sveigis skrev:

Så godt å se at det er aktivitet igjen 😊

Flott arbeid som du utfører på denne .

Var det dørtrekk du har tatt av på den ?

Veldig deilig å få til en økt på den ja. :)

Ja, for å komme til å få åpnet døren innenfra. Men jeg vil uansett av med den når jeg holder på innvendig, så den ikke blir ødelagt.

Skrevet (endret)

Enda en garasjekveld med E34 sveising og tilpasning. Har vel puslet sammen det jeg trenger for å få dørken ferdig nå, i hvertfall grov tilpasset delene. Heldigvis så kastet jeg ikke platebitene fra bilen jeg hentet setebjelkene fra, for her trengte jeg avslutningen til "trauet", disse delene var veldig friske og fine for rust, så jeg satte de til side for å muligens bruke de, og bruk for de ble det. Endte òg opp med å kappe ut av innerkanalen og sette inn friskt stål. Platene fra Valcas har ligget et år i garasjen nå, og det synes, disse må børstes for rust før de sveises inn.

Begynner å se en ende på venstresiden nå, om det ikke dukker opp noe lenger bak. 🙂

Jeg er litt slik at når jeg finner motivasjonen må jeg utnytte det, heldigvis bor jeg slik til at hamring og bruk av vinkelsliper kl 02 fredag og lørdag ikke er til sjenanse for naboene, og guttungen ville sove en natt til hos besteforeldrene, da er det bare å slå seg løs 🙂

IMG_3216.jpeg

IMG_3215.jpeg

IMG_3214.jpeg

IMG_3212.jpeg

IMG_3210.jpeg

Endret av Olaandref
Skrevet

Har handlet trompet, ikke mindre enn 6 av de, så nå blir jeg med i hornmusikken i bygda her, tror det kan bli bra. Hadde egentlig tenkt meg polerte, men gikk for disse, pulverlakkert i rødt, tror det kan passe godt til fargen på bilen.

Skjermbilde 2025-08-04 kl. 22.33.59.png

Skrevet

Jeg har to Getrag 280 kasser fra M5 liggende, jeg aner ikke tilstand på disse, og det hadde heller ikke selger noen formening om, han hadde kjøpt de som reserve/delekasser for flere år siden og bare hatt de liggende. I beste fall er begge bra, i verste fall er begge dårlige, men håpet er at jeg skal kunne få en brukbar kasse av de.

Er det noen kjappe tester jeg kan gjøre for å finne ut om de er dårlige? Skal starte med å tappe av olje tenker jeg og se tilstanden på denne, og om der er noe spon eller annet som indikerer at noe er galt.

Uansett tenker jeg å sende de inn til noen som kan girkasser, er det noen her inne som har flinke folk å anbefale? 

• Olaandref changed the title to Olas E34 S38B36 prosjekt Girkasse spørsmål
Skrevet

Det er vel sjaltegaffel i alu som fort kan bli bøyd eller knekt i girkassen - har for mig at girene blir da vanskelig å få i, det andre kan være synkronger - særlig andre gir - trur disse er vanskelig å få tak i og/eller bytte også ikke helt rett frem.

Skrevet
1 time siden, DrSakke skrev:

Det er vel sjaltegaffel i alu som fort kan bli bøyd eller knekt i girkassen - har for mig at girene blir da vanskelig å få i, det andre kan være synkronger - særlig andre gir - trur disse er vanskelig å få tak i og/eller bytte også ikke helt rett frem.

Ja, det med synkronisering til 2 gir har jeg fått med meg, men ikke det med sjaltegaffel 🤔

Skrevet

Jeg kjørte over 100000km med min e34 M5 touring og det var totalt ca 230k på den når jeg solgte. Aldri noe problem hverken med det ene eller det andre, altid skiftet olje regelmessig. 
men så var bilen relativt fornuftig brukt hele livet.

så har jeg en kompis med en M5 som er en plass litt over 100k km, og 2:e gir skraper på nedgiring fra høyere hastighet...

det jo et rykte/sanning om at disse er "fragile", men trur det er mere det att disse ble grisekjørt og dårlig vedlikeholdt en periode- de kostet jo nesten ingenting i europa 10-15 år siden. Mange biler som ble bare kjørt til de ga opp.

du kan jo helt fint bruke 535 kassen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...