Gå til innhold

Hybrid rekkevider og ladetid


NilsP
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

vurdere ny bruksbil og ser egentlig på litt eldre x5 eller f11 med litt motor i.

Men er også litt nysgjerrig på nyere hybrid type x5 40e, x3 30e eller 330e.

Hvor lang er rekkevidda i praksis? Ladetid og strømforbruk?

Er det egentlig mye og spare vs en moderne motor som går på 0.5 på mila!?

Nei, ingen gratis lading, og blir evt på vanlig stikkontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på bruksmønster om en ladbar hybrid lønner seg eller ikke. Også kommer det veldig an på hva slags ladbar hybrid man kjøper, en nyere utgave har langt bedre rekkevidde og forbruk en de som bare er noen få år gamle. 

Driver du med mye langkjøring så vil det ikke lønne seg med ladbar hybrid, selv om de nyere utgavene begynner å få lavt forbruk selv når batteriet er tomt (batteriet blir i praksis aldri tomt, energi fra bremsing og rulling fanges opp og hjelper elmotoren med å bistå bensinmotoren). Kjører du mye og langt er diesel fortsatt King! Selv om onde tunger stadig forsøker å snakke ned diesel til fordel for elbiler så er det nå en sånn at diesel er relevant for veldig mange fortsatt. Disse bilene gir egenskaper som fortsatt er ganske uslåelige. Tenker da på hengerkjøring, rekkevidde, forbruk, driftsikkerhet og forutsigbarhet.

Men hvis mye av den daglige kjøringen er korte turer, samt en langtur i ny og ne så kan ladbarhybrid være veldig greit. Men da forutsetter det at du lader f eks over natta, disse lader man opp på 6-7 timer og vil gi deg en elektrisk rekkevidde på 5-7 mil litt avhengig av kjøremønster og utetemperatur. X5 40e har vesentlig lavere rekkevidde, styr unna denne. Vær også klar over at andrehåndsverdien på ladbare hybrider stort sett har vært litt uforutsigbar…dårlig for han som kjøpte ny og bra for de som kjøper brukt 😅 Vær også klar over at det henger igjen en del fordommer hos folk mot ladbare hybrider som henger igjen fra 2015, lav rekkevidde, høyt forbruk og dårlig bagasjeplass. Dette er ikke tilfellet med mye av dagens ladbare hybrider som f eks 330e eller X3 30e, bilene blir bedre og bedre. 

Ellers så koker ned til hvordan du bruker bilen 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for godt og utfyllende svar.

Glemte skrive at hengerkapasitet er en viktig faktor, minst 2 tonn, som jo begrenser utvalget mye.. 

Mtp dagens strømpriser også, så begynner det vel gå litt mot et dieseldyr, de er jo perfekte til så mangt, og så lenge forbruket går litt ned fra dagens liter på mila, så er det jo fremgang 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett deg godt inn i hva en hybrid er. Det er utallige eksempler på misfornøyde kunder som har helt andre forventninger til bilene enn det de faktisk er. De tidlige utgavene av F30 330e, F45 225xe og F15 40e har ikke store rekkevidden, 2 mil på flat mark en sommerdag. Jeg hadde en 18’ 225xe og der var rekkevidden oppgitt til 27km på sommeren, realiteten var 12(har en bratt bakke hjem på 2 kilometer som dreper det som er av batteri, selv om man triller/regenererer ned). For meg var bilholdet billig da jeg fylte for 400,- annenhver måned og kjørte elektrisk i hverdagen. Ja, 12km holdt for meg. Men merket at AC og defroster har kraftig påvirkning på rekkevidden. Siden batteriet er så lite altså. Det fine er fjernstyring av varme/avkjøling, sett at du har nok strøm på batteriet. Jeg tror jeg brukte 8-9 timer på fullading av batteriet i stikkontakt. Men med forvarming av bil på vinteren så brukte bilen mer strøm enn strømforsyningen klarte å gi. Ergo anbefaler jeg av denne årsaken og den brannsikre delen av det en ladestasjon. Kostnaden for dette får du igjen i verdi på huset. Uansett hadde jeg et forbruk på omtrent 0,5 på langkjøring og det var helt innafor, tross en tank på bare 36L. X5 40e har jeg lest har er forbruk på rundt literen og litt kortere rekkevidde enn F30 og F45 pre-lci. Så har du litt kjøring så er diesel absolutt å anbefale. Såvidt meg bekjent har G20 330e, G01 X3 30e og X5 45e nytt og større batteri og da kan vi snakke rekkevidde på el, men prisen er deretter. Jeg mener hybrid er helt konge til sitt bruk, men det må hver enkelt vurdere. En må iallefall legge om kjørestilen.

Har du link til noen av bilene du vurderer? :) 
 

Edit: Hengervekt 2 tonn. Glemte av 5-serie i innlegget over. Jeg rattet rundt i akkurat denne i sommer 530e xDrive, https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=269682467 En kanonflott bil som drar 2000kg. Ser de skriver 51km rekkevidde, men realiteten er vel på 40km skal jeg tro tidligere eier som er slektning av meg. 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange km kjører du i året?

Kjører du lite kan du fint forsvare en ren bensin motor. Enklere å serve og bensin forbruket spiller ikke så stor rolle, hvis du kjører lite. Kjører du mye med henger/vogn så ville jeg sett på diesel, litt pga moment og forbruk . 

Det koker litt ned til kjøre mønster og lengde.

Vurderer dette selv, siden jeg skal bytte bil neste år. Blir ikke hybrid siden den jeg vil ha er for dyr (45E) så ser på ren diesel eller bensin 3,0 rekke 6 maskin. (F11 eller F15) Kjører ca 12-13 i året. Og skal dra vogn på 2 tonn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode tips.

Kjører vel denne bilen 12-15000, hvorav halvparten nok går under småkjøring der en hybrid sikkert kunne bidratt, men hadde nok enda med tomt batteri hver gang (stort sett flatt) og med dagens strømpriser og videre utsikter så er det ikke gratis og lade heller.

Endel kjøring er også med ca 2 tonn på slep, så en litt kraftig diesel frister ☺️ -synd at F11 med motor holde seg så godt i pris 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, NilsP skrev:

Takker for gode tips.

Kjører vel denne bilen 12-15000, hvorav halvparten nok går under småkjøring der en hybrid sikkert kunne bidratt, men hadde nok enda med tomt batteri hver gang (stort sett flatt) og med dagens strømpriser og videre utsikter så er det ikke gratis og lade heller.

Endel kjøring er også med ca 2 tonn på slep, så en litt kraftig diesel frister ☺️ -synd at F11 med motor holde seg så godt i pris 😝

Kjøp F01  ( 7 serie )😊 x5 med hybrid er jo en fadese i mine øyne. 2 liter 4cyl i x5 blir helt feil. I tillegg må du drage rundt på batteriet etter det er tomt 1 mila.. 

Syns f15 holder seg drøyt godt i pris også.. har stått stille siste 2-3 åra omtrent. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...