Maxmek Skrevet November 2, 2022 Share Skrevet November 2, 2022 Hei, har kjøpt et nytt brukt kamera fra Koed, bilen har vært på verksted å kamera er byttet, de har ikke klart å aktivere det. De sier det er en slags tyverisikring på det og at de trenger en kode eller noe for å få aktivert det. Noen som vet hva som må gjøres, eller hvordan det må kodes til bilen? Bilen er en 2012 F10 530xd, Vin: DW18875 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet November 2, 2022 Share Skrevet November 2, 2022 Om jeg husker rett er NV kamera "låst" til bilens VIN, så holder ikke å bytte kun kamera. Styrenhet for NV må matche med kamera isåfall. Mulig BimmerFiks klarer å kode det til bilen sitt VIN. Maxmek reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet November 2, 2022 Share Skrevet November 2, 2022 Riktig som nevnt over. Det er en kjempe prosess og aktivere et kamera fra annen bil, så og si umulig nesten. Hadde du kjøpt nytt kamera til din bil så hadde det vært pnp. En bra video som forteller: Maxmek reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maxmek Skrevet November 2, 2022 Forfatter Share Skrevet November 2, 2022 Kan Bimmerfiks kode dette via fjernstyring på noen måte, eller må man til Nannestad for å få utført dette? Litt langt fra Arendal. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet November 2, 2022 Share Skrevet November 2, 2022 1 time siden, Maxmek skrev: Kan Bimmerfiks kode dette via fjernstyring på noen måte, eller må man til Nannestad for å få utført dette? Litt langt fra Arendal. Det kan jo ikke vi svare på over internett, da må du jo spørre de: Telefon: +47 99 16 84 04 E-post: kontakt@bimmerfiks.no Men regner med du så videoen, spesielt de første minuttene som er relevant. Det ikke bare og kode om osv. Maxmek reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maxmek Skrevet November 2, 2022 Forfatter Share Skrevet November 2, 2022 Takk for svar, ja det så jo ikke enkelt ut dette 😟 Skal ringe de å sjekke. Reef89 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet November 2, 2022 Share Skrevet November 2, 2022 Brukt kamera er jo game over, skjønner ikke at de blir solgt enkeltvis uten moduler. Må vel være mangel på kunnskapen fra selgernes side. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet November 2, 2022 Share Skrevet November 2, 2022 (endret) 1 time siden, E.C. skrev: Brukt kamera er jo game over, skjønner ikke at de blir solgt enkeltvis uten moduler. Må vel være mangel på kunnskapen fra selgernes side. Ja, der florerer jo med kamera på ebay har jeg sett, også komplett med modul, men en må likevel ha sikkerhetskoden og den får man ikke "over disk" ..der problemet ligger. Man får riktig nok den "jukse" modulen som han nevner i videoen til reparasjon eller retrofit, men den kommer uten kabling og det blir endel ledningsarbeid i følge diagrammet. Jukse modulen aktiverer alle FSC-er som er lagret i nattsynskamera og ECU fra donorbil Merk: Kamera og ECU må komme fra samme bil som de er sammenkoblet med. Endret November 2, 2022 av Reef89 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maxmek Skrevet November 3, 2022 Forfatter Share Skrevet November 3, 2022 Snakket med Bimmerfiks AS idag, og han var helt klar på at et brukt kamera kunne ikke de gjøre noe med. Det han kjente til var noen Russere som kunne hacke seg inn i kameraet og få kodet det om. Løsningen om kameraet er ødelagt er å kjøpe fabrikknytt (ca 40.000,-). Så da blir det retur av kameraet til Koed, de var ikke klar over at dette var umulig å kode om. Grunnen til at dette er sikret spesielt er at kameraet faktisk inneholder beskyttet militær teknikk slik jeg forsto han på Bimmerfiks. Så da er det bare å sette tilbake det gamle originale kameraet. Får en feilmeding som sier: Men kameraet virker. Bavaria kunne heller ikke finne ut hva som var galt, de oppdaterte software men det hjalp ikke noe. Så leste jeg om en som skrev at man må kjøre minimum 30 minutter med kamera på for at persongjennkjenning skal bli aktivert, så det får jeg teste. Har aldri hatt det på i 30 minutter 🙄 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet November 3, 2022 Share Skrevet November 3, 2022 (endret) Som jeg sa Husk at lysbryter må stå i A posisjon, men det vet du sikkert. (men helt umulig er det ikke, bruke modulen som jeg nevnte) Endret November 3, 2022 av Reef89 Maxmek reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maxmek Skrevet November 3, 2022 Forfatter Share Skrevet November 3, 2022 Hei, ja er klar over det med den modulen, ble jo også vist i den youtube filmen du linket til. Får se hva jeg gjør, jeg er usikker på om det virkelig er kameraet som er problemet. Skulle gjerne ha ordnet det, så jeg slipper denne feilmeldingen. F10'en skal selges, så derfor ville jeg prøve å fikse det, får vel en I4 M50 i slutten av denne måneden hvis ikke det blir bilfergestreik fra Tyskland også F10'en ellers veldig bra, så kjedlig å selge med en slik feilmelding. Men nå har både Bavaria og et annet verksted som er gode på BMW (GS Partner verksted) ikke klart å egentlig finne ut hva som er feil. Var derfor jeg ville prøve med et annet kamera. Mange takk for innspill og info i tråden her til @Reef89@///M-ini95@E.C. uten deres innlegg hadde vi vel sittet her å klødd oss i hodet enda 🙄 Reef89 og fupsaker reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maxmek Skrevet Desember 1, 2022 Forfatter Share Skrevet Desember 1, 2022 (endret) Hei, da er det gamle originale kameraet montert inn igjen. Det eneste jeg gjørde før de monterte det inn igjen var å ta ut linsa og rengjøre den godt, det blir jo noen prikker i linsa på disse. Idag kjørte jeg en 40 minutter med kamera på og lysbryter på A, og alt ser ut til å være i orden, ingen feilmeldinger. 🙂 Endret Desember 1, 2022 av Maxmek fupsaker, ///M-ini95 og Reef89 reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Desember 1, 2022 Share Skrevet Desember 1, 2022 42 minutter siden, Maxmek skrev: Hei, da er det gamle originale kameraet montert inn igjen. Det eneste jeg gjørde før de monterte det inn igjen var å ta ut linsa og rengjøre den godt, det blir jo noen prikker i linsa på disse. Idag kjørte jeg en 40 minutter med kamera på og lysbryter på A, og alt ser ut til å være i orden, ingen feilmeldinger. 🙂 Bra det ordnet seg. Men helt i starten, hva skjedde da? startet NV opp som vanlig, men du bare fikk sort skjerm? eller skjedde det ingenting når du trykket på bryteren? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Desember 1, 2022 Share Skrevet Desember 1, 2022 On 11/3/2022 at 6:31 PM, Reef89 said: Som jeg sa Husk at lysbryter må stå i A posisjon, men det vet du sikkert. (men helt umulig er det ikke, bruke modulen som jeg nevnte) Hvorfor må lysbryter stå i A? For at NV kamera skal kunne gjøre hva? Beklager om jeg kom syklende inn her, men kunne ikke finne ut hvorfor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Desember 1, 2022 Share Skrevet Desember 1, 2022 1 time siden, papertiger skrev: Hvorfor må lysbryter stå i A? For at NV kamera skal kunne gjøre hva? Beklager om jeg kom syklende inn her, men kunne ikke finne ut hvorfor. I utgangspunktet er NV kun til bruk på kveldstid, slik at nærlysene må være tent (enten i A eller helt til høyre). Det gir mye rare meldinger (f.eks at persongjenkjenningen er deaktivert) om NV aktiveres i 0 eller park. Reef89, fupsaker og papertiger reagerte på dette 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå