Gå til innhold

m57 e61 525d 2009


Robin69
 Share

Anbefalte innlegg

Satt litt på spissen så kan man følge servicene bilen indikerer om. Milder har forskjellige service nivåer den går til. Olje service, inspection 1 og inspection 2.  Dette kan man vel følge med på i iDrive. Slitedeler byttet man fortløpende som noe går i stykker eller er begynner å bli slitet ut. Det er forskjellig fra bil til bil hva som ryker til enhver tid. 
 

kjør bilen, følg serviceintervaller i iDrive. Som bonus tar man ett oljeskift mellom iDrive intervallene. Bytt deler etter det kommer ulyder eller man opplever feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også Veivhusventilasjon hver 3. til 4. Oljeskift, ellers så er det Tennbrikket sier fasit 👍 

Ville kanskje kjørt på med EGR, Swirlflaps og DPF-delete. I det minste tatt swirlflap-delete. 

Edit: Ser at du har 2009 modell 525d, disse kom ikke med Swirlflaps :)

Endret av HakonLimseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, HakonLimseth skrev:

Husk også Veivhusventilasjon hver 3. til 4. Oljeskift, ellers så er det Tennbrikket sier fasit 👍 

Ville kanskje kjørt på med EGR, Swirlflaps og DPF-delete. I det minste tatt swirlflap-delete. 

litt ny med bil så jeg lurer på hva EGR og swirflaps delete er, og hva gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Robin69 skrev:

litt ny med bil så jeg lurer på hva EGR og swirflaps delete er, og hva gjør det?

Swirlflap delete trenger du ikke tenke på, fordi motoren som du har kom ikke med disse fra fabrikk 😃

EGR er en forkortelse for Exhaust Gas Recirculation. Enkelt forklart så fungerer EGR-systemet ved at eksos fra eksosmanifold føres tilbake til innsugsmanifold igjennom en vakuumstyrt "EGR-ventil". Problemet er at eksosen inneholder sotpartikler som oftest har en tendens til å feste seg til både innsugsmanifold og innsugsventiler. Etter mange nok mil vil innsugsventiler og manifold bli nærmest tett, og bilen vil slite med å "Puste". 

Løsningen blir som oftest enten å fjerne EGR-ventilen helt, eller rense innsugsventiler og manifold med jevne mellomrom. Den ene er ulovlig, men svært effektivt, den andre er lovlig, men ikke så veldig effektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, HakonLimseth skrev:

Swirlflap delete trenger du ikke tenke på, fordi motoren som du har kom ikke med disse fra fabrikk 😃

EGR er en forkortelse for Exhaust Gas Recirculation. Enkelt forklart så fungerer EGR-systemet ved at eksos fra eksosmanifold føres tilbake til innsugsmanifold igjennom en vakuumstyrt "EGR-ventil". Problemet er at eksosen inneholder sotpartikler som oftest har en tendens til å feste seg til både innsugsmanifold og innsugsventiler. Etter mange nok mil vil innsugsventiler og manifold bli nærmest tett, og bilen vil slite med å "Puste". 

Løsningen blir som oftest enten å fjerne EGR-ventilen helt, eller rense innsugsventiler og manifold med jevne mellomrom. Den ene er ulovlig, men svært effektivt, den andre er lovlig, men ikke så veldig effektiv.

Takk for informasjon. Blir det noen negativt til bilen da å fjerne EGR-ventilen? Og vet du hvor straffbart blir det hvis jeg blir tatt med det av? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, E.C. skrev:

Hvis du har panoramatak så er det veldig viktig å sjekke dreneringa, før den går tett og drukner alle modulene som ligger i reservehjulsbrønnen.

Har panoramatak ja, skal holde et øye med dreneringa :). Har hatt problem med det at hvis jeg tar taket helt bak så vil det ikke fram igjen, funket etterhvert hvis jeg tro samtidig som jeg holdt inne knappen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med m57n2 er at egr/innsug ikke får problemer med sot, det er dog litt vått.

Men innsugsspjeldet kan dog gå i stykker, men det merker man.

Ellers er det svært gode tips av de andre her oppe.

DPF har kanskje begynt å møtt sin levetid, som pleier være 240kkm. Så det kan du se nærmere på. Lese av mottrykk. 

Skifte olje på girkasse er nok på tide, men ikke nullstill adapsjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Otis skrev:

Min erfaring med m57n2 er at egr/innsug ikke får problemer med sot, det er dog litt vått.

Men innsugsspjeldet kan dog gå i stykker, men det merker man.

Ellers er det svært gode tips av de andre her oppe.

DPF har kanskje begynt å møtt sin levetid, som pleier være 240kkm. Så det kan du se nærmere på. Lese av mottrykk. 

Skifte olje på girkasse er nok på tide, men ikke nullstill adapsjoner.

Uten å starte en stor debatt angående girkasse adapsjoner. Da jeg var hos rats og fikk utført olje og filter bytte så nullstilte dem adapsjoner. Trodde dette var vanlig praksis når man utfører den servicen. Litt derfor jeg anbefaler spesialister som rats F.eks enn lokale meca verksted til sånne type servicer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Robin69 skrev:

Takk for informasjon. Blir det noen negativt til bilen da å fjerne EGR-ventilen? Og vet du hvor straffbart blir det hvis jeg blir tatt med det av? 

Tja, ikke så mye negativt med å fjerne EGR-ventilen, bortsett ifra at hvis det blir oppdaget går ikke bilen igjennom EU. Det må også mappes bort og det må kjøpes EGR-delete kit, noe som kan koste en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt merke til to gjengangere på E60/E61 som ofte går i stykker på km-stand rundt 200k, og det er vindusviskermekanisme og starter. Selv har jeg byttet dette preventivt for å ha en driftssikker bil, samt olje minimum hver 15000km + veivhusventilasjon annethvert oljeskift. 

Hvis det ikke finnes noe dokumentasjon på at dynamo, glødeplugger/gløderele er byttet ville jeg vurdert å bytte dette også. Dog skjønner jeg at det fort blir dyrt hvis dette er førstebilen din og du har begrenset budsjett. Dog ville jeg heller brukt pengene på slitedeler og vedlikehold fremfor senkesett, sportseksos, anlegg, felger etc som 99% av yngre folk gjør. Kanskje litt kjedelig prioritering, men du får en mer driftssikker bil som blir lettere å selge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, E.C. skrev:

Glemte et par flere klassikere: hovedenhet til media CCC som havner i reboot loop og brudd i kabler til bakluke. 

Hva bør enn gjøre for å unngå hovedenhet til media CCC i å reboot loop? Kabler via bakluke skal ha vært monter slik at det ikke skal bli brudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Werther skrev:

Jeg har lagt merke til to gjengangere på E60/E61 som ofte går i stykker på km-stand rundt 200k, og det er vindusviskermekanisme og starter. Selv har jeg byttet dette preventivt for å ha en driftssikker bil, samt olje minimum hver 15000km + veivhusventilasjon annethvert oljeskift. 

Hvis det ikke finnes noe dokumentasjon på at dynamo, glødeplugger/gløderele er byttet ville jeg vurdert å bytte dette også. Dog skjønner jeg at det fort blir dyrt hvis dette er førstebilen din og du har begrenset budsjett. Dog ville jeg heller brukt pengene på slitedeler og vedlikehold fremfor senkesett, sportseksos, anlegg, felger etc som 99% av yngre folk gjør. Kanskje litt kjedelig prioritering, men du får en mer driftssikker bil som blir lettere å selge. 

Skal gjøre slik du gjør det å bytte olje ved 15.000km og bytte veivhusventilasjon annethvert oljeskift
Skal høre med selger om han har byttet dynamo, glødeplugger/gløderele :)  Har du en link til hvor du kjøper veivhusventilasjoner fra? og evt. dynamo, glødeplugger/gløderele 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...