Gå til innhold

Hvilken bimmer skal jeg ha som familiebil?


heiti
 Share

Anbefalte innlegg

44 minutter siden, heiti skrev:

Selv diesel er god lyd etter noen år med elektrisk. 

 

Jeg er ikke veldig fan av den generasjonen, den har ikke eldes særlig bra. Liker dog veldig godt motoren. Men jeg har en Cayenne turbo, den har både lyd og effekt nok. Jeg kan faktisk ikke ha 3 biler som bruker over en liter per mil, spesielt ikke når bi kjører nærmere 30k/år.

 

Jeg jobber turnus. Samboer trenger derfor ikke å tenke så mye på passasjerer. Og om hun trenger plass til 2 barnevogner og en venninne, så kan hu bare ta cayennen. 

 

Vi har kikket på Macan, men den ble litt dyr i forhold til hva du fikk. Dyr å drifte. Heller ikke særlig god plass. Kjører dog jævlig bra i forhold til størrelsen. 

 

Kikkket på panamera, men den er alt for tørst. 

Golf R stasjonsvogn, men den synes samboer ble for rånete. 

Drømmen er egentlig en Cayenne eller range rover med v8 diesel, men de er en del for dyre for øyeblikket og det fungerer ikke så veldig godt når samboer jobber i byen. 

Dyrt og ha flere skikkelig biler og samtidige drifte dem:) men da tenker du at du skal den i tillegg til cayenne turbo du har:) jeg personlig syns Porsche e grådig dyre på service , vist ikke hadde jeg sikkert vurder det enda sterkere. Har hadd skikkelig lyst på cayenne selv men har liksom lyst på v8 diesel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, skoglund skrev:

Dyrt og ha flere skikkelig biler og samtidige drifte dem:) men da tenker du at du skal den i tillegg til cayenne turbo du har:) jeg personlig syns Porsche e grådig dyre på service , vist ikke hadde jeg sikkert vurder det enda sterkere. Har hadd skikkelig lyst på cayenne selv men har liksom lyst på v8 diesel. 

Jeg er usikker på hvor godt de med v8 diesel vil holde seg. Blir nok store utgifter på de samtidig som diesel er veldig av moten. Min er ikke veldig dyr å holde, deler mye med Touareg og Q7. Det som er spesifikt på motor er ofte dyrt. Vannkjølt dynamo på 190A er ikke akkurat gratis. 

 

9 timer siden, Marius2002 skrev:

Du kan se på X2 også. Den er kul og kompakt

Ikke tenkt på, skal sjekke den ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 19.7.2023 den 19.33, heiti skrev:

Ikke tenkt på, skal sjekke den ut. 

Kikket på x2, ikke så aktuell. 

 

Var også å kikket på e70 reperasjonsobjekt. Lavtrykkspumpen startet ikke, samt den hadde noen andre elektriske feil. Trengte to nye sett med felger. Ikke facelift. Noe juks med kilometerstand, potensielt kjørt 360k. Det var rett og slett ikke verdt de 40k han ville ha for bilen. 

 

Har nå kjøpt barnevogn, og den tar overraskende mye plass. Må litt i tankeboksen igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt 3 serie GT som familiebil etter at E39 stasjonsvognen ble for gammel.

Ingen problem med plass i baksetet eller i bagasjerom i det daglige og det har også holdt på langtur og ferie for vår del. 

 

Vurderer du F31, så ville jeg også tatt en titt på denne, da vi valgte bort stasjonsvogn av 3 serie pga plass i baksetet.

Første eier av vår bil, var en bestemor med 3 barnebarn som i en periode hadde 3 barneseter baki, så det sier litt om plassen.

 

Nå har vi 1 sittende i barnesete og en sittende på pute og plassen gjør det enklere for de å klatre inn og ut av bilen og størrelsen er akkurat grei nok til at det funker her i Oslo med enkelte besøk på parkeringshus i sentrum samt butikker og gater.

Emmiljunga vognen som vi hadde gikk akkurat inn i lengderetning og det var også plass til nordic cab sykkelvogn ( men ikke fryktelig mye annet ) når vi hadde den med for å dra på rusleturer andre steder i Oslo og omegn.

Endret av TorsteinAa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå har vi vært å prøvekjørt litt flere biler hvor vi har testet med barnevogn og litt greier i bagasjerommet. Vi ble begge enige om at alt annet en F11 er uaktuelt. 

Så det jeg nå lurer på, hvilket utstyr er verdt å ha på f11? Hvordan er det å ettmontere webasto? Android auto? 

 

Jeg har sendt en del forespørsler om innbytte på finn, og venter på svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, heiti skrev:

Så det jeg nå lurer på, hvilket utstyr er verdt å ha på f11? Hvordan er det å ettmontere webasto? Android auto? 

Kommer litt ann på hva slags preferanser man har, hva man er vandt med fra før og hva man er villig til å påkoste den dagen det må skiftes ut. 

Biler som F11 kler virkelig å være så godt som fullutstyrte, og jeg føler flere av bilene på Finn er stort sett "greit" satt opp. Å liste opp anbefalt utstyr synes jeg personlig blir vanskelig som følge av det som er nevnt oppe, og fordi disse bilene har så latterlig mye tilvalg. 

@papertiger sitter på en nydelig F11 som jeg mener er helt korrekt utstyrt + mva. Det er liksom ikke alt man kan få på disse bilene, men samtidig mer enn man trenger for å få en tilfredstillende F11.  Og så har du selvfølgelig @Saltkjelen, men den bilen der er på et nivå nesten ingen er på 😅

Ettermontering av Webasto er fult mulig, men fryktelig dyrt. Var en på FB som nylig la ut et prisforslag fra en BMW forhandler hvor totalen endte på 70k. Mye billigere hvis man gjør det selv, men det forutsetter plass og kunnskap. 

Android auto er også mulig å få til via aftermarketløsninger som man kobler inn i bilens system. En kamerat av meg monterte Apple Carplay i sin F11 for noen mnd siden, og er såvidt jeg vet enda fornøyd.

 

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Kommer litt ann på hva slags preferanser man har, hva man er vandt med fra før og hva man er villig til å påkoste den dagen det må skiftes ut. 

Må ha: varme i ratt, elektrisk bakluke, ACC, varme i seter, comfort access, navi og tilhengerfeste.

Vil helst ikke ha: panorama tak, del skinn, alcantara, 550 eller 535, nekter å ha hvit bil. 

Hadde vært kjekt: LCI, f1 gir, soft close, led lys, Helst en litt kul farge, ikke svart, karbon svart eller en kjedelig grå. Samme for interiør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: gratulerer med å ha snevret dere inn til F11, ikke verst! :D 

Merk: importbiler har mye ymse utstyrskombinasjoner. Fellesnevneren for mange er mangel på rattvarme. Sees enklest på mangelen på knapp på venstre siden av rattstammen.

- Rattvarme = avlang knapp på rattstamme venstre side. 
- El bakluke: dette har alle F11.
 
- ACC - sees enklest på den svarte radarplata i midten av grillen under skiltet.

- Comfort Access: ikke alltid lett å spotte uten å se utstyrslista, men dersom det er en todelt knapp for lukking og låsing av bakluke har bilen CA.

- navi: de aller aller fleste har stor skjerm = navi pro. Stusselig med liten skjerm. 

-tilhengerfestet kan som regel sees snurten av under bakfanger. 
 

- de aller aller fleste godt utstyrte biler har også panoramatak. Har du et bevisst forhold til dreneringskanaler ser jeg ikke problemet med å ha det, all den tid det ikke er kjipavika-trekk på disse - taktrekket er helt tett og lydisolerer utrolig bra når det er lukket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg egentlig ville frem til, var at jeg ønsker kombinasjonen av elektrisk bakluke og comfort access:

 

 

Jeg lurer også på om har gått fra f1x til g3x, stor forskjell? Jeg har kikket litt på dårlig utstyrt f1x va godt utstyrt g3x, føler ikke g3x gjør så stor forskjell. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@heiti Synes heller ikke at prisforskjellen mellom G31 og F11 er stor. Klarer du deg med 520d så er det mye G31 for en grei pris. Her har du en som krysser av på mange utenom ACC: 2019 G31 520d xDrive

Går du litt opp så får du en med alt du ønsker utenom sprek farge

2019 G31 520d xDrive m/acc

og en greit priset med bakhjulstrekk uten h-feste og acc 2018 G31 520d hvit


Ellers kult at dere har prøvd og sett litt og til slutt funnet ut at 5-serie stasjonsvogn er tingen. Da har man fått svar på hva som funker :) Både F11 og G31 er fine biler, så lykke til i jakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Marius2002 skrev:

Ellers kult at dere har prøvd og sett litt og til slutt funnet ut at 5-serie stasjonsvogn er tingen. Da har man fått svar på hva som funker :) Både F11 og G31 er fine biler, så lykke til i jakten.

Bruksbilen jeg har nå angrer jeg på, og der brukte jeg ikke tid. Porschen min brukte jeg cirka ett år på å finne, eneste kravet jeg hadde var 3500kg hengervekt. 

 

Vi prøvde Panamera 4s for ett år siden. Likte ikke pdk kassen og den var jævlig tørst. Bikkja 2l/mil i kø. 

Prøvd macan diesel. Likte den veldig godt. Komisk godt grep i forhold til størrelse på bilen. Men er litt lite bagasjerom i forhold til størrelse. Prisen er heller ikke så sexy. Mye dyre deler og lite potensiale for tuning trekker også ned. 

 

Har prøvd ganske mye elbil også, men ingenting som frister. 

 

Gran coupe som mange her har foreslått er forsåvidt veldig praktisk, vi synes bare ikke de ser særlig bra ut. Har heller ikke den plassen samboer ønsker. 

 

Prpvd ymse Audi og Mercedes, men liker dårlig interiøret. BMW klikker bare, kjærlighet ved første blikk kan en vel si. 

 

Om jeg hadde fått velge fritt med noen andre sin lommebok hade jeg nok kjøpt en m140i og en Range Rover med presse. Muligens en grønn Alpina også. 

Endret av heiti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...