Gå til innhold

BMW M550d G31 senking

Kii3
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, dette er min første post. :) Rett før ferien min kjøpte jeg en 2018 mod G31 M550d. Elsker bilen, men den er alt for myk har jeg funnet ut. Trodde at det var slitasje i foringer eller lignende, så jeg tok sjansen etter at selger gikk med på å evt utbedre feil hvis jeg fant noen. Hadde bilen på NAF test, men de fant ingen feil. Dette var overraskende synes jeg, for bilen føles som en geleklump over 130 km/t. Direkte farlig å kjøre. Er muligens noe feil med hjulgeometrien, så dette skal sjekkes hos bilia om 2 dager. Bilen har også nye Landsail kinadekk, som ikke er noe å skryte av har jeg funnet ut. Nye dekk er bestilt. 

Spørsmålet blir altså om senking av denne er å anbefale? Den har Msport understell (ikke adaptivt) så dette skal vel være mulig? Ønsker ikke HR senk som GS selger da jeg tror 35 mm er for mye. Har sett på Eibach og ACS som ikke senker så mye.

Er det noen som har gjort dette, evt gode grunner for å ikke gjennomføre senking? Setter stor pris på innspill!

IMG_2697.jpeg

IMG_2698.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk den hos Bavaria og få på skikkelige dekk aller først. Ikke noe i veien for en moderat senk fra de du nevner, flere her som har dette på andre modeller og er fornøyd. HR og andre oppgir ofte senket høyre sammenlignet mot standardunderstell, så når man har M-sport kan man ofte trekke fra 10 mm når det gjelder hvor mye lavere bilen blir.

Gratulerer forresten med en flott bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, E.C. said:

Sjekk den hos Bavaria og få på skikkelige dekk aller først. Ikke noe i veien for en moderat senk fra de du nevner, flere her som har dette på andre modeller og er fornøyd. HR og andre oppgir ofte senket høyre sammenlignet mot standardunderstell, så når man har M-sport kan man ofte trekke fra 10 mm når det gjelder hvor mye lavere bilen blir.

Gratulerer forresten med en flott bil!

Tusen takk! 😊 Har bestilt time hos Bilia på Skøyen. Er bilia dårligere enn Bavaria? Ser på tilbakemld at bilia skøyen får gode skussmål fra kunder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var jeg som blingsa på navn der. Ikke godt å si, men så lenge det er et verksted som normalt driver med BMW så får nok de gitt deg en skikkelig sjekk. Du kunne evt. ha bestilt hjulstillingskontroll etter at du får på nye dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, får teste ut Bilia og vurdere selv. Tenkte at det var greit å teste med de samme dekkene etter hjulstillingskontrollen. Er det forskjell så merker jeg det lett. Kan ikke bli værre enn det er, bare bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i at bilen er direkte farlig å kjøre? Min 540d med Adaptive og Michelin dekk går som på skinner i 230 km/t. Hva sammenlikner du din bil med? Dette er på ingen måte noen sportslig bil selv om den er bombardert med M merker. Men jeg har en sterk mistanke om at dekkene er synderen her. Få på noen kvalitetsdekk å sjekk før du gjør noe mer. Men husk, du må kjøpe stjernemerkede dekk…så slipper du at fordelingskassa ryker 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Fredrik 90 said:

Hva legger du i at bilen er direkte farlig å kjøre? Min 540d med Adaptive og Michelin dekk går som på skinner i 230 km/t. Hva sammenlikner du din bil med? Dette er på ingen måte noen sportslig bil selv om den er bombardert med M merker. Men jeg har en sterk mistanke om at dekkene er synderen her. Få på noen kvalitetsdekk å sjekk før du gjør noe mer. Men husk, du må kjøpe stjernemerkede dekk…så slipper du at fordelingskassa ryker 😅

Hei, takk for svar. Med direkte farlig, så er det at den vingler som en gammel traktor med ca 5 cm slark i rattet. Umulig å holde den rett på veien når man passerer 130 km/t.. Kjørte til Finnmark i sommer så har fått testet dette grundig ut. Jeg er tidligere Audimann og har hatt diverse vanlige og sportslige Audier. Det er kansje ikke rettferdig å sammenligne med dem, men det er noe som er veldig galt med m550en noen plass. Dette er min andre Bmw, men den første med xdrive. 

Angående dekk, så har jeg lest side opp og side ned for å finne de riktige dekkene. Noen sier at stjernemerking er viktig, mens andre sier at det ikke har noe å si så lenge det er premium merker. Lukta lenge på pilot sport 4s eller supersport, men fant mye kommentarer om at de var for myke. Ikke lett å bli klok på dette… 🤷‍♂️ Endte opp med Continental sport contact 7. Håper de fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, FransEirik said:

Ville venta til du hadde prøvd bilen med skikkelige dekk. Deretter gått for ACS. (Moderat senk og ikke for stivt, mister nesten ingen komfort).

Får ikke ro i sjela før jeg får utelukket om det er feil med hjulgeometrien. Fant en post på nettet om en med eksakt samme problem, og der var hjulgeometrien veldig feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kii3 Jeg har hatt gode erfaringer med bytte til premium dekk på biler jeg har kjøpt som har hatt forskjellige problemer under kjøring. Jeg har for øvrig en G11 750i nå med helt nye stjerne merkede dekk og har ingen problemer i hastigheter opp til 140-150km/t, den har helt originalt understell 

Jeg har faktisk en email fra Bavaria hvor de skriver ordrett «så lenge du setter på premium dekk (Michelin) så skal det gå helt fint». Sikkert noen som har mot argument mot dette men Bavaria er tildels rundt i kantene selv på dette, men som nevnt lenger oppe fikk jeg på stjernemerkede dekk på den ny innkjøpte bilen for sikkerhets skyld :) skal sies jeg kjørte ikke stjerne merkede dekk på X3M’n vi nylig hadde på oppfordring fra Bavaria. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Snagg30 said:

@Kii3 Jeg har hatt gode erfaringer med bytte til premium dekk på biler jeg har kjøpt som har hatt forskjellige problemer under kjøring. Jeg har for øvrig en G11 750i nå med helt nye stjerne merkede dekk og har ingen problemer i hastigheter opp til 140-150km/t, den har helt originalt understell 

Jeg har faktisk en email fra Bavaria hvor de skriver ordrett «så lenge du setter på premium dekk (Michelin) så skal det gå helt fint». Sikkert noen som har mot argument mot dette men Bavaria er tildels rundt i kantene selv på dette, men som nevnt lenger oppe fikk jeg på stjernemerkede dekk på den ny innkjøpte bilen for sikkerhets skyld :) skal sies jeg kjørte ikke stjerne merkede dekk på X3M’n vi nylig hadde på oppfordring fra Bavaria. 

Ja samme fant jeg i andre poster. Continental SC 7 kom litt bedre ut en Michelin PS4S i en stor test i år, så jeg tok sjansen på de. Bestilte på fredag, så kan enda bytte til Michelin hvis det er enighet om at de er bedre på BMW. Som sagt, jeg blir ikke klok på å lese om dette på nett. 🤷‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skrives mye rart på nettet så mitt tips er å snakke med merkeverksted ang stjernemerkede dekk. Ikke spør på dekksjappa, de kan svare hva de vil da det ikke er til dem du kommer når noe er galt med bilen.

På Bavaria fikk jeg beskjed om at man utelukkende skal bruke stjernemerkede dekk. Vær klar over at hvis du har motor og drivverks forsikring og fordelingskassen ryker på en bil med Xdrive så skal det gjøres rede for hva slags dekk bilen står på. Og dekk uten stjernemerking er ikke i henhold til fabrikkens anbefaling. Just saying 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Så lenge rulle omkretsen er lik så kan ikke Bavaria eller forsikring si noe på om det er stjernemerket eller ei. Stjernemerkede dekk er jo bare et symbol de setter på som viser at de kan garantere at rulle omkretsen er lik, så i den forstand så «må» man ikke ha stjernemerkede dekk. Og igjen, Bavaria selv har solgt meg dekk som ikke er stjernemerkede på X3M innen for garanti tiden :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutes ago, Fredrik 90 said:

Det skrives mye rart på nettet så mitt tips er å snakke med merkeverksted ang stjernemerkede dekk. Ikke spør på dekksjappa, de kan svare hva de vil da det ikke er til dem du kommer når noe er galt med bilen.

På Bavaria fikk jeg beskjed om at man utelukkende skal bruke stjernemerkede dekk. Vær klar over at hvis du har motor og drivverks forsikring og fordelingskassen ryker på en bil med Xdrive så skal det gjøres rede for hva slags dekk bilen står på. Og dekk uten stjernemerking er ikke i henhold til fabrikkens anbefaling. Just saying 😀

Jeg får ta en tlf imorgen å spørre. Er det PS4 du har på din bil? Hvordan er dekk slitasjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kii3 skrev:

Jeg får ta en tlf imorgen å spørre. Er det PS4 du har på din bil? Hvordan er dekk slitasjen?

Det kan være lurt. Jeg har vanlige Michelin Primacy som disse bilene leveres med fra fabrikk. Men på min forrige bil, en F10 530d så hadde jeg Pilot Super Sport og det må være de beste dekka jeg har hatt på noen bil. Slitesterke, støysvake og ett vanvittig grep. Michelin Primacy som jeg har nå er ikke så støysvake, men de er komfortable og ekstremt slitesterke. Fra bilen var ny så hadde den Goodyear Eagel F1, disse varte ca 60 000 km. Så fikk jeg Michelin Primacy og nå har bilen gått 127 000 km og det er godt med spor igjen i dem. Jeg vet ikke hva det er med min G30 540d men den sliter svært lite slitedeler virker det som. Bortsett fra klosser bak så kjører jeg fortsatt på originale klosser og skiver. Jeg kjører mye langt, ofte nedover i Europa…mulig dette er en del av forklaringen. Men skulle tro at dekka får kjørt seg på Autobahn, ikke vet jeg 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...